Gå til innhold

Hjelp til artikkel: Ubuntu 9.10 frustrerer


cyclo

Ubuntu 9.10  

164 stemmer

  1. 1. Bruker du Ubuntu på en eller flere maskiner?

    • ja
      136
    • nei
      28
  2. 2. Om ja, har du oppgradert til 9.10 på en eller flere maskiner?

    • ja
      112
    • nei
      28
    • bruker ikke ubuntu
      24
  3. 3. I tilfelle, var du fornøyd?

    • ja
      73
    • nei
      17
    • delvis
      37
    • bruker ikke ubuntu
      37
  4. 4. Beholdt du 9.10 eller gikk du over til annet OS/eldre versjon?

    • ja
      110
    • nei
      17
    • bruker ikke ubuntu
      37
  5. 5. Om du ikke har oppgradert/installert, tror du at du kommer til å gjøre det senere når denne versjonen modnes noe?

    • ja
      124
    • nei
      15
    • bruker ikke ubuntu
      25
  6. 6. Hvordan har Ubuntu utviklet seg i løpet av siste par årene?

    • blitt bedre
      123
    • blitt dårligere
      7
    • samme suppa
      12
    • ingen formening
      22


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bare ubuntu netbook remix, som backup på netbook'en, og der har jeg bare problemer med å koble meg på filserveren med nautilus. Bortsett fra det ser alt ut til å fungere utfra det jeg har prøvd.

 

 

Har hørt fra enkelte at 6-måneders "release cycle" rett og slett blir for kjappt og at man heller skulle satset på 1 år med "myk" release-frist, altså at fristen kan dyttes litt frem og tilbake etter behov. Noen meninger rundt dette?

 

Personlig synes jeg de burde se på Arch sin "rolling release". Synes 6-måneders fristen rett og slett er unødvendig da de (etter min mening) heller kunne lansert stabile oppdateringer av programvaren underveis og lansert en ny versjon av distroen med jevne mellomrom slik at de som skulle ha en nyinstallasjon slapp massive oppdateringer av programvaren.

 

Jeg synes det er bra de ikke dytter ut oppdateringer av programvaren og er "bleeding-edge", men de kan jo lansere oppdateringer som er testet og stabile uten å lansere ny versjon.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg de burde se på Arch sin "rolling release". Synes 6-måneders fristen rett og slett er unødvendig da de (etter min mening) heller kunne lansert stabile oppdateringer av programvaren underveis og lansert en ny versjon av distroen med jevne mellomrom slik at de som skulle ha en nyinstallasjon slapp massive oppdateringer av programvaren.

 

Jeg synes det er bra de ikke dytter ut oppdateringer av programvaren og er "bleeding-edge", men de kan jo lansere oppdateringer som er testet og stabile uten å lansere ny versjon.

 

Jeg er faktisk uenig. Har brukt Arch ett år til nå, og har egentlig ikke noe i mot "rolling release". Det som er så kjekt med en utgivelsessyklus, er at du får masse nye ting på en gang. Det å faktisk kunne merke forskjell fra versjon til versjon syns jeg er veldig givende. Selvfølgelig er jo dette bare en psykisk ting, men den fungerer definitivt på mange.

Lenke til kommentar

Er det noen andre som også har problemer med å skifte ikon på symlinks i Nautilus? Jeg liker å ha harddisk-ikoner på linkene til mountpointene til de andre partisjonene mine, men dette får jeg ikke til lenger.

 

I betaen klarte jeg å skifte ikon på symlinks til andre mapper, men ikke symlinks til mountpoints. Når går det ikke i det hele tatt. Det funket fint i 9.04.

 

Edit: Jeg klarer forsåvidt ikke å skifte ikon på selve mountpointet heller (som root).

Endret av Øsse
Lenke til kommentar
Den var stygg. Nok en grunn til å ha webmin i bakhånd.

Du kan umulig være seriøs?

Jeg er stort sett mer seriøs enn folk flest tror.
Den eneste sikre måten å bruke web-baserte administrasjonsløsninger på er å kun tillate trafikk fra 127.0.0.1 + evt. sikret kablet internnettverk. I praksis må man da til med ssh uansett for å få kontakt fra utsiden...
Jeg har små problemer med å åpne opp for webmin lenge nok til å fikse et slikt problem, men det er naturligvis ingenting i veien med å bruke en ssh-tunnel til en annen lokal maskin for å få trygg link til webmin på problemmaskinen.
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg de burde se på Arch sin "rolling release". Synes 6-måneders fristen rett og slett er unødvendig da de (etter min mening) heller kunne lansert stabile oppdateringer av programvaren underveis og lansert en ny versjon av distroen med jevne mellomrom slik at de som skulle ha en nyinstallasjon slapp massive oppdateringer av programvaren.

