Gå til innhold

Aggressive demonstrasjoner i København, hardhendt politi - greit?


Er det greit å arrestere mange uskyldige på bekostning av få bråkmakere?  

81 stemmer

  1. 1. Går Dansk politi for langt?

    • Ja
      30
    • Nei
      47
    • Ingen formening
      4
  2. 2. Går lovgivningen for langt?

    • Ja
      29
    • Nei
      34
    • Ingen formening
      18


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke noe nytt at venstreradikale demostranter har problemer med å bli arrestert under ulovlige demonstrasjoner. Når man i tillegg befinner seg i samme område som demononstranter som synlig bærer våpen og i tillegg kaster stein o.l. så bør man ha vett nok til å forlate området, da man vet at man risikerer å bli arrestert.

 

Man gir de voldelige demonstrantene muligheten til å utøve vold og man støtter denne volden ved å demonstrere sammen med dem. Det er nå min personlige mening.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe nytt at venstreradikale demostranter har problemer med å bli arrestert under ulovlige demonstrasjoner. Når man i tillegg befinner seg i samme område som demononstranter som synlig bærer våpen og i tillegg kaster stein o.l. så bør man ha vett nok til å forlate området, da man vet at man risikerer å bli arrestert.

 

Man gir de voldelige demonstrantene muligheten til å utøve vold og man støtter denne volden ved å demonstrere sammen med dem. Det er nå min personlige mening.

Er forsåvidt enig der. Løper jeg aktivt ut i en krigssone må jeg forvente å havne i en eller annen form for trøbbel, selv om jeg ikke bærer våpen. :shrug:

Lenke til kommentar
Så hvis man demonstrerer fredelig, og det er noen som tar av med å kaste stein og slikt, så skal alle andre bare stikke fra demonstrasjonen, selv om flertallet er rolige, og ikke gjør noe ulovlig?

 

Hvis man ikke ønsker å legitimere volden så vil jeg i aller høyeste grad si ja. Da man faktisk er med på å skjule og legitimere voldsutøverne ved at man lar disse blande seg med mengden.

Lenke til kommentar
Når tre stykker av over 900 personer blir siktet er det noe galt. Unødvendig maktbruk fra politiet sin side.
Ja, de burde få langt flere siktelser. Muligens slapp mange unna pga. manglende identifisering da de dekte ansiktet. Å møte opp i en demonstrasjon med dekket ansikt burde holde til siktelse.
Det er jo heller ikke noe nytt at politiet i københavn er aggresive.
Eller at demonstrasjonene i København er det...

 

Det er faktisk politiets oppgave å holde pøblene i sjakk og når pøblene møter opp med gassmasker, hjelmer og slagvåpen så er det ikke så lett å unngå vold. Løsningen på problemet er selvsagt å ikke slippe disse individene ut igjen så raskt.

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig at Danmark kvitter seg med disse høyrepopulistiske autoritære idiotene av noen politikere ved neste valg, den formen for ringakt for rettssikkerheten fører bare til ufred og faenskap.

Venstre som er største partiet i regjeringen, er jo et av forbildene til FrP i Norge. For noen måneder siden talte de til stor applaus på et FrP møte. Blir nok en rødgrønn regjering i Danmark (innspirert av Norge) etter neste valg, og en FrP regjering innspirert av danskene i Norge. Rollebytte, snart er det vår tur :p

Lenke til kommentar
Er vell heller snakk om at politiet skal kunne beskytte offentligheten når det er åpenbart at noe ulovlig skjer. Virker ikke akuratt som politiet generelt annholder folk i hytt og gevær

Når det kommer tre siktelser ut av 968 administrative anholdelser virker det ikke som om systemet fungerer.

 

Hele poenget med denne lovgivningen er at den gjør det mulig å frihetsberøve mennesker som politiet ikke kan sansynliggjøre at har gjort noe ulovlig, altså er loven skreddersydd for å frihetsberøve uskyldige mennesker.

