Gå til innhold

Hjelp til artikkel: Ubuntu 9.10 frustrerer


cyclo

Ubuntu 9.10  

164 stemmer

  1. 1. Bruker du Ubuntu på en eller flere maskiner?

    • ja
      136
    • nei
      28
  2. 2. Om ja, har du oppgradert til 9.10 på en eller flere maskiner?

    • ja
      112
    • nei
      28
    • bruker ikke ubuntu
      24
  3. 3. I tilfelle, var du fornøyd?

    • ja
      73
    • nei
      17
    • delvis
      37
    • bruker ikke ubuntu
      37
  4. 4. Beholdt du 9.10 eller gikk du over til annet OS/eldre versjon?

    • ja
      110
    • nei
      17
    • bruker ikke ubuntu
      37
  5. 5. Om du ikke har oppgradert/installert, tror du at du kommer til å gjøre det senere når denne versjonen modnes noe?

    • ja
      124
    • nei
      15
    • bruker ikke ubuntu
      25
  6. 6. Hvordan har Ubuntu utviklet seg i løpet av siste par årene?

    • blitt bedre
      123
    • blitt dårligere
      7
    • samme suppa
      12
    • ingen formening
      22


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg liker ikke at menu.lst er vekk.

 

GRUB 2 er ikke noe jeg liker.

Hva med å se muligheter i stedet for begrensninger?

Nå kan faktisk du lage fancy grafikk til Grub-menyen, på en mye enklere og mer fleksibel måte enn før.

 

Du er vel kanskje en av de som whiner hver gang de skjer noe med GUI på Facebook også?

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke at menu.lst er vekk.

 

GRUB 2 er ikke noe jeg liker.

Hva med å se muligheter i stedet for begrensninger?

Nå kan faktisk du lage fancy grafikk til Grub-menyen, på en mye enklere og mer fleksibel måte enn før.

 

Du er vel kanskje en av de som whiner hver gang de skjer noe med GUI på Facebook også?

 

Jeg bruker ikke Facebook.......

 

 

Men ærlig talt. Trenger man grafikk til GRUB? Det skal bare styre oppstart og boot.

Lenke til kommentar
Men ærlig talt. Trenger man grafikk til GRUB? Det skal bare styre oppstart og boot.

Mulig at man ikke trenger det. Men det er for eksempel særdeles praktisk å kunne reboote til et gitt OS med ett klikk inne i GUI. Mange som har dual/triple-boot som vil sette pris på det.

I tillegg kan man ha /boot inne i LVM og/eller RAID5 nå om man vil. Samt at grub2 kan integrere med PXE-servere og boot-opsjoner. Konfigurasjonene er laget for å kunne rotes med programatisk, noe som sannsynligvis vil føre til bedre verktøy for konfigurasjon.

Grub2 er også betydelig mer robust mot feil. Spesielt fordi den vil søke etter partisjon dersom den ikke finner den på forventet sted (hd1,1 har kanskje blitt til hd2,1) istedet for å dø med "grub error X". Den er også betydelig lettere å utvide og støtter skripting i Lua, samt at andre arkitekturer enn x86 støttes (også kryss-platform bygging). Det gjør den betydelig mer egnet for embedded systems.

EFI-kompatibilitet er også på plass, noe som bør gjøre det enkelt å boote OSX, Linux, Windows++ fra en enkelt bootloader.

 

Neh, grub2 er milevis bedre enn 1'ern. Jeg bruker'n ikke enda, men synes det er bra at distroer nå pusher dette fremover.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

La inn Ubuntu 9.10 på en laptop med gammelt ATI-kort.

 

Grafikkkortet fungerte veldig dårlig i 9.04, nå fungerte det til og med til enkel spilling. Og fn-tastene funket også nå (noe de ikke gjorde i 8.10 som jeg brukte pga ATI-kortet)

 

Men gleden varte ikke lenge. Da jeg hadde installert systemet, og skulle starte det for første gang, så fikk jeg feilmelding i GRUB om at den ikke fant UUID-en. Etter mye tid fra live-CDen for å fikse det, så fikk jeg endelig til å starte Ubuntu 9.10. Var veldig fornøyd, om bortsett fra at jeg fikk ofte en helt svart skjerm uten bakgrunnsbelysning, når jeg startet PC-en, logget av, vekket den fra dvale/hvilemodus og når jeg skulle skifte tilbake til X (ctrl+alt+f7) fra en annen terminal.

 

Tenker å rapportere feilen og gå over til winXP mens jeg venter på 10.04 eller at det blir fikset. På de andre maskinene tenker jeg å oppgradere pga. alle nye funksjonene, og støtte Ubuntu ved å rapportere eventuelle feil.

Lenke til kommentar

Oppgradert på 2 pc-er personlig(har mange venner med 9.10 som heller ikke har problemer), synes den har blitt bedre, trengte ikke å legge inn lyddriver manuelt, Creative X-FI :O

 

Tror mange av problemene kommer fra folk som velger å kryptere Home systemet sitt uten å formatere osv. og forventer at alt skal fungere perfekt.

Lenke til kommentar

Som vanlig; enkelte ting i /etc/init.d blir ikke startet på nytt av seg selv etter oppgradering, men ellers gikk det uten problemer.

 

Dog, det tar årevis på en treg server å oppgradere.

