Gå til innhold

Får ikke stipend pga for høy formue, mulig å "gi vekk"?


Acey

Anbefalte innlegg

Må ikke den personen du gir pengene til betale skatt av beløpet om det er stort?

Jo, formuesskatt, med mindre personen har mer lån enn formue fra før (kort forklart, er jo et fribeløp også..)

 

Det burde vel også være mulig og ta ut pengene og oppbevare dem i en safe eller noe?

Mulig, men ikke lovlig. Formue du har i form av kontanter i safe eller madrass skal også oppgis på selvangivelsen, og juks med dette er selvsagt straffbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juridisk sett skal penger du har lånt bort til andre føres opp i selvangivelsen din som en utestående fordring, som regnes som formue på lik linje med bankinnskudd (og det skal føres opp som lån i låntagers selvangivelse).

 

Dersom du vil at det skal regnes som 'gave' ville jeg ikke brukt broren din. Han er din nærmeste arving etter loven (jeg regner med at du er barnløs), og en gave til ham utløser derfor arveavgift (jf arveavgiftsloven § 2 pkt a).

 

Konkret sett kan dette ses på som bedrageri (straffeloven § 270) så vel som forsøk på tilsniking av uberettiget stipend (utdanningsstøtteloven § 15).

 

Du tror ikke at Lånekassen merker at noen hundre tusen forsvinner fra selvangivelsen din like før du skal studere og dukker opp igjen når du er ferdig? Lånekassen kan omgjøre stipend tilbake til lån, kreve støttebeløpet tilbakebetalt omgående, nekte mer støtte, og bestemme at renter på lånet skal løpe i studietiden (utdanningsstøtteforskriften 09/10 § 13-1).

Lenke til kommentar

Bare å prøve seg, det..

Håper du blir tatt.

 

Det er slike som deg som fører til strengere regler

og ødelegger for de som rettmessig fortjener stipend/studielån.

 

Du kommer inn på et forum, der de fleste har vettet og moralen i behold, og spørr om råd til å omgå systemet akkurat som en skattesnylter? Jeg betaler pokker ikke skatt for at slike som deg skal få godte seg med mine skattepenger!

 

Jeg er nettopp ferdig med ny utdanning (omskolering) på 3 år og har 250,000,- i studielån på nedbetalingsplan i noen år framover.

Og akkurat som deg fikk jeg heller ikke stipend, fordi min formue og inntekt var for høy.

 

Hva er forskjellen på meg og deg?

Jeg prøver ikke å lure til meg penger jeg ikke rettmessig har krav på!

Lenke til kommentar

Er ikke langt unna å nå grensen selv, frykter at det går såpass bra med mine aksjer nå at jeg havner over grensa til neste år. Og hvorfor skal jeg da straffes for å ha arbeidet siden jeg har vært 15 år, spart og investert i utenlandske aksjer og bringt verdier inn til Norge?

I motsetning til de som ikke har jobbet har jeg betalt skatt, så egentlig fortjener jeg stipend mer enn hva de gjør.

 

Ærlig talt. Jeg kunne gjort som mange av mine venner har gjort, sitt på rævva og kjøpt meg bil. Da hadde jeg hatt formue på null.

 

SVs sitte i sofa-kroken-politikk liker jeg fint lite!

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke logikken til enkelte sytere her.

 

Jeg venter bare på at det kommer en som synes det er urettferdig at man ikke skal få trygd hvis man har skaffet seg jobb. (Edit: ser at krikkert var inne på samme tanke)

 

Hvorfor i all verden skal mine skattepenger gå til stipend til folk med flere hundre tusen i formue?

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Dere må jo faen meg ha litt forståelse for de som sitter med verdier i ulike former! F.eks to stundenter. Han ene har vært sparsom iløpet av livet sitt og har dermed en formue som utgjør nok at han ikke får stipend. Andre studenten har levd et liv i sus og duss med mange reiser etc og får dermed stipend pga ingen formue.

 

Hvis dere ikke klare å se at dette blir urettferdig så må dere være totalt blottet for sympati og veldig missunelige!

Lenke til kommentar
Dere må jo faen meg ha litt forståelse for de som sitter med verdier i ulike former! F.eks to stundenter. Han ene har vært sparsom iløpet av livet sitt og har dermed en formue som utgjør nok at han ikke får stipend. Andre studenten har levd et liv i sus og duss med mange reiser etc og får dermed stipend pga ingen formue.

Så siden han har penger skal han få fler? Eller siden andre personer har brukt opp sin formue skal de som har formue få penger?

Lenke til kommentar
Dere må jo faen meg ha litt forståelse for de som sitter med verdier i ulike former! F.eks to stundenter. Han ene har vært sparsom iløpet av livet sitt og har dermed en formue som utgjør nok at han ikke får stipend. Andre studenten har levd et liv i sus og duss med mange reiser etc og får dermed stipend pga ingen formue.

 

Hvis dere ikke klare å se at dette blir urettferdig så må dere være totalt blottet for sympati og veldig missunelige!

Det er jo klart urettferdig alt etter hvilket ståpunkt du har, men jeg skal vedde på at du ikke klarer å komme på et lånesystem som ER rettferdig...

 

...

 

tenkte det ja.

 

...

 

Jeg kan lange ut om hvordan jeg mener stipend og lånekasse systemet burde vært, men det er ikke det som er sjelen i denne tråden. Denne tråden handler om at trådstarter vil prøve å lure lånekassen til å tro han har mindre penger enn han har, for å få penger han urettmessig har krav på. Vi må forholde oss til de reglene som staten har satt for oss, enn hvor urettferdig Ola og Kari Normann skulle mene det er. ... Jeg synest skatt er urettferdig. Kan du da forsvare at jeg skal jobbe svart og grave ned formuen i hagen? Eller for å si det slik dere sier det: Skal jeg bli straffet fordi jeg jobber og tjener penger? :tease:

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...