Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, vennligst ikke en gang prøv på det. Da ødelegger du nettverksopplevelsen til alle andre og gjør hverdagen værre enn vanlig. Det gjelder også Torrenter. I utgangspunktet skulle du ikke en gang vite at de sidene fantes og hva du kan på de da det er strengt tatt ulovlig.

DVS. ikke lov.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

I utganspunkter er dette avhengig av kva slags avtale som ligger til grunn.

 

Men så lenge det ikkje er noke ulovleg eller lisensbeskytta så trur eg at det skal gå bra å laste ned. Spørsmålet er kva som står i regelemanget, problemet med f.eks Rapidshare er at når mange deler samme IP adresse så kan det til tider være svært vanskelig å få ned noke om det er andre som prøver å laste ned samtidig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

All nedlasting er ULOVLIG, så lenge det ikke er sakt at det er lov.

F.eks du kan jo laste ned fra uhørt lovlig.

Og som nevnt tidligere, for gudsskyld ikke last ned på skolenettverket.

Kapasiteten er ikke alltid brukbar, og det ødelegger for resten som er på nettverket, osv.

 

Selv sliter vi i klassa, at noen få laster ned og nettet vi har er ikke så bra fra før. så blir enda værre når de laster ned.

 

skal du laste ned, gjør det hjemme og ta konsekvensene som kan følge av nedlastning;)

Lenke til kommentar

regner også med at sjansen er større for å bli tatt på vgs enn hjemme.

jeg vet at skoler har fått klager fordi de har hatt brukere som har lastet ned fra ulovlige sider, skolen følger oftest opp disse klagene mot eleven, de fleste skoler logger det meste av trafikk inn/ut av nettet, det er da ganske enkelt og finne ut at det var du som lastet ned noe.

 

hold slike ting hjemme.

Lenke til kommentar
regner også med at sjansen er større for å bli tatt på vgs enn hjemme.

jeg vet at skoler har fått klager fordi de har hatt brukere som har lastet ned fra ulovlige sider, skolen følger oftest opp disse klagene mot eleven, de fleste skoler logger det meste av trafikk inn/ut av nettet, det er da ganske enkelt og finne ut at det var du som lastet ned noe.

 

hold slike ting hjemme.

 

tviler på at en ikt fyr (på hver skole) klarer og spore loggen din når du tenker på at han må softe 10 - 20 pcer daglig og det er over 500 på nettet hver dag.

Lenke til kommentar
tviler på at en ikt fyr (på hver skole) klarer og spore loggen din når du tenker på at han må softe 10 - 20 pcer daglig og det er over 500 på nettet hver dag.

softe 10-20pcr tar jo ikke lang tid men er uansett ikke IT folka på skolene sin jobb "fange forbrytere" på nettverket.

nettlinjen til skolene går gjennom fylket/kommunen sin proxy som har egne folk som kun "fanger forbrytere" hele dagen :)

 

er faktisk umulig og blokkere det og ! så bare fyr løs sier eg !

det stemmer jo ikke heller, men det er jo ikke kun ulovlige filer på disse sidene så da blir ikke de sperret.

ikke verre enn en mail til f.eks rapidshare så overleverer de komplett liste over ip:port de bruker, du kan da omgå med proxy men det blir da et annet regelbrudd igjen.

et regelbrudd blir gjerne sett gjennom fingrene med om du ikke sitter laster ned bombe oppskrifter men når de starter hope seg opp derimot..

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Laster du ned fra en skole vil det fort ramme resten av elevene og det vil komme inn meldinger om treg pålogging , treg linje, Internet går treigt osv.

