Gå til innhold

Acer Aspire One

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt paa maskinen i noen faa minutter naa. nettopp kjoept den.

norsk tegnsett fungerer ikke, ctrl a gaar ikke. ikke at jeg klager jeg har tenkt aa legge inn noe annet linux OS paa den uansett. men litt sloevt tatt i betraktning at det faktisk er norske knapper paa den.

Naa pleier jeg aa hate custom loesninger, enten det er en heavy modifisert windows eller linux eller et OS paa en mobil med masse saakalt brukervennlighet som bare gir meg krampeanfall jeg liker ting enklest mulig med minst mulig dilldall men jeg maa innroemme at desktopen som moeter deg, for casual useren, ser veldig elegant ut. Desktopbakgrunnen er fyllt med store ikoner men de har truffet riktig med design og linjer. Egentlig saa misliker jeg store ikoner paa et skrivebord men de har faktisk faatt det til aa se fint ut. Jeg kan ikke skjoenne annet enn at mange brukere vil synes at dette saa ganske saa snertent ut. Det ser mye kulere ut i virkeligheten enn det gjoeer paa screenshots. Hvis du viste en noob dette og et vanlig XP-skrivebord, ville han nok valgt dette hver gang.

Ellers har jeg en tendens til aa bable og ettersom jeg babler med dette lille keyboardet saa vil jeg si den fungerer utmerket. Saa veldig fornoed med den. Den er akkurat stor nok til at man kan skrive raskt paa den. Jeg skriver skriver raskt selv blant nerder, saa jeg er glad for aa rapportere at jeg nok skriver vesentlig raskere paa denne enn 9 av 10 greier med vanlig keyboard... tilvente meg til den med engang saa stoerrelsen er perfekt. Hadde det vaert 10% mindre saa hadde det oedelagt mye tror jeg. Keyboardet var hovedgrunnen til at jeg valgte denne fremfor asus 900. Det saa ut til aa ha vaert lurt.

Skjermen er behagelig aa bruke. Hmmm. Hva mer er det aa si egentlig? Synes dette virker som en kul liten maskin etter noen faa minutters bruk jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hatt paa maskinen i noen faa minutter naa. nettopp kjoept den.

norsk tegnsett fungerer ikke, ctrl a gaar ikke. ikke at jeg klager jeg har tenkt aa legge inn noe annet linux OS paa den uansett. men litt sloevt tatt i betraktning at det faktisk er norske knapper paa den.

Naa pleier jeg aa hate custom loesninger, enten det er en heavy modifisert windows eller linux eller et OS paa en mobil med masse saakalt brukervennlighet som bare gir meg krampeanfall jeg liker ting enklest mulig med minst mulig dilldall men jeg maa innroemme at desktopen som moeter deg, for casual useren, ser veldig elegant ut. Desktopbakgrunnen er fyllt med store ikoner men de har truffet riktig med design og linjer. Egentlig saa misliker jeg store ikoner paa et skrivebord men de har faktisk faatt det til aa se fint ut. Jeg kan ikke skjoenne annet enn at mange brukere vil synes at dette saa ganske saa snertent ut. Det ser mye kulere ut i virkeligheten enn det gjoeer paa screenshots. Hvis du viste en noob dette og et vanlig XP-skrivebord, ville han nok valgt dette hver gang.

Ellers har jeg en tendens til aa bable og ettersom jeg babler med dette lille keyboardet saa vil jeg si den fungerer utmerket. Saa veldig fornoed med den. Den er akkurat stor nok til at man kan skrive raskt paa den. Jeg skriver skriver raskt selv blant nerder, saa jeg er glad for aa rapportere at jeg nok skriver vesentlig raskere paa denne enn 9 av 10 greier med vanlig keyboard... tilvente meg til den med engang saa stoerrelsen er perfekt. Hadde det vaert 10% mindre saa hadde det oedelagt mye tror jeg. Keyboardet var hovedgrunnen til at jeg valgte denne fremfor asus 900. Det saa ut til aa ha vaert lurt.

Skjermen er behagelig aa bruke. Hmmm. Hva mer er det aa si egentlig? Synes dette virker som en kul liten maskin etter noen faa minutters bruk jeg.

sjekk ut denne her får og fikse tastatur dit http://aa1.hybel.net/software/linpus/norsk...linpus/#more-15

Skrevet

Jeg er i grunn litt glat for at jeg ikke kjøpte One når jeg ser hvor mye småplukk det er med den. At de leverer en maskin med norsk tastatur som man ikke uten videre kan bruke er for svakt. Det blir nok til at jeg kjøper en MSI Wind med XP. Den har tross alt stor nok disk til at man kan ha både Windows og Linux på maskinen. Så kan fruen kjøre XP, og jeg Linux når vi tar med feriemaskinen på tur...

Skrevet
Jeg er i grunn litt glat for at jeg ikke kjøpte One når jeg ser hvor mye småplukk det er med den. At de leverer en maskin med norsk tastatur som man ikke uten videre kan bruke er for svakt. Det blir nok til at jeg kjøper en MSI Wind med XP. Den har tross alt stor nok disk til at man kan ha både Windows og Linux på maskinen. Så kan fruen kjøre XP, og jeg Linux når vi tar med feriemaskinen på tur...

Litt av det slappeste grunnlaget jeg har hørt, men ;) Kommer jo AAO med XP snart også ;)

Skrevet (endret)

Når man ser hvor raskt og greit "småplukket" lar seg ordne, kan jeg ikke skjønnne at man heller velger en maskin med åpenbart dårligere tastatur. For eksempel kan norsk tegnsett ordnes i en fei; bare se på tidligere poster her.

