Gå til innhold

Rimelig Windows 7 på Amazon


Anbefalte innlegg

Ved UiB får man gratis lisens, men man får bare oppdateringer så lenge man er student der, vet ikke hvordan dette fungerer i praksis.

Studentlisensen skal også få oppgraderinger etter studieslutt. Lisensen er også gyldig etter studieslutt så lenge det ligger på PCen. Reinstallasjon etter studieslutt ikke er tillatt.

 

Husk at Home Premium ikke er noen fullversjon selv om Amazon påstår det.
Det er en fullversjon i betydningen at det ikke er en Upgrade-versjon.

En kanin er større enn en hel struts i betydningen at en kanin er større enn et strutsehode. Poenget er at jeg ikke godtar din tolkning av ordet fullversjon. Like lite som du godtar at jeg definerer et strutsehode som en hel struts.

 

- En fullversjon har ikke redusert funksjonalitet til Home Premium. Da er den ikke full lengre.

- En hel struts har ikke blitt redusert i slakteriet til kun et hode. Da er den ikke hel lengre.

 

Ser du likheten i utsagnene?

 

Med Retail har du også tilgang til Microsoft Support.

Stemmer det? Hvor henvender man seg for support og hvilke deler av Windows gjelder supporten? Hvor kan jeg f.eks spørre hvorfor HTML5 <video>-taggen ikke fungerer i IE? Hva koster supporten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gsn, kan jeg spørre hvor man henvender seg som student på UiB for å få studentlisens? Har en mindre begavet bror som påstår han har spurt IT-avdelingen om de faktisk har mulighet til å få windows 7 lisens til sin stasjonære hjemmePC mens de er studenter på UiB. Han har forøvrig nettopp kjøpt seg bærbar hvor han senere vil få oppgradert til Win 7 fra Vista.

IT studenter som er med i MSDAA som tilgang til mange ms sine produkter gratis.

Her kan du se hva studenter ved UiO kan få gratis.

http://msdn60.e-academy.com/elms/Storefron...aspx?campus=ifi

Lenke til kommentar
Husk at Home Premium ikke er noen fullversjon selv om Amazon påstår det.
Det er en fullversjon i betydningen at det ikke er en Upgrade-versjon.

En kanin er større enn en hel struts i betydningen at en kanin er større enn et strutsehode. Poenget er at jeg ikke godtar din tolkning av ordet fullversjon. Like lite som du godtar at jeg definerer et strutsehode som en hel struts.

 

- En fullversjon har ikke redusert funksjonalitet til Home Premium. Da er den ikke full lengre.

- En hel struts har ikke blitt redusert i slakteriet til kun et hode. Da er den ikke hel lengre.

 

Ser du likheten i utsagnene?

 

Nå er du jo bare vanskelig, og tar fortsatt feil, her må man kalle en spade for en spade. Home Premium er like mye Home Premium som et strutsehode er et strutsehode. Vil du ha hele strutsen(fullversjonen), så bestiller du hele strutsen(ultimate). I en annen metafor, så bestiller jeg et kylliglår når jeg vil ha et kyllinglår, fordi det passer til min sult, og forventer ikke en hel kylling...

 

Men din tankegang så bør vi jo forvente at alle MS sine produkter er inkludert i "Fullversjonen". Selv håper jeg MS lanserer Windows Module eller noe lignende senere, så man kan sette sammen sin egen pakke (nesten som med vLite), bare fra MS, og betale for det man vil ha, og at det ikke blir fucked up ved servicepack installasjon. Samtidig kan de lansere ferdigpakker ala Windows Basic, Windows Home, Windows Pro, Windows Ultimate, Windows Gamer etc. Deretter trenger man bare én universal installasjonsdisk med nettverksdrivere så man for logget på MS server, og lastet ned sine komponenter (ferdig oppdatert) eller tilbud om å laste ned iso. Det hadde vært noe det, kanskje i Win8 eller Win9? Jaja, nok off-topic fra meg...

