Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan oppfører bilen din seg i kulda?


Espein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilen min (Hyundai Elantra -98) måtte gi seg på tap i dag tidlig, men var rundt 30 minus ute.

Den har ellers startet fint i par og tyve minus, så var nok de siste kuldegradene som gjorde det vanskelig. Får bare håpe på at det blir "varmere" de neste dagene. Surt å gå et kvarter til jobb i 30 minus...!

Lenke til kommentar

En ting jeg har merka at bile gjør nå når den starter opp i rundt 20 minusgrader

er at den ruser veldig på tomgang (?) i begynnelsen. Starter opp i første gir,

kanskje andre, også må jeg stopper foran et kryss eller lignende. Da tar jeg

jo clutchen inn, og da har den mye høyere turtall enn vanlig tomgang.

Vanligvis er det hvertfall under 1, 500 kanskje, men nå har den

rusa seg opp til rundt 2000-2500 rpm. Normalt da det er kaldt?

Ista rusa den også litt opp og ned da jeg hadde clutchen inne.

Det gikk fort over bare jeg fikk kjørt litt ordentlig da så... :)

Lenke til kommentar
Må bare si det att jeg har fått montert kupêvarmer nå, og angrer ikke ett sekund.

21 minus ute i dag, og jeg svetta nesten når jeg kom inni bilen :p

 

Stasjonsvogn, 2100watt i 3 timer med tidsrelè på veggen.

 

 

Herlig, ANBEFALES :love:

 

Motorvarmekolbe på 2100W? :p Vannligvis er ikke kolken på større enn 300-500W.

Lenke til kommentar
En ting jeg har merka at bile gjør nå når den starter opp i rundt 20 minusgrader

er at den ruser veldig på tomgang (?) i begynnelsen. Starter opp i første gir,

kanskje andre, også må jeg stopper foran et kryss eller lignende. Da tar jeg

jo clutchen inn, og da har den mye høyere turtall enn vanlig tomgang.

Vanligvis er det hvertfall under 1, 500 kanskje, men nå har den

rusa seg opp til rundt 2000-2500 rpm. Normalt da det er kaldt?

Ista rusa den også litt opp og ned da jeg hadde clutchen inne.

Det gikk fort over bare jeg fikk kjørt litt ordentlig da så... :)

 

Helt normalt:) motoren justerer tomgangen ettersom hvor kald den er..

Lenke til kommentar
En ting jeg har merka at bile gjør nå når den starter opp i rundt 20 minusgrader

er at den ruser veldig på tomgang (?) i begynnelsen. Starter opp i første gir,

kanskje andre, også må jeg stopper foran et kryss eller lignende. Da tar jeg

jo clutchen inn, og da har den mye høyere turtall enn vanlig tomgang.

Vanligvis er det hvertfall under 1, 500 kanskje, men nå har den

rusa seg opp til rundt 2000-2500 rpm. Normalt da det er kaldt?

Ista rusa den også litt opp og ned da jeg hadde clutchen inne.

Det gikk fort over bare jeg fikk kjørt litt ordentlig da så... :)

 

Helt normalt:) motoren justerer tomgangen ettersom hvor kald den er..

 

Aha. Så den ruser litt opp og ned for å bli varm? :)

 

Edit: Faren min kalte det autoshock/tomgangsregulator...?

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
Må bare si det att jeg har fått montert kupêvarmer nå, og angrer ikke ett sekund.

21 minus ute i dag, og jeg svetta nesten når jeg kom inni bilen :p

 

Stasjonsvogn, 2100watt i 3 timer med tidsrelè på veggen.

 

 

Herlig, ANBEFALES :love:

 

Motorvarmekolbe på 2100W? :p Vannligvis er ikke kolken på større enn 300-500W.

Kupèvarmern ;)

 

Var forresten 40 minus i området her i går.

Synd att ikke tempraturmålern i kompisen sin Audi gikk lengere enn -40 :tease:

Endret av Espein
Lenke til kommentar

Kjører Laguna stv. fra 97. Starter og går som en klokke, har gjort det hver dag hele vinteren (selv om det var én dag i fjor den ikke ville starte..)

 

DERIMOT har vifta i luftanlegget tatt kvelden så det er konstant 7000 kuldegrader inni bilen. Noe som er helt greit, med mindre jeg må puste. For da dogger det og fryser på. Så må jeg enten skrape innsiden av ruta mens jeg kjører, ELLER kjøre med åpent vindu.

 

Syns det er litt kaldt, pluss at det er litt laber sikt med 2 cm. stålis på innsiden av alle vinduene.

 

(12-volts kupévarmeren fra biltema leverer ca. 2 varmegrader over et 5 cm2 område på frontruta mi i den kulda her)

Lenke til kommentar

Hvordan oppfører bilen din seg i kulda?

 

Min Bmw 318d touring 2006 modell fungerer smertefritt :) Starter og går som ei klokke, varmer opp vinduer og kupe'n fort og godt. Kaldeste jeg har starta den i til nå er vell ca -17, eneste forskjellen var at glødinga trengte 2 sekunder lengre før motoren starta :)

Lenke til kommentar

Jeg har en 2006 Renault Kangoo 1.9 diesel. Har starta greit i sprengkulda utenom i dag (ca 20-). Hadde litt lite strøm på batteriet, så den starta da jeg fikk starthjelp.

Ellers merker man veldig godt når gir- og servoolja er kald. Har forresten gitt starthjelp til 3 forskjellige biler så langt i vinter. Jeg hater kulde!

