Gå til innhold

Rimelig Windows 7 på Amazon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Offtopic:

Jeg er nok klar over at Posten gjør mer enn å multiplisere sluttsum på pakken med kurs for så å multiplisere med 0,25. Dette var satt litt på spissen. Jeg tror uansett ikke vi betaler reell sum i kostnad for Posten, men hadde Posten vært statsdrevet (ikke bare eid), ville nok dette gebyret vært langt høyere. Se bare til tinglysingsgebyr for eiendom og eierskifte ved bil.

Lenke til kommentar

Tja, nå betaler du f.eks ikke gebyr for å bruke Tolletaten sin fortollingsløsning på internett. Så om posten hadde vært statsdrevet, er det langt fra sikkert at det hadde kostet mer.

 

Og det kan godt være at 106/212 kr er for høy pris i forhold til reelle kostnader. Men å forenkle det så grundig som du gjør, det blir dog en del feil. Akkurat utregningen av mva er nok den enkleste delen av prosedyren.

 

@vale:

Det er helt legitimt, og særdeles fornuftig å stille slike spørsmål som du stiller. For det første kan man faktisk lære noe, og for det andre kan man til og med ha rett i sin skepsis.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg reagerer på fortollingsgebyret er at det relativt sett er høyt i forhold til merverdiavgiften. Verst er det på varer som har en verdi mellom 200-423,-. Her vil fortollingsgebyret være høyere enn selve merverdiavgiften som man må betale. For varer over 1000,- vil imidlertid merverdiavgiften alltid være høyere enn fortollingsgebyret. Allikevel, på en vare til en verdi av 1500,- vil gebyret utgjøre over 11% av totalkostnaden (varen+mva+gebyr).

 

Er det forresten noen reell grunn til at fortollingsgebyret er dobbelt så høyt for varer med en verdi over 1000,-? Det blir jo noen ekstra tastetrykk siden det er et firesifret tall, men det får da være måte på!

 

Dersom fortollingsgebyret faktisk reflekterer faktiske kostnader så hadde det kanskje vært på tide med en effektivisering av lovverket rundt fortolling av varer til privatpersoner ettersom håndheving av dette virker uforholdsmessig høyt i forhold til hva man krever inn.

Lenke til kommentar

Utregning av MVA og konvertering av kurs er vel i grove trekk det Posten trenger å gjøre. Om de i tillegg har store prosedyrer for å fastsette verdi på en film til 250,- eller et OS til 600,- burde det være mulig å forenkle skjemaveldet.

 

Hvilket arbeid som ligger bak begrepet forenklet tollgebyr aner jeg ikke.

 

På en annen side kan man vel ikke klage. Det var en gang på slutten av 90-tallet man fant ut at alle varer skulle betales moms for. Da fikk du tollgebyret på snaut 80-kroner (den gang), i tillegg til moms på varer under 200 kroner.

Lenke til kommentar
Dersom man kunne betalt for vare + mva + frakt i en og samme betaling også for utenlandske ordre så ville det vært litt enklere for oss. Akkurat sånn vi betaler i en omgang når vi handler fra norske nettbutikker (vare + mva + frakt). Det er sikkert noe som hindrer en sånn ordning, men det hadde vært glimrende om myndighetene og utenlandske butikker fikk det til på et vis.

Den norske Apple-store fungerer på denne måten, så helt ulovlig kan det neppe være.

Shg.no fungerte vel på samme måte.

 

Jeg tipper det er merarbeidet for nettbutikkene som er den store bøygen.

Lenke til kommentar
Hovedgrunnen til at jeg reagerer på fortollingsgebyret er at det relativt sett er høyt i forhold til merverdiavgiften. Verst er det på varer som har en verdi mellom 200-423,-. Her vil fortollingsgebyret være høyere enn selve merverdiavgiften som man må betale.

Jeg synes det er litt meningsløst å regne fortollingsgebyret prosentvis i forhold til varens verdi. Den forenklede tollbehandlingen er akkurat like krevende for en vare til 201 kr som for en til 999 kr. Dermed bør det også være det samme for begge varene.

 

mva er dermimot proporsjonal med varens verdi.

 

På en annen side kan man vel ikke klage. Det var en gang på slutten av 90-tallet man fant ut at alle varer skulle betales moms for. Da fikk du tollgebyret på snaut 80-kroner (den gang), i tillegg til moms på varer under 200 kroner.

mva har vi hatt "bestandig". (Siden unionsoppløsningen i 1905? Ennå lengre? Noen som vet mer eksakt?) mva ble derimot hevet fra 20, til 22(?) og deretter til 24 og 25% i løpet av 90-tallet og tidlig 00-tallet. (Samtidig ble mva på mat senket først fra 20 til 12%, deretter opp til 14% om jeg husker riktig)

Lenke til kommentar
Den norske Apple-store fungerer på denne måten, så helt ulovlig kan det neppe være. Shg.no fungerte vel på samme måte.

