Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis Domoticz er skalaen, så er det ikke så mye du trenger å tenke på akkurat nå. Alt kan ettermonteres. Men trekk en haug med nettverkskabel, det får du aldri nok av!

 

Selv om jeg har Z-wave i alle bryterne, så hadde jeg ikke lagt in Z-wave-moduler i elektroboksene bare "fordi". Men hvis du har råd nå, så kan du godt gjøre det med en gang, men kostnaden for å gjøre det senere er uansett veldig liten så lenge du kun monterer brytere (og ikke dimmere) for brytere må du ha uansett.

 

Har ikke bestemt meg for hverken Domoticz eller noe annet, men det ser jo spennede ut. Som de fleste andre løsninger. Siden jeg ikke føler jeg har oversikt så må jeg nesten plage dere med litt mas. Hvis det finnes noe jeg MÅ vurdere nå når alt av vegger skal åpnes og legges nytt, så er det ønskelig å ha muligheten. Blir surt å bygge meg ut av noen løsninger hvis det kreves riving.

 

Spørs vel i hvilken grad man vil gjøre det selv, etter loven kan man vel ikke det uten elektriker-fagbrev

Tipper det er akkurat derfor xcomfort er såpass dyre i forhold til andre løsninger da. Litt skruing selv er ikke verdens undergang. Er ikke umulig å få noen til å komme å se på det i ettertid heller.

Lenke til kommentar

Noen som kan gi meg en pekepinn på z-wave dimmere til lys og lysbrytere som fungerer selv uten oppkobling på z-wave? Finnes dette overhodet?

 

Tanken er at hvis jeg installerer dette i min leilighet så vil de fungere som normalt selv om jeg selger, uten at jeg må gjøre endringer på det elektriske anlegget - i tillegg til at hvis z-wave server går ned eller får problemer vil lyset fungere som normalt.

Lenke til kommentar

Har endelig fått kjøpt hus! Så nå er det mye som må planlegges... Blir kanskje en egen tråd etterhvert.

Det er ikke vannbåren varme, så går antagelig for varmefolie/panelovner med Z-Wave termostater på lukkede rom, samt luft/luft varmepumpe i stue/kjøkken. Det er vel fortsatt ikke panelovner på markedet med innebygget Z-Wave støtte? Vil helst unngå plug-in nå som jeg har mulighet til å planlegge skikkelig.

 

Blir "spennende" å se hva det her vil koste. Er det forresten noen som har forsøkt å søke Enova-støtte for varmestyring? 20 % av dokumentert totalkostnad opp til 4.000 kr. Det eneste som er litt usikkert er at "Jobben må være gjennomført av et registrert firma". Så spørs om man kan få støtte til direkte innkjøp av moduler o.l. Vil dog tro at selve el-installasjonen vil bli såpass kostbar at man når støttetaket ganske raskt uansett.

Lenke til kommentar

Noen som kan gi meg en pekepinn på z-wave dimmere til lys og lysbrytere som fungerer selv uten oppkobling på z-wave? Finnes dette overhodet?

 

Tanken er at hvis jeg installerer dette i min leilighet så vil de fungere som normalt selv om jeg selger, uten at jeg må gjøre endringer på det elektriske anlegget - i tillegg til at hvis z-wave server går ned eller får problemer vil lyset fungere som normalt.

Mange har denne muligheten. Se etter Fibaro sin dimmer eller Qubino sin dimmer (fant ikke denne i farten). :)

Den ligger i veggboksen bak bryteren, og styrer lyset, enten kontrollert via knappene på bryteren eller via Z-wave.

 

Har endelig fått kjøpt hus! Så nå er det mye som må planlegges... Blir kanskje en egen tråd etterhvert.

Det er ikke vannbåren varme, så går antagelig for varmefolie/panelovner med Z-Wave termostater på lukkede rom, samt luft/luft varmepumpe i stue/kjøkken. Det er vel fortsatt ikke panelovner på markedet med innebygget Z-Wave støtte? Vil helst unngå plug-in nå som jeg har mulighet til å planlegge skikkelig.

