Gå til innhold

Windows 7 lanseres i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vista 64bit oem i dag.

Har sjekket litt rundt på nettet, men finner egentlig ingen fasitsvar på følgende spm:

 

- Kan man da kjøpe w7 oppgradering og installere dette på en ny pc, uten aktiveringsproblem etc?

- Fordrer det i tilfelle at den gamle pcen må avinstallere vista?

Lenke til kommentar

Har kjørt windows7 i en måend eller to, og er ganske fornøyd. Win 7 er vel det vista burde ha vært, og en verdig arvtaker til XP. Ikke perfekt såklart, fortsatt endel irriterende faktorer (aero snap funker feks dårlig med flere skjermer, windows insiterer jo på å ikke gjøre seg særlig egnet for flere skjermer uten ekstra software), men jevnt over en god opplevelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
skulle de laget en utgave med alt av manualet/språkpakker ville det blitt ørten dvdr og igjen emo forbrukerfolk siden ikke praktisk for forbeukerne.

 

OS X har alle språk inkludert på platen, samme gjør diverse utgaver av linux, BSD og Solaris. Hvorfor Windows ikke ikke klarer å holde følge her skjønner jeg ikke. Med Windows må en reinstallere Windows for å bytte språk, hvor praktisk er det for flerspråklige familier? I Mac OS og Linux trenger du bare logge inn/ut for å bytte til akkurat hva du vil, uten at det blir "ørten dvdr".

Lenke til kommentar
Europa får de samme utgavene, bare da med en bailout-skjerm. Om dette vil være i fra lanseringsdagen av vet jeg ikke.

Er bare å fastslå at det (foreløpig) ikke ble noe ballout-screen. De impliserte partene har jo ikke engang kranglet seg ferdig om rekkefølgen/plassering av de ulike browserne.

Lenke til kommentar
N-versjonene eksisterer ikke lenger. Europa får de samme utgavene, bare da med en bailout-skjerm. Om dette vil være i fra lanseringsdagen av vet jeg ikke.

Du tenker sikkert på de tidligere omtalte E-versjonene?

Som skulle leveres i Europa og ikke inneholde noen browser? Denne løsningen er forkastet.

 

Men N-versjonene - de som ikke inneholder Win Media Player -, de skal fortsatt stilles til disposisjon fra Microsoft til de forhandlerne og/eller systembyggerne i Europa som måtte være interessert i dem.

 

kjøpte retail fra amazon som jeg fikk i går. kult at man får en 64bit og en 32bit versjon, dette visste jeg faktisk ikke.

 

Mener du at W7 Home Prem eller Pro faktisk vil inneholde både 64b og 32b versjoner?

I produktlisten står det vel som ulike produkter...

OEM-utgavene har enten 32 eller 64.

Retail-utgavene har både-og.

(Men du få bare én lisens, så du kan bare installere en av dem.)

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om eventeuelle konsekvenser av å velge 64bit ?

 

Når det gjelder Windows Mediaplayer, IExplorer osv. så skjønner jeg ikke at Microsoft ikke kunne lage en pakkebrønn der kunden selv kunne krysse av for det han ville ha. Der kunne alle fritt tilgjengelige MS programmer ligge. Og fjernes haken for programmer så fikk en 100% fjernet programmet også.

Tydelig at ikke MS står bak Rema 1000 reklamene...

 

Og når vi snakker om Rema 1000, W7 Home burde heller selges der for 199,- da hadde ikke folk gidda å laste det ned, og hadde bare kjøpt ny når de skiftet PC.

Lenke til kommentar
Europa får de samme utgavene, bare da med en bailout-skjerm. Om dette vil være i fra lanseringsdagen av vet jeg ikke.

Er bare å fastslå at det (foreløpig) ikke ble noe ballout-screen. De impliserte partene har jo ikke engang kranglet seg ferdig om rekkefølgen/plassering av de ulike browserne.

Det har jo vært foreslått fra MS å gjøre denne "bailout-skjermen" gjeldende for både Vista og XP også, da i form av en oppdatering nedlastet via WindowsUpdate, så jeg antar at den vil ankomme på samme måte til de som har Windows 7.