 

Når det gjelder ubuntus utvikling over tid så er det positivt; men at tillhengerskaren har blitt stor fører til at det er vanskelig å få god hjelp til litt mer vanskelige ting. Popularitet medfører flere brukere i alle brukergrupper, og da drukner de som virkelig kan sakene sine lett i mengden, spesielt på ubuntus eget supportforum.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg har for vane og ta en ren installasjon som jeg synes er enkelt siden /home ligger på sin egen partisjon. Installasjonen gikk helt uten problemer for min del.

 

Systemet nå virker både raskt og fint, listen over små forbedringer er lang og denne versjonen, som tidligere. blir stadig bedre emm.

 

Personer som får problemer med oppgradering/installering skriker høyere enn dem som ikke får det, så slike "undersøkelser" på nettet tror jeg avspeiler virkeligheten svært dårlig. Når det er sagt er det trist at enkelte får vansker, og det burde undersøkes hva som ligger bak; eller de burde fjerne løsningen helt.

Og skifte fra 6mnd til et års utgivelse tror jeg er lite heldig, det ville være for langt mellom oppgradering av (populære) pakker som Openoffice, Firefox osv. som oppdateres ofte.

Lenke til kommentar

Nesten alt på min Acer 5930g bærbar fungerer. Har oppgradert Nvidia driveren til 190.xx versjon

 

Har etter litt trøbbel så valgte jeg å nedgradere til 9.04 da USB minnepenner/eksterne harddisker med FAT32 filsystem ikke fungerer. Partisjon ikke funnet i 9.10. Så drøyer med å bruke 9.10 en stund til, denne feilen er rapportert og det finnes "workarounds" for problemet, men mot eksamenstid osv så tar jeg ikke sjangsen.

 

Oppgradering skal skje så fort som mulig, da 9.10 oppleves mye raskere. Og OO.org 3.1 er litt bedre mot Office dokumenter.

 

PS. bruker 64bit system

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte fra 9.04 til 9.10. Det gikk ikke bra. Det kan antagelig hende at det var noe jeg svarte feil på under oppgraderingen, men jeg fikk i hvert fall ikke oppdatert kjernen og ati driverne kunne jeg ikke installere fordi det var feil med "linux headers" eller noe slikt.

 

Tok da en ren installasjon av 9.10. det fungere bra, men jeg synes den starter senere opp nå en hva den gjorde under 9.04. men jeg har ikke målt, det er bare en følelse jeg har.

Lenke til kommentar

Tok en clean install av 9.10 på jobben og hjemme. På jobben gikk det bra veldig bra, det eneste er at pakken for doxygen-gui ikke finnes lenger.

 

Hjemme gikk det ikke fult så bra men det er pga at jeg har 2 HD 5870 i crossfire (og de virket heller ikke i 9.04). Men etter å ha registrert meg som utvikler på ati.amd.com og lastet ned ATI sine betadrivere har alt gått helt fint :)

Lenke til kommentar

Hadde ingen problemer med selve oppgraderingen. (Dog oppgraderte på begge maskinene mens 9.10 fortsatt var i beta.)

 

Fikk noen problemer med WiFi(RFkill) på den ene maskinen, men litt fikling fikset det.

 

Empathy fikk jeg ikke til, holder meg fortsatt til pidgin. Pulseaudio fungerte ikke helt bra med wine (enda dårligere i 9.04), så fjerna det ganske fort.

 

Nye drivere for intel-skjermkort er knall, men ligger fortsatt et stykke bak Windows.

 

Ble også litt irritert av GDMs begrensninger. Brukte SLIM før oppgradering, kommer sikkert til å legge det inn igjen etter hvert (Starter mye raskere enn GDM, men gjør at login manager greien i gnome ikke fungerer, men bruker den ikke unasett.).

Endret av oln
Lenke til kommentar

Satt ut av svineinfluensa for tiden, så jeg har bare rukket å teste 9.10 på en laptop. Den virket meget solid, ingen negative erfaringer så langt.

Har hørt fra enkelte at 6-måneders "release cycle" rett og slett blir for kjappt og at man heller skulle satset på 1 år med "myk" release-frist, altså at fristen kan dyttes litt frem og tilbake etter behov. Noen meninger rundt dette?
Jeg tilhører vel de som føler det slik. Men for oss har vi jo LTS, og 8.04 står for meg som en bunnsolid release. 8.10 og 9.04 hadde hver sine issues som ikke nødvendigvis var så store, men det skal ikke mye til før folk får avsmak. Gleder meg over 9.10, men kan ikke la være å se for meg 10.04 som en mye større happening. Det er i hovedsak to ting jeg er utålmodig overfor, og det er åpen ati-driver og btrfs filsystem. Begge er fortsatt litt vel umodne i 9.10, men burde fremstå modne for hjemmebruk i 10.04. Morsomt å se diverse papercuts i aksjon også, fornuftig feilmelding hvis installasjon feiler, enklere installasjon av programmer, enklere disk/partisjon håndtering osv.

 

For de som er frustrert over Grub 2 er det bare å beklage. All forandring er forbundet med smerte, men det var jaggu på tide konfigfilen kom seg på rett plass, dvs. under /etc. Les her for å avmystifisere det nye dyret:

http://grub.enbug.org/Manual

Spesielt legg merke til den nye konfigfilen /etc/default/grub:

http://grub.enbug.org/Manual#head-8bd9ce00...459a8de023e55cd

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...