Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvem her har tatt svineinfluensa-vaksinen?


Robocoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, de er døde virus i denne vaksinen, men du kan ha blitt syk før den virker eller så er det bare det som ellers skjer i kroppen, den lokale betannelsen osv.

Hvordan oppstår betennelsen hvis viruset er dødt da? Hva i alle dager slåss immunforsvaret mitt mot da?

Immunforsvaret er ikke intelligent, det avgjør ikke om noe er en trussel eller ikke. Det angriper fremmedlegemer, ikke trusler.

 

Cellene i området oppdager noe som ikke skal være der (levende eller dødt) og blir betente, noe som trekker hvite blodceller til området.

 

 

Som jeg nevnte litt tidligere: Det er immunforsvaret som fjerner støv ifra de nedre delene av lungene. Mye av dette verken er eller har vært levende.

Lenke til kommentar
Nå er jeg syk på tredje dag etter vaksina. Har i utgangspunktet ganske dårlig immunforsvar. Kan det da hende at jeg har utviklet en liten influensa fra vaksina?

Fullt mulig, jeg tror at det var det som skjedde med meg. Jeg hadde flere av de vanlige svineinfluensa-symptomene, og tror det er rett og slett immunforsvaret da som kjemper mot virusene i vaksinen. Hvor dårlig er du?

 

Tok den på mandag. Resten av den dagen var jeg ør i hodet og svimmel. Var også ganske kvalm, men det løste jeg ved å få i meg mer mat. På tirsdag var jeg egentlig ikke så dårlig. Bare veldig fjern, på en god måte. Omtrent som om jeg hadde røyka dagen før. I går våknet jeg til tidenes hodepine. Har egentlig aldri hatt så vondt i hodet før. Var også veldig svimmel og det svartnet for øynene på meg når jeg reiste meg. I tillegg var jeg veldig kvalm. I dag har jeg samme symptomer som i går, men i litt mindre grad. Nå har jeg også begynt å hoste litt.

Lenke til kommentar
Kanskje du ble smittet av noe i vaksinekøen?

Det er vanlig å føle seg litt ræva et par dager, så får man vurdere det opp mot hva som hadde skjedd om du evt hadde blitt smittet av svin uten vaksine, OM det er noen trøst .

Hvorfor har du så vanskelig for å tro at man kan bli dårlig av vaksina? Noen har fått såpass alvorlige følger av vaksina at de kunne dødd om de ikke hadde fått behandling. Har også som tidligere skrevet folk i familien som har blitt sjuke av vaksina. Når tusener blir dårlige etter å ha tatt vaksina så skyldes det ikke tilfeldigheter..

Lenke til kommentar
Kanskje du ble smittet av noe i vaksinekøen?

Det er vanlig å føle seg litt ræva et par dager, så får man vurdere det opp mot hva som hadde skjedd om du evt hadde blitt smittet av svin uten vaksine, OM det er noen trøst .

Hvorfor har du så vanskelig for å tro at man kan bli dårlig av vaksina? Noen har fått såpass alvorlige følger av vaksina at de kunne dødd om de ikke hadde fått behandling. Har også som tidligere skrevet folk i familien som har blitt sjuke av vaksina. Når tusener blir dårlige etter å ha tatt vaksina så skyldes det ikke tilfeldigheter..

 

Er ikke bare det at en i familien ble litt dårlig, og nå tror resten av dere at dere blir dårlige også da? Hjernen er en kraftig sak ;)

Tar man hvor mange som tar vaksinen mot antallet som får bivirkninger er det langt fra normalt at hele familier blir syke av den, og dere har da enten noe arvelig som gjør at dere reagerer eller bare er helt spesielle.

Lenke til kommentar

Jeg har da ikke skrevet at jeg tror resten blir dårlige? Av de nærmeste jeg kjenner som har tatt vaksina er det flere som har fått hemmende bivirkninger enn de som ikke har det.

 

Man kan bli dårlig av vaksinen, men ikke få selve influensaen.

Det er to forskjellige ting.

 

Så er det ikke noe unikt med selve vaksinen, de som blir dårlige hadde også blitt dette av sesongvaaksinen fra i fjor eller poliovaksinen.

 

Bivirkningene fra vaksinen kan også være de samme som svineinfluensaen.

Rart det er snakk om folk som i utgangspunktet er helt friske og har et godt immuneforsvar da. Hvordan kan du være så sikker på at folk hadde blitt like sjuke av sesong- eller poliovaksina? Nå er vel Pandemrix en av de mest omdiskuterte (influensa)vaksinene, så man kan vel ikke si at det ikke er noe unikt med den..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Pga det er en modellvaksine, den er 99% like de andre vaksinene man har gitt de siste 10 årene. Nå er en annerledes proteinstruktur (svin) samt kvikksølv pga dosene kommer i glass for 10 doser og ikke enkeltdooser.

 

Forskjellene i vaksenene er ikke så store at man blir dårlig av denne og ikke en hvilken som helst annen.

 

Man kan få samme symptomer ja, men ikke selve viruset som noen over trudde de hadde fått.

Lenke til kommentar
Pga det er en modellvaksine, den er 99% like de andre vaksinene man har gitt de siste 10 årene. Nå er en annerledes proteinstruktur (svin) samt kvikksølv pga dosene kommer i glass for 10 doser og ikke enkeltdooser.

 

Forskjellene i vaksenene er ikke så store at man blir dårlig av denne og ikke en hvilken som helst annen.

 

Man kan få samme symptomer ja, men ikke selve viruset som noen over trudde de hadde fått.

