Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvem her har tatt svineinfluensa-vaksinen?


Robocoop

Anbefalte innlegg

Hvordan man kan være mer redd for vaksinenn en viruset forstår ikke jeg.

Hadde du hatt en sprøyte med begge to, hvilken hadde du valgt da?

 

Da hadde jeg selvfølgelig tatt vaksinen. Det er jo ikke akkurat en perfekt sammenligning, jeg sprøyter jo ikke akkurat viruset inn i kroppen ved å ikke ta vaksinen. Ja, jeg har da en sjangse for å bli syk, men det er jo bare influensa, ikke verdens undergang.

 

Polio-vaksinen er vel ikke sammelignbar? Det er jo en sykdom som er veldig mye mer alvorlig enn svineinfluensa. Det som er farlig med den er jo hvis du får den muterte (right?) varianten. Polio er jo mye lettere å bli syk av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på dere som sier dere ikke vil vaksinere ungene deres.

Nekter dere å la de få polio og andre vaksiner også, siden noen friske dør eller får alvorlige bivirkninger av disse vaksinene også?

Du har misforstått. Dette handler ikke om vaksinering, men om vaksinen fra GSK. Det er ikke uten grunn at det er denne vaksinen som er omstridt. Hadde man vært sikker på at vaksinen var helt trygg hadde det jo vært greit, men når det er såpass mange alvorlige bivirkninger av vaksina så bør man være skeptisk. Kan jo komme med et annet vinklet spørsmål; Hva er best av å ta vaksina, bli sjuk noen dager og evnt. få senskader, enn å få influensaen, være sjuk noen dager og ikke få senskader? Sammenliknet med mye annet er sjansen for å dø av influensaen mikroskopisk.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Mat innheld generelt meir "svineri" enn vaksina, sjølv vatn kan vere ganske tvilsomt stilt opp mot innholdet.

 

Å sei nei til vaksina fordi ein meiner at ikkje ein trenger det er ei heilt naturlig og logisk argument, derimot å sei eg ein ikkje vil ta den fordi den inneheld kvikksølv så det eit ulogisk argument basert på i beste fall unyanserte opplysninger, i værste fall fullstendig tvilsomme "faktaopplysninger" uttalt frå mentalt sjuke personer eller folk med økonomisk vinning bak feilopplysningene.

Lenke til kommentar

Jeg tok den på jobb. Jobben tilsier at jeg kommer mye i kontakt med andre mennesker, da er det greit å gardere seg. Gidder ikke å ligge syk noen dager bare fordi jeg ble pissredd av en svenske som "kansje døde fordi han tok den samme vaksinen", eller fordi jeg har lest noen hysterieposter på nettet.

Lenke til kommentar

jeg tar den ikke og kommer antagelig ikke til å ta den heller.

dette gjeldere flere jeg kjenner.

 

ikke fordi jeg har noe spesiellt imot vaksinen, men jeg gidder ikke ta fri fra jobb, dra til legekontoret, vente lenge i kø, få en sprøyte, bli slapp en dag eller to, osv...

 

om legen kommer til meg så tar jeg den gjerne :)

 

edit: samt at jeg kan ikke være syk/borte fra jobb før rundt mai neste år...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Men ellers er jeg enig med deg; ser ikke helt poenget med vaksinen hvis du er normalt frisk. De som har dødd av svineinfluensa har vel alle(med et eller to unntak tror jeg) hatt en annen bakenforliggende sykdom som gjorde at de nok hadde strøket med av en kraftig runde forkjølelse/influensa uansett.

Ser du poenget med vaksinen når det kommer til å hindre spredning av smitte, slik at folk som har astma og lignende sykdommer ikke får smitten fra deg, og risikerer å dø?

Si det?? Jeg har ikke så mye informasjon om dette, men så vidt jeg vet kan den mutere. Da kan man jo ende opp med noe med mye høyere dødsfrekvens og som smitter like mye som svineinfluensa.

 

Jo flere som vaksinerer seg, jo færre personer har vaksinen jo flere personer har vaksina og mutere seg på og større sjans for noe farlige.