Endret av Neptun_
Lenke til kommentar
En ting jeg har merka at bile gjør nå når den starter opp i rundt 20 minusgrader

er at den ruser veldig på tomgang (?) i begynnelsen. Starter opp i første gir,

kanskje andre, også må jeg stopper foran et kryss eller lignende. Da tar jeg

jo clutchen inn, og da har den mye høyere turtall enn vanlig tomgang.

Vanligvis er det hvertfall under 1, 500 kanskje, men nå har den

rusa seg opp til rundt 2000-2500 rpm. Normalt da det er kaldt?

Ista rusa den også litt opp og ned da jeg hadde clutchen inne.

Det gikk fort over bare jeg fikk kjørt litt ordentlig da så... :)

 

Helt normalt:) motoren justerer tomgangen ettersom hvor kald den er..

 

Aha. Så den ruser litt opp og ned for å bli varm? :)

 

Edit: Faren min kalte det autoshock/tomgangsregulator...?

 

 

Har samme problemet selv, og nei, det skal ikke være sånn, da er ikke tomgangsregulatoren helt god.

 

Min begynner med høyt turtal, og går etterhvert over til å jage på tomgangen frem til den blir varm.

 

Bilen starter greit, aldri problem, men sjelden det er veldig kaldt her, er 10 minus nå, bruker motorvarmer nå for lettere start, det er bensinmotor.

 

Bor en mil fra Rørvik, Nord trøndelag.

 

Bilen er en mazda 626 94 mod.

Endret av arjato
Lenke til kommentar

Men det har jo bare skjedd en dag egentlig da, når jeg tenker meg om, da det var -22 grader på onsdag, og det var bare de første 2-3 minuttene. Etter forholdene er det vel naturlig at motoren ruser litt for å "varme opp"??

 

Bilen starter greit, aldri problem, men sjelden det er veldig kaldt her, er 10 minus nå, bruker motorvarmer nå for lettere start, det er bensinmotor.

 

Bensinmotor er tingen i kulda vøtt :)

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
ESP? :p

 

Forøvrig første året jeg kjører med ESP (kall det hva du vil) UMULIG å få bilen ut i skli. En liten antydning til skrens og bilen retter seg opp.

 

Jaha, er det ESP som gjør at alle andre enn meg kan kjøre i 100 på isete veger uten å få sleng og være redd for livet i hver eneste sving? Jeg har aldri skjønt det, hvordan min bil glipper i alle svinger, mens de bak meg suser forbi i dobbelt så høy hastighet.

 

Forøvrig har jeg en Nissan Primera LX 95-modell. Kjøpte nytt batteri i høst, og det er jeg veldig glad for. Den bruker et par sekunder på å starte skikkelig om morgenen, men har ennå ikke vært veldig vanskelig å få liv i, og her har det vært nedi -30 og vel så det.

 

Eneste problemet er at den blir faen ikke varm innvendig hvis jeg kjører, derfor må jeg la den stå og gå i 15-20 minutter om jeg vil ha nogenlunde grei temperatur inni bilen, for så fort jeg begynner å kjøre, blåser det bare kaldt fra viftene. Veldig irriterende, egentlig, spesielt på lange turer. Men sånn var min forrige Primera LX også, så det er vel en svakhet de har.

Lenke til kommentar

Skulle egentlig vært på jobb jeg nå, men sitter hjemme og prøver å få start på bilen.

Er 1996 Eclipse, som ikke gidder å starte.

 

Er forresten 24- grader i Trondheim i dag.

 

Nei. Får vel stikke ut å prøve å få start igjen. :)

 

Edit: Nei får ikke start. Starteren går men motoren starter ikke.

Endret av erlendo89
Lenke til kommentar
ESP? :p

 

Forøvrig første året jeg kjører med ESP (kall det hva du vil) UMULIG å få bilen ut i skli. En liten antydning til skrens og bilen retter seg opp.

 

Jaha, er det ESP som gjør at alle andre enn meg kan kjøre i 100 på isete veger uten å få sleng og være redd for livet i hver eneste sving? Jeg har aldri skjønt det, hvordan min bil glipper i alle svinger, mens de bak meg suser forbi i dobbelt så høy hastighet.

 

Forøvrig har jeg en Nissan Primera LX 95-modell. Kjøpte nytt batteri i høst, og det er jeg veldig glad for. Den bruker et par sekunder på å starte skikkelig om morgenen, men har ennå ikke vært veldig vanskelig å få liv i, og her har det vært nedi -30 og vel så det.

 

Eneste problemet er at den blir faen ikke varm innvendig hvis jeg kjører, derfor må jeg la den stå og gå i 15-20 minutter om jeg vil ha nogenlunde grei temperatur inni bilen, for så fort jeg begynner å kjøre, blåser det bare kaldt fra viftene. Veldig irriterende, egentlig, spesielt på lange turer. Men sånn var min forrige Primera LX også, så det er vel en svakhet de har.

 

Om den ikke blir varm innvedig vil jeg anbefale deg å ta ut kupèfilteret som sitter bak hanskerommet ca.

 

En kompis har en BMW 525 TDS, og han må ta ut kupèfilteret om vinteren ellers blåser det ikke varmt i det hele tatt. Uten kupèfilteret blir det SVÆRT varmt inni bilen. Er ikke særlig farlig å kjøre uten om vinteren :) Vertfall ikke på "landet" med tanke på støv :)

Endret av Espein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...