Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klart å bulke bilen 2 ganger i dag


Noble

Anbefalte innlegg

Å så ergelig :( Men som nevnt er alle uheldige iblant!

 

Ryggesensorer var det på bilen jeg hadde opplæring/oppkjøring i,

og jeg må si, kunne ønske jeg hadde det på bilen min den dag idag.

 

Rygging synes jeg også kan være veldig vrient. For eksempel i en trang lukeparkering

kan det være uhyre vanskelig å beregne plass osv. Jeg er vvveldig forsiktig i sånne

situasjoner og redd for at det skal skje noe. Er som deg; flink til å kjøre fremover,

synes det er sååå mye lettere å beregne rom, avstand, osv. den veien ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste tipset jeg kan gi anngående rygging, er å ta det veldig forsiktig. om du trur du er nerme nokk, så gå ut av bilen å se bak den, før du rygger mer. jeg hadde aldri stolt helt blindt på ryggesensorer, men så har jeg heller aldri hatt det.

 

Klarte selv en gang å rygge i snyskavelen med min første bil, men var frost på innsiden av bakruten, og varmetrådene virket ikke, så jeg bare satset, å det gikk dårlig :p

Heldigvis bare bakfangeren som knakk litt.. gjor ikke så mye på en bil til 4 tusen, men blir vel litt værre med en nyere merchedes.

 

Blir iallefall dyrt å reparere på verksted, det kan jeg si :)

Lenke til kommentar

Man skal vel egentlig aldri stole blindt på elektronikk...

Men har ryggesensor på min bil og den har aldri sviktet.

 

Rygger man inn i en garasje eller andre steder, så piper den så fort det er ett gresstrå i veien. Utrolig kjekt og ha.

 

På en merche så kan man vel også få ettermontert ryggekamera i tillegg?

Koster jo sikkert en god slump.. men da ser man hele feltet bak bilen på en stor fargeskjerm i dashbordet.

 

Treffer man noe da.. så er det forøvrig bare til å legge fra seg nøklene.

Lenke til kommentar
HELVETTE!

 

Hva gjør jeg? Er gamlingen sin Mercedes :( Sprukket støtfanger bak, bulk i luka og saaaaftig skrape i siden.

 

...

 

Det er ikke lov å komme med sånne tragiske historier uten å fortelle hvordan det skjedde :)

Utrolig kjip følelse å ødelegge andre sine ting. Bra at han tok det med fatning.

Lenke til kommentar
HELVETTE!

 

Hva gjør jeg? Er gamlingen sin Mercedes :( Sprukket støtfanger bak, bulk i luka og saaaaftig skrape i siden.

 

 

Det var samtlige lønninger helt frem til jul neste år :(

 

 

Sympati please. Faen kondomnere hele bilen med meg inni.

Ouffff, jeg kjenner meg igjen. Var vel 3 år siden nå, at jeg klarte å skade bilen til fattern to ganger på en måned. Den ene gangen klarte jeg å rygge inn i et tre (!!!) mens den andre gangen rygga ei dame inn i meg. Begge føltes like jævlige, selv om forsikringen til dama som rygga i meg tok støyten for den andre episoden.

 

Den klumpen man har i magen over å skadet noe som ikke er sitt eget er... noe av det jævligere jeg vet om. Til sammenligning kostet tre-episoden min 22k gjennom forsikring, og den andre 26k, så du har et stykke igjen til mitt nivå.

 

Støtfangeren og bulken i luka høres identisk ut med min episode. Kostet 22k på merkeverksted. Bilen var en Mazda 6 (ekstremt tuklete å rygge med Mazda 3 og Mazda 6-seriene. Høye og "korte" bakruter.). Skrapen i siden koster nok fort en 6-7k å relakkere, så den er det nok greit å ta på egen kappe så faren din slipper yttereligere bonustap. Med en egenandel på 3-4k ender du nok opp på totalt 10k ut og et bonustap på forsikringen til faren din. Ekstremt kjedelig, men du har helt sikkert lært mye av det.

 

Og som alt annet i livet - syntes du det er vanskelig å rygge, så finn en åpen plass og øv, øv, øv. Det er det eneste som gjør deg til en bedre sjåfør.

Endret av eXilAz
Lenke til kommentar

Skader i siden på bilen kan du unngå om du passer på å bruke speilene aktivt under rygging. Lær deg gjerne å rygge etter speilet, men selv om du rygger med å snu deg bak bør du ikke glemme speilene.

