Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klart å bulke bilen 2 ganger i dag


Noble

Anbefalte innlegg

Hvis dette er tillfelle hos deg, så må det være noe galt med sensorene dine... og eller så fungerer dem veldig dårlig, og langt fra tilfredstillende.

 

Mine sensorer ragerer rett og slett på ALT. Gresstrå og t.o.m glassruter. Det være seg om dem står mellom sensorene eller ikke. Selv langt over bakruten plukker sensoren opp gjenstander.

Det er jo dette som er problemet med ryggesensorer, ihvertfall etter min mening. Man veit jo ikke alltid hva de piper på. Vi hadde sensorer på vår forrige bil, og allerede da rompa var innenfor garasjeporten starta pipinga. Selv om det var en meter igjen var pipinga konstant. Skulle man parkert sånn hadde man jo fått porten i panseret. Ser dette på flere biler som står parkert også. Virker som om ryggesensorer i mange tilfeller er med på å forårsake elendige parkeringer. Mange kunne jo fint rygga en meter til i stedenfor å stå alt for langt frem.

 

Kamera derimot syns jeg fungerer mye bedre. Dog, man skal jo ikke stole blindt på det heller. Hørte om noen som hadde gjort det en gang, og endt opp med ei grein igjennom bakluka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis dette er tillfelle hos deg, så må det være noe galt med sensorene dine... og eller så fungerer dem veldig dårlig, og langt fra tilfredstillende.

 

Mine sensorer ragerer rett og slett på ALT. Gresstrå og t.o.m glassruter. Det være seg om dem står mellom sensorene eller ikke. Selv langt over bakruten plukker sensoren opp gjenstander.

Det er jo dette som er problemet med ryggesensorer, ihvertfall etter min mening. Man veit jo ikke alltid hva de piper på. Vi hadde sensorer på vår forrige bil, og allerede da rompa var innenfor garasjeporten starta pipinga. Selv om det var en meter igjen var pipinga konstant. Skulle man parkert sånn hadde man jo fått porten i panseret. Ser dette på flere biler som står parkert også. Virker som om ryggesensorer i mange tilfeller er med på å forårsake elendige parkeringer. Mange kunne jo fint rygga en meter til i stedenfor å stå alt for langt frem.

 

Kamera derimot syns jeg fungerer mye bedre. Dog, man skal jo ikke stole blindt på det heller. Hørte om noen som hadde gjort det en gang, og endt opp med ei grein igjennom bakluka.

De fleste skjønner vel at man ikke kan stole blindt på slike sensorer da....

Disse sensorene er der for å hjelpe deg... ikke for å rygge bilen for deg.

 

Når man rygger inni garasjen og det piper akkurat i det man passerer inngangen, så må man jo selv bruke hue og ta ett valg. Skal jeg satse på at det kun er inngangen den piper på og fortsette, eller skal jeg gå ut av bilen for å sjekke for morroskyld....

 

Kan jo hende du finner naboens katt, eller noe annet.... Etter en slik hendelse kan det nok hende den hadde vært grei og ha alikevel.

 

Saken er at de fleste satser på at det er åpningen som gjør at det piper og fortsetter og rygge alikevel. Skulle man da treffe på noe, så vil man bli irritert og skylde på at sensoren piper hele tiden og at man bare blir forvirret.

 

En dag så kan det hende den redder deg fra og rygge på en liten unge på ett kjøpesenter...

 

Men altså... sun fornuft må alltid brukes. Teknologi kan man ikke stole 100% på uansett.

Lenke til kommentar

BjerkneZ, poenget var jo at du skreiv at sensorene reagerer på alt. Når rompa på bilen er innenfor åpningen, og pipinga er konstant, er jo ikke akkurat ryggesensorene mye til hjelp, nettopp fordi de "reagerer på alt", blant annet garasjeveggen som man rygger langs ved. Sånn som mange parkerer (langt fra sidemannen og veggen bak) kan det virke som om de stoler blindt på ryggesesnorene, og da har man jo misbrukt hjelpemiddelet i stedet for å bruke det slik det skal brukes. Det beste er å lære seg å rygge, uten bruk av slike hjelpemidler.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
BjerkneZ, poenget var jo at du skreiv at sensorene reagerer på alt. Når rompa på bilen er innenfor åpningen, og pipinga er konstant, er jo ikke akkurat ryggesensorene mye til hjelp, nettopp fordi de "reagerer på alt", blant annet garasjeveggen som man rygger langs ved. Sånn som mange parkerer (langt fra sidemannen og veggen bak) kan det virke som om de stoler blindt på ryggesesnorene, og da har man jo misbrukt hjelpemiddelet i stedet for å bruke det slik det skal brukes. Det beste er å lære seg å rygge, uten bruk av slike hjelpemidler.

