Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvem her har tatt svineinfluensa-vaksinen?


Robocoop

Anbefalte innlegg

22 millioner vaksinasjoner utført uten alvorlige problemer er ikke nok?

 

Kilde på de to utsagnene over: http://www.who.int/vaccine_safety/topics/a...and_answers/en/

Som sier ingenting om eventuelle langtids-bivirkninger. ( Enda )

Såklart, men ettersom det er nå man trenger informasjonen og man ikke har tid til å vente på langtidsstudier så kan man erstatte det med logikk:

 

Hva skulle langtidsvirkningene komme av?

- At skvalen blir værende i kroppen? Skvalen har man alltid i kroppen.

- At man lager antistoffer mot skvalen? Alle har antistoffer mot skvalen og nivåene forblir stabile etter en vaksinasjon.

- At selve emulsjonen gjør skade? Slik skade vil bare påvirke området emulsjonen sitter i. Dessuten har tester med mye høyere konsentrasjon av skvalen blitt utført uten tegn på problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

However, a debate is raging over the use of adjuvants -- a class of substances that somewhat mysteriously increase the potency of vaccines. Early studies suggest that adjuvants (pronounced AD-joo-vants) could allow four times as many people to be immunized against the H1N1 pandemic influenza with a given amount of vaccine. So with the world facing possibly severe shortages of vaccine, the World Health Organization and some health experts have been calling for the use of adjuvants to stretch the vaccine supply

 

http://www.cleveland.com/nation/index.ssf/...se_adjuvan.html

 

Edit:

Flarsen : Tja, du kan jo lese litt om autoimmune sykdommer og studier som er foretatt om adjuvanter som skvalen i statene : søk etter squalene, autoimmune så får du litt interesant lesing ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed ) . Fortsatt enig i at det er gjort tilstrekkelig forskning?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
However, a debate is raging over the use of adjuvants -- a class of substances that somewhat mysteriously increase the potency of vaccines. Early studies suggest that adjuvants (pronounced AD-joo-vants) could allow four times as many people to be immunized against the H1N1 pandemic influenza with a given amount of vaccine. So with the world facing possibly severe shortages of vaccine, the World Health Organization and some health experts have been calling for the use of adjuvants to stretch the vaccine supply

 

http://www.cleveland.com/nation/index.ssf/...se_adjuvan.html

Og.... det var referansen din? Skal det bekrefte utsagnet ditt er sant?

Kjære Malvado, kanskje du har svelget den litt for rått...

 

U.S. decides it won't use adjuvants to enhance swine flu vaccine

By Plain Dealer wire services

September 21, 2009, 9:38PM

 

Children ages 10 to 17, who are among those facing the greatest risk from the swine flu, appear to need just one dose of the new vaccine, but younger children will probably need two, federal health officials reported Monday.

 

Preliminary results from tests involving about 600 subjects ages 6 months to 17 years found that 76 percent of those age 10 and older who received a standard single shot experienced a strong enough response within eight to 10 days to assume they would be protected. But only 25 percent to 36 percent of the younger children had a strong response, indicating that they will need two shots.

 

The findings mark the second piece of good news about the new swine flu vaccine. Officials reported Sept. 14 that adults would probably need only one shot, despite expectations that all ages would need two doses in order to prime the immune system against a new virus.

 

However, a debate is raging over the use of adjuvants -- a class of substances that somewhat mysteriously increase the potency of vaccines. Early studies suggest that adjuvants (pronounced AD-joo-vants) could allow four times as many people to be immunized against the H1N1 pandemic influenza with a given amount of vaccine. So with the world facing possibly severe shortages of vaccine, the World Health Organization and some health experts have been calling for the use of adjuvants to stretch the vaccine supply.

 

Wealthy nations have contracted for much of the expected pandemic vaccine production, leaving little for poorer countries.

 

But while Canada and some European nations will use vaccines containing adjuvants, American officials have decided against it for now. They say that they have enough vaccine and that the safety of the additives has not been proven.

"These are products that potentially can be given to millions of healthy people," said Dr. Jesse Goodman, chief scientist at the Food and Drug Administration. "There is not a known, specific safety danger or issue" with the adjuvants, Goodman acknowledged. "There's just more uncertainty."

Officials also fear that using an adjuvant would raise public fears about vaccine safety at a time when their challenge might be about to shift from procuring enough vaccine to persuading people to use it.

