Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan oppfører bilen din seg i kulda?


Espein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Peugeot 406 i Lindesnes krever et par sekunder ekstra, men virker. Måtte spinne meg opp et snøfonn med forhjulstrekk i dag. Kjettingene grov seg ned i grusen. Måtte legge ut planke, rygge, og gi fart. PANG. Smellet kom da kjettinghjulet slengte planken opp i gølvet på bilen.

Og vips var jeg klar for å kjøre ned til matbutikken og kjøpe mat.

 

Sykt hvor godt veigrep jeg hadde i de bratte og snødekte bakkene oppover til hytta etterpå. Dekk fra Finland er ikke dårlige, selv om de er 4 år gamle.

Lenke til kommentar

Opel Vectra A 2.0 I 8v... 0 problem å starte, i 10 minus i krsand. Eneste jeg merker er at jeg bruker ufattelig mye spylervæske pga alt saltet :mad:

Og får jeg sladd på hekken er den utrolig grei å rette opp :D

 

 

Og dørene har vært kjipe å få opp, men det er mye fordi jeg har glemt å tørke av lister osv. rundt dørene sist gang jeg vaska bilen. Er vel generelt litt for mye fuktighet, som fører til frost på innsiden osv. Men det er vel litt vanskelig å gjøre noe med det nå? Er det noe jeg kan legge i bilen som tiltrekker seg fuktighet i kupeen eller gjør at lufta blir tørr? Som f.eks. ris :p

 

For å få dørene til å gå opp greit smører du pakningene/gummilistene med silikonfett aka silicone grease.

Du får kjøpt fuktslukere på biltema. Kasta nettopp ut min fordi den var full, og da var det fukt og faenskap i bilen skal jeg si deg!

Lenke til kommentar
Opel Vectra A 2.0 I 8v... 0 problem å starte, i 10 minus i krsand. Eneste jeg merker er at jeg bruker ufattelig mye spylervæske pga alt saltet :mad:

Og får jeg sladd på hekken er den utrolig grei å rette opp :D

 

 

Og dørene har vært kjipe å få opp, men det er mye fordi jeg har glemt å tørke av lister osv. rundt dørene sist gang jeg vaska bilen. Er vel generelt litt for mye fuktighet, som fører til frost på innsiden osv. Men det er vel litt vanskelig å gjøre noe med det nå? Er det noe jeg kan legge i bilen som tiltrekker seg fuktighet i kupeen eller gjør at lufta blir tørr? Som f.eks. ris :p

 

For å få dørene til å gå opp greit smører du pakningene/gummilistene med silikonfett aka silicone grease.

Du får kjøpt fuktslukere på biltema. Kasta nettopp ut min fordi den var full, og da var det fukt og faenskap i bilen skal jeg si deg!

 

En fuktsluker er jeg keen på! :D

 

Men det er mest låsene som ikke vil automatisk opp v/ bruk av sentrallås-fjernkontroll.

Tenkte derfor å kanskje skru opp dørdekslene, og smøre låsene inni. Har kjøpt WD-40,

men det kan kanskje funke til å smøre litt rundt dørlistene også? Kjøpte på BilXtra...

"Smører, driver ut fuktighet, renser og beskytter, løsner fastlåste mekanismer."

Lenke til kommentar

Lancer 92, 1.3L, starter og går som ei klokke.

 

Dørlåsene og tenninga fryser litt, så bruker låsolje. Starter med at motoren hyler på begynnelsen. 10-20 sekunder på høyt turtall, men blir varm på under 5 min i -20(tomgang).

Kan også nevne at den kun kjøres 1-2 ganger i uka, altså 1 uke mellom hver gang.

 

PS! Skal over til Toyota. :)

Endret av RePaC
Lenke til kommentar

Bilen min (volvo med b230fk) starter uten problem, men fordi tomgangsregulatoren er kobla fra går den litt lavt på tomgang før den begynner å bli varm.

 

I dag (7-8 minus) oppførte den seg som et damplokmotiv fordi innholdet i den midlertidige oljecatchtanken min (ei flaske) hadde blitt til slush, og lå for slangen som kommer fra veivhusventilasjonen.

 

Dører og dørlåser er 0 problem.

Lenke til kommentar
Opel Vectra A 2.0 I 8v... 0 problem å starte, i 10 minus i krsand. Eneste jeg merker er at jeg bruker ufattelig mye spylervæske pga alt saltet :mad:

Og får jeg sladd på hekken er den utrolig grei å rette opp :D

 

 

Og dørene har vært kjipe å få opp, men det er mye fordi jeg har glemt å tørke av lister osv. rundt dørene sist gang jeg vaska bilen. Er vel generelt litt for mye fuktighet, som fører til frost på innsiden osv. Men det er vel litt vanskelig å gjøre noe med det nå? Er det noe jeg kan legge i bilen som tiltrekker seg fuktighet i kupeen eller gjør at lufta blir tørr? Som f.eks. ris :p

 

For å få dørene til å gå opp greit smører du pakningene/gummilistene med silikonfett aka silicone grease.

Du får kjøpt fuktslukere på biltema. Kasta nettopp ut min fordi den var full, og da var det fukt og faenskap i bilen skal jeg si deg!

 

En fuktsluker er jeg keen på! :D

 

Men det er mest låsene som ikke vil automatisk opp v/ bruk av sentrallås-fjernkontroll.

Tenkte derfor å kanskje skru opp dørdekslene, og smøre låsene inni. Har kjøpt WD-40,

men det kan kanskje funke til å smøre litt rundt dørlistene også? Kjøpte på BilXtra...

"Smører, driver ut fuktighet, renser og beskytter, løsner fastlåste mekanismer."

 

Jeg spraya WD-40 inn i hullet til nøkkelen. Funka fett det. Den driver bort fukt og smører :D

Ikke bruk det på dørlistene... Jeg fikk litt på et gokartdekk å det ble veldig seigt etterpå, så jeg vet ikke hvordan en dørlist ville reagere :p

 

Silikonfett funker fett =) - Eller så kan du kjøpe sånn silikonspray som brukes til å smøre softguns med ;)

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...