Hvis den piper hele veien inn i garasjen (som jo er tillfelle her) så må det være noe feil er min mening. Slik skal det jo ikke være.

 

Men jeg mente at hvis den piper litt akkurat i det man rygger inn i garasjen, forde man kanskje har litt sving på bilen og bakenden kommer nærme en av sidene så vil den jo sef. pipe.

 

Ryggesensoren min har så langt "kun" reddet meg (eller bilen da) mot en kraftig bulk. Jeg rygget mellom to linjer på en parkeringsplass, og når jeg ser bortover på de andre plassene, så var det kun en gresskant der. Men i det jeg rygget bakover, så begynte den plutselig og pipe, og da hugg jeg selfølgelig bremsen inn. Når jeg gikk ut av bilen, sto jeg kun 15cm. fra en murblokk.

 

Denne skulle jeg sef. sett selv... men her var det altså sensoren som reddet meg. Dermed så ser jeg på en måte ryggesensoren som inntjent.

 

Jeg har også valgt dette på Audi'en som jeg har bestillt... men der er det også en visuell skjerm som viser hvor hindringen er. Hvor effektivt dette er vet jeg enda ikke... men det kostet ikke all verden i det store og det hele.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om man vil at ryggesensorene skal reagere på ting som går på siden av bilen (så man slipper å skrape opp siden på bilen). Dersom den skal reagere på det vil det som en helt nødvendig bieffekt bli slik at den reagerer på vegger som ligger tett opp mot bilen. Ryggesensorene vet tross alt ikke hvor du har tenkt deg, selv om de i teorien kunne fått litt idè om det ved å se på rattposisjonen.

Lenke til kommentar
Hvis den piper konstant når det er igjen en meter så er det jo skikkelige elendige sensorer

 

Sensorene gjør akkurat det de er designet til å gjøre, vanligvis er det to sensorer med en viss avstand fra hverandre som sender et av/på signal til en styringsenhet som igjen genererer et varsel (avhengig av hva slags parametre som er lagt inn).

 

Man kan aldri programmere menneskelig intelligens inn i et slikt system, så en ryggesensor er generelt sett en dum ting, tenking og vurdering er det sjåføren som må stå for.

 

Personlig ser jeg på ryggesensorer og andre lignende gadges som irritasjonsmomenter, hjelpemidler er det i alle fall ikke, den er kanskje nøyaktig nok når jeg rygger inn i garasjen hjemme, men der vet jeg hvor grensen går fordi jeg selv har bygget garasjen.

 

Skjønner søren meg ikke hvordan vi som fikk førerkort før ABS bremser og stabiliserings systemer ble standard på det meste av biler har overlevd til nå.

Lenke til kommentar
Jeg har også valgt dette på Audi'en som jeg har bestillt... men der er det også en visuell skjerm som viser hvor hindringen er. Hvor effektivt dette er vet jeg enda ikke... men det kostet ikke all verden i det store og det hele.

 

 

Den visuelle fremstillingen som VW-konsernet bruker fungerer veldig bra!

 

Bildet under er fra en VW, men det fungerer på samme måte i Audier. Mener å huske at Audi bruker en jevnere linje, og ikke de "hakkene" du ser på skjermen der. Er et par månender siden sist jeg kjørte Audi med det utstyret.

 

ag_09cc_ops.jpg

 

vanligvis er det to sensorer med en viss avstand fra hverandre som sender et av/på signal til en styringsenhet som igjen genererer et varsel (avhengig av hva slags parametre som er lagt inn).

 

Ikke to, men heller fire/fem sensorer.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Mener å huske at Audi bruker en jevnere linje, og ikke de "hakkene" du ser på skjermen der.

 

Tror nok det er "customer option". Eneste VAG-produktet vi hadde av 52 biler som hadde full OPS var bilen til sjefen, en A6 TDI, resten hadde ryggesensorer med lydvarsling.

 

Ikke to, men heller fire/fem sensorer.

 

Viser til skribleriene mine ovenfor.

