Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er sex med egen søster ulovlig?


Farhad_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes det bør være ulovlig, for det blir jo helt feil! æsj..
Jeg syns det er helt feil å spise sjokolade på hverdager, derfor bør alle tilrette seg etter mine holdninger og ikke gjøre det.

 

Har sagt det før, men det får da være grenser for hvor liberal man skal være ...?! Jeg er langt i fra kristen selv, og erkjenner at veldig mange bakvendte og ulogiske regler har blitt innprentet i oss som en følge av kristendommens dominante posisjon i historien. Men et sted må vi vel trekke grensen?

 

For min del blir det helt feil å sammenligne incest med andre personlige valg, som sjokolade i ukene (se overfor). Det er jo ikke sånn at søsken Norge rundt holder seg på matta bare fordi det er ulovlig, eller imot kristne skikker. Det er fordi det rett og slett er hardkodet i vårt DNA, det ligger dypt begravd i sinnet vårt at man ikke ska ha sex med sine søsken, foreldre og barn. Det er altså etter min mening ikke snakk om gjennomtvungede, eldgamle konvensjoner, som mange later til å tro.

 

Uansett, ett sted må vi vel dra grensen? Er det greit med pedofili også, hvis den mindreårige samtykker?

 

(For min del er denne siste tanken hårreisende. Det vil utvilsomt være folk som sier ja til dette også. Men da vil det reise seg vanskelige pragmatiske spørsmål. Hvordan skal vi vite om et eventuelt samtykke i så fall virkelig er uttrykk for den mindreåriges egne vilje, og ikke bare et resultat av mange års undertrykkelse? Hvordan skal politiet bevise at den 6-årige jenta egentlig aldri har samtykket til kos med onkel, hvis hun selv har blitt kuet i så stor grad at hun tror det selv? Etc etc)

 

Dette blir selvsagt off-topic, men som sagt, noen av våre moralske regler eksisterer faktisk av en grunn, og et sted må jo grensen gå. Er det bare jeg som er av denne oppfatningen?

Lenke til kommentar

Så sett grensen ved pedofili, og samtykkende sex. Trenger du flere grenser?

 

For min del har jeg ikke søsken, så kan bli vanskelig for meg å sette meg inn i situasjonen, men så lenge man ikke får barn så ser jeg faktisk ikke problemet.

 

Og så lenge jeg slipper å bli blandet inn syns jeg ikke det er værre enn vilken som helst annen sex. Rent fysisk er det tross alt ingen forskjell på en søster og alle andre kvinner (unntatt at man deler litt for mye dna for at det skal være lurt å få barn, men det er neppe noe man merker)

Lenke til kommentar

Jeg kan godt se at dette er særdeles unormalt, og litt kvalmende også forsåvidt. Men det i seg selv er da ikkenoe argument for at det skal være ULOVLIG.

 

Selvfølgelig skal det ikke være lov å få en unge, av hensyn til det eventuelle barnets helse osv - men selve akten bør helt klart være lov. Ingen som tar noe skade av dette, strengt tatt er dette noe staten kan blåse en lang marsj i å regulere. Alt som er unormalt kan ikke forbys ved lov... Uansett kan jo dette være en sånn regel som har samme hensikt som den med seksuell lavalder, som ikke har til hensikt å stoppe frivillig sex mellom de under 16.

 

Ikke kan jeg se hvem som skal ha en god grunn til å anmelde dette heller, det er ikke noe andre enn de to som holder på som har noe med dette å gjøre, såsant de er minst 16 år så kan ikke foreldrene blande seg inn heller.

Lenke til kommentar

Jeg tror noe av grunnen til at det fortsatt er forbudt ved lov er muligheten for en graviditet. Noe som igjen kan føre til feilvare senere. Det eneste unntaket jeg ser for meg er tilfeller der den ene parten er permanent steril, men tror ikke loven sier noe om dette.

 

Dette kan heller ikke sammenliknes med pedofili. Man bryter ikke en moralsk grense bare fordi man bryter en annen. To voksne samtykkende mennesker, eller to mennesker i tilnærmet lik alder er ikke det samme som en voksen person som misbruker et barn.

 

Dette er to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Hvorfor det er ulovlig hvis begge er over/under seksuell lavalder og det er frivillig er jo noe en kan stille spørsmålstegn ved.

