Gå til innhold

Windows 7 lanseres i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken versjon skal jeg kjøpe om jeg skal ha det på flere maskiner? OEM er beregnet for kun 1 maskin, right? Eller er jeg helt på bærtur?

 

Har forøvrig kjørt RC de siste 5 månedene, og må si meg meget fornøyd.

 

Finnes ingen versjon for flere maskiner, dvs det finnes en såkalt "family-pack" av Home Premium for 3 maskiner. Den selges dog ikke i Norge.

 

Alle lisenser gjelder for kun en maskin, forskjellen mellom OEM og retail er at OEM i bundet til det hovedkortet den er installert på, bytter man hovedkort av annen årsak enn at hovedkortet ryker må man kjøpe ny lisens. Retail ("fullversjon") kan reinstalleres på nye maskiner så mye man lyster, men kun på en maskin av gangen.

 

Så bytter man ofte hardware kjøper man "fullversjon", bytter man sjelden kjøper man OEM.

 

Takk for svar, selv om det var en nedtur. Blir fullversjon på meg i såfall. Kan det kjøpes kun lisens, fra Microsoft, om jeg har produktet fra før?

Lenke til kommentar
tror det kan hjelpe meg i letingen etter de norske N-versjonene.

wiki's W7 side står det;

 

"However, in Europe, an N version, which does not come with Windows Media Player has been released, but only for sale directly from Microsoft sales websites and select others." (skal vel stå selected others, hvilket vel betyr de vanlige nettbutikkene.

 

Er i allefall ingen tvil om at W7 N-versjon eksisterer, Microsoft Store

Lenke til kommentar
Takk for svar, selv om det var en nedtur. Blir fullversjon på meg i såfall. Kan det kjøpes kun lisens, fra Microsoft, om jeg har produktet fra før?

 

Du kan kun kjøpe en lisens til oppgraderingspris, og vær her oppmerksom på at det er regler knyttet til hvilke versjoner man kan oppgradere i mellom, f.eks språk, 32/64-bit, Home/Ultimate etc. Har man f.eks XP Pro i dag så kan man ikke oppgradere direkte til Ultimate. Slike begrensinger gjelder også om man har Vista i dag. Så langt jeg kjenner til realitetene.

 

Å finne brukbar info om oppgradering, aktuelle versjoner etc er i realiteten nesten umulig. Det eneste Microsoft informerer om er teknisk hvordan man skal oppgradere, de har inget enkelt tilgjengelig system som kan fortelle deg akkurat hva og hvordan.

 

For å si det enkelt og greitt - kundeuvennlig etter min mening.

 

Men det ser faktisk ut som man kan kjøpe via Microsoft Store også til Norge. Kjøpsknappene er på den norske siden, og jeg kom så lang som til Checkout. Prøvde ikke lengre.

Lenke til kommentar
nebrewfoz: Vet du produktnumrene (SKU) for N-versjonene?

Nei, dessverre.

Jeg har aldri (- ikke en gang utilsiktet -) snublet over denne type informasjon fra Microsoft, og jeg aner ikke hvor på www.microsoft.com de eventuelt har det liggende.

 

Skulle ikke forundre meg om det er no' "secret handshake"-greier involvert.

("If you need to ask, we can't tell you.")

Lenke til kommentar
Husk at prisene på Amazon.co.uk er inklusive britisk VAT på 16 %. Priser fra England er også inklusive frakt, norske er uten.

Men hvis du bestiller SW fra Amazon.co.uk og er registrert med adresse i Norge, så trekker de fra VAT og legger til fraktkostnader (standard eller priority).

 

Det er mulig at "ex VAT"-prisene oppgis dersom du er innlogget når du snoker rundt i "butikken". Mitt modus operandi (?) er å fylle handlekurven før jeg logger inn, så jeg får den lille, kortvarige gleden ved å se prisene bli lavere når jeg kommer til "kassen".

Lenke til kommentar

Helt korrekt, så prisene jeg har regnet ut er korrekte for norsk leveranse, dvs eks britisk VAT + normal frakt, mva og "tollbehandling" (høy sats - 212 kr). Om man er innlogget eller ikke spiller ingen rolle for prisene i butikken. Det er først når man velger leveringsadresse man får priser eks VAT.

 

I forhold til tollbehandling og frakt vil det være lurt å kjøpe flere i sammen. Kjøper 4 stk i sammen så reduseres prisen pr stk med mellom 150 og 200 kr. Delvis fordi Amazon har en pr leveranse + pr eksemplar frakt, så 1 stk blir ca 6 pund mens 4 blir 9 pund. Og fordi man bare får 1 stk tollbehandlingsgebyr på 212 kr (dvs bare 53 kr pr eksemplar).

 

Edit:

Følgende side ....

 

Men jeg ser at på Microsoft Norge sin forside kommer man bare til norske butikker.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Vil bare tilføye til Bolsons post om oppgraderings lisens.

Det er kun gyldig å oppgradere fra en retail versjon av tidligere windows versjon (ikke OEM).

Heeelt sikker på dette?

Hva om du har kjøpt en PC med Windows pre-installert - noe som vel må sies å være en OEM-versjon av Windows - vil du da ikke kunne kjøpe en Upgrade-DVD og få installert fra den?

 

denne siden står det:

"Decide to buy an Upgrade or Full product

All editions of Windows XP and Windows Vista qualify you to upgrade. So, if you’re running either on your PC today, buy a package labeled “Upgrade”. "

 

Dette er selvsagt ingen komplett kontraktsformulering, men lell ...

