Gå til innhold

Hjelp til artikkel: Ubuntu 9.10 frustrerer


cyclo

Ubuntu 9.10  

164 stemmer

  1. 1. Bruker du Ubuntu på en eller flere maskiner?

    • ja
      136
    • nei
      28
  2. 2. Om ja, har du oppgradert til 9.10 på en eller flere maskiner?

    • ja
      112
    • nei
      28
    • bruker ikke ubuntu
      24
  3. 3. I tilfelle, var du fornøyd?

    • ja
      73
    • nei
      17
    • delvis
      37
    • bruker ikke ubuntu
      37
  4. 4. Beholdt du 9.10 eller gikk du over til annet OS/eldre versjon?

    • ja
      110
    • nei
      17
    • bruker ikke ubuntu
      37
  5. 5. Om du ikke har oppgradert/installert, tror du at du kommer til å gjøre det senere når denne versjonen modnes noe?

    • ja
      124
    • nei
      15
    • bruker ikke ubuntu
      25
  6. 6. Hvordan har Ubuntu utviklet seg i løpet av siste par årene?

    • blitt bedre
      123
    • blitt dårligere
      7
    • samme suppa
      12
    • ingen formening
      22


Anbefalte innlegg

Tja, er du sikker på det?
Ja, de brente seg med å gi ut for fersk kjerne for noen releaser siden (var det 7.10 mon tro, husker ikke i farta). Ved senere anledning var flere skuffet over at Ubuntu utviklerne hardnakket nektet å bruke den nyeste kjerna. På 8.04 kan du se det tydelig ved at man holdt seg til KDE3 over hele linja, på samme tid hadde Fedora og OpenSuse faset ut KDE3 til fordel for KDE4.
"Veldig fersk" blir jo et definisjonsspørsmål, men Ubuntu Karmic er den første distroen til å bruke grub2 og til å bytte ut init systemet helt og holdent med upstart. Samt en av de aller første til å bytte ut hal og benytte ext4 som standard filsystem. Alt dette er systemkritiske komponenter, og ganske så ferske saker vil jeg si.
Ikke enig. Upstart er langt fra fersk så her må det være en misforståelse. Den har vært med siden 6.10. Les mer om Upstart her:

http://www.h-online.com/open/features/Fast...art-848690.html

Ext4 ble tilgjengelig som rotfilsystem i 9.04 og har vært testet av millioner av brukere uten issues i seks måneder, jeg vil ikke karakterisere det som overilt eller risikabelt. Grub 2 er sprekt, det er jeg enig i. Men husk at Grub 2 støtter mer hardware enn Grub, så kanskje er det en veloverveid beslutning. Tilsvarende kan man i ettertid kritisere at pulseaudio ble tatt med i 9.04, men jeg er overbevist om at det stuntet akselererte modningen av pulseaudio betydelig. Av og til er det kanskje riktig å ikke overlate all tungjobben til Fedora.

Nei, det er ikke det samme å døpe om en alfaversjon til en beta. Det er innholdet som forteller om det skal være en alfa eller en beta. I en alfaversjon har man puttet inn inn nye ting, mens i en beta-versjon skal man unngå å putte inn ny kode. I en betaversjon fryser man koden og fikser bugs.
Da er jeg redd mange blir skuffet over gammel kode. For meg som gammel Debian-mann er halve greia med Ubuntu å få en rimelig stabil Sid. Men jeg er helt enig i at vi gjerne skulle hatt det enda bedre, og jeg er helt sikker på at alle som leser dette kan bidra. Man trenger ikke kunne å kode for å bli Ubuntu utvikler, hvis mange nok bidrar får vi luket ut det meste med dagens syklus. Det er nettopp ved å irritere seg over ting som ikke blir fikset at mange begynner som utviklere selv. Ta en pakke som er viktig for deg og dårlig vedlikeholdt, så er jeg sikker på at du kan fikse den rimelig greit. Det finnes gode verktøy for å konvertere tar.gz til debian pakke, og typisk kan bugs (slik som at det ikke kompilerer rent) kommuniseres upstream til utviklerne av programvaren. Det er ikke rakettvitenskap. Endret av Del
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at dette er offtopic, men ønsker at en skribent ser det.

 

Kommer dere til å dekke den nye versjonen av OpenSuse med en review eller lignende? Så en kjapp preview på Computer Action Show, og må si at jeg likte det jeg så såpass at jeg som Windowsbrukes kanskje kan komme til å installere dette på ei maskin hvor jeg ikke trenger Windows.

Lenke til kommentar

Kjører Ubuntu 9.10 på en Dell XPS M1330 laptop (som eneste OS) og på min stasjonære (i dualboot med W7 - installert gjennom WUBI).

 

Laptopen var en clean install av 9.10 beta som så er blitt oppdatert fortløpende, mens den stasjonære ble en clean Wubi-install av 9.10 release.

 

Ingen problemer å snakke om på noen av dem - selv det notorisk kranglevorne trådløse nettverkskortet på den stasjonære fungerte perfekt "out of the box". Alt av sær tweaking som er gjort har utelukkende vært for å endre på ting pga egne preferanser, og ikke pga problemer med funksjonalitet.

 

Kort sagt: 9.10 er strålende :thumbup:

Endret av MrHarm
Lenke til kommentar
Vet at dette er offtopic, men ønsker at en skribent ser det.