Lenke til kommentar
Det irriterer meg kraftig at det kun er Windows Mediaplayer man får mulighet til å fjerne. Jeg har i mange år ønsket meg en mer modulær windows der alt det nødvendige ligger der for "folk flest", og de som vet hva de gjør kan velge å ikke installere eller deaktivere moduler uten at systemet slutter å fungere. F.eks. ønsker jeg å deaktivere: Windows media player (og media center), windows' brennerfunksjon, Internett explorer, fax og scanning, movie maker, windows mail, windows' zip funksjon, osv. Det er hvertfall greit at noen ting i vista kan deaktiveres ordentlig uten å rote til systemet, og jeg håper det blir bedre i windows 7.

Håpet er vell at W7 blir som XP 2.0 i stedet for ME 3.0 (vista aka ME 2.0), og det ser ut som det vil bli slik :D

 

Du kan fjerne masse av disse modulene, ikke så veldig lett kanskje, men har fjernet masse av dette i WSIM, og forsåvidt noe i DSIM også.

 

Med Windows må en reinstallere Windows for å bytte språk, hvor praktisk er det for flerspråklige familier? I Mac OS og Linux trenger du bare logge inn/ut for å bytte til akkurat hva du vil, uten at det blir "ørten dvdr".

 

Du må ikke reinstallere Windows om du bruker Ultimate eller Enterprise-utgaven. Men, er helt enig med deg at de burde ha fått inn dette i alle versjoner, og gjerne allerede på platen. Burde ikke være så vanskelig.

Lenke til kommentar

Har brukt beta og RC siden The Gathering og er egentlig ganske fornøyd. Oppgavelinjen plager meg bare minimalt (pause VLC med playlist oppe), men fungerer ellers ganske greit.

 

@TCi:Så N eksisterer ikke lengre? Du mener vel ikke E, som var uten IE? N var jo uten WMP. N hadde passet meg siden jeg ikke har rørt WMP siden jeg oppdaget VLC.

Lenke til kommentar
OEM-utgavene har enten 32 eller 64.

Retail-utgavene har både-og.

(Men du få bare én lisens, så du kan bare installere en av dem.)

 

Ah, så der ligger forskjellen ja. Takk for oppklaringen.

 

Jeg heller nok mot 32bits utgaven. Har testet RC 64b siden den kom ut i build 7200 og har hatt ganske mye problemer med drivere, spesielt til lyd, dvd-brenner og chipset. Ble faktisk verre etter oppgradering av PC i sommer.

Lenke til kommentar
Det har jo vært foreslått fra MS å gjøre denne "bailout-skjermen" gjeldende for både Vista og XP også, da i form av en oppdatering nedlastet via WindowsUpdate, så jeg antar at den vil ankomme på samme måte til de som har Windows 7.

Det er riktig, men man kan jo da bare la være å innstallere denne funksjon (hvis man ikke er interessert)

 

Uansett så vil man jo etter hver senere formatering/clean install starte med "original" Windows m/ IE

 

For å si det sånn;

 

- de som vil ha "original" Windows 7 med IE på plass, og uten ballout-screen, passer på å kjøpe versjonene som ligger i butikkhyllene

 

- de som foretrekker å bli presentert ballout-screen med ulike browser-valg, må vente med å kjøpe seg sin Windows 7 DVD inntil eu-kommisjon og MS har blitt enige om kanskje et par måneder, og disse hybrid-versjonene blir tilgjenglig.

Lenke til kommentar
skulle de laget en utgave med alt av manualet/språkpakker ville det blitt ørten dvdr og igjen emo forbrukerfolk siden ikke praktisk for forbeukerne.

 

OS X har alle språk inkludert på platen, samme gjør diverse utgaver av linux, BSD og Solaris. Hvorfor Windows ikke ikke klarer å holde følge her skjønner jeg ikke. Med Windows må en reinstallere Windows for å bytte språk, hvor praktisk er det for flerspråklige familier? I Mac OS og Linux trenger du bare logge inn/ut for å bytte til akkurat hva du vil, uten at det blir "ørten dvdr".

trenger da ikke reinstallere for språkpakker i windows nyere enn 3.11

men hvorfor microsoft sine språkpakker er så oppblåst plassmessig vet ikke jeg helt da jeg ikke har sett særlig på oppbyggingen bare lastet ned og brukt, men bare alle språkpakkene uten selve w7 om ikke bruke dual/double layer plate er du oppe i 3plater.