Lenke til kommentar
Men det samme firma produserer andre vaksiner, inkludert polio osv.

Og senskader kan du jo ikke garantere deg mot i noen vaksiner, så hvorfor er det ene en selvfølge å ta mens den andre er farlig?

Hva så om samme firma produserer andre vaksiner? Det er Pandemrix dette dreier seg om. Den er heller ikke testet, og inneholder en del omstridte (og forbudte) stoffer i en til dels ukjent kombinasjon. Norge valgte også denne vaksinen pga sitt eierskap i GSK, og tjener deretter penger på denne.

 

Kjøre bil er ikke farlig, men noen få krasjer og bruker disse belte går det ofte bra.

Alle bruker belte fordet.

Ikke farlig? Det dør 9-10 ganger så mange i trafikken hvert år som det hittil i år har gjort av svineinfluensaen, og langt flere skades.

Lenke til kommentar
Verken jeg eller min samboer kommer til å ta vaksninen. Vi vet alt for lite om de bivirkningene som kan komme i ettertid!

Skulle ønske jeg hadde tenkt over det før jeg tok den. Nå ligger jeg her hjemme fra skolen med 40 i feber, hodepine, leddsmerter og det som er.

 

du lider ikke av noen langvarig bivirkning. Du kan ha fått vanlig influensa for hva du vet, kanskje litt forkjølet?

 

Jeg er ikke en av de som er livredde for sprøyta, når jeg snakker om langvarige påvirkninger å snakker vi om år. Grunnen til att jeg nevner dette er att vi ikke aner hva den sprøyta inneholder til det fulle. Det den inneholder kan over en lang tid reagere negativt mot andre stoffer vi har i kroppen. Det er det som er farlig. Ikke litt feber og hodepine.

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å ta vaksinen. Primært kommer det av at jeg er imot ukritisk vaksinering. Vi har et immunforsvar, hva med å la den gjøre jobben sin på naturlig vis? Svineinfluensaen er for de fleste en helt vanlig influensa som svært få har immunitet mot. Hvorfor skal jeg da ta vaksinen? Hvorfor skal jeg vaksinere meg mot noe det er helt usannsynlig jeg får noen komplikasjoner av og i stedet utsette meg for en mikroskopisk fare for f.eks. Guillain–Barré syndrom? Det gir bare ikke noen mening. Skulle jeg bli syk får jeg sannsynligvis en lengre immunitet enn de som er vaksinert.

Lenke til kommentar

Berre som ein liten tilleggsopplysning om Guillain–Barré syndrom

Dei som får svineinfluensa, den vanlige influensa eller andre virus/bakterieinfeksjoner har også ein mikroskopisk sjanse for å få GBS.

 

Talla frå USA i 1976 sist gong H1N1 var ute på verdenstur viste ein litt høgare andel GBS-tilfeller blant vaksinerte enn gjennomsnittsbefolkninga.

Lurer på om det var 1:1000000 høgare, men det var nok til at det var synleg statistisk.

I Norge er det vanlig at ca 40 personer får GBS kvart år.

Lenke til kommentar

Har ikke behov for vaksinen, har hatt swineflue, nøff nøff!

 

Hadde i en uke helt vanlige milde influensa symptoner, så en og halv uke ca med litt værre influensa symptomer [stygg hoste, feber, kald osv] og etter noen dager så gikk det bort.. ingenting å snu verden opp ned for!

 

i alle fall ikke vært å kjøre kvikksølv i blodet for...¨¨

 

 

:tease: svineinfluensa :tease:

Lenke til kommentar

jeg skal ikke ta den :)

 

Gidder rett og slett ikke bruke penger på den. + jeg har aldri vært så syk at jeg har vært liggende hjemme mer enn en dag, og jeg har ennå ikke fjerna mandlene.Jeg er frisk, og tror neppe jeg kommer til å få svineinfluensa. jeg bor ganske nord også, så er vel for klart for den til å komme hit x3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...