 

Kunne selvfølgelig ha gått ut på lageret og sjekket siden jeg er på jobben nå, men hun lånte en sånn avbiter tang som man bruker til å klippe lastebilkjettinger med og kuttet både pluss og minus kablene fra batteriet sist bilen hadde elektronisk hikke. :!:

Endret av Skummel_Fyr
Lenke til kommentar
Skjønner søren meg ikke hvordan vi som fikk førerkort før ABS bremser og stabiliserings systemer ble standard på det meste av biler har overlevd til nå.

En ganske grei kommentar til den er at ikke alle av dere har overlevd.. Blir som før sikkerhetsbeltet ble innført i alle biler.. de som klarte å unngå å kollidere har naturligvis overlevd som da er endel personer, men det betyr ikke at sikkerhetsbelter er en unødvendig ting.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Skjønner søren meg ikke hvordan vi som fikk førerkort før ABS bremser og stabiliserings systemer ble standard på det meste av biler har overlevd til nå.

En ganske grei kommentar til den er at ikke alle av dere har overlevd.. Blir som før sikkerhetsbeltet ble innført i alle biler.. de som klarte å unngå å kollidere har naturligvis overlevd som da er endel personer, men det betyr ikke at sikkerhetsbelter er en unødvendig ting.

Selv har jeg overlevd mang en bil uten ABS og andre spissfindigheter. Ja, vi har t.o.m. hatt en gammel boble i familien som min mor hadde som var belteløs.

 

Jeg har også overlevd... men sikkrere biler og raskere motorer gir falsk trygghet og betyr også høyere fart. Selv om mange ikke vil innrømme det... så blir også veiene bedre.

 

Høyere fart betyr derfor også høyere dødsstatistikk. Flere og flere kjøper seg bil og norsk økonomi stiger i været.

Lenke til kommentar

Det du altså påstår nå er at all den jobb som blir utført i å utvikle nye sikkerhetstiltak og bedre veier er bortkastet i forhold til døds-/ulykkestall?

 

For ikke å snakke om de unødvendige vinterdekkene som ikke gjør annet enn å gi høyere fart og dermed ingen ekstra sikkerhet?

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det du altså påstår nå er at all den jobb som blir utført i å utvikle nye sikkerhetstiltak og bedre veier er bortkastet i forhold til døds-/ulykkestall?

 

For ikke å snakke om de unødvendige vinterdekkene som ikke gjør annet enn å gi høyere fart og dermed ingen ekstra sikkerhet?

Tallene taler for seg selv...

http://www.ssb.no/transport/

 

Jo bedre dekk man har på bilen jo fortere kan man tillate seg å kjøre uten at det går galt. Med ABS og antiskrens etc. kan man øke farten litt til... med det falske håpet at man blir "reddet" hvis noe skulle skje...

Lenke til kommentar
Det du altså påstår nå er at all den jobb som blir utført i å utvikle nye sikkerhetstiltak og bedre veier er bortkastet i forhold til døds-/ulykkestall?

 

Det viser seg at veldig mange stoler blindt på diverse sikkerhetsutstyr og derfor øker farten og legger seg til en langt mer agressiv kjørestil, dermed bruker man opp marginene som ustyret er ment å skulle gi, og konsekvensene blir større når det smeller.

Lenke til kommentar

For å ha det klart, påstår du at alt nytt utstyr som puttes inn i biler nå om dagen er bortkastet fordi det spises opp av høyere fart?

 

For meg virker det som at du aldri har opplevd selv hvor ufattelig effektivt disse systemene er til å rydde opp etter deg når du virkelig har køddet det til.

Lenke til kommentar
For å ha det klart, påstår du at alt nytt utstyr som puttes inn i biler nå om dagen er bortkastet fordi det spises opp av høyere fart?

 

For meg virker det som at du aldri har opplevd selv hvor ufattelig effektivt disse systemene er til å rydde opp etter deg når du virkelig har køddet det til.

Utstyret er ikke direkte bortkastet, da den kan forhindre større skader på dem som allerede kjører pent og pyntelig. Men ser man på statistikken så er ikke denne nevneverdig forandret hva ulykkestall angår.

 

Ville DU kjørt i samme hastighet med en boble rundt en glatt sving som en splitter ny bil med alle finesser installert, hvis du skal klare dette fortest mulig (noe jeg tror mange gjør grunnet dårlig tid og unger til barnehage etc.)?