Syns oppriktig talt at det må være ANDRE OG MER TUNGTVEIENDE grunner til at man skulle velge vekk denne lille elegante og gode PC-en. Helt enig med CaZpeR i posten ovenfor.

Endret av mortenandersen
Skrevet

Har fått til norsk tegnsett og vlc nå, men har fortsatt problemer med opera. Har forsåvidt greidd å innstalere det, men det må kjøres via run program eller søke etter hovedfil. Har ikke sett noen guider på dette. Vil helst at det skal erstatte firefox fullstendig.

Og hvordan skal man ordne det slik at man ikke kommer til startsiden på Fx og opera når man trykker inn musehjulet?

Skrevet

Når man ser hvor raskt og greit "småplukket" lar seg ordne, kan jeg ikke skjønnne at man heller velger en maskin med åpenbart dårligere tastatur. For eksempel kan norsk tegnsett ordnes i en fei; bare se på tidligere poster her.

Syns oppriktig talt at det må være ANDRE OG MER TUNGTVEIENDE grunner til at man skulle velge vekk denne lille elegante og gode PC-en. Helt enig med CaZpeR i posten ovenfor.

Jeg har ikke sett noen steder at MSI Wind har dårligere tastatur enn Acer One. Snarere tvert imot. Men jeg avventer å se hvordan den blir tatt imot når den blir leveringsklar.

Skrevet

fikk A1 i dag, alt er perfekt og blomstereng, bortsett fra wifi'en :(

kobler meg på fibernettet vårt, med riktig passord og alt, men får med en gang beskjed om at jeg er disconected "the network conection has been disconected".

i tilleg fungerer ikke vanlig lan tilkobling via kabel på det samme nettveket. jeg har vanskelig for å tro at det er noe mewd routeren eller noe sånt, fordi vi har en bærbar maskin som uten problemer er koblet på wifi, og en stasjonær via kabel...

any help, pliiis!?

Skrevet

At det er noe med brukerprofil oppsett på tastatatur kan da umulig være et grunnlag for å ikke kjøpe? Det er da også to enkle korte kommandoer som for de aller fleste som har gjort det riktig løser det en gang for alle.

I morgen får jeg min Neoprene sleeve cover, ram og 8GB SDHC i posten. Er veldig i tvil om jeg skal gidde å sette inn ekstra ram.

Den 1GB brikka vil trekke mer strøm, men spørsmålet er hvor mye. Jeg tviler jeg merker spesielt på ytelsen.

Skrevet

Jeg får ikke messenger til å fungere, jeg får logget på, men ingen kontakter dukker opp. Noen andre en meg som har vært borti dette? En kompis av meg har også samme problem.

Skrevet
Hadde samme problemet med trådløs som deg. Restartet maskinen og alt var bra.

som i å kjøre recovery restarte? eller bare trykket du restart?

Vanlig restart ja. Fiksa problemet for meg i hvertfall.

Skrevet (endret)
At det er noe med brukerprofil oppsett på tastatatur kan da umulig være et grunnlag for å ikke kjøpe? Det er da også to enkle korte kommandoer som for de aller fleste som har gjort det riktig løser det en gang for alle.

Jeg er såpass datakyndig at jeg nok skulle få det til. Men for det første vil maskinen også bli brukt av kona som trives best med Windows, og dessuten ser jeg at folk også har problemer med andre programmer på denne maskinen. Derfor vil jeg ha en Windows maskin med nok diskplass til at jeg kan kjøre det jeg måtte ha behov for på maskinen. Hvis jeg kjøper en MSI maskin vil jeg antakelig ha Ubuntu med Wubi installer på den så både kona og jeg kan ha full glede av den.

Jeg har ingenting imot Acer One, men tror kanskje ikke det er rett maskin for mitt behov. Etter det jeg har lest om den kan jeg forestille meg at pekeflaten og plasseringen av museknappene er det som ville ha irritert meg mest med den. Dessuten er bluetooth og andre lettvinte måte å komme på nett med der det ikke er wifi, via en mobiltelefon kjekt å ha. Det blir sikkert også litt problematisk med Acer One.

Men lykke til alle dere som har fått maskinen dere ønsker dere. Jeg vil vente litt selvom det gjør at jeg ikke rekker å få den med på ferien om et par uker.

Endret av Mythos
Skrevet

Uhm...

Jeg gidder ikke å lese gjennom hele tråden...

Men hadde ikke HW testet Acer Aspire One for et par dager siden?

Jeg finner ikke artikkelen :(

Skrevet (endret)

La inn amsn, og den fungerer.

Men jeg får ikke til å få ikonet opp under connect.

I filen /home/user/.config/xfce4/desktop/group-app.xml

har jeg lagt til følgende under <id5> som jeg har sett er connect

<app sequence="9">/usr/share/applications/amsn.desktop</app>

Den dukker ikke opp der etter en restart, ei eller i de andre gruppene.

Noen som vet hva jeg gjør feil?

Skulle gjerne hatt lagt opp ikoner for gftp og adobe reader. De ligger inne, men ikke med ikoner under en programgruppe. Jeg skjønner meg ikke på den group-app.xml fila. Mulig jeg er for trøtt nå, men nå synes jeg den virker veldig ulogisk....

Endret av L O G I M A N

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...