Gå til innhold

Forferderlig håndskrift og høyere utdanning


Doier

Anbefalte innlegg

Hei og hå. Har i alle år hatt problemer med en lite leselig håndskrift. Var så heldig at datamaskinen ble primærmetode for skriving på VGS, noe som ga gode utslag, men nå frykter jeg igjen at pennen og papiret skal sende meg rett i dass igjen. Noen som har noen erfaringer med ganske ræva håndskrift på universiteter/høgskole? Noen som har erfaringer med kurs eller lignende for å forbedre håndskriften?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har helt ræva håndskrift... løkke skriften min er det vel stort sett bare jeg som forstår, og så vidt er det. Besvarer alle eksamener med blokkbokstaver (Skriver nå like fort slik som med løkke). Er nå på slutten av min ingeniør master utdanning, og det har gått helt fint til nå. Har til og med en svak form for dysleksi, så jeg har i tillegg en drøss med skrive feil, men det har fortsatt gått greit.

Lenke til kommentar
Hei og hå. Har i alle år hatt problemer med en lite leselig håndskrift. Var så heldig at datamaskinen ble primærmetode for skriving på VGS, noe som ga gode utslag, men nå frykter jeg igjen at pennen og papiret skal sende meg rett i dass igjen. Noen som har noen erfaringer med ganske ræva håndskrift på universiteter/høgskole? Noen som har erfaringer med kurs eller lignende for å forbedre håndskriften?

Søk om særskilt tilrettelegging til eksamen, vis til at du har hatt det på hele VGS.

Lenke til kommentar
Bare å søke om bruk av data, det gjorde jeg. Skal ha eksamen i dag faktisk. På data. Hehe. :D

Er noe dritt å sitte på data når om du må skrive formler og tegne figurer på enkelte spørsmål.

 

0 problem å skrive for hånd.

 

Sensorer er flinke til å tyde dårlig håndskrift, og de kan ikke trekke for håndskriften.

De kan, og noen av dem gjør det. Du trekkes dog mer for bruk av data.

Det kommer vel an på hva man studerer. Jeg har aldri blitt trukket for dårlig skrift eller skrive feil på eksamen her jeg studerer. Det er dog litt viktigere å sortere ut de groveste feilene og skrive litt bedre på større rapporter, men de skrives og leveres inn på data like vel.

Lenke til kommentar
0 problem å skrive for hånd.

 

Sensorer er flinke til å tyde dårlig håndskrift, og de kan ikke trekke for håndskriften.

De kan, og noen av dem gjør det. Du trekkes dog mer for bruk av data.

Gjelder det også hvis du søker om å få bruke pc?

 

At de trekke for om du skriver på pc er latterlig, akkurat som å trekke fordi du bruker en brun penn og ikke en blå. Det er innholdet som teller, man kan fint skrive verdens beste oppgaver på data, akkurat som for hånd.

Lenke til kommentar
0 problem å skrive for hånd.

 

Sensorer er flinke til å tyde dårlig håndskrift, og de kan ikke trekke for håndskriften.

De kan, og noen av dem gjør det. Du trekkes dog mer for bruk av data.

Gjelder det også hvis du søker om å få bruke pc?

 

At de trekke for om du skriver på pc er latterlig, akkurat som å trekke fordi du bruker en brun penn og ikke en blå. Det er innholdet som teller, man kan fint skrive verdens beste oppgaver på data, akkurat som for hånd.

Du trekkes for fordelen. På data kan du i mye større grad enkelt redigere og omformulere dine feil. Skriver du for hånd fanger bordet -- du kan ikke i like stor grad bare slette noen ord og sette inn en bedre formulering.

 

Sånn må det være, i alle fall så lenge man ikke har like vilkår. Skulle vilkårene vært like måtte databrukerne skrevet på skrivemaskin.

Lenke til kommentar
Sensorer er flinke til å tyde dårlig håndskrift, og de kan ikke trekke for håndskriften.

 

Det er nok riktig at sensor ikke skal legge vekt på hvor pent man skriver. Dersom man ikke skriver forståelig, sliter man imidlertid. Jeg kan love at sensor ikke gidder anstrenge seg for å tyde stygg håndskrift, han blir irritert og blar videre.

Lenke til kommentar

Øvelse gjør mester ;)

 

Men se hvordan jenter skriver. Selvsagt unntak, men de aller fleste skriver store bokstaver, hvor alle bokstavene ligner litt på sirkler. Denne skrivestilen har ikke løkkeskrift, som du bør legge fra deg. Jeg har en ganske god kontroll på min håndskrift, men skriver såpass små bokstaver at andre ikke klarer å lese det. Det jeg gjør er at jeg kladder med min egen skrift (skriver FORT) for så å føre inn med "jenteskrift". Det vil si store boblebokstaver. Dette går litt senere, men tar igjen tiden ved å skrive fort i kladden. Fordelen med boblebokstaver/jenteskrift er at uansett hvor stygt det er, så er det fullt leselig. Prøv å skriv litt med den stilen. Er ikke så vanskelig :)

 

lykke til!

Lenke til kommentar

Trening må definitivt til. Mitt problem er at eg skriv ofte for fort, då har eg ikkje kontroll på blyfanten. Skal eg skrive fint må det gå sakte og med konsentrasjon. For å automatisere det og kunne skrive fint utan å konsentrere seg om det, og samtidig halde eit greit tempo, må ein trene på det.

 

I dag skrives så mykje på PC at det nesten kun er i skulesamanheng at ein skriv mykje og langt. Eg ser ikkje på det å kunne skrive lange avhandlingar i fin skrift for hånd som noko nødvendighet i dagens samfunn. Utanfor skulen skrives bortimot alt på PC. Der kan du redigere og ha mykje betre kontroll over teksten. I tillegg går det kjappare. Merkeleg at ud må søkle om å få bruke PC egentleg. Er ein eksamen for å vise kor vakkert og fort du kan skrive eller kva du har av kunnskap om eit emne?

 

Korleis er det med PC-bruk i høgare utdanning forresten? Både i dagleg bruk og på eksamen, prøvar osv. Går det meste framleis for hand?

Lenke til kommentar

Det står ikke skrevet noe sted at man blir trukket for å bruke data, selv om sensor kanskje tar det til etterretning. For alt sensor vet kan den som har anvendt pc under eksamen være multihandikapet, så det skal på ingen måte trekke ned at man bruker data.

 

Zeph: Det varierer nok litt. Det vanlige er å ta eksamen for hånd, mindre prøver har jeg tatt for hånd selv. I undervisningen brukes data etter behov, flertallet sitter nok med penn og papir på forelesning. Og noen sverger til å notere på data. Også har du de med diktafon til flere tusen kroner. Det er ingen fasit, og alle må ikke gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

I 2012 har jeg to bachelorgrader. Da vil jeg ha skrevet for hånd i skolesammenheng hele èn gang. Det finnes nok av linjer som har helt andre vurderingsgrunnlag enn den typiske "kom på skolen og skriv"-formen. Hjemmeeksamen, semesteroppgave, praktisk-metodisk, muntlig, prosjekt osv.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Forskjellige planeter. En innen idrett og en innen film og media. Inntrykket mitt er at selv om man ikke passer inn i norsk grunnskolen, noe jeg ikke gjorde, kan studier være helt perfekt. Jeg har vært heldig med studieløp og vil derfor råde folk å sjekke ut hvordan de forskjellige studiene er bygget opp for å finne et som passer. Jeg har funnet to stykker som passer og har til nå bare cruiset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...