 

Jeg synes det er bra de ikke dytter ut oppdateringer av programvaren og er "bleeding-edge", men de kan jo lansere oppdateringer som er testet og stabile uten å lansere ny versjon.

 

Jeg er faktisk uenig. Har brukt Arch ett år til nå, og har egentlig ikke noe i mot "rolling release". Det som er så kjekt med en utgivelsessyklus, er at du får masse nye ting på en gang. Det å faktisk kunne merke forskjell fra versjon til versjon syns jeg er veldig givende. Selvfølgelig er jo dette bare en psykisk ting, men den fungerer definitivt på mange.

  • Jeg er enig og uenig. Det jeg vil ha er at systemet er delt in 2 deler:
  • Den faste(Kjerne komponenter, alt som er risiko for å være ustabilt)
  • Den rullende(alle programende som vi hvet er stabile og datt, alt som ikke er spesifikt haver også her. Som f.eks mindre brukte vindus behandlere)

Med den stabile biten, og husk alle optimalseringene mellom ny utgivelse. Og så slipper vi å irritere oss over småting som at "HVORFOR ER IKKE NYEST BLENDER I PAKKEBRØNNEN?!" :p

Lenke til kommentar

Med en rolling release i Arch står du helt fritt til å oppdatere (-Syu) en gang i halvåret hvis du foretrekker det. Mao, du kan få både i pose og sekk.

Jeg vet at jeg foretrekker den friheten, men jeg tror ikke at en rolling release hadde fungert bra for Ubuntu. De to distroene har helt forskjellig målgruppe og politikk på hva som er forventet av brukerene.

Lenke til kommentar

Gjorde først en oppdatering fra 9.04 (64 bit), men dette var ingen suksess. All lyden forsvant. Forsøkte fixe dette på diverse måter, men endte opp med å gjøre en clean install. Noe av problemet virket å være at systemet bare var delvis oppdatert til 9.10, bla kjørte det fortsatt på 9.04 kernel (stod ihvertfall det på systemoversikten).

 

Etter clean install fikk jeg imidlertid ikke installert siste nvidia driver, men dette fikk jeg til med denne fremgangsmåten:

 

http://www.ubuntugeek.com/install-nvidia-g...repidhardy.html

 

Maskinen min er forresten en Acer 4520 (amd, nvidia).

 

Kan noen flytte dette til "Ubuntu 9.10 frustrerer"-tråden...

Endret av steeler
Lenke til kommentar

Jeg bruker Ubuntu Netbook Remix på en Acer Aspire One 150, og det funker som fett. Betydelig ytelsesmessig oppgradering fra 9.04, og det nye interfjeset er langt bedre enn det gamle, som var rimelig rotete. Ble først litt bekymret da jeg så Desktop Switcher var borte (visstnok fjernet grunnet insekter), men etter en tids bruk savner jeg ærlig talt ikke muligheten for "vanlig" desktop.

Lenke til kommentar

(Ikke lest hele tråden)

 

Min erfaring med 9.10, på den ene maskinen jeg installerte den på, var at den ikke oppdaget skjermen ordentlig, noe 9.04 gjorde da jeg installerte den. 9.10 var dessuten uhorvelig treg. Installerte 9.04 på nytt, jeg... (måtte bytte HD, så derfor jeg heiv inn 9.10 fra bunnen av, istedet for oppgradering).

Lenke til kommentar

Har installert 9.10 på to bærbare og ein stasjonær. Hadde litt problem med xorg (nvidia-kort 8600M) under ei beta-utåve, men stabilt som alltid :thumbup: Skal eg peike på noko, er det at dei har endra på touchpad-oppsettet. I 9.04 kunne ein rulle nedover sider med to fingre, no må ein rulle ned med å klikke på sidestolpen. Dei har også gjort noko rart med nettverkshandsamaren - kan av og til ta opp mot 5 minutt å kople seg mot eit nettverk, og i GUI'en er "Kople til" gråa ut.

 

Ubuntu One virkar som eit godt konsept - har akkurat byrja å teste det ut.

Lenke til kommentar

Har hatt Ubuntu 9.10 siden betaen på min Acer Aspire One A150. Alt har gått så å si knirkefritt. Jeg kan nå også kjøre blender uten å få stygge artifacts som mest trolig var forbundet med graffikdriveren, da i 9.04. Output til tv gjennom vga-porten til fullHD på tv`en er også kommet på plass.

 

Empathy-im-klienten måtte gå veldig raskt. Skifte av GDM-skin har blitt vanskeligere og programvaresenteret har gjort installasjon av programmer enklere etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...