 

Det er jo ikke noe nytt at venstreradikale demostranter har problemer med å bli arrestert under ulovlige demonstrasjoner. Når man i tillegg befinner seg i samme område som demononstranter som synlig bærer våpen og i tillegg kaster stein o.l. så bør man ha vett nok til å forlate området, da man vet at man risikerer å bli arrestert.

 

Man gir de voldelige demonstrantene muligheten til å utøve vold og man støtter denne volden ved å demonstrere sammen med dem. Det er nå min personlige mening.

Antallet mennesker som ble pågrepet er totalt uproporsjonalt i forhold til antallet voldsmenn. Voldsmennene var også klart uniformert i sort. De som ble pågrepet var rett og slett i hovedsak helt normale demonstranter som ikke gjorde noe galt.

 

Det er selvfølgelig ikke noe nytt at enkelte syns det er brysomt med demonstranter som har andre meninger enn en selv, men det er ærlig talt en annen sak.

 

Ta gjerne bråkmakerne, men i denne saken var det ikke bare bråkmakerne som ble tatt, i stor grad var det fredelige demonstranter som ble bokset inn i løpet av et minutt og pågrepet administrativt fordi loven tillot det, ikke fordi det fantes noe som helst grunnlag for å mistenke dem for noe som helst!

 

Venstre som er største partiet i regjeringen, er jo et av forbildene til FrP i Norge. For noen måneder siden talte de til stor applaus på et FrP møte. Blir nok en rødgrønn regjering i Danmark (innspirert av Norge) etter neste valg, og en FrP regjering innspirert av danskene i Norge. Rollebytte, snart er det vår tur :p

Kan ikke si jeg har helt sansen for danske Venstre, nei.

Lenke til kommentar
Ta gjerne bråkmakerne, men i denne saken var det ikke bare bråkmakerne som ble tatt, i stor grad var det fredelige demonstranter som ble bokset inn i løpet av et minutt og pågrepet administrativt fordi loven tillot det, ikke fordi det fantes noe som helst grunnlag for å mistenke dem for noe som helst!

 

Som sagt, man er delaktig i volden om man er med på å legitimere den ved at man lar de voldelige skjule seg i mengden.

 

For å sammenlikne dette med noe som kanskje er lettere å forstå.

 

Om det løper vepnede menn inn i en bank og du og en kompisgjeng på 20-30 stykker løper etter og løper fra stedet sammen med ranerne, med ranerne midt blandt dere - slik at dere hindrer politiet i å identifisere og ikke minst arrestere ranerne, så vil jeg si at dere er medskyldige og derfor også bør arresteres.

 

På akkurat samme måte er det helt riktig å arrestere fredlige demonstranter som skjuler voldelige demonstranter. Man legitimerer volden når man ikke forlater stedet når voldelige demonstranter utøver vold. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar

Nikka, en mer korrekt sammenligning er å gi straffeansvar for folkemengden som er ute på torget og gjør julehandel fordi ranerne springer mellom dem.

 

Når det i tillegg kommer at tiden det tok fra steinkasting til blokkering av menneskemassen var på lite mer enn et minutt kan en heller ikke klandre folk for at de ikke kom seg bort.

 

De som gikk bakerst i toget fulgte en anbefaling fra politiet som mente at bakerst var det tryggeste stedet å oppholde seg. De som fulgte dette rådet kan knapt klandres for at bråkmakerne også valgte å oppholde seg der.

 

Det er ingen tvil om at den danske lømmelpakken gjorde det mulig for politiet å frihetsberøve en mengde uskyldige mennesker, og dersom du var til stede og demonstrerte fredelig ville du også ha blitt plassert på bakken med strips på hendene.

 

Du ville ikke kommet deg bort fra stedet, for politiet blokkerte veien bort fra stedet, du hadde ikke kunnet forsvare deg med at du ikke hadde gjort noe galt, du ville endt opp i et bur etter fire timer på asfalten. Det gjelder deg, det gjelder meg, det gjelder min far, det gjelder min mor, det gjelder min bestemor og det ville gjelde for absolutt alle som var til stede, uavhengig av hva de gjorde.