Det er ikke helt det samme som jeg tenker på. SHG, Apple store, Pixmania osv er/var juridisk sett norske nettbutikker. At de hadde lager i utlandet var juridisk sett en bedriftsintern sak.

 

Det jeg tenker på er utenlandske butikker uten juridisk filial i Norge. F.eks Amazon.co.uk. Disse kunne fått en mulighet for forhåndsfortolling, ta betalt for varen+frakt+fortolling i ett samlet beløp, sende varen fra utlandet til kunden og overføre mva-beløpet til den norske stat.

Lenke til kommentar

Jeg skulle spesifisert litt. Man måtte en periode betale moms for varer under 200 kroners regelen ved kjøp fra utlandet.

 

link

Linken sier forøvrig at dette ble opphevet rimelig raskt. Jeg har nok bare vært særdeles uheldig med tidspunktet jeg kjøpte en vare fra England.. Det gjorde iallefall nok inntrykk på meg at jeg holdt meg unna netthandel fra utlandet til godt ut på 2000 tallet.

Momsen var grei nok, men fortollingsgebyret var dyrere enn varen jeg kjøpte, og gjorde det hele til en dårlig deal.

Lenke til kommentar

Ok, da skjønner jeg.

 

For varer rett over 200 kr er det ofte ugunstig å handle fra utlandet ja. Men noe skal jo norske butikker ha å leve av også ;)

 

Egentlig synes jeg 200 kr-regelen er ganske urettferdig for norske butikker. Hvis en vare koster 100 kr i innkjøp fra utlandet og de legger på 10% avanse og 25% moms så blir jo utsalgsprisen 137,5 kr. Utenlandske butikker kan ta 35% avanse og fortsatt selge varen billigere (135 kr). Dette gir utenlandske butikker et urettferdig fortrinn for varer under 200 kr. Et fortrinn som går ut over norske arbeidsplasser.

 

Jeg kunne tenkt meg et system der man måtte betale normal mva også for varer under 200 kr hvis den utenlandske nettbutikken har en ordning for betaling av mva til den norske stat. Da blir varen ferdig fortollet i utlandet og kan sendes til Norge uten videre tollbehandling og uten tollgebyr. Jeg ser selvsagt noen utfordringer med et sånt system, men jeg liker grunntanken.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er litt meningsløst å regne fortollingsgebyret prosentvis i forhold til varens verdi. Den forenklede tollbehandlingen er akkurat like krevende for en vare til 201 kr som for en til 999 kr. Dermed bør det også være det samme for begge varene.

 

Det jeg mente å gjøre var å se på fortollingsgebyret prosentvis i forhold til merverdiavgiften for en vare. Dette for å synliggjøre at man holder på med noe håpløst kostnadsineffektivt når man bruker såpass mye ressurser på å kreve inn så små beløp. Én ting er den jobben speditøren gjør; denne kostnaden dyttes over på privatpersoner som handler og det er _greit_ nok. Men tenk på hva som brukes av tid hos tollmyndighetene. Det er et gilde som vi alle er med og spleiser på og derfor er i alle fall jeg interessert i at man ikke bruker hundrevis av kroner på å kreve inn småbeløp.

 

Jeg er enig for øvrig helt enig med deg i at det ideellt sett ikke skulle vært noen 200,- grense slik at norske butikker kunne konkurrert med utenlandske butikker på like vilkår.

 

Det jeg altså har et problem med er at det tydeligvis er såpass tungvint og lite strømlinjeformet å fortolle varer at speditører ser seg nødt til å ta seg såpass godt betalt for å gjøre denne jobben. For varer med en verdi under 1000,- gjør man vel det som kalles "forenklet tollbehandling", men dette er åpenbart ikke enkelt/automatisk nok når det koster 100,- pr kolli.

Lenke til kommentar
Utregning av MVA og konvertering av kurs er vel i grove trekk det Posten trenger å gjøre. Om de i tillegg har store prosedyrer for å fastsette verdi på en film til 250,- eller et OS til 600,- burde det være mulig å forenkle skjemaveldet.

 

Hvilket arbeid som ligger bak begrepet forenklet tollgebyr aner jeg ikke.

