Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå skaffa meg rgb led striper og satt opp rundtomkring på rommet , lurer da på om noen har testet dette her http://www.ebay.com/bhp/wifi-controller ?

 

Styrer nå lysa ved å bruke infrarød fra mobilen med rgb remote lastet ned fra google play, men vil helst kontrollere den via tasker og trådløst via wifi.

Har ikke testet denne, men har en rgbw controller fra fibaro, som gjør samme jobben, for led striper opp mot domoticz. Vil anbefale denne hvis du har noen form for hjemmeautomasjon med z-wave, eller har planer om å anskaffe dette. Kan også styre det meste i domoticz i tasker med json url.

Lenke til kommentar

Fant denne, men har absolutt ingen erfaring med slikt. 

 

Satt egentlig å vurderte om jeg bare skulle anbefale huseier et godt ip kamera med PoE og en vanlig ringeklokke.

Fordelen med ip kamera er jo at bildekvaliteten mest sansynlig blir langt bedre.

Tror ikke det finnes noen skikkelige ringeklokker med kamera enda. Jeg har lest mye om både Ring og Skybell. 

 

Har endt opp med et Axix P1214-e kamera. Dvs det bestilles etterhvert. Det kan er lite og diskre slik at man slipper et stort kamera hengende ved døra.

Lenke til kommentar

2 x multisensor-spørsmål:

 

Hei.

 

1. Hvor høyt henger dere de? Jeg har hatt de jevnt med toppen på dør- og vinduskarmer inntil nå. Koblet en til PC og den ble liggende 1 meter lavere og viste mer reelle verdier, 1 grad kaldere og 10%+ fuktigere. Gikk ikke allmennfag og lurer på om dette er normalt?

 

2. Fra testing med bevegelsessensor minnes jeg fjernt en setting for oppdateringsfrekvens. Er det mulig å få Lux-måleren til å reagere raskere?

 

Har ikke googlet...

 

Takker som vanlig! 

Lenke til kommentar

2 x multisensor-spørsmål:

 

Hei.

 

1. Hvor høyt henger dere de? Jeg har hatt de jevnt med toppen på dør- og vinduskarmer inntil nå. Koblet en til PC og den ble liggende 1 meter lavere og viste mer reelle verdier, 1 grad kaldere og 10%+ fuktigere. Gikk ikke allmennfag og lurer på om dette er normalt?

 

2. Fra testing med bevegelsessensor minnes jeg fjernt en setting for oppdateringsfrekvens. Er det mulig å få Lux-måleren til å reagere raskere?

 

Har ikke googlet...

 

Takker som vanlig! 

1. Jeg har mine rett under himlingen. Der er det varmere enn det er i rommet (varmen stiger) og dermed mindre relativ luftfuktighet. Så ja, det er helt normalt.

 

2. Ja (og parameteren står i manualen, husker ikke i hodet). Men du kommer til å tappe batteriet fort, så å sette dem på "landstrøm" anbefales på det sterkeste.

 

 

(Hvordan gikk det med "save state" prosjektet?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Har lyst til å få temperatur fra alle rom inn i Domoticz, men blir veldig dyrt å gjøre dette med Z-Wave (som jeg har nå til en svitsj).

Hvilken teknologi er billigst og til dette? trenger vel ikke noe toveiskommunikasjon for å få ut temperatur.

Hvilken mottaker burde jeg kjøpe i så fall?

Lenke til kommentar

Hei.

Har lyst til å få temperatur fra alle rom inn i Domoticz, men blir veldig dyrt å gjøre dette med Z-Wave (som jeg har nå til en svitsj).

Hvilken teknologi er billigst og til dette? trenger vel ikke noe toveiskommunikasjon for å få ut temperatur.

Hvilken mottaker burde jeg kjøpe i så fall?

Skal du ha det billigste alternativet men likevel flest muligheter, så anbefales f.eks. RFXtrx433E og temperatursensorer fra Viking (er ikke sikker på hvem som selger dem, men tidligere hadde de dem hos Teknikmagasinet) eller Oregon Scientific. Jeg har lassevis av OS-sensorer fra flere steder som Clas Ohlson, meteo.no, et par utsalgssteder i UK og eBay. Oregon Scientific har også sensorer for UV, regn og vind.