 

Ta pøblene, men å frihetsberøve hundrevis av uskyldige er uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Det er en svært vanskelig situasjon men det du og jeg kan gjøre i første omgang for å unngå dette er å pelle oss langt avgårde når vi ser de maskerte drittsekkene komme med steiner og køller.

Nå er det også, etter det jeg forstår, svært vanskelig å faktisk klare å sikte noen uansett i slike situasjoner så at de aller fleste blir løslatt igjen er uansett forventet. Selv om de ikke blir siktet får hvertfall politiet dem vekk fra gata og under kontroll slik at de ikke kan skade folk/bygninger/biler og da er mye av målet deres oppnådd.

Lenke til kommentar
Det er en svært vanskelig situasjon men det du og jeg kan gjøre i første omgang for å unngå dette er å pelle oss langt avgårde når vi ser de maskerte drittsekkene komme med steiner og køller.

Nå er det også, etter det jeg forstår, svært vanskelig å faktisk klare å sikte noen uansett i slike situasjoner så at de aller fleste blir løslatt igjen er uansett forventet. Selv om de ikke blir siktet får hvertfall politiet dem vekk fra gata og under kontroll slik at de ikke kan skade folk/bygninger/biler og da er mye av målet deres oppnådd.

Det legitimerer IKKE at en frarøver flere hundre uskyldige mennesker friheten, det er et soleklart overgrep, lømmelpakken bør omdøpes til "den offentlige overgrepspakken".

 

Og akkurat det er mitt poeng. Da viser man at man ikke ønsker å legitimere voldsutøverne.

Nei, det er mye bedre å legitimere offentlige overgrep mot fredelige demonstranter!

 

Jeg sluttet å demonstrere i Oslo når jeg så Blitzere begynte å infiltrere demonstrasjonene.

 

Hvilket viser seg å være meget klokt. Da de som faktisk demonstrerer SAMMEN med pøbelen, må tåle å assosieres med og ikke minst behandles som pøbelen.

De demonstrerte ikke sammen med pøbelen. De demonstrerte. Så kom pøbelen og ødela for alle, og som politiet svarte med å taue inn uskyldige mennesker. Det er ikke akseptabelt, og jeg nekter å akseptere at man skal tråkke på rettssikkerheten på en slik avskyelig måte.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
De demonstrerte ikke sammen med pøbelen. De demonstrerte. Så kom pøbelen og ødela for alle, og som politiet svarte med å taue inn uskyldige mennesker. Det er ikke akseptabelt, og jeg nekter å akseptere at man skal tråkke på rettssikkerheten på en slik avskyelig måte.

Politiet må velge mellom sikkerhet og rettssikkerhet. Og om man blir stående ved siden av en person med gassmaske og slagvåpen kan man lett bli tatt både av politiet og av pøbelen.

Lenke til kommentar

dette minner litt om diskusjoner rundt mobbing egentli.

 

den som står å ser på godtar det som skjer mens den som går vekk tar avstand fra det som skjer.

 

og ja jeg er av oppfatningen at det kan overføres til denne situasjonen.

 

ja man må få lov å demonsterere, men når man demonsterer så gjør man det for å få oppmerksomhet og det finnes både god og dårlig oppmerksomhet.

når demonstrasjonen snur seg til det dårlige er beste måten ta avstand rett og slett å gå vekk spør du meg.

 

 

Nikka, en mer korrekt sammenligning er å gi straffeansvar for folkemengden som er ute på torget og gjør julehandel fordi ranerne springer mellom dem.
?

nå ja.... kanskje en litt drøy sammenligning. var ikke alle i samme demonstrasjonstoget? der noen få gjorde voldelige handlinger? mens de i din sammenligning er tilfeldige forbipasserende.

 

når en slk hendelse oppstår i en folkemenigde vil hele folkemengden mistenkeliggjøres og politiet som siden alle bare står der ikke tør/vil gå inn i folkemngden på grunn av faren for vold, velger å midlertidig anholde hele gruppen for å sørge for at det ikke eskalerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...