Lenke til kommentar
Går det BTW ann å bare få tilsendt koden uten Discen og pakken rundt? Trenger jo ikke dem.

Ikke fra Amazon. Microsofts eStore har vel en "download-only option".

 

Ja, men så er prisen på eStore omtrent det dobbelte. I tillegg tror jeg at muligheten til å bruke eStore (emea.microsoftstore.com) er litt dårlig i Norge.

 

Men nå har Amazon.co.uk faktisk hatt dette tilbudet siden begynnelsen av juli. I tillegg er faktisk tilbudene på Pro og Ultimate også bra.

- Pro fås for - £128.70 + frakt, dvs ca £134. Ferdig lever er det ca 1 800 kr

- Ultimate fås for - £139.11 + frakt, dvs ca £144. Ferdig levert er det ca 1 950 kr

 

Altså er Ultimate bare noen hundrelapper dyrere enn fullversjon av Premium på norsk.

 

Men personlig medfører Microsoft sin forbrukerfiendtlige pris, distribusjons og lisenspolitikk at jeg trolig ikke kommer til å kjøpe noen flere Microsoft produkter.

 

Og for dere som har "gratis" versjon gjennom skole/universitet. Takk oss andre for at vi betaler for deres versjon gjennom overpris samt på andre måter.

 

Ellers

Lenke til kommentar
Så var det å plusse på den vannvittige tollen vi nordmenn må betale når vi kjøper noe fra utlandet, og som overstiger en verdi av 200kr.

Vanvittig? Det er faktisk ikke toll, men helt normal 25% moms som du finner på nesten alle varer og et gebyr som skal dekke den jobben tolletaten gjør i forbindelse med din privatimport av en vare. Det er ikke noe vanvittig over det.

 

Egentlig synes jeg du viser lite takknemlighet for at du faktisk får fritak for moms på varer under 200 kr.

 

 

Jobben til tolletaten er vel den samme om varen koster 200 eller 20 000 eller? Eg seier ikkje at grensa burde vert 20 000 men den burde gå opp, gensa har vel vert på 200 nå sia 1970...

Lenke til kommentar

@X672:

Grensa på 200 har intet med jobben hos tolletaten å gjøre. Faktisk er det heller ikke de som gjør jobben, men transportøren. Bakgrunnen for at grensa ikke er blitt økt er hensynet til konkurranseforhold mellom norske butikker (nett og fysisk) og utenlandske nettbutikker. Å kunne selge en vare til 990 kr i stedet for 1 250 kr vil gi utenlandske nettbutikker en svært stor fordel. Og dette vil ikke bare gjelde IT-utstyr, men omtrent alt av varer.

 

Ellers så har EU-landene omtrent samme grensa, €25 på kjøp av varer fra land utenom EU. Noe som også har vært et argument for å beholde grensa på 200 kr.

 

Det finnes effektiv måter å løse dette på, men det krever at Norge inngår fullt avgiftsmessig samarbeid med EU.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
IT studenter som er med i MSDAA som tilgang til mange ms sine produkter gratis.

Her kan du se hva studenter ved UiO kan få gratis.

http://msdn60.e-academy.com/elms/Storefron...aspx?campus=ifi

 

Forøvrig gjelder dette kun studenter på matnat :)

 

Altså en ganske liten gruppe av studentene.. Mener at broderen ved UiB på SV-fakultetet får tilgang til Office 2007, men ikke Windows 7. Selv fikk jeg iallefall Office som student på NTNU.

Lenke til kommentar
Poenget er at jeg ikke godtar din tolkning av ordet fullversjon.

Hvis noen har en avvikende oppfatning av uttrykket "fullversjon" brukt i forbindelse med Windows Home Premium, så er det ikke meg.

 

Microsoft skiller mellom "Full version" og "Upgrade version" for sine desktop OS, og de samme begrepene bruker Amazon - og Komplett.no (som nå har publisert priser for Win 7):

2695,- for Win7 Ultimate er vel forøvrig snaut halvparten av det du "spådde" før sommerferien ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...