Gå til innhold

Dells bærbare lader trådløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig nesten ufattelig at "trådløs strøm" får så mye positiv omtale i et samfunn der folk blir nesten slaktet for hver Watt de bruker eller hver ml drivstoff på bilen. Det er åpenbart at det vil være stort energitap på en slik løsning, og om sender og mottaker ikke er helt nær hverandre blir tapet veldig stort.

Lenke til kommentar
Men trådløs strøm finnes.

Det har bare et annet navn; lyn ;)

Det er ein lysbue.

 

Eg har ikkje sett det store behovet for trådlaus lading av batterier, ikkje vart eg overbevist i dag heller. Det tar ikkje mykje lengre tid å plugge i ein ledning som det tar å plassere PC-en på ein ladestasjon. Ingen flytter på ein PC så mykje i løpet av ein dag at det blir eit problem å plugge i kabelen.

 

Trådlaus lading er fancy og nytt, men den store nytteverdien har eg til gode å finne.

Lenke til kommentar

Jeg tror denne teknologien kunne vært praktisk på skoler. Nå som de fleste videregående skolene her i landet har bærbare PC'r til elevene, ville det vært kjekt å ha en slik måte å lade PC-ne på. Det kunne vært i form av en plate som var festet oppå bordplaten som ville ladet batteriet i PC'n hver gang du satt PC'n på pulten. Siden man bytter klasserom veldig ofte, ville man også slippe å måtte dra opp laderen for hver gang man bytter rom.

Lenke til kommentar

En vanlig dynamo/generator lager faktisk strøm trådløst. Man kan tappe strøm trådløst fra en strømkabel uten å ha kontakt. Folk i fattige land stjeler strøm fra svære kabler ved å legge spoler inntil kabelen. Det blir større motstand i kabelen og stort strømsvinn pga dette. Den største utfordringen er å få overført strømmen på større avstander.

Lenke til kommentar

Så lenge jeg uansett må bruke dockingstasjon til ekstern skjerm, nettverk, mus og tastatur er der revnende likegyldig for meg om laderen står i dockingstasjonen eller i en matte under den ;)

 

Så lenge trådløs strøm ikke kan virke på lengre avstander så er det totalt bortkastet.

Skal jeg liksom sitte i sofaen med det svære stativet i fanget? :)

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Maskinen må ligge direkte over" senderen" for at den skal lades. Det blir på samme måte som en dockingstasjon, bortsett fra at det ikke er noen plugg som går inn i PC'en. Teknologien kan fås til å virke over noen få meter, men det krever at du har desto større sendere/mottakere, samt at disse peker vinkelrett på hverandre. Å sitte med PC'en i fanget samtidig som den mottar trådløs strøm er ikke realiserbart med noen av de påtenkte konseptene for trådløs strøm.

Lenke til kommentar

På tide at vi får brenselsceller med lang levetid snart.

 

Det eneste bruksområdet jeg ser med slike induksjonsladere er om de klarer å lage en modell som kan lade alle slags bærbare PCer, samt mobiltelefoner osv. Dvs. jeg ser kun at det er levbart om man klarer å fjerne behovet for mange forskjellige ladere og plugger. Dette forsøpler også unødvendig i dag og bør passe fint inn på miljøagendaen.

 

For å få til det må man ant. kombinere dette med en RFID løsning i ladestasjoner og periferende utstyr samt sørge for selvoppdaterende firmware i ladestasjonene som henter ned opplysninger om enheten som legges på for lading.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Dvs. jeg ser kun at det er levbart om man klarer å fjerne behovet for mange forskjellige ladere og plugger.

Var det ikke slik at alle de store mob.tlf gutta (Nokia, SE, Samsung etc) var enige om å ha felles ladestandard (USB) innen 2012?

Lenke til kommentar

Ganske tåpelig siden du må ha den strøm senderen / plata for å lade.

Problemet er at en bærbar pc trenger strøm ofte så bruker du den på kontoret og hjemme trenger du to enheter. En vanlig lader er mindre og lettere.

 

Det som hadde vært nyttig hadde vært om pcen kunne lade trådløse tastatur og mus. Andre bruksområder er strøm til surond høytalere.

også nyttig for små bærbare enheter som mobiler og mp3 spillere.

Verktøy hadde også vært smart, du legger drillen på eller under arbeidsbenken og den lader seg opp selv om den ligge i koferten sin.

