Gå til innhold

Rimelig Windows 7 på Amazon


Anbefalte innlegg

@>Jonas<

 

Nå er faktisk ikke MSDNAA vilkårene slik at hvilken som helst videregående skole, høyskole eller universitet kan abonnere på MSDNAA. Det finnes i tillegg tre ulike ordinger, der bare "Developer AA" og "Designer AA" gir tilgang på Windows 7. Den siste er jeg ikke 100 % sikker på.

 

Vilkårene for "Developer AA" er blant annet

you" means EITHER

* a department of an educational institution offering courses in Science, Technology, Engineering and Math ("STEM"), OR

* an organization that shares students, faculty, or facilities with such departments or is operated for the purpose of helping such departments train students

 

that Microsoft accepts into the Developer AA program;

 

Tilsvarende er det for "Designer AA".

 

"Highschool AA" gir ingen tilgang til Windows 7.

 

Så vidt jeg vet er faktisk svært få videregående skoler medlem, og langt under 50 % av høyskoler og universitet.

 

Så tallet på studenter med tilgang er nok lavere enn mange tror.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSDNAA gir blant annet studenter ved informasjons-, teknologi- og realfagsorienterte studier adgang, deriblant ingeniører i mange retninger, økonomistudenter, informatikk og mediestudenter. Dette gjør at vel halvparten av studentene ved høgskolen jeg går på har tilgang til MSDNAA. Ved den videregående skolen jeg gikk på fikk man også tilgang, og det fikk vi beskjed om gjaldt mange andre videregående skoler også (som da selvsagt tilbyr en teknologisk utdannelse, som IKT). Dog er det som jeg skrev tidligere, veldig mange som ikke er klar over dette. Når man må henvende seg til IT-avdelingen på skolen for å få tilgang er det jo klart at mange ikke får vite om dette, i forhold til når det opplyses om det på skolens hjemmeside.

Lenke til kommentar
Tollgrensen på 200 kroner er fornuftig for alle norske nettbutikker som ville gått dunken om grensen ble hevet til 1000 kroner.

 

Å kom igjen, 200kr grensa ble satt for lenge siden, når penger var verd mer. Den kunne godt gått opp til en tusenlapp. Norske nettbutikker som har tjent penger på denne grensa har ikke vært i en rettferdig konkuranse med andre butikker, og har sluppet unna massevis av prispress.

 

 

Blir nok å gå for premium 7 selv.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
0 redaksjonelt eller journalistisk innhold.

 

Dette er bare trist, HW.no.

 

Dette er da nyttig informasjon for oss som har tenkt å kjøpe Windows 7.

 

Etter å ha tatt en titt på din historikk vil jeg nå heller si at det eneste som karakteriseres som trist, er dine bidrag her på hw.no. Linux forkynning, blind MS bashing, og usaklig Hw.no kritikk er i hvert fall noe jeg klarer meg foruten.

 

 

Jupp, stakkars mann.

Lenke til kommentar
Fint da bestiller jeg Ultimate.

 

Det er trolig bortkastet penger da, bestill heller Home Premium om du ikke har servere hjemme som du skal koble deg til, eller trenger å kunne ta over pcen via remote desktop.

 

Se forskjellen her: http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/products/compare

 

HP inneholder Media Center og det meste andre, og språk kan du bytte til norsk som det er nevnt mange ganger i denne tråden.

 

 

Man trenger ikke Ultimate for å bruke Remote desktop.

 

 

Har selv veldig god erfaring med Radmin, er vel det beste fjernstyringsprogrammet jeg har brukt, brukte det mye på HTTPC'n min før jeg solgte den:

 

http://www.radmin.com/no/

 

En lisens koster bare rundt 300,- og er vel verdt det, synes nå jeg da.

Lenke til kommentar
Jeg vil kalle det bortskjemt og trangsynt å tro at tollerne/speditøren gidder å jobbe gratis for han. Tollgebyret skal dekke deres utgifter i forbindelse med hans egenimport.

Så da jobber de altså gratis når du importerer bøker eller varer for under 200 kr?

I det minste burde 200kr summen blitt justert til å kompensere for den prisstigningen som har vært siden 200kr grensen ble innført.

Lenke til kommentar
@>Jonas<:

 

Hadde vært lurt om du hadde lest alt i sammenheng. Det er aldri noe problem om varen selges uten avgift fra utenlandsk nettbutikk til Norge, noe de fleste større og seriøse gjør. Amazon.co.uk selger alltid til Norge eks britisk VAT (automatisk). Nå selger de også til Sverige inklusive svensk MVA.

 

Hovedregelen er nemlig at eksport av varer og tjenester fra et EU land til et land utenfor EU skal gjøres avgiftsfritt. Men det er ikke ulovlig å ikke trekke fra avgift, og aktører med lite eksport tar seg ofte ikke det ekstra bryet å håndtere eksport spesifikt. Det medfører nemlig ekstraarbeid. En telefon hjelper i en del tilfeller.

 

Men om du kjøper noe fra en nettbutikk som faktisk ikke trekker fra sitt lands VAT først så er det virkelig komplisert å få denne tilbake.

 

Studenter som har tilgang til MSDNAA har hatt tilgang til 2 stk lisenser. Det er langt fra flertallet av studenter.

 

Er ikke 2 men 8 lisenser. Og det er ikke lengre mulig å få win7 gjennom msdnaa. Du kan hente vista og xp hvis du vil då men, evnt win2008server.

Lenke til kommentar
Er ikke 2 men 8 lisenser. Og det er ikke lengre mulig å få win7 gjennom msdnaa. Du kan hente vista og xp hvis du vil då men, evnt win2008server.