Ettersom skolens organisasjon er oppbygd vil vil saken gå videre til support eller IT ansvarlig da tregt nett ikke blir tatt lett på da det skaper lynsjestemning i et typisk scenario. Ettersom hvordan drift fungerer vil de bruke ulike verktøy som logg eller sniffer for å finne ut hvilken switchport eller AP stressobjektet er koblet til og handler etter deres policy for å slippe minst mulig klager på tregt nett.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
tviler på at en ikt fyr (på hver skole) klarer og spore loggen din når du tenker på at han må softe 10 - 20 pcer daglig og det er over 500 på nettet hver dag.

softe 10-20pcr tar jo ikke lang tid men er uansett ikke IT folka på skolene sin jobb "fange forbrytere" på nettverket.

nettlinjen til skolene går gjennom fylket/kommunen sin proxy som har egne folk som kun "fanger forbrytere" hele dagen :)

 

om IT-folka kan jobben sin er det absolutt ingen problem å følge med 500 pc`r.

når jeg var IT-admin på skole tok jeg lett folk som lastet ned, dette var riktignok ikke mer enn sånn rundt 200 pc`r, men det kunne godt vært 500 eller 1000 uten at det gjorde så alt for mye.

 

edit: forresten, det var ofte noen som fant bakveier når jeg sperret saker, dette resulterte i at ALT utenom port 80 og ett par porter til ble sperret, husker ikke helt om jeg låste ned enda mer...

jeg ble lei av å leke "katt og mus", så jeg endte alle problemer på en enkel og grei måte for meg :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
tviler på at en ikt fyr (på hver skole) klarer og spore loggen din når du tenker på at han må softe 10 - 20 pcer daglig og det er over 500 på nettet hver dag.

softe 10-20pcr tar jo ikke lang tid men er uansett ikke IT folka på skolene sin jobb "fange forbrytere" på nettverket.

nettlinjen til skolene går gjennom fylket/kommunen sin proxy som har egne folk som kun "fanger forbrytere" hele dagen :)

 

om IT-folka kan jobben sin er det absolutt ingen problem å følge med 500 pc`r.

når jeg var IT-admin på skole tok jeg lett folk som lastet ned, dette var riktignok ikke mer enn sånn rundt 200 pc`r, men det kunne godt vært 500 eller 1000 uten at det gjorde så alt for mye.

 

edit: forresten, det var ofte noen som fant bakveier når jeg sperret saker, dette resulterte i at ALT utenom port 80 og ett par porter til ble sperret, husker ikke helt om jeg låste ned enda mer...

jeg ble lei av å leke "katt og mus", så jeg endte alle problemer på en enkel og grei måte for meg :)

 

så lenge di klarer og få ned torrenten klarer di og laste ned !

Lenke til kommentar
tviler på at en ikt fyr (på hver skole) klarer og spore loggen din når du tenker på at han må softe 10 - 20 pcer daglig og det er over 500 på nettet hver dag.

softe 10-20pcr tar jo ikke lang tid men er uansett ikke IT folka på skolene sin jobb "fange forbrytere" på nettverket.

nettlinjen til skolene går gjennom fylket/kommunen sin proxy som har egne folk som kun "fanger forbrytere" hele dagen :)

 

om IT-folka kan jobben sin er det absolutt ingen problem å følge med 500 pc`r.

når jeg var IT-admin på skole tok jeg lett folk som lastet ned, dette var riktignok ikke mer enn sånn rundt 200 pc`r, men det kunne godt vært 500 eller 1000 uten at det gjorde så alt for mye.

 

edit: forresten, det var ofte noen som fant bakveier når jeg sperret saker, dette resulterte i at ALT utenom port 80 og ett par porter til ble sperret, husker ikke helt om jeg låste ned enda mer...

jeg ble lei av å leke "katt og mus", så jeg endte alle problemer på en enkel og grei måte for meg :)

skulle ønske vi kunne gjort det samme :)

men med mer og mer undervisningsmatriale på nettet går det dårlig.

kunnskapsforlaget bruker jo for faen samme portene som wow, er så lite gjennomtenkt at det er skummelt når de leverer en løsning til skolebruk.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
skulle ønske vi kunne gjort det samme :)

men med mer og mer undervisningsmatriale på nettet går det dårlig.

kunnskapsforlaget bruker jo for faen samme portene som wow, er så lite gjennomtenkt at det er skummelt når de leverer en løsning til skolebruk.

 

alt er mulig, det er bare snakk om hvor mye penger du kan bruke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...