Hvis du skal unngå plugin-moduler, så er alternativet en On/off-mikromodul i veggboksen bak stikkontakten. Da må du riktignok "låse" den stikkontakten til ovn, men det får du vel leve med. :)

 

Blir "spennende" å se hva det her vil koste. Er det forresten noen som har forsøkt å søke Enova-støtte for varmestyring? 20 % av dokumentert totalkostnad opp til 4.000 kr. Det eneste som er litt usikkert er at "Jobben må være gjennomført av et registrert firma". Så spørs om man kan få støtte til direkte innkjøp av moduler o.l. Vil dog tro at selve el-installasjonen vil bli såpass kostbar at man når støttetaket ganske raskt uansett.

Jeg vurderte det, men slo det fra meg. Dokumentasjonen de skal ha var mer enn jeg hadde mulighet til å oppdrive.

Lenke til kommentar

så litt på teldus saken og en ting som fanget min interrese var:

  • Do you not like our software at all? Don't worry. Use the sdcard option to boot your own linux distribution and run whatever software you like.

nå har z.net kommet ut i eu ser jeg så kanskje ikke like interresant lenger men om teldus er billigere kan man vel da i praksis installere homeseer linux på teldus sin hardware kanskje?

Lenke til kommentar

Spørsmål til dere som kjører HomeSeer. Ser at inngangsprisen forsåvidt er ganske høy, noe som kunne vært greit hvis det var en engangskostnad - men så kommer plugins i tillegg? Virker nesten som hele systemet går rundt plugins. Er det bare å betale og smile, eller er det egentlig flere innebygde funksjoner enn det jeg ser ved første øyekast?

 

Eks. så ser jeg det ville blitt en dyr affære å få opp Philips Hue og Onkyo reciver, som for min del er veldig aktuelt..

Lenke til kommentar

kan ikke se noe i veien for at det skal kunne la seg løse @abraxa

Spørsmål til dere som kjører HomeSeer. Ser at inngangsprisen forsåvidt er ganske høy, noe som kunne vært greit hvis det var en engangskostnad - men så kommer plugins i tillegg? Virker nesten som hele systemet går rundt plugins. Er det bare å betale og smile, eller er det egentlig flere innebygde funksjoner enn det jeg ser ved første øyekast?

 

Eks. så ser jeg det ville blitt en dyr affære å få opp Philips Hue og Onkyo reciver, som for min del er veldig aktuelt..

De melker vel kundene for det dem er verd, når folk har invistert for mye til å gå over til noe annet har man ikke mye annet valg enn å kaste flere penger på dem. Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

 

Z-NET EU kan nå bestilles! :D

http://store.homeseer.com/store/x-P1902.aspx

 

Hmm, så i teorien kan man nå sette opp f.eks. hytte i hoved-installasjonen av HomeSeer? Med en VPN-tunnel eller noe slikt?

 

 

Important Information

Z-NET is a remote network-based Z-Wave interface for use with HomeSeer home automation systems. Since Z-NET is IP-enabled, it may be installed anywhere a network connection is available. Z-NET supports Network Wide Inclusion (NWI) for easy pairing of Z-Wave products. Multiple Z-NETs may be used together with any HomeSeer system for a centrally managed, muti-network installation; ideal for home owners with secondary residences or outbuildings (pool houses, barns, workshops, servants quarters, etc).

 

 

Etter hva jeg forstår trenger du ikke VPN engang, slik jeg forstår det skulle det holde med å åpne porter/gi tilganger i firewall og legge den til hvor som helst.

Lenke til kommentar

Spørsmål til dere som kjører HomeSeer. Ser at inngangsprisen forsåvidt er ganske høy, noe som kunne vært greit hvis det var en engangskostnad - men så kommer plugins i tillegg? Virker nesten som hele systemet går rundt plugins. Er det bare å betale og smile, eller er det egentlig flere innebygde funksjoner enn det jeg ser ved første øyekast?

 

Eks. så ser jeg det ville blitt en dyr affære å få opp Philips Hue og Onkyo reciver, som for min del er veldig aktuelt..

 

Jeg kjenner ikke til alternativene i detalj og har heller ikke ønske om å lære Linux for å spare noen tusenlapper.

 

Kjøpte HS2 for x-år siden da tråden handlet om det, gikk rett på Pro og kjøpte vel plug-ins for 100 dollar. Etter x-år oppgraderte jeg til HS3 for vel 150 dollar alt inkl.

 

Prisen er OK for meg, føler ikke at jeg blir melket.

 

F.eks. koster Logitech og iTunes plug-ins 30 dollar hver, verdt hver eneste cent.

 

HS er ikke gratis...