 

Hmm, er ikke helt sikker på at dette stemmer jeg. Mener at Vaksinene har i det siste fått tilsatt adjuvanter som gjør at man trenger å bruke mindre mengder "virus" for å få den samme effekten som før. Altså langt billigere for produsentene å produsere vaksinene. En av de omtalte tilleggseffektene av disse adjuvantene er at vaksinene ble litt mer effektiv mot lignende virus.

 

Vi har jo også diskutert opp i Nte hvilke mulige bivirkninger adjuvanter kan ha så dette er vel ikke et tema tipper jeg.

Lenke til kommentar
Hmm, er ikke helt sikker på at dette stemmer jeg. Mener at Vaksinene har i det siste fått tilsatt adjuvanter som gjør at man trenger å bruke mindre mengder "virus" for å få den samme effekten som før. Altså langt billigere for produsentene å produsere vaksinene.

Har du noe referanser til "denne" meningen?

Lenke til kommentar
Hmm, er ikke helt sikker på at dette stemmer jeg. Mener at Vaksinene har i det siste fått tilsatt adjuvanter som gjør at man trenger å bruke mindre mengder "virus" for å få den samme effekten som før. Altså langt billigere for produsentene å produsere vaksinene.

Har du noe referanser til "denne" meningen?

 

Since 1997, an influenza vaccine (FLUAD, Chiron) which contains about 10 mg of squalene per dose, has been approved in health agencies in several European countries. Squalene is present in the form of an emulsion and is added to make the vaccine more immunogenic.

 

http://www.who.int/vaccine_safety/topics/adjuvants/en/

 

Så direkte ny er ikke akkurat skvalene (men regner med den er ny i forhold til aluminium saltene som ble brukt før) , men effekten av adjuvantene og dets bruk blir jo stadig mer utbredt. Vet ikke om du har lest American scientific , men de har noen artikler om temaet som er interesanne. Husker ikke helt tidskriftet som jeg leste , men mener den heter noe alla : Boosting Vaccine : The Power of adjuvant.

 

Man kan jo ikke unngå heller at adjuvantene som feks skvalene har blitt beskyldt for å forårsake Gulf War Syndrome, noen studier beviser dette mens andre nyere studier motbeviser dette.

 

Personlig venter jeg på litt mer informasjon fra bruken av skvalen, med den massive vaksinasjonskampanjen som foregår nå så bør vi vel om et par måneder ha en ganske så god forståelse for komposisjon og virkning av denne adjuvanten og vaksinen i personer rent generelt.

Lenke til kommentar
Pga det er en modellvaksine, den er 99% like de andre vaksinene man har gitt de siste 10 årene. Nå er en annerledes proteinstruktur (svin) samt kvikksølv pga dosene kommer i glass for 10 doser og ikke enkeltdooser.

 

Forskjellene i vaksenene er ikke så store at man blir dårlig av denne og ikke en hvilken som helst annen.

 

Man kan få samme symptomer ja, men ikke selve viruset som noen over trudde de hadde fått.

Hvorfor er da akkurat Pandemrix så mye omdiskutert kontra andre svineinfluensavaksiner, og vaksiner generelt, hvis de er 99% like?

Lenke til kommentar
Man kan jo ikke unngå heller at adjuvantene som feks skvalene har blitt beskyldt for å forårsake Gulf War Syndrome, noen studier beviser dette mens andre nyere studier motbeviser dette.

Noe som blir litt dumt, ettersom det ikke var skvalen i vaksinen som blir beskyldt for dette.

 

Personlig venter jeg på litt mer informasjon fra bruken av skvalen, med den massive vaksinasjonskampanjen som foregår nå så bør vi vel om et par måneder ha en ganske så god forståelse for komposisjon og virkning av denne adjuvanten og vaksinen i personer rent generelt.

22 millioner vaksinasjoner utført uten alvorlige problemer er ikke nok?

 

Kilde på de to utsagnene over: http://www.who.int/vaccine_safety/topics/a...and_answers/en/

Lenke til kommentar
Hmm, er ikke helt sikker på at dette stemmer jeg. Mener at Vaksinene har i det siste fått tilsatt adjuvanter som gjør at man trenger å bruke mindre mengder "virus" for å få den samme effekten som før. Altså langt billigere for produsentene å produsere vaksinene.

Har du noe referanser til "denne" meningen?

 

Since 1997, an influenza vaccine (FLUAD, Chiron) which contains about 10 mg of squalene per dose, has been approved in health agencies in several European countries. Squalene is present in the form of an emulsion and is added to make the vaccine more immunogenic.

 

http://www.who.int/vaccine_safety/topics/adjuvants/en/

 

Så direkte ny er ikke akkurat skvalene (men regner med den er ny i forhold til aluminium saltene som ble brukt før) , men effekten av adjuvantene og dets bruk blir jo stadig mer utbredt. Vet ikke om du har lest American scientific , men de har noen artikler om temaet som er interesanne. Husker ikke helt tidskriftet som jeg leste , men mener den heter noe alla : Boosting Vaccine : The Power of adjuvant.

 

Man kan jo ikke unngå heller at adjuvantene som feks skvalene har blitt beskyldt for å forårsake Gulf War Syndrome, noen studier beviser dette mens andre nyere studier motbeviser dette.

 

Personlig venter jeg på litt mer informasjon fra bruken av skvalen, med den massive vaksinasjonskampanjen som foregår nå så bør vi vel om et par måneder ha en ganske så god forståelse for komposisjon og virkning av denne adjuvanten og vaksinen i personer rent generelt.

Personlig, spør jeg pent, om du har referanser til "meningen(e)" din(e).

Dvs; Mindre virus-utsagnet og Billigere å produsere utsagnet.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...