 

Om du ser etter i lovteksten så frafaller straffen om man er under 18 år, isåfall er det i praksis fritt fram. :new_woot:

 

Men for å være litt seriøs så handler det om at "sex changes everything", og har en høy risiko for å ødelegge relasjonen mellom to søsken, gjerne på måter de ikke kunne forestilt seg før de begynte.

 

Girl89: det handler heller ikke så mye om forskjøvet maktfordeling. Det viktigste aspektet er tilliten som gjerne oppstår innad i en familie, både mellom søsken og mellom barn og foreldre. Denne tilliten kan være like sterk i begge tilfellene, og skal ikke utnyttes for å få seg sex, selv om det er 'frivillig'

Lenke til kommentar
Så sett grensen ved pedofili, og samtykkende sex. Trenger du flere grenser?

 

For min del har jeg ikke søsken, så kan bli vanskelig for meg å sette meg inn i situasjonen, men så lenge man ikke får barn så ser jeg faktisk ikke problemet.

 

Og så lenge jeg slipper å bli blandet inn syns jeg ikke det er værre enn vilken som helst annen sex. Rent fysisk er det tross alt ingen forskjell på en søster og alle andre kvinner (unntatt at man deler litt for mye dna for at det skal være lurt å få barn, men det er neppe noe man merker)

 

Selv mener jeg det blir feil å kommentere på en sak som du ikke kan sette deg inn i. Selv har jeg en søster, og tanken på å gjøre noe slikt er bare motbydelig. Som tidligere nevnt er ikke dette forbudet noe vi har blitt fortalt, det er noe som er iboende i oss.

Siden du ikke har noen søsken, kan du sammenligne det med som å ha sex med moren din. Fortsatt ikke et problem?

Lenke til kommentar
Så sett grensen ved pedofili, og samtykkende sex. Trenger du flere grenser?

 

For min del har jeg ikke søsken, så kan bli vanskelig for meg å sette meg inn i situasjonen, men så lenge man ikke får barn så ser jeg faktisk ikke problemet.

 

Og så lenge jeg slipper å bli blandet inn syns jeg ikke det er værre enn vilken som helst annen sex. Rent fysisk er det tross alt ingen forskjell på en søster og alle andre kvinner (unntatt at man deler litt for mye dna for at det skal være lurt å få barn, men det er neppe noe man merker)

 

Selv mener jeg det blir feil å kommentere på en sak som du ikke kan sette deg inn i. Selv har jeg en søster, og tanken på å gjøre noe slikt er bare motbydelig. Som tidligere nevnt er ikke dette forbudet noe vi har blitt fortalt, det er noe som er iboende i oss.

Siden du ikke har noen søsken, kan du sammenligne det med som å ha sex med moren din. Fortsatt ikke et problem?

 

Det er ikke et problem for de som ikke har denne sperren. Homofile har ingen sperre mot å ligge med samme kjønn, men det har jeg. Jeg mener allikevel at det er greit med forbud mot søskensex da dette kan føre til feilvare senere.

Lenke til kommentar

La oss se dette fra et litt annet synspunkt :

 

2 Søsken som har levd adskilt fra hverandre hele livet uten å vite om den andres sin tilværelse, treffer hverandre og blir glade i hverandre. De finner ut at de skal gifte seg. Blir det feil å la dem gjøre det og skal man fortelle dem at de er i slekt?

 

Ja, det er ikke noe tvil om at det er nedkodet i genene våre at vi "foretrekker" andre seksualpartnere enn våre egne , men det er faktisk slik at genene våre ikke hindrer oss fra å ha sex med vår egen familie, noe DNA treet til de fleste Norske familier kan bekrefte.

 

Norge har vel vært til tider et ganske så isolert samfunn, og her til lands så har det vært normalt med søskenbarn som giftet seg, og i noen tilfeller også søsken. Dette ble desverre enten gjort av ren nødvendighet eller pga at man ønsket å ivareta det familien eide (eller av religiøse grunner).

 

Personlig er jeg i den mening at når to voksne mennesker på over 18 år selv ønsker å ha et samleie og dette skjer uten noen reproduksjons formening at det er et mindre onde enn langt andre verre ting som pedofili.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig Malvado, men det kan føre til mindre heldige resultater når paret skal få avkom, planlagt eller ei. Jeg har ikke tall på det, men jeg mener at barn av søsken vil ha større sjangse for å utvikle diverse handicap og sykdommer. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil. Det eneste unntaket måtte da ha vært et forhold hvor den ene parten var steril.

