Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Liten statusoppdatering ang 5V innbygning.
Alt starta greit, kobla til og iPod`en som var tom for straum og den "starta opp", men gleden var kortvarig. Problem kort fortalt: den leverer berre ca 4,7V og ikkje 5V og klarer ikkje verken å lade eller levere driftstraum til iPod. Etter mykje e-postkorrespodanse fram og tilbake med leverandør skuldar dei på informasjonen om at "The product OTS0505 has an output voltage of 5Vdc (+/-5%) and it is suitable for most kind of loads." Sjølv om 4,7V er lågare enn minste verdi har dei ikkje anna forslag enn å prøve eit anna produkt med garantert +/-3% feilmargin. Blir dyrt å sende i retur til Italia og bestille ny modell (som truleg også må tollklareres) som kanskje heller ikkje virker, men tenker likevel å teste for å få skjult straum til veggmonterte produkt.

 

post-378924-0-01924200-1445026825_thumb.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kortsluttet de 2 datapinnene (senter pinnene)for å indikere at det kan trekkes mer strøm?

Eller har du bare koblet strøm til de ytre (+/÷)?

Dette var eit interessant spørsmål. Har berre kobla +/- ja. 

Kva meiner du med å kortslutte dei 2 datapinnene? Er kjent med at desse er til databruk, men ikkje at dei må kortsluttes for at det kan trekkes meir strøm. 

PS! Eg har også testa å klippe og koble den rett til +/´på den kvite kabelen du ser på bilde, altså uten å gå via USB han/hun overgangen.

Endret av Lasarus
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har kortsluttet datapinnene tror det du kobler til at det er tilkoplet en pc og lader bare med 500mA, ifølge usb spesifikasjonen vil det kunne lade med inntil 1500mA hvis datapinnene er kortsluttet.

 

 

Les mer om Dedicated charging port (DCP) og andre relevante ting her:https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/4803

 

 

De forskjellige produsenter (Samsung, Apple etc) har også egne spenninger på datapinnene for å indikere for enheten hvor mye strøm den kan trekke.

Men å kortslutte de er en del av usb standarden og funker for alle enheter og gir opptil 1 500mA.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har kortsluttet datapinnene tror det du kobler til at det er tilkoplet en pc og lader bare med 500mA, ifølge usb spesifikasjonen vil det kunne lade med inntil 1500mA hvis datapinnene er kortsluttet.

 

 

Les mer om Dedicated charging port (DCP) og andre relevante ting her:https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/4803

 

 

De forskjellige produsenter (Samsung, Apple etc) har også egne spenninger på datapinnene for å indikere for enheten hvor mye strøm den kan trekke.

Men å kortslutte de er en del av usb standarden og funker for alle enheter og gir opptil 1 500mA.

 

Takk for svar, men som ufaglært (som ikkje utfører el-innstallasjon sjølv) må eg innrømme at eg ikkje klarer å lese meg til løysing i linken. Før eg betaler elektriker må eg i det miste få det til å funke i testmodus. Setter stor pris på hjelp om mulig :)

 

Produktet (strømforsyninga) ser du HER

Den har 220V (L/N) inn og 5Vdc (+/-) ut. 

 

Kabelen eg har klippa (original Apple) har standard ledere:

- Raud, + (5V)

- Svart, - (jording)

- Grøn, data (pluss ?)

- Kvit, data (minus ?)

I tillegg jordingskabel uisolert

 

Er det mulig å hjelpe meg med ei forklaring på korleis ein konkret kobler dette sammen for å bryte datapinnene?

220V (L/N) er sjølvsagt greit. Har forsøkt å koble raud leder på + og svart leder på - Dette gir straum til ulike USB-produkt, men ikkje iPod`en (eller iPad for den saks skuld). 

 

Krysser fingrene for løysing.

 

EDIT (GLAD-EDIT):

Las enda litt om tema og tok ein sjans her ut frå målingar eg gjorde. Kobla saman raud (+), grøn og kvit (data) i håp om at det auka mA. Og det gjorde det jammen meg :) Den lader i alle fall no som berre det. 

 

Takk for tipset om kortslutning. Det gjorde at skuffelsen forsvant og produktet ikkje blei returnert til Italia.

(om det viser seg at dette faktisk fungerer då).

 

Helsing ein som set stor pris på hjelpa han får på dette forumet.

 

Endret av Lasarus
Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke har kortsluttet datapinnene tror det du kobler til at det er tilkoplet en pc og lader bare med 500mA, ifølge usb spesifikasjonen vil det kunne lade med inntil 1500mA hvis datapinnene er kortsluttet.

 

 

Les mer om Dedicated charging port (DCP) og andre relevante ting her:https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/4803

 

 

De forskjellige produsenter (Samsung, Apple etc) har også egne spenninger på datapinnene for å indikere for enheten hvor mye strøm den kan trekke.

Men å kortslutte de er en del av usb standarden og funker for alle enheter og gir opptil 1 500mA.

 

Takk for svar, men som ufaglært (som ikkje utfører el-innstallasjon sjølv) må eg innrømme at eg ikkje klarer å lese meg til løysing i linken. Før eg betaler elektriker må eg i det miste få det til å funke i testmodus. Setter stor pris på hjelp om mulig :)

 

Produktet (strømforsyninga) ser du HER

Den har 220V (L/N) inn og 5Vdc (+/-) ut. 

 

Kabelen eg har klippa (original Apple) har standard ledere:

- Raud, + (5V)

- Svart, - (jording)

- Grøn, data (pluss ?)

- Kvit, data (minus ?)

I tillegg jordingskabel uisolert

 

Er det mulig å hjelpe meg med ei forklaring på korleis ein konkret kobler dette sammen for å bryte datapinnene?

220V (L/N) er sjølvsagt greit. Har forsøkt å koble raud leder på + og svart leder på - Dette gir straum til ulike USB-produkt, men ikkje iPod`en (eller iPad for den saks skuld). 

 

Krysser fingrene for løysing.

 

http://blog.curioussystem.com/wp-content/uploads/blog.curioussystem.com/2010/08/Apple-Hi-current-charge-resistors1.png

Lenke til kommentar

 

Noen her som vet om noen konkrete produkter den vil støtte? :)

 

Jeg lurer mer på hvordan de skal få det til å fungere i praksis, jeg...

 

Ja, for meg ser det også slik at det er din Internet leverandør som må da tilby tilsvarende tjeneste (Cloud basert) for å få dette til å virke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...