Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er sex med egen søster ulovlig?


Farhad_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

^Det er vel strengt tatt kusine/fetter avling som er poppis der.

 

Men når det er sagt er alle innavlet. Det er bare å gange 2 * 2 * 2 ... og etter ca. 25 generasjoner er vi oppe i godt over 6 milliarder mennesker, som er nåværende verdensbefolkning. Tatt i betrakting at befolkningen var betydelig mindre for 25 generasjoner siden, pluss at mennesket levde i isolerte begruppninger og på forskjellige kontinenter, kan man tenke seg at det har vært en hyppig resirkulering av arvemasse både her og der. Men det er vel i varierende grad hvor mye folk lider av dette i dag, hvilke mutasjoner som ansees som fordelsmessige og hvilke som ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Merkelig hvor mange som kommenterer at det burde være lov om man er steril etc., mtp. hvor gammel denne loven er. De skjønte plutselig at å gifte søsken førte til barn som ikke fungerte som de burde, og valgte derfor å ulovliggjøre det. Sex utenfor ekteskapet var forbudt i Norge til 70-tallet, og derfor kunne man ikke skjule incest. At man kunne vite før man prøvde å få barn at man var steril er en annen årsak til at det ikke er variasjoner og unntak i lovgivningen.

Lenke til kommentar

Det har også med normer å gjøre. Det er for eksempel noen samfunnsnormer som ikke står nedskrevet i lov, men som vi til stor grad føler allikevel, nettopp fordi det har blitt en norm.

Jeg tror at det å ha sex med sin bror/søster eller mor/far er forbudt fordi det både er en norm og fordi det er unaturlig. For de aller fleste av oss er det en slags sperre som hindrer oss i å tenke slike tanker, og det er vel heller svært uvanlig at brødre og søstre har sex med hverandre. Det er altså en rekke grunner til å ha dette forbudt, samme om man er steril eller ikke. Den skal også fungere preventativt, altså minke sjansen for at en bror og søster har sex.

Lenke til kommentar
Om ingen vet er det jo strengt tatt ingen straff.

Hvorfor skal de straffes uansett?

 

Jeg syns snegler er utrolig ekkelt, jeg har fortsatt ingen fordommer mot de som spiser snegler.

 

Du har ikke søsken, derfor vil du aldri kunne sette deg i denne problemstillingen.

 

En hard uttalelse. Jeg har foreldre. Kan ikke påstå at sex med dem frister. Men vil ikke si at jeg hadde brydd meg om noen andre hadde likt å ha sex med foreldrene sine. Jeg syns det er ekkelt, men for all del, kjør på.

 

Vi diskuterte vel heller ikke hverken giftermål eller barn her, kun ren sex, og så lenge det ikke er planer om avkom, så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar

Men sex innebærer jo strengt tatt en rimelig risiko for avkom. Og om den ene parten er steril, så har du fortsatt normen som gjelder. Vi er riktignok en veldig spesiell art som har sex både for nytelses og produsering av avkoms skyld, men det er vel veldig stor enighet blant mennesker om at sex med direkte slektninger, det har man bare ikke. Derfor er det kanskje ikke så rart at de fleste mener at slike folk skiller seg veldig ut på en negativ måte. På den annen side, så er det jo også å akseptere kun sex som er mest aktuelt. Virker som at ytterst få tolerer at direkte slektninger får avkom sammen, men at sex utelukkende for nytelsens skyld er mer i orden.

 

Men som sagt, så er jo dette en norm, og jeg tror det er derfor denne regelen gjelder ved siden av dette med avkom. Dessuten kan sex fort føre til mer intime følelser, og når man er søsken, så er man gjerne så mye sammen at forelskelse fort kan utvikle seg (uten å ha noe å backe opp denne teorien med). Derfor er det jo også dette med å skjerme mot at nettopp slike følelser skal utvikle seg, fordi det vil føre til store komplikasjoner som f. eks. at de vil ønske barn sammen. På den annen side, så kan forelskelse utvikle seg før sex, så dette argumentet kan svinge litt begge veier. Men som sagt, så er dette bare noe jeg tror og ikke vet, da jeg ikke kjenner til noen studier på dette området eller har vært i en slik situasjon selv at jeg har den innsikten.

Lenke til kommentar
hvorfor er det sånn at det er ulovlig å ha sex med sin egen søster om begge to er over 18 og gjør det av fri vilje?!!

 

Dette er noe rasistiske nordmenn har innført for å hindre muslimer å gifte seg med hvem de vil!

Selvfølgelig! Den norske stat er rasister, det er derfor 5% av det norske innbyggertallet er innvandrere. :)

Det er fordi nordmenn er rasister at det står moskér i Oslos gater.

Takk for at du satt dette i bedre lys for meg og fikk meg til å forstå hvorfor Norge har en incest lov! :D

Lenke til kommentar
Det jeg sier er at jeg hadde ikke brydd meg om naboen likte å ha sex med foreldrene sine (vi snakker her innenfor rimelige aldersgrenser) Men sex med foreldre vil være værre pga maktposisjonen foreldre har.

 

Søsken har også maktposisjoner ovenfor hverandre.

 

Og for den del er det ikke bare de direkte involverte som kan ta skade, enten om de får avkom, og den innvirkning konflikter i kjølvannet av forholdet kan ha på resten av familien.

 

---

 

Det er over 3 milliarder av ditt foretrukne kjønn som ikke er i nær slekt med deg, la søstra di være i fred :)

Lenke til kommentar
Hva hvis du blir sammen med en person og senere får vite at denne personen er broren eller søsteren din (adopsjon, fraflyttede foreldre som holdes skjult for barna, moren kan ha vært utro med en annen mann)

 

Er det da straffbart om de to f.eks. har giftet seg før de finner det ut?

Det jeg egentlig lurer på er om i et slikt tilfelle, ville dem (om dem er normale) kunne bli tiltrukket av hverandre ettersom dem ikke viste dem var søsken?

Det er et intressangt spørmål.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig rart at noe slikt skal være lovfestet. Man burde få lov om man absolutt vil.

 

 

Det er ikke veldig rart ettersom den loven kom for hvertfall 60-70 år siden. Og med tanke på hvor lukket samfunnet var på den tiden var det neppe noen særlig stor plass for diskusjon rundt akkurat det temaet. (Noe som forresten gjeller for avling av dyr også, fordi dyrene blir såpass skadet at det anses som dyreplageri dersom noen avler utifra søsken.)

 

Forøvrig mener jeg at dersom du har seksuelle tanker om et søsken som du har bodd med hele livet må du ha et temmelig forvridd syn på både familie og sex.

Endret av MustaschAstrid
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...