Lenke til kommentar

 

Etter hva jeg forstår trenger du ikke VPN engang, slik jeg forstår det skulle det holde med å åpne porter/gi tilganger i firewall og legge den til hvor som helst.

 

 

Det høres jo lovende ut, jeg sliter med stabiliteten på hytta blant annet pga. hyppige strømbrudd og dårlig dekning (gsm modem). Bruker HomeSeer Linux som ofte har litt flere bugs og problemer enn windows-versjonen, og alt blir så mye mer sårbart når det må fjernstyres. Får nesten kjøpe en slik en og teste, om jeg ikke får det til å fungere kan jeg alltids bruke den hjemme.

Lenke til kommentar

så litt på teldus saken og en ting som fanget min interrese var:

  • Do you not like our software at all? Don't worry. Use the sdcard option to boot your own linux distribution and run whatever software you like.

nå har z.net kommet ut i eu ser jeg så kanskje ikke like interresant lenger men om teldus er billigere kan man vel da i praksis installere homeseer linux på teldus sin hardware kanskje?

Det skal snakke sammen ordentlig også, altså hardware'n. Godt mulig det går, men hvorfor installere HomeSeer på en Telldus-boks?

 

 

og hvordan er frakt og toll etc fra homeseer ? noen som har bestillt hardware derfra?

Koster litt i frakt og toll. JetCarrier kan prøves. :)

 

 

Z-NET EU kan nå bestilles! :D

http://store.homeseer.com/store/x-P1902.aspx

 

Hmm, så i teorien kan man nå sette opp f.eks. hytte i hoved-installasjonen av HomeSeer? Med en VPN-tunnel eller noe slikt?

 

Det skulle gå bra, ja. Flere amerikanere som gjør dette allerede (men som sagt, er det ikke sikkert du trenger en egen VPN-kanal hvis du ikke vil).

 

Spørsmål til dere som kjører HomeSeer. Ser at inngangsprisen forsåvidt er ganske høy, noe som kunne vært greit hvis det var en engangskostnad - men så kommer plugins i tillegg? Virker nesten som hele systemet går rundt plugins. Er det bare å betale og smile, eller er det egentlig flere innebygde funksjoner enn det jeg ser ved første øyekast?

 

Eks. så ser jeg det ville blitt en dyr affære å få opp Philips Hue og Onkyo reciver, som for min del er veldig aktuelt..

Nei. Det er ikke bare å betale og smile. Du tester det jo selvfølgelig først! HS3 og alle plugins har 30 dagers gratis prøveperiode. :)

 

Det finnes de (som jeg) som gir ut plugins gratis. Og de som overpriser sine plugins (f.eks. yr.no-plugin'en er rimelig overpriset, men jeg kastet penger på problemet for å slippe å gjøre det selv). Og så er det de som tar en rimelig slant for å gjøre plugin'en sin tilgjengelig. Jeg tviler på om noen blir rike av dette.

 

Det dyreste med hjemmeautomasjon er hardware. Software er en overraskende liten del av budsjettet, jeg har sluttet å regne det inn. Jeg har sikkert sagt det 100 ganger allerede, men jeg bruker HomeSeer fordi det gir meg mest frihet uten at det blir altfor komplisert eller krever for mye vedlikehold.

 

Domoticz er et utmerket gratis alternativer, og det finnes andre tilsvarende enkle programvareløsninger i open source-format. Hvis du imidlertid ønsker deg noe mer avansert, og har altfor mye fritid, så kan du gjerne se på OpenHAB. Hvis jeg skulle gå "all in" for en open source-løsning, så hadde det blitt denne.

 

MEN: 1) Det er mulig å få til ekstremt mye med disse løsningene også, men innsatsen man legger inn er betydelig høyere (jeg har prøvd), og 2) f.eks. Z-wave til OpenHAB og Domoticz støtter f.eks. ikke dørlåser enda (for til det trengs det lisenser).

 

 

kan ikke se noe i veien for at det skal kunne la seg løse @abraxa

Spørsmål til dere som kjører HomeSeer. Ser at inngangsprisen forsåvidt er ganske høy, noe som kunne vært greit hvis det var en engangskostnad - men så kommer plugins i tillegg? Virker nesten som hele systemet går rundt plugins. Er det bare å betale og smile, eller er det egentlig flere innebygde funksjoner enn det jeg ser ved første øyekast?