 

Men det er mulig jeg er streng nå. Vi lar jo dumme og kraftig overvektige reprodusere også, og avkommet har jo også i de tilfellene større sjangse for å utvikle fedme, dumhet eller begge deler.

 

For min del kommer det ann på risikoen ved reproduksjon.

Lenke til kommentar
Så sett grensen ved pedofili, og samtykkende sex. Trenger du flere grenser?

 

For min del har jeg ikke søsken, så kan bli vanskelig for meg å sette meg inn i situasjonen, men så lenge man ikke får barn så ser jeg faktisk ikke problemet.

 

Og så lenge jeg slipper å bli blandet inn syns jeg ikke det er værre enn vilken som helst annen sex. Rent fysisk er det tross alt ingen forskjell på en søster og alle andre kvinner (unntatt at man deler litt for mye dna for at det skal være lurt å få barn, men det er neppe noe man merker)

 

Selv mener jeg det blir feil å kommentere på en sak som du ikke kan sette deg inn i. Selv har jeg en søster, og tanken på å gjøre noe slikt er bare motbydelig. Som tidligere nevnt er ikke dette forbudet noe vi har blitt fortalt, det er noe som er iboende i oss.

Siden du ikke har noen søsken, kan du sammenligne det med som å ha sex med moren din. Fortsatt ikke et problem?

Jeg har en mor og far, som jeg kan si at sex frister rimelig lite med.

Så jeg vil si at det finnes nok et grunnlag for familiesperrer selv om man ikke har søsken.

 

Det jeg sier er at jeg hadde ikke brydd meg om naboen likte å ha sex med foreldrene sine (vi snakker her innenfor rimelige aldersgrenser) Men sex med foreldre vil være værre pga maktposisjonen foreldre har.

Og jeg trenger heller ikke ha en søster for å ta en stilling til det her; Man burde få lov til å ha samtykkende sex med hvem som helst som er gammel nok til å skjønne hva de samtykker til (16 er en fin aldersgrense).

 

Hvem har rett til å dømme andres sexliv så lenge sexlivet ikke påvirker andre enn de to(tre-fire-fem hva du nå liker) involverte?

Så lenge de ikke har barn ser jeg virkelig ikke problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Har man sex eller har lysst til å ha sex med sin egen søster blir man nok straffet av samfunnet generelt i form av nedsatt sosial status/verdi, mulig det er straff nok?

 

Man holder seg jo ikke unna søsteren sin fordi man kan få et år i fengsel, men fordi det for de fleste av oss rett og slett er "feil".

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar
Om ingen vet er det jo strengt tatt ingen straff.

Hvorfor skal de straffes uansett?

 

Jeg syns snegler er utrolig ekkelt, jeg har fortsatt ingen fordommer mot de som spiser snegler.

 

Du har ikke søsken, derfor vil du aldri kunne sette deg i denne problemstillingen.

Parring mellom søsken skaper problemer med arvemassen og kan lede til genetiske sykdommer gjennom hele populasjonen om det får løpe fritt. I følge wikipedia er 20% av verdens giftemål mellom fettere og kusiner. Det beste eksempelet jeg kommer på i denne sammenheng er den kongelige familien Hapsburg, som nøt en lang historie med parring mellom søsken og annen nær familie. Blodlinjen endte i Charles II av Spania, som led av omfattende fysisk og intelektuell invalidisme:

 

Dating to approximately the year 1550, outbreeding in Charles II's lineage had ceased. From then on, all his ancestors were in one way or another descendants of Joanna the Mad and Philip I of Castile, and among these just the royal houses of Spain, Austria, and Bavaria. Charles II's genome was more homozygous than in an average brother-sister offspring.[2] He was born physically and mentally disabled, and disfigured. Possibly through affliction with mandibular prognathism, he was unable to chew. His tongue was so large that his speech could barely be understood, and he frequently drooled. He may also have suffered from the endocrine disease acromegaly.[3]

Charles II Familietre:

777px-Carlos_segundo80.png

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_II_of_Spain

http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Habsburg

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...