Lenke til kommentar
Det irriterer meg kraftig at det kun er Windows Mediaplayer man får mulighet til å fjerne. Jeg har i mange år ønsket meg en mer modulær windows der alt det nødvendige ligger der for "folk flest", og de som vet hva de gjør kan velge å ikke installere eller deaktivere moduler uten at systemet slutter å fungere. F.eks. ønsker jeg å deaktivere: Windows media player (og media center), windows' brennerfunksjon, Internett explorer, fax og scanning, movie maker, windows mail, windows' zip funksjon, osv. Det er hvertfall greit at noen ting i vista kan deaktiveres ordentlig uten å rote til systemet, og jeg håper det blir bedre i windows 7. Håpet er vell at W7 blir som XP 2.0 i stedet for ME 3.0 (vista aka ME 2.0), og det ser ut som det vil bli slik :D

Jeg vil ikke bare ha mulighet for deaktivering, men også total fjerning av ting jeg vet jeg aldri kommer til å trenge (alle de tingene du nevner). Fordelen med total fjerning er at det ikke ligger på SSDen og opptar verdifull plass.

 

Men N-versjonene - de som ikke inneholder Win Media Player -, de skal fortsatt stilles til disposisjon fra Microsoft til de forhandlerne og/eller systembyggerne i Europa som måtte være interessert i dem.

Vil det si at N-versjonene ikke kommer som retail? Hvis du eller noen andre her finner N-versjonene (OEM) til salgs noen plasser, si i fra!

 

Noen som vet noe om eventeuelle konsekvenser av å velge 64bit ?

Ikke stort annet enn at Windows vil støtte mer minne. Har man behov for mer minne enn ~3 GB så kan man få ytelsegevinster av det. Driverstøtten skal være omtrent like bra i begge utgavene. 32 bit programmer vil kjøre like bra som før.

 

Og når vi snakker om Rema 1000, W7 Home burde heller selges der for 199,- da hadde ikke folk gidda å laste det ned, og hadde bare kjøpt ny når de skiftet PC.

Hvis MS hadde fått hardere konkurranse og lavere markedsandeler så ville de solgt W7 Home for 199 kr. De solgte XP Home til minibærbare for ca en hundrelapp i fjor på grunn av konkurransen fra andre OS. Fra nå av vil W7 Home erstatte XP Home i dette segmentet, men til en mye høyere pris. Derimot innfører de en kraftig amputert utgave kalt W7 Starter, som skal være prispresseren i det segmentet.

Lenke til kommentar
Noen som vet hva jeg mä gjöre for ä oppgradere til Windows 7. Kjöpte en notebook med Windows Vista Premium for 2 uker siden.

Da har du fått med en lapp som det står "free upgrade to Windows 7 Home Premium". Følg instruksjonene på den. Men vær obs på at du må betale for Windows 7 DVD-en og frakt. Bare en drøy hundrelapp eller noe sånt. Deretter må du installere W7 selv.

Lenke til kommentar
Oppgavelinjen i W7 er litt mer ryddig, men kan fort blir rotete og upraktisk når du kjører flere filbehandlingsvinduer samtidig så blir det vanskelig å skille mellom hvilket som er hvilket og hvor det er. Samtidig så er det også blitt ett ekstra klikk om du ikke bruker alt+tab. Etter å ha brukt W7 i en måned valgte jeg å gå tilbake til Vista/linux fordi jeg syntes ikke at det var noe særlig behagelig å bruke.

 

For de som lurer: Windows er fortsatt Windows også i W7.

 

Akkuratt det der irriterer jeg meg over også, jeg har triksa og fiksa litt på oppgavelinja nå, men den er veldig rotete i forhold til de gamle versjonene :(

Lenke til kommentar

64bit versonen er uansett den man burde velge. Jeg har kjørt RTM/final versonen siden siste uka i Juli og har ikke opplevd noen problemer. Så lenge man passer på å ha nye drivere og oppdaterte programmer så funker ting som de skal i W7. Vel det er min erfaring.

 

Igjen...Taskbaren kan bli lik den i Vista hvis dere ønsker...!!

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...