 

Jeg var heller ikke spesielt flink til å rygge når jeg nettopp hadde fått kortet. Men en enkeltepisode gjorde at jeg fant ut at det var smart å bli bedre på det. Jeg var festsjåfør for noen kamerater, og de skulle på fest i en gapahuk et sted ute i skauen. Selvfølgelig presterte jeg å kjøre inn langs den meget smale grusveien, for å oppdage at det ikke var mulig å snu på enden. Siden det var bomtur (festen hadde flyttet på seg,) så måtte jeg rygge tilbake, noen hundre meter. Det var tett skog ved siden av veien, og litt svinger. Gøy å rygge under slike forhold med 4 fulle passasjerer ja... Rygget heldigvis sakte nok til at trærne kun lagde striper i støvet + milde overflateriper, men alikevel - ikke akkurat en behagelig opplevelse.

 

Fins det ryggesensorer som kan ettermonteres og er så anonyme at de kan monteres fint uten å måtte borre hull?

Lenke til kommentar

synd når slikt skjer, men er bare å kjøre mer forsiktig når man er i gang.Er vel slik som skiller på en erfaren og uerfaren sjåfør.

 

For min del rygger jeg heller èn ekstra gang enn å bulke.. altså litt frem og tilbake når man f.eks skal snu.

 

Godt din far tok dette godt da..

 

kjør mer forsiktig neste gang:)

Lenke til kommentar

Hvis dette er tillfelle hos deg, så må det være noe galt med sensorene dine... og eller så fungerer dem veldig dårlig, og langt fra tilfredstillende.

 

Mine sensorer ragerer rett og slett på ALT. Gresstrå og t.o.m glassruter. Det være seg om dem står mellom sensorene eller ikke. Selv langt over bakruten plukker sensoren opp gjenstander.

Lenke til kommentar
Har ikke det på min, men vet det er mange som stoler beint på de, og flere som har brent seg på det..

 

Ei venninne som rygga noen meter bakover for et par år siden og hørte et pip før hu traff stolpen som sto midt bak bilen, men den registrerte da akkurat veggen som sto bak søyla.

 

Hahaha, det er det som er så forbanna festlig med ryggesensorer, de ser en låvevegg på 40 meters avstand, men ignorerer den 5cm tykke stålstangen som befinner seg 10 cm bak bilen. :D

 

Må man bruke reversen en kald og mørk høstkveld går man ganske enkelt ut av bilen for å se at kysten er klar før man rygger.

 

Billig Asiatisk elektronikk er akkurat det, billig i en hver sammenheng. :p

Lenke til kommentar
Har ikke det på min, men vet det er mange som stoler beint på de, og flere som har brent seg på det..

 

Ei venninne som rygga noen meter bakover for et par år siden og hørte et pip før hu traff stolpen som sto midt bak bilen, men den registrerte da akkurat veggen som sto bak søyla.

 

Hahaha, det er det som er så forbanna festlig med ryggesensorer, de ser en låvevegg på 40 meters avstand, men ignorerer den 5cm tykke stålstangen som befinner seg 10 cm bak bilen. :D

 

Må man bruke reversen en kald og mørk høstkveld går man ganske enkelt ut av bilen for å se at kysten er klar før man rygger.

 

Billig Asiatisk elektronikk er akkurat det, billig i en hver sammenheng. :p

Hvilke biler har dere som har problemer med ryggesensoren?

VW/Audi er bilene jeg har kjørt og der er ryggesensoren nesten litt for følsom etter min mening. Noe som jo er bra synes jeg. Den piper både på låvedører og ugress, samt stenger som skulle henge ut mot bakruten.

 

Hver gang jeg rygger inn i garasjen, så stoler jeg omtrent blindt på denne. Piper det ikke... er det ingen fare. Men må sef. følge med på sidene da...

Lenke til kommentar
Skader i siden på bilen kan du unngå om du passer på å bruke speilene aktivt under rygging. Lær deg gjerne å rygge etter speilet, men selv om du rygger med å snu deg bak bør du ikke glemme speilene.

 

Jeg var heller ikke spesielt flink til å rygge når jeg nettopp hadde fått kortet. Men en enkeltepisode gjorde at jeg fant ut at det var smart å bli bedre på det. Jeg var festsjåfør for noen kamerater, og de skulle på fest i en gapahuk et sted ute i skauen. Selvfølgelig presterte jeg å kjøre inn langs den meget smale grusveien, for å oppdage at det ikke var mulig å snu på enden. Siden det var bomtur (festen hadde flyttet på seg,) så måtte jeg rygge tilbake, noen hundre meter. Det var tett skog ved siden av veien, og litt svinger. Gøy å rygge under slike forhold med 4 fulle passasjerer ja... Rygget heldigvis sakte nok til at trærne kun lagde striper i støvet + milde overflateriper, men alikevel - ikke akkurat en behagelig opplevelse.

 

Fins det ryggesensorer som kan ettermonteres og er så anonyme at de kan monteres fint uten å måtte borre hull?

 

Mange bilprodusenter har ekstradeler / annen fanger som monteres for å få festet sensorene. Vet i hvert fall at det gikk an på min forrige bmw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...