Lenke til kommentar

Er ikke upgrade-versjoner en vederstyggelighet i seg sjøl? Må vel inn med Vista dvd'n underveis i innstallasjon elns. for å bekrefte key/versjon?

 

Ren fullversjon av W7 Premium koster ikke mer enn 1468 hos Amentio. Skriver "ikke mer enn" fordi sammenlignet med Vista-prisene som har vært på fullversjoner, er prissettingen på W7 nesten billig synes jeg.

 

edit, bare for ordens skyld siden det svirrer mye begreper rundt her, i overnevnte tilfelle menes det upgrade-versjon medium/dvd som kjøpes for å oppgradere til W7 fullversjon/retail, og ikke den upgrade-funksjon som de av oss som har fått såkallt oppgraderings-kupong til å bestille W7, sistnevnte "kategori" får en stand-alone Windows 7 Oem DVD som ikke krever verifisering av tidl. Vista dvd. ved innstallering.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Vil bare tilføye til Bolsons post om oppgraderings lisens.

Det er kun gyldig å oppgradere fra en retail versjon av tidligere windows versjon (ikke OEM).

Heeelt sikker på dette?

Hva om du har kjøpt en PC med Windows pre-installert - noe som vel må sies å være en OEM-versjon av Windows - vil du da ikke kunne kjøpe en Upgrade-DVD og få installert fra den?

 

denne siden står det:

"Decide to buy an Upgrade or Full product

All editions of Windows XP and Windows Vista qualify you to upgrade. So, if you’re running either on your PC today, buy a package labeled “Upgrade”. "

 

Dette er selvsagt ingen komplett kontraktsformulering, men lell ...

Heeeelt sikker.

I Editions menes slik som XP Tablet Edition,Xp Media Center Edition 2005, Xp Professional Edition osv.

 

De som av enkelte OEM distributører kjøpte Vista i en viss periode (tilbudt upgrade offer) får lisensen på sin vista underveis oppgradert/konvertert til en retail lisens (for å kvalifisere til 7 oppgradering)for den dør ut. Lisensen til W7 installasjone vil fremdeles etter oppgradering fra Vista lisensmessig være en OEM .

 

 

Oppgraderings lisenser/dvd/cd er ikke noe nytt fenomen. Det har aldri vært gjeldende at OEM lisenser kvalifiserer til en oppgradering når det kommer til OEM versjon for system builders (den OEM versjonen vi her på forumet kjøper via nettbutikker sammen med en mus e.l).

Lenke til kommentar
Er ikke upgrade-versjoner en vederstyggelighet i seg sjøl? Må vel inn med Vista dvd'n underveis i innstallasjon elns. for å bekrefte key/versjon?

Nei, sånn har det ikke vært siden ... siden XP kom ut?

(Måtte man inn med Win98-CD'en da, mon tro?)

 

Vista benyttet ikke lenger denne metoden. Der måtte man starte "oppgraderingen" fra en OS-versjon som var kvalifisert for oppgradering (dvs. XP & Win2K). Merkelig nok kunne man også "oppgradere" fra en ikke-aktivert versjon av Vista selv, så det var nok en del som benyttet seg av det smutthullet.

 

Windows 7 blir som Vista, men "smutthullet" er muligens tettet ...

Lenke til kommentar
Det har aldri vært gjeldende at OEM lisenser kvalifiserer til en oppgradering når det kommer til OEM versjon for system builders (den OEM versjonen vi her på forumet kjøper via nettbutikker sammen med en mus e.l).

OK, så dette er en forskjell mellom "OEM-versjoner for system builders" og "OEM-versjoner for Dell, HP, etc." ?

 

Eller kalles rett og slett ikke sistnevnte for "OEM-versjoner"?

For hvis det ikke gikk an å oppgradere fra disse, da tror jeg man ville ha hørt det ...

 

edit: Eller er vi her over i den juridiske sfære, der det er slik at OEM ikke kvalifiserer til en oppgradering, men rent teknisk er det ikke noe som forhindrer at det blir gjort ?

 

Gaah! Man kan jo bli Linux-frelst av mindre! :ph34r:

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Ja, det måtte man. Dvs det var ikke en CD men en egen diskett. I alle fall når jeg oppgraderte til XP Home for ørten år siden.

 

Når det gjelder oppgraderinger fra ferdigbygde maskiner som er solgt i et bestemt interval, er det spesialavtale mellom Microsoft og OEM-produsentene. Gjelder også noen "dyrere" frie OEM-versjoner solgt i samme tidsrom. Når det gjelder OEM produsentene er det faktisk den enkelte OEM-produsent som lager og sender ut oppgraderingsmediumet, inklusive nødvendige drivere.

 

Edit:

 

Er jo som jeg sier, versjons- og oppgraderingsregler etc for Windows er et komplett mareritt og særdeles forbrukerfiendtlig. Men er særdeles inntektsbringende for Microsoft.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Forresten, også 32b utgaven av Win7 vil vel kunne håndtere mer enn 3,2GB ram? Jeg har 6GB nå, vil gjerne benytte alt.

Dette er en "matematisk" begrensning ift. adresser i på et 32bit system fra CPU og opp til OS/Applikasjon. Man kan på 32bit systemer benytte PAE kjerner for virtuelle minneadresser(som var mye brukt på tunge servere før) men jeg er glad MS ikke gir dette til et desktop OS. Det ville også bare bremset utvikling av 64bit software.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...