 

Med RFXtrx433E kan du også styre andre ting, som motorer til rullegardiner (Rollertrol, Somfy) og solskjerming (Somfy). Og den støtter noen av disse billige RGBW-12V-kontrollerne. Hendig. :)

Lenke til kommentar

2. Ja (og parameteren står i manualen, husker ikke i hodet). Men du kommer til å tappe batteriet fort, så å sette dem på "landstrøm" anbefales på det sterkeste.

 

 

Den stod på 1800 sekunder, dvs. at tmp., fukt. og lux går da. Bevegelse er en egen.

 

Hvis jeg setter den til 60 sekunder, "dreper" jeg nettverket eller det dette bittesmå datamengder? Har vel 8 slike, litt kult å skryte og vise hvor raskt det fungerer.  :)

Lenke til kommentar

Hei.

Har lyst til å få temperatur fra alle rom inn i Domoticz, men blir veldig dyrt å gjøre dette med Z-Wave (som jeg har nå til en svitsj).

Hvilken teknologi er billigst og til dette? trenger vel ikke noe toveiskommunikasjon for å få ut temperatur.

Hvilken mottaker burde jeg kjøpe i så fall?

Har hatt veldig god erfaring med rfxcom og oregon scientific THGN132. Den måler både temperatur og luftfuktighet. Har som mange andre også testet følere fra clas ohlson uten hell, da rekkevidden på disse ikke er til å skryte av.

 

http://www.meteo.no/ekstra-sensorer-/-deler/oregon-scientific/oregon-scientific-temperatur-/hygrometer-sensor-thgn132

Lenke til kommentar

 

2. Ja (og parameteren står i manualen, husker ikke i hodet). Men du kommer til å tappe batteriet fort, så å sette dem på "landstrøm" anbefales på det sterkeste.

 

 

Den stod på 1800 sekunder, dvs. at tmp., fukt. og lux går da. Bevegelse er en egen.

 

Hvis jeg setter den til 60 sekunder, "dreper" jeg nettverket eller det dette bittesmå datamengder? Har vel 8 slike, litt kult å skryte og vise hvor raskt det fungerer.  :)

 

Det er vel bare å prøve ei uke? Hvis du begynner å merke noen tregheter i systemet, så får du sette opp oppdateringsfrekvensen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne jungelen tar tid å komme igjennom ja. Tipper det ligger an til oppussing først og automasjon etterpå. Derfor lurer jeg på om dere kan anbefale ting jeg spesielt må tenke på, mens jeg har åpnet vegger og tak? (Jeg er klar over hvor ullent dette spørsmålet er..)

Aner faktisk ikke hvilken retning jeg kommer til å prøve ut først, men feks Domoticz eller lignende med en Raspberry Pi skal prøves litt i alle fall. 

Lenke til kommentar

Denne jungelen tar tid å komme igjennom ja. Tipper det ligger an til oppussing først og automasjon etterpå. Derfor lurer jeg på om dere kan anbefale ting jeg spesielt må tenke på, mens jeg har åpnet vegger og tak? (Jeg er klar over hvor ullent dette spørsmålet er..)

 

Aner faktisk ikke hvilken retning jeg kommer til å prøve ut først, men feks Domoticz eller lignende med en Raspberry Pi skal prøves litt i alle fall.

Hvis Domoticz er skalaen, så er det ikke så mye du trenger å tenke på akkurat nå. Alt kan ettermonteres. Men trekk en haug med nettverkskabel, det får du aldri nok av!

 

Selv om jeg har Z-wave i alle bryterne, så hadde jeg ikke lagt in Z-wave-moduler i elektroboksene bare "fordi". Men hvis du har råd nå, så kan du godt gjøre det med en gang, men kostnaden for å gjøre det senere er uansett veldig liten så lenge du kun monterer brytere (og ikke dimmere) for brytere må du ha uansett.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...