Lenke til kommentar
Dvs. jeg ser kun at det er levbart om man klarer å fjerne behovet for mange forskjellige ladere og plugger.

Var det ikke slik at alle de store mob.tlf gutta (Nokia, SE, Samsung etc) var enige om å ha felles ladestandard (USB) innen 2012?

Det stemmer. mini eller micro USB. Men USB er ikke tilstrekkelig for bærbare. Der bør det finnes en annen løsning. Gjerne basert på 12V.

Lenke til kommentar

Det er jo helt vanvittig at man ikke enda har blitt enige om en felles spenning og pluggstørrelse for bærbare maskiner. Alle ligger jo rundt 18V +/- og omtrent like plugger, men det er lite som går overens. Så har man selvsagt også problemet med forskjellige strømbehov. Hadde man kunne lagd en felles standard så hadde man bare behøvd å sjekke at adapteret leverer nok strøm. Man kunne f.eks hatt adaptre med 50W, 100W og 150W for å dekke de forskjellige kraftbehovene. Ville forenklet ting ganske mye.

Lenke til kommentar

Jeg fant plutselig på en ide. Hva om man bytter ut disse halvskjøre pluggene man bruker til strøm i dag, med sånne som finnes i elektriske tandbørster. Bare en plastbit man dytter inn i pcen. Pcen vil i stedenfor å ha et "sårbart" hull nå bare ha et tett plastikkhull. Det må jo være perfekt for disse maskinene som skal være tøffe og tåle sand og fuktighet.

Lenke til kommentar
Hvordan går det an og lade trådløst? :o

 

Kort sagt - induksjon.

 

Har du aldri sett en Braun Oral-B (ellerhvadenådeheter) tannbørste? De lader også trådløst via induksjon. Det ser kanskje ikke sånn ut fordi det er en slags "plugg" på undersiden av tannbørsten som de fleste sikkert vil annta er en elektrisk kontakt mot ladestasjonen, men det stemmer ikke. Den "pluggen" er det hovedsakelig bare for å holde tannbørsten stående.

 

Den faktisk ladingen skjer via induksjon, som enkelt forklart betyr at en ledningsspol genererer et magnetfelt, som en annen ledningsspol kan bruke for å lage (indusere) strøm fra igjen. Sidne magnetfeltet går "trådløst" i praksis, så kan du dermed klare deg uten ledning så lenge avstanden er relativt kort.

 

Grunnen for at det ble brukt akkurat på tannbørstene er vel hoedsakelig fordi det lot det være mulig å forsegle hele tannbørsten. pga. de er så mye rundt vann og fuktighet hele tiden, så hadde det vært et h*lvete å holde kontaktoverflatene rene, fri for rust og fungerende.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Arsæll slår til igjen...

Den lades ikke "trådløst". Jeg er ikke helt 100% sikker på hva teknologien bak er, men jeg vet at det er en helt vanlig strømforsyning koblet til ladestasjonen.

Phax, 2B'1: Trodde dere virkelig at dette blir ladet via "trådløs" strøm? "trådløs" strøm, har vært april-spøk rundtomkring i flere år. Simen1 eller andre mer opplyste mennesker kan nok forklare teknologien bak, men det er ikke det hokuspokuset Arsæll vi ha dere til å tro det er.

 

Nekter du for at trådløs strøm eksisterer? Jeg trodde du var mer informert enn dette Tordenflesk. Det er klart at teknologien i dette tilfellet sikkert er snakk om induksjon, og dermed dreier seg om meget begrensede avstander, men når du kan overføre elektisk energi mellom laderenheten og maskinen uten en kablet forbindelse så er jo det utvilsomt å definere som trådløs overføring.

 

Det sagt så er det også mange andre mer imponerende eksempler på trådløs strøm, men de fleste av disse er fremdeles på forsknings-og-uttviklingsstadiet, og er ikke i salg til privatforbrukerene enda, hovedsakelig pga. det fremdeles er et stykke å gå før effektiviteten og rekkevidden er god nok for kommersialiserte produkter, men det kommer utvilsomt til vanlige butikker før eller siden også.

 

Så langt er det vel snakk om noen meters avstand som er maks rekkevidde uten at effektiviteten går totalt i dass (vet ikke hilken teknologi som brukes i disse tilfellene, men det er nok ikke induksjon). Hvisdu vil lese mer om trådløs strøm så er det en ganske så står wiki page på det:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_energy_transfer

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...