 

Det er forskjell fra skole til skole. Skolene her i Norge tilbyr enten Windows 7 engelsk eller norsk, derfor kun to lisenser.

Vi som fikk tilgang via ACM/IEEE fikk tilgang på 8 lisenser fordi MSDNAA via ACM/IEEE inneholdt flere språk.

Lenke til kommentar
Tollgrensen på 200 kroner er fornuftig for alle norske nettbutikker som ville gått dunken om grensen ble hevet til 1000 kroner.

 

Å kom igjen, 200kr grensa ble satt for lenge siden, når penger var verd mer. Den kunne godt gått opp til en tusenlapp. Norske nettbutikker som har tjent penger på denne grensa har ikke vært i en rettferdig konkuranse med andre butikker, og har sluppet unna massevis av prispress.

 

 

Blir nok å gå for premium 7 selv.

 

Det er jo ikke rettferdig konkurranse når en gruppe nettbutikker (de utelandske) kan selge varer 25% dyrere enn andre nettbutikker (norske) og fortsatt være konkurransedyktig på pris ut til kundene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Butikkene står fritt til å sende ut fra alle steder i verden. Det er ingenting som hindrer deg i å fortsatt kjøpe fra butikker innenfor grensa uten en så kraftig tollbarriere, hvis dette er viktig for deg.

 

Nå snakker du om noe helt annet, du snakket om rettferdig konkurranse, det er ikke rettferdig konkurranse når norske butikker må selge varen mye billigere for å være konkurransedyktige (da staten "legger til 25%")

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå snakker du om noe helt annet, du snakket om rettferdig konkurranse, det er ikke rettferdig konkurranse når norske butikker må selge varen mye billigere for å være konkurransedyktige (da staten "legger til 25%")

 

AtW

 

Nå blander jeg meg kanskje veldig inn, men dette blir vel litt offtopic? Tråden handler om muligheten til å forhåndsbestille Windows 7 "billig" fra Amazon.co.uk, og ikke om hvor urettferdig tollsatsene fra 70 årene er.

Vi må bare leve med tollsatsene som er, og så er det jo ingen som tvinger noen å kjøpe Windows 7 fra Amazon.

Lenke til kommentar

Ut i fra denne Wikipediaartikkelen støttes bare en kjerne i Home Premium. Noen som vet om det stemmer? Det kan være jeg misforstår begrepet "Maximum CPU chips supported" og at det betyr antall cpu-er (uavhengig av kjerner i hver cpu). Noen som kan utdype?

 

Jeg har bare brukt RTM-versjonen av Ultimate som flyter rundt på nettet, og den støtter seff to kjerner, men har lyst til å kjøpe Home Ultimate versjonen til en Quad-Core pc som er under bygging. Kjipt om bare en av fire ville vært i bruk.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Ut i fra denne Wikipediaartikkelen støttes bare en kjerne i Home Premium. Noen som vet om det stemmer? Det kan være jeg misforstår begrepet "Maximum CPU chips supported" og at det betyr antall cpu-er (uavhengig av kjerner i hver cpu). Noen som kan utdype?

 

Jeg har bare brukt RTM-versjonen av Ultimate som flyter rundt på nettet, og den støtter seff to kjerner, men har lyst til å kjøpe Home Ultimate versjonen til en Quad-Core pc som er under bygging. Kjipt om bare en av fire ville vært i bruk.

 

Det er snakk om antall CPU og ikke kjerner. Home Premium, Pro og Ultimate støtter alle fire kjerner på en CPU.

Lenke til kommentar
Husker at en venn av meg kjøpte et spill i England. Da det kom fram tror jeg neppe jeg hørte et eneste ord kommenede ut av munnen hans som kunne ha tydet på at han var takknemlig på at han måtte betale 200kr ekstra for et spill som kostet 300kr...

Hadde han kjøpt spillet i Norge måtte han også betalt 25% moms. Ingen forskjell der altså. Jeg vil kalle det bortskjemt og trangsynt å tro at tollerne/speditøren gidder å jobbe gratis for han. Tollgebyret skal dekke deres utgifter i forbindelse med hans egenimport.

Trodde vi betalte nok i skatter for å dekke en offentlig ansatts lønn? Det eneste man kan krangle om er det at varen må sendes videre etter at tollen har satt et stempel og regning ved den, men slik jeg forstår det, så betaler jeg butikken, som sender varen, for transport hele veien hjem til meg.

Men om noen skulle så absolutt vite hva jeg ville ha vært takknemlig for, så ville det være lavere avgifter på mang en ting, slik at jeg kunne bruke overskuddet som resulterer av det på å kjøpe ting her til lands, noe som fører med seg at jeg har litt mer rettigheter jeg kan benytte meg av...

Du har sikkert mottatt offentlige tjenester til en verdi av over en million kroner hittil i livet og kommer antagelig til å doble det i løpet av livet. Er det ingen respekt og takknemlighet å spore for alt du får igjen for de skatter og avgifter du betaler?

Har da ingenting imot skatter, men visse avgifter og det er vel fordi jeg tenker litt mer på helhetsbildet og det ender som oftest at vi forbrukere må betale ganske så mye mer enn du tror.

 

Ellers må jeg si meg enig med at denne tollgrensen burde økes. For min del mener jeg det er vits å handle fra utlandet om du ikke finner varen her, og da er det ofte ikke snakk om småsaker til under 200kr, men småsaker til under 300-400kr. Greit nok å betale moms, men tollavgiften står da som oftest for en stor brøkdel av varens verdi...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...