 

Eks. så ser jeg det ville blitt en dyr affære å få opp Philips Hue og Onkyo reciver, som for min del er veldig aktuelt..

De melker vel kundene for det dem er verd, når folk har invistert for mye til å gå over til noe annet har man ikke mye annet valg enn å kaste flere penger på dem.

 

Det er dem som tror at programvare skal være gratis "fordi jeg fortjener det". Men slik fungerer nødvendigvis ikke verden.

 

Her tror jeg det er snakk om hvor stor grad av "all in" man gjør det. Jeg har gode open source løsninger kjørende i heimen, f.eks. FreePBX. FreePBX faller for meg inn i kategorien "Det er veldig bra til å være gratis!", men egentlig synes jeg at programvaren man betaler for gjør en bedre jobb og er vesentlig enklere å konfigurere. Men jeg bruker det ikke nok til å rettferdiggjøre noen tusenlapper på en telefonsentral, jeg skal bare ha en fungerende intercom!

 

Hvis målet ditt er nådd med å skru av og på nattbordslampen og kaffetrakteren, og man anser det som en enkel hobby og dermed bruker litt tid på det, så er OpenSource-løsninger fullstendig genialt! :) Jeg skulle ha en intercom, så jeg kjøpte noen billig Cisco-telefoner på eBay og bannet litt med å sette opp FreePBX. Skulle jeg satt opp et system som jeg skulle konfigurere skikkelig, lage avanserte ringe-menyer, og så videre, så hadde jeg heller brukt noen kroner på å kjøpe et godt system som er enklere å konfigurere, enn å måtte bruke veldig med krefter på sette meg inn i FreePBX. Jeg hadde da også brukt vesentlig flere kroner på hardware.

 

Slik er det hjemme hos oss også. Vi er nå så avhengige av automasjonen, at det bare MÅ fungere. Å bare "ta ned automasjonen mens pappa fikser litt" er egentlig ikke en mulighet lenger. Hos oss er absolutt alle lys automatisert, og systemet kontrollerer i tillegg dørerlåser, solskjerming, vanning, lameller, HDMI-matrise, video og audio. Jeg skal ikke lenger bruke tid på å få det til å fungere, jeg skal ha det til å fungere for å dekke våre behov.

Lenke til kommentar

hvorfor homeseer på en teldus boks? tja eneste grunnen er vel "fordi jeg kan" hehe

som sagt så er det vel egentlig ingen vits i nå som z-net kom i eu versjon.

 

Har forøvrig fått elektriker og hans grossist  til å grave og lete etter 5v innbyggbar løsning og det var dessverre ikke noe oppløftende resultat. det er rett og slett et hull i markedet som ikke er fyllt.. så i øyeblikket får vi ikke skjult 5v anlegg:\

Lenke til kommentar

hvorfor homeseer på en teldus boks? tja eneste grunnen er vel "fordi jeg kan" hehe

som sagt så er det vel egentlig ingen vits i nå som z-net kom i eu versjon.

"Fordi jeg kan" er alltid et godt argument. Men da må man si det! ;)

 

Husk at Z-net kun er controlleren. Skal du styre noe trenger du programvare og server i tillegg i en eller annen form. Men det er vel nå kun et spørsmål om tid før vi får se Zee2 med innebygget Z-wave interface som de har i USA.

 

Har forøvrig fått elektriker og hans grossist  til å grave og lete etter 5v innbyggbar løsning og det var dessverre ikke noe oppløftende resultat. det er rett og slett et hull i markedet som ikke er fyllt.. så i øyeblikket får vi ikke skjult 5v anlegg:\

Nei, det tror jeg på. Men jeg kunne heller tenkt meg 12V...

Lenke til kommentar

Z-NET EU kan nå bestilles! :D

http://store.homeseer.com/store/x-P1902.aspx

 

I ren refleks var jeg iferd med å bestille en for å teste den men så kom jeg til å tenke på:

-Hvorfor skal jeg ha den egentlig?

 

For å kunne plassere senderen vekk fra serveren?

-Ikke nødvendig

 

For å kunne kjøre hytta på samme server som hjemme og spare både PCen og HS lisensen (som jeg allerede har)..

Nja jo kanskje ok når jeg er hjemme, men ikke så OK når jeg er på hytta og er avhengig av PCen hjemme?

 

Kan den kjøre som kontroller 2 på SAMME z-wave net??

-I samme hus? Det går vel ikke vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...