 

Hvis du hadde vært en anelse mer forsiktig med en boble, noe jeg neppe tror du kan nekte for, så har jeg jo til en viss grad rett.

 

Man må også huske på at man betaler mye for dette utstyret. Dette har dem bakt inn i prisen.

 

Konklusjon:

Kjører man like forsiktig med en splitter ny bil med mange finesser som man ville gjort med en boble, så blir ferden tryggere ja.... Men tallene viser desverre at dette ikke helt er tillfelle...

Lenke til kommentar
Utstyret er ikke direkte bortkastet, da den kan forhindre større skader på dem som allerede kjører pent og pyntelig. Men ser man på statistikken så er ikke denne nevneverdig forandret hva ulykkestall angår.

Den biten kan jeg være enig i. Bl.a kan man vise til statistikk etter at ABS ble innført. Det ble ikke færre ulykker av det, men alvorlighetsgraden ble redusert.

 

Ville DU kjørt i samme hastighet med en boble rundt en glatt sving som en splitter ny bil med alle finesser installert, hvis du skal klare dette fortest mulig (noe jeg tror mange gjør grunnet dårlig tid og unger til barnehage etc.)?

Nei, det ville jeg ikke.

 

Faktum er at alle vil feilberegne en sving før eller senere, med visse unntak (de som aldri tør å kjøre når det er tegn til vann eller is ute, og isåfall konsekvent kjører i 30km/t hele veien) eller treffe på en elg eller lignende rundt en sving (altså tilfeldigheter). Dersom man uten ABS eller noe som helst da skal klare følgende:

1) Vurdere hva man skal gjøre (de uten erfaring fra tidligere farlige situasjoner vil bånne bremsepedalen og holde den der uansett hva som skjer, uten ABS ender det rett i elgen om det er tilfelle, med ABS ender det kanskje litt utenfor pga litt styrevirkning).

2) Faktisk utføre handling.

3) Rydde opp etter utført handling.

 

Velger man å prøve å svinge unna en hindring som veldig fort oppstår vil man havne i en situasjon hvor dekkene slipper. Uten ESP må man rette opp bilen, og i mens man retter opp bilen har man ingen styring. Med ESP vil bilen selv rette seg opp, samtidig som man i stor grad (men ikke full grad) har styring over bilen. I tillegg vil ESP-systemet gi en mindre svingradius i større hastigheter slik at man kan svinge lettere unna.

 

Nyere biler i mellomklasse har også gjerne CBC, hvor billige biler ofte ikke har det. CBC gjør at selv om man bånner bremsepedalen vil man fortsatt ha styring (man kan derfor samtidig som man svinger unna hindringen faktisk bremse vesentlig ned). CBC bruker varierende bremsekraft til å svinge bilen samtidig som den bremser (reduserer selvsagt bremsevirkingen noe, slik også ABS gjør).

 

Slike systemer er designet slik at man faktisk skal merke at bilen slipper, og det skal jeg skrive under på at man gjør. Man kan selvsagt beregne at "denne svingen tar jeg på ESPen", men det tror jeg bare er folk som virkelig vet hva ESPen rent teknisk kan gjøre vil gjøre (som også er de samme som fint klarer å ligge på siden igjennom en sving uten at det er spesielt mer farlig enn de som såvidt klarer å holde grepet igjennom den samme svingen i lavere hastighet), ettersom selv en skikkelig understyring eller overstyring er like skremmende med elektronikk som retter opp som det er uten.

 

Hvis du hadde vært en anelse mer forsiktig med en boble, noe jeg neppe tror du kan nekte for, så har jeg jo til en viss grad rett.

 

Man må også huske på at man betaler mye for dette utstyret. Dette har dem bakt inn i prisen.

 

Konklusjon:

Kjører man like forsiktig med en splitter ny bil med mange finesser som man ville gjort med en boble, så blir ferden tryggere ja.... Men tallene viser desverre at dette ikke helt er tillfelle...

Hvis du ser på norske tall, så er det desverre slik at typiske biler som folk som bare skal ha en bil som går frem og tilbake ikke har denne typen utstyr. Det er de billigste bilene, som alt for mange kjøper pga norske avgifter som gjør biler ufattelig dyre i utgangspunktet. Nå er det også slik at biler med slike funksjoner begynte å komme rundt årtuseskiftet, og jeg tror ikke det enda er tid til å se særlig endring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...