 

Faktisk er utregning av mva og konvertering av kurs en særdeles liten del av jobben Posten gjør som tollekspeditør (gjelder også andre som fungerer i samme rolle).

 

Du kan ta en kikk på kapittel 4 i forskrift til tolloven, så vil du se at det er meget omfattende krav Posten og andre som driver tollekspedisjon er underlagt.

 

Jeg tipper det er merarbeidet for nettbutikkene som er den store bøygen.

 

Det er nok ikke primært merarbeid, særlig når det gjelder europeiske nettbutikker. Hovedårsaken er nok at Norge ikke har noen "avtale" med EU på MVA området.

 

Ellers har faktisk EU og Norge nesten identiske regler når det gjelder import fra land utenfor EU.

 

mva har vi hatt "bestandig". (Siden unionsoppløsningen i 1905? Ennå lengre? Noen som vet mer eksakt?) mva ble derimot hevet fra 20, til 22(?) og deretter til 24 og 25% i løpet av 90-tallet og tidlig 00-tallet. (Samtidig ble mva på mat senket først fra 20 til 12%, deretter opp til 14% om jeg husker riktig)

 

MVA (moms) fikk vi ikke i Norge før 1.1.1970. Da erstatten den omsetningsavgiften (siste ledds avgift) som ble innført i 1935. Før dette hadde vi ikke noen generell avgift/skatt på omsetning, men vi hadde en del særavgifter.

 

Det jeg mente å gjøre var å se på fortollingsgebyret prosentvis i forhold til merverdiavgiften for en vare. Dette for å synliggjøre at man holder på med noe håpløst kostnadsineffektivt når man bruker såpass mye ressurser på å kreve inn så små beløp. Én ting er den jobben speditøren gjør; denne kostnaden dyttes over på privatpersoner som handler og det er _greit_ nok. Men tenk på hva som brukes av tid hos tollmyndighetene. Det er et gilde som vi alle er med og spleiser på og derfor er i alle fall jeg interessert i at man ikke bruker hundrevis av kroner på å kreve inn småbeløp.

 

Tollgebyret har intet med tollmyndighetene å gjøre. Dette er et gebyr som speditøren i henhold til tolloven med forskrifter har lov til å ta for å dekke sine kostnader.

 

Tollvesenet i Norge har ellers gjennom TVINN, trolig verdens mest effektive system for å håndtere inn- og utførsel av varer, klart å etablere en effektivitet på området som ingen andre land matcher. Et system som faktisk er 20 år gammelt, og som medførte at Norge var det første land i verden med edb-basert fortolling.

 

Så Tollvesenet bruker neppe særlig mye ressurser i denne sammenheng. Systemet er nær 100 % automatisert på Tollvesenets hånd. Men speditøren har en god del manuelt arbeid.

 

Så før man uttaler seg, kan det være lurt med litt kunnskap om hvordan systemene virker.

 

Da er det kanskje nok OT i denne omgang.

Lenke til kommentar
Hehe.. var i utgangspunktet innstilt på å betale for meg, men nå tror jeg ikke jeg skal løfte en finger.. :)

Hadde nok ikke jeg gjort heller. Kan tilog med tenkes at det er uønsket at man kommer i efterhånd med pakker som ikke eksisterer i systemet og dermed må registreres inn manuelt, etc. Denslags skaper bare ekstraarbeid. :D

 

Skulle Posten sjekket 100% av all innkommen-pakkepost med finmasket nett ville det kostet ei formue i personalutgifter, så kan tenke meg de har et del-mål på f.eks. 75% elns. Dermed er de "resterende" 25% som glipper igjennom noe de "vel vitende" har avskrevet.

 

Slik tror jeg det er i allefall.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Når det gjelder spill så henter G2Play nøklene fra retailbokser til salg i Asia så vidt jeg vet. At distributørene ikke liker dette er klart, men poenget var ikke primært dette, men at det var for stor sannsynlighet at nøklene var erhvervet på en ikke legal måte.

 

Når det gjelder Windows 7, blir jeg særdeles skeptisk når man selger et ikke lansert produkt. Og at man f.eks selger både 32 og 64-bit, når til og med Microsoft bare vil selge OEM-versjonen separat her.

 

G2play.net er tatt for å selge falske Windows lisenser, så de selger nok falske spill lisenser også, så folk er klar over at det er en risk for at de får falske lisenser derfra.

 

http://social.microsoft.com/Forums/en-US/genuinewindows7/thread/8b68038f-fdfc-4b58-af6c-c50345c59e24

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...