Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan oppfører bilen din seg i kulda?


Espein

Anbefalte innlegg

Hvordan oppfører bilen din seg i kulda?

 

Her er det svært kaldt vertfall.

Gi noe informasjon om din bil, hvor du bor og hvordan den oppfører seg i kulden.

 

Selv har jeg en Audi A4, 00 modell. 1.9 tdi, motorvarmer om natten og på jobb, starter lett. Men tar ett år å bli varm innvendig da!

 

18122009004.jpg

Dovre, kl 08.00.

Endret av Espein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et dieseldrevet varmeapparat med tidsstyring er kjekt å ha på denne tiden av året ...

Når kollegene står med neglesprett og skraper is kan jeg skli ned i et varmt skinnsete og titte på julestjerna gjennom isfrie ruter ... Ingen startproblemer heller.

Er nok knall det! Selv skal jeg bestille kupêvarmer nå, hakke bedre enn ingenting!

Lenke til kommentar
Et dieseldrevet varmeapparat med tidsstyring er kjekt å ha på denne tiden av året ...

Når kollegene står med neglesprett og skraper is kan jeg skli ned i et varmt skinnsete og titte på julestjerna gjennom isfrie ruter ... Ingen startproblemer heller.

Er nok knall det! Selv skal jeg bestille kupêvarmer nå, hakke bedre enn ingenting!

Hadde du bodd litt nærmere kunne du ha fått den gamle DEFA'n min. :)

Lenke til kommentar

Har en VW Touran 2.0TDI med dieselvarmer:

 

Her i Fredrikstad er det vel sjeldent kaldere enn rundt -10C, noe det er akkurat i dag faktisk.

 

Dieselvarmeren bruker mye strøm og batteriet blir flatt flere ganger i løpet av vinteren grunnet denne. Rett og slett forde jeg ikke kjører langt nok til at det rekker å lade seg opp.

 

Så det er første og siste gang jeg skal ha en dieselvarmer.

 

Bilen blir ikke veldig fort varm, men i -10C må jeg kjøre i ca. 15minutter før jeg kjenner varmluften fra dysene. Motoren er dog ikke skikkelig varm før etter runst 25minutter (i -10C)

 

Dette er vel en av de største minussidene med diesel. Litt klakking er det også rett etter start, men denne forsvinner ganske kjapt.

 

Det er altså ikke veldig sexy og fyre opp en dieselpurke en kald morgen for å si det sån.

Men bilen starter sef. lett...

 

Nå har jeg jo bestillt meg ny bil. En Audi 2.0TFSI 2.0T (bensin).

Så nå blir vertfall vinterene litt varmere for meg... :)

Lenke til kommentar

Har 1983 MB 280SE. Starter og går som et skudd enten det er + eller minus 30. Startet som alltid som en lek i morres. Ettersom det går ca 1,4L 98Super på milen på denne, blir det fort varmt! Kjører ikke med den hver dag, da jeg vanligvis går til jobben, men dag skulle jeg imidlertid et ærend først, i tilegg til at det var bikkje kaldt!

 

Bruker masse strøm om vinteren til start, vifte og lys, særlig ved småkjøring, så personlig mener jeg det er lurt å ha en vedlikeholdslader. Har laget til en ledning som jeg hekter + på laderen på når jeg er hjemme i garagen, går fortere å koble på når man slipper å åpne panseret hver gang!

 

Det har forresten kommet en lader som man bare setter i sigarett tenneren på biltema, tenkte å prøve den på den andre bilen min (Opel combo).

Lenke til kommentar

vw passat sedan 97

 

lås problemer på passajersiden og bakluka siden det er blitt kald, og bilen suser 5-10 minuter etter at jeg starter først også forsvinner lyden. ellers så starter bilen lett men inni bilen er ikke noe særlig varmt før jeg kjører en halv time.

 

var -22 på lillehammer og gjøvik tidlig på morran i dag

Lenke til kommentar

Audi A4 97-mod Avant.

 

-10C eller kaldere - "pokker, start da, START...endelig", bortsett fra det så kan man sette seg inn om man er så heldig at dørene ikke har frosset skikkelig igjen. Sette seg inn å nyte den deilige frostrøyken og den nydelige isen som ligger på innsiden av frontruta og på gasspedalen. og varmen får man i ræva først når man er ankommet jobb. Helt fantastisk vinterbil :)

Lenke til kommentar

Bra tråd!

 

Min Mitsubishi Carisma 2003 (combi) starter alltid. Sto over 36 timer ute i kulda, til jeg skulle på skolen idag tidlig, men det var null stress å starte bilen =) De siste dagene har den forøvrig vært litt påvirka av de 15 til 20 minusgradene ute. Bilen står ute, uten noen form for motorvarmer, etc. Og jeg pleier aldri å sette på bilen for at den skal bli varm før jeg kjører. Mye isskraping har det vært nødvendig å gjøre på alle rutene.

 

Idag var det en del is på innsiden av rutene. Ellers går motoren veldig fint. Varmeanlegget, altså vifta, blir forholdsvis fort varm (kanskje fem minutter ca). Trådene og oppvarming av seter bruker litt lengre tid, men bakruta er mye verre å skrape is på, så det er godt å få hjelp av trådene... Eneste "problemet" jeg har hatt hittil er at sentrallås-systemet funker dårligere, så må noen ganger låse "manuelt" isteden. Og dørene har vært kjipe å få opp, men det er mye fordi jeg har glemt å tørke av lister osv. rundt dørene sist gang jeg vaska bilen. Er vel generelt litt for mye fuktighet, som fører til frost på innsiden osv. Men det er vel litt vanskelig å gjøre noe med det nå? Er det noe jeg kan legge i bilen som tiltrekker seg fuktighet i kupeen eller gjør at lufta blir tørr? Som f.eks. ris :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...