 

Kommer dere til å dekke den nye versjonen av OpenSuse med en review eller lignende? Så en kjapp preview på Computer Action Show, og må si at jeg likte det jeg så såpass at jeg som Windowsbrukes kanskje kan komme til å installere dette på ei maskin hvor jeg ikke trenger Windows.

I helgespalten kommer både Mandriva, Ubuntu, Open Suse og Fedora til å bli dekket med en litt større gjennomføring av hva distribusjonen har å tilby. Første distribusjon ut i rekken vil bli å finne i førstkommende "Vi oppsummerer Linux-uken".

Lenke til kommentar

Jeg setter virkelig pris på alt dere har kommet med til nå i denne tråden. Faktisk så syns jeg det er kommet såpass mye bra info og meninger her at jeg ønsker å kjøre denne tråden noen dager til før jeg setter i gang å skrive, rett og slett for å sørge for at alle får sagt sitt.

 

Takk til alle som har deltatt så langt :D

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet ut levepinne-Ubuntu på en fem år gammel Dell stasjonær, samt en fire år gammel Acer laptop, begge to av det relativt billige slaget. Har ingen kompatibilitetsproblemer, og ytelsen toppet XP kjørt fra harddisk, på de fleste områder. Nå hører det med til historien at ingen av disse har noengang vært formatert, forøvrig, hører XP blir litt tregt etterhvert.

Lenke til kommentar
Beholdt du 9.10 eller gikk du over til annet OS/eldre versjon?

Ja

Nei

Bruker ikke ubuntu

 

Wtf?

Beholdt du Ubuntu 9.10, eller gikk du over til et annet OS (som f.eks Windows, mener sikkert også andre Linux-distribusjoner som Mandriva, osv.), eller tilbake til Ubuntu 9.04 (eller enda eldre versjon av Ubuntu igjen)?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

For de av dere som har problemer med 64 bit flash, kan jeg anbefale dere å prøve en beta som ligger ute. Jeg får ikke til å legge den her, men pakken skal hete libflashplayer-10.0.32.18.linux-x86_64.so.tar.gz. Tror http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10_64bit.html blir den rette siden. I pakken er det en .so -fil som må legges i en mappe. Husker ikke hvor og fant det ikke i farten... Sikkert noe mappe for FF... Husk å avinstaller evt andre flash-avspillere først.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Beholdt du 9.10 eller gikk du over til annet OS/eldre versjon?

Ja

Nei

Bruker ikke ubuntu

 

Wtf?

Beholdt du Ubuntu 9.10, eller gikk du over til et annet OS (som f.eks Windows, mener sikkert også andre Linux-distribusjoner som Mandriva, osv.), eller tilbake til Ubuntu 9.04 (eller enda eldre versjon av Ubuntu igjen)?

 

Poenget til MongoMan er at "Beholdt du 9.10 eller gikk du over til annet OS/eldre versjon?" ikke er et ja/nei spørsmål. Jeg påpekte det noen sider frem, men ingen har fikset det.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte også å påpeke at spørsmålet «Om du ikke har oppgradert/installert, tror du at du kommer til å gjøre det senere når denne versjonen modnes noe?» heller ikke fungerer, fordi du ikke kan utelate å svare på noen av spørsmålene når du tar pollen.

 

Ingen reaksjon her, heller.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Jeg rotet til Arch installasjonen så bestemte meg for å reinstallere Ubuntu med det samme. Altså en ny installasjon, ikke oppgradering, for å se om problemet med inloggingen på serveren via nautilus ville fungere. Noe den ikke gjorde. Men som etter oppgraderingen fungerte alt annet (FN-tastene, suspend, hibernate, etc) problemfritt.

 

Som et alternativ la jeg inn innlogging til serveren i bashrc slik at jeg har en kommando som ordner alt.

 

Det eneste problemet jeg har hatt, foruten innloggingen til serveren, er at maskinen noen ganger fryser i mellom et til to minutter. Dette til tross for at jeg bare har firefox, en terminal og nautilus oppe. Jeg har hatt akkurat det samme, pluss andre programmer og compiz, uten dette problemet. Selvsagt har maskinen vært litt tregere, men den har aldri fryst slik den har gjort noen ganger med siste Ubuntu. Hva som skaper dette problemet aner jeg ikke, men det burde ikke være pga overbelastning.

 

Så alt i alt er jeg fornøyd. Og jeg ville vært kjempe fornøyd om jeg kunne sluppet at maskinen fryser. Må også si det er veldig deilig at alt "bare fungerer". Det med innloggingen til serveren er jo også mye enklere når det gjøres via en kommando i terminalen (terminalen har jeg jo oppe uansett).

Lenke til kommentar

Har STORE problemer med at x kresjer og jeg må bruke svenskeknappen for å få gang på ting. Hva skjedde med CTRL-ALT-Backspace?

 

Skal legge in OpenSSH slik at jeg muligens kan få ut en dmesg.

 

9.04 var DØNN stabil, tidenes OS. Masse rot her :/

 

Forslag til en annen distro jeg kan prøve? Har brukt Ubuntu og Ubuntu-server i ca 2 år nå, bruker terminalen der jeg kan og føler jeg kan linux greit nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...