Det eneste som har autoritet i denne artikkelen er Dr. Goodman... SOM SIER:

"These are products that potentially can be given to millions of healthy people," said Dr. Jesse Goodman, chief scientist at the Food and Drug Administration. "There is not a known, specific safety danger or issue" with the adjuvants, Goodman acknowledged. "There's just more uncertainty."

 

Helt ærlig. Jeg forventet noe lunde høy referansekvalitet..

 

F.eks:

Why do some pandemic influenza vaccines contain adjuvants and others don't? Are vaccines with adjuvants a health risk?

 

Adjuvants are substances that enhance the immune response in vaccines and can make them more effective. They have been used for many years in some vaccines. Scientific data support the safety of adjuvants in pandemic influenza vaccine production.

 

Some seasonal influenza vaccines that are intended for people known to have poor immune responses to immunization contain an adjuvant. Some pandemic vaccines contain an adjuvant to reduce the amount of virus antigen to be used (an antigen is a substance capable of stimulating an immune response).

 

Manufacturers decide whether a product is formulated with or without an adjuvant. Adjuvants used with pandemic influenza vaccines are already licensed for use with other vaccines (e.g. hepatitis B, seasonal or pandemic influenza vaccines, or others), and have a safe track record.

 

http://www.who.int/csr/disease/swineflu/fr...l/en/index.html

Lenke til kommentar

Vaio : Du ber meg om å komme med en referanse som viser at bruken av skvalene eller andre adjuvanter minsker mengden med virus materiale som behøves, om det så finnes tilstrekkelig med V materiale i vaksinen at det ikke behøves adjuvanter, hvorfor benyttes så disse om det ikke nettop er fordi det ikke behøves så mye antigen og dermed reduseres produksjonskostnadene? At man får en bonusseffekt er jo positivt eller?

 

Altså, det komiske er at du faktisk quoter den konklusjonen jeg allerede har kommet med : "Some pandemic vaccines contain an adjuvant to reduce the amount of virus antigen to be used (an antigen is a substance capable of stimulating an immune response)."

 

Dette begynner å bli komisk Vaio...

 

Du kan jo begynne med å forklare hvorfor det er dyrere å kjøpe en vaksine som ikke inneholder adjuvanter vs en som inneholder den.

 

Kanskje det har litt med mengden antigen i den?

As an adjuvant, squalene increases the efficiency of the immune response to a vaccine allowing less antigen to be used per dose. When a swine flu vaccine with adjuvant only needs 3.75 micrograms of vaccine stock, an adjuvant-free version needs 15 micorgrams
Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Hmm, er ikke helt sikker på at dette stemmer jeg. Mener at Vaksinene har i det siste fått tilsatt adjuvanter som gjør at man trenger å bruke mindre mengder "virus" for å få den samme effekten som før. Altså langt billigere for produsentene å produsere vaksinene.

 

Vaio : Du ber meg om å komme med en referanse som viser at bruken av skvalene eller andre adjuvanter minsker mengden med virus materiale som behøves, om det så finnes tilstrekkelig med V materiale i vaksinen at det ikke behøves adjuvanter, hvorfor benyttes så disse om det ikke nettop er fordi det ikke behøves så mye antigen og dermed reduseres produksjonskostnadene? At man får en bonusseffekt er jo positivt eller?

Hehehe... dette blir bare bedre og bedre. :D Les det du skrev først.

Du som, skriver som en "ekspert", må i det minste skille mellom VIRUS og VIRUS ANTIGEN.

 

 

Altså, det komiske er at du faktisk quoter den konklusjonen jeg allerede har kommet med : "Some pandemic vaccines contain an adjuvant to reduce the amount of virus antigen to be used (an antigen is a substance capable of stimulating an immune response)."
Some seasonal influenza vaccines that are intended for people known to have poor immune responses to immunization contain an adjuvant.

Hvis du ikke forstår engelsk: Så står det at vaksin(er) som inneholder adjuvant er "MENT" for de med dårlig immunrespons.

 

MAO: Det hjelper lite å "pøse" på med dine såkalte "virus", hvis immunsystemet er nede. DERFOR trenger vaksiner adjuvant som gir bedre immunreaksjon, som fører til bedre immunitet.

 

og...

 

Enkelte antigen er ikke veldig "immunreaktivt". Du som er ekspert på feltet, forstår nok hva jeg mener.. ;)

 

Du kan jo begynne med å forklare hvorfor det er dyrere å kjøpe en vaksine som ikke inneholder adjuvanter vs en som inneholder den.

2 enkle grunner:

  1. Å produsere virus-antigen er tidskrevende. Som fører til at det er lite effektivt, i forhold antall "effektive doser", som kunne har blitt produsert.
  2. Adjuvant gir bedre immunitet.

Kanskje det har litt med mengden antigen i den?

Kanskje du ikke vet "helt" hva du skriver om?

 

As an adjuvant, squalene increases the efficiency of the immune response to a vaccine allowing less antigen to be used per dose. When a swine flu vaccine with adjuvant only needs 3.75 micrograms of vaccine stock, an adjuvant-free version needs 15 micorgrams

;) Kapish?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Greit Vaio, det er faktisk flott at du retter på meg og faktisk så forventer jeg såpass av deg. Men jeg hadde håpet på at du både forandret tonen og måten du utrykker deg på så den tilsvarer den IQ du har fått utdelt.

Jeg har jo ikke hevdet å ha en legeutdanning eller annen relevant utdanning innen mikrobiologi / imunologi så du får nesten unnskylde meg for at jeg ikke stadig vekk uttrykker meg på det nivået , men det er jo noe man får etter lang tids utdannelse og erfaring innen yrke. Du har vist begge?

 

Men igjen så forandrer dette ikke det faktum at man trenger mindre antigen (som jeg både omtalte som virus, virusmateriale og antigen) ved bruk av adjuvanter i vaccinen og dette er igjen det jeg sikter på.

 

Er dette feilaktig informasjon og blir det brukt like mye antigen i en vaksine som ikke inneholder adjuvanter, forventer jeg faktisk at du dokumenterer dette for det er jo så og si hva du impliserer.

 

Men joda, du bekrefter faktisk det jeg skrev tidligere når du svarte på spørsmålet mitt :

2 enkle grunner:

 

1. Å produsere virus-antigen er tidskrevende. Som fører til at det er lite effektivt, i forhold antall "effektive doser", som kunne har blitt produsert.

2. Adjuvant gir bedre immunitet.

 

Ergo, det er billigere å produsere en vaksine med adjuvanter som trenger mindre antigen enn den vaksinen som ikke inneholder adjuvanten men trenger mer antigen.

 

At man tar i bruk adjuvanter er sannsyligvis pga den lave effektiviteten som man hadde før på vaksiner, henviser til Cochraine Studien av vaksiner ( Cochrane Vaccination of healthy Adults ).

Lenke til kommentar
Fikk SMS fra universitetet i dag. Vaksine til studenter 20-30 år. Bes om å ta med 100 kr kontant + studentkort.

 

Vaksinen er ikke gratis nei?

 

Kan ikke huske at noen har påstått at den skal være gratis?

Du får vurdere det da vettu , om du har råd til en vaksine eller om du prioriterer 2 halvlitere fremfor muligens å ligge syk en periode...

Lenke til kommentar
Fikk SMS fra universitetet i dag. Vaksine til studenter 20-30 år. Bes om å ta med 100 kr kontant + studentkort.

 

Vaksinen er ikke gratis nei?

 

Kan ikke huske at noen har påstått at den skal være gratis?

Du får vurdere det da vettu , om du har råd til en vaksine eller om du prioriterer 2 halvlitere fremfor muligens å ligge syk en periode...

 

Synes den burde være gratis. Er vel i samfunnets interesse at færrest mulig bli syke. Personlig har jeg allerede mest sannsynlig ligget syk en uke pga. svineinfluensaen. Jeg tar gjerne sjangsen på å ligge syk en uke til, så jeg gidder ikke vaksinere meg for min egen del i hvert fall...

Lenke til kommentar

Om du tenker på han som nettopp hadde fått nytt hjerte og ikke var så altfor flink til å ta medisiner som skulle hindre at kroppen frastøtte seg det nye hjertet så var det antagelser at vaksinen kunne ha hatt en finger med i frastøtelsen.

 

Når det kommer til de 200 døde i Canada så nevner kilden (Euronews) ikke dødsfallene og samtidig sier "Replaces earlier version that contained factual errors".

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Fattern som har kunstig hjerteklaff og økt sjanse for blodpropp skal faen meg ikke utsette seg for det.

En gravid kvinne i Finland døde etter en blodpropp, hun hadde en kunstig hjerteklaff og var gravid. Barnet overlevde.

 

Og ja, fattern har hatt minst 2 store blodpropper og 2 små.

 

 

Vi trenger statistikk guttar och jentar.

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...