Gå til innhold

Rimelig Windows 7 på Amazon


Anbefalte innlegg

Ja det G2PLAY opplegget virket veldig mystisk, siden Windows 7 som andre sier, ikke er lansert enda. Microsoft har verdenslansering 22.oktober, og så kan liksom en liten nettbutikk nede i Asia selge fullversjoner nesten en måned før tiden.

 

Lurer på om de ikke skaffer seg Technet kontoer, som de får til ca 1700 kroner med rabattkupong, der de kan skaffe x antall versjoner, og så får du linken til den versjonen du har "kjøpt" og så hindrer de at flere laster ned fra samme link, for da kunne jo MS begynne å lure om samme "bruker" laster ned fra Asia, Europa, USA etc i løpet av noen timer.

 

Noe mystisk er det uansett....det er nesten en måned til de starter å selge W7, og det gjelder faktisk hele verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjekt å bli minnet på dette igjen, nå som sikkert mange har gjort som meg og avventet hvorvidt det ble tilbudt forhåndsbestilling og familiepakke også i Norge (hvilket det ikke ble) - jeg ville såklart foretrukket å bare bestille deg i Norge, men når vi er et lite marked og har mye penger er det vel rettferdig at vi betaler litt ekstra :!:

 

Mine erfaringer: På bestilling av brukte vinylplater har det vært litt tilfeldig om det har blitt stoppet i tollen og jeg har fått den forenklede behandlingen og mva på vare+frakt(har sikkert ikke vært spesifisert, evnt har kvittering ligget inni forseglet pakke).

 

 

- Iogmed at amazon.co.uk trekker fra britisk mva, er det da større sjans for å bli stoppet i tollen eller er det garantert at det blir stoppet?

Er noen fraktmåter bedre enn andre?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at amazon.co.uk (også amazon.com) er godt kjent med regler rundt omkring og således spesifiserer leveransen korrekt på utsiden. Noe de faktisk må, i og med at de selger mye bøker som det ikke er MVA på. Av de ca 20 - 25 pakkene jeg har fått, har det alltid vært spesifisert.

 

At de trekker fra britisk VAT har ingen betydning.

 

Men du kan f.eks. bruke "gift wrapping", og håpe på det beste.

 

Fraktmåter spiller egentlig ingen rolle, men det er angitt av andre at Express Delivery vil medføre at man slipper tollbehandlingsgebyret. Men det har jeg aldri sjekket.

 

Ellers har amazon.co.uk særdeles god info på hvordan avgifter etc håndteres.

Lenke til kommentar

Har kjøpt Windows 7 Ultimate 64-bit på G2Play, og er fornøyd. 5 minutter etter å ha betalt fikk jeg en mail med aktiveringsnummer og en link til å laste ned. Hadde allerede installert Windows 7, så jeg skrev inn aktiveringsnummeret, og Windows ble aktivert. Min erfaring med G2Play er veldig god.

Lenke til kommentar
Har kjøpt Windows 7 Ultimate 64-bit på G2Play, og er fornøyd. 5 minutter etter å ha betalt fikk jeg en mail med aktiveringsnummer og en link til å laste ned. Hadde allerede installert Windows 7, så jeg skrev inn aktiveringsnummeret, og Windows ble aktivert. Min erfaring med G2Play er veldig god.

 

Men du har så og si garantert fått en ulovlig lisensnøkkel da, siden Windows 7 ikke kommer i salg i NOEN butikk på verdensbasis (inkludert Microsoft sin egen nettbutikk, med nedlastning) før 22.oktober.

 

Garantert en lisens fra MSDN eller Technet som ikke kan videreselges. Bakdelen med slike koder, er at det ofte kommer en rekke koder per konto, og når en lisens blir svartelistet, så blir alle som tilhører den kontoen svartelistet.

 

Det hadde vært morsomt om du faktisk spurte dem og fikk info om hvordan de kan selge lisenser EN måned før Microsoft selger dem. Og så sendt svaret til Microsoft for å sjekke om de faktisk har lov til å selge lisenser (noe jeg tviler på)

Lenke til kommentar
Så å være student hos ACM er helt greit, men å betale for en lisens hos en nettbutikk er fy-fy?

 

Selv om produktet ikke er i salg enda, er nok nøklene for lengst trykket på en og annen boks. For alt vi vet kan det være slike de selger med.

 

Jeg heller nok mer mot at folk med ACM lignende kontoer selger lisenser til en dyr penge. Men kan jo være de sitter med et lager med lisenser som de selger.

Men grunnen til at jeg mistenker at det er Technet eller MSDN er fordi de selger 32bit og 64bit fullversjonen hver for seg. Og du kan laste ned EN gang.

Som du vet fra MSDNAA så får du egen link til 64bit og egen til 32bit og egne koder.

fullversjonen som selges i butikken fra oktober kommer med BÅDE 32bit og 64bit i SAMME pakke. Så enten selger de samme lisens to ganger, eller så er det noe annet.

 

post-46264-1254600286_thumb.jpg

 

Men herregud, om folk vil betale 1.000 kroner for en lisens som trolig blir svartelistet, så kom igjen. Da hadde jeg heller kjøpt Home Premium på amazon.co.uk for 820 kroner inkludert frakt, moms og tollgebyr.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Uten at jeg har prøvd å laste Windows fra G2Play: Det kan være selve ISO man laster ned enten er 32 eller 64 for å komme ned i halve størrelsen? Antar man velger om man vil ha 32 eller 64 i starten av installasjonen på disse andre pakkene?

 

Jeg har ikke prvød msdnaa sine koder. Fungerer det slik at man kun kan installere 32 (x86) med koden til 32 bit? Har du prøvd å legge inn Win 7 64 med en kode fra 32 bit?

Lenke til kommentar
Uten at jeg har prøvd å laste Windows fra G2Play: Det kan være selve ISO man laster ned enten er 32 eller 64 for å komme ned i halve størrelsen? Antar man velger om man vil ha 32 eller 64 i starten av installasjonen på disse andre pakkene?
Godt mulig. Filen jeg lastet ned heter "en_windows_7_ultimate_x64_dvd_x15-65922.iso", og størrelsen er 3 GB (3 224 686 592 Byte). Er det noen som vet om isoen med 32 og 64 bit er større?
Lenke til kommentar
Husk at Home Premium ikke er noen fullversjon selv om Amazon påstår det. Her er en sammenligningstabell mellom Home Premium og de andre variantene. Den virkelige fullversjonen (uten redusert funksjonalitet) heter Ultimate.

 

Mener du det samme om f.eks prosessorer? Er Core 2 Quad Q9450 bare tull og bortkastet fordi den er en lavere klokket versjon av Core 2 Quad Q9650? De tilhører samme serie og er identiske. Forskjellen er klokkehastigheten.

 

Microsoft leverer Windows i flere utgaver med forskjellig pris for at kunder skal kunne slippe å betale for funksjonalitet de ikke behøver. Hadde de forskjellige versjonene hatt lik pris hadde det vært grunn til å kritisere dem.

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener ikke det samme om prosessorer. F.eks heter ikke Core 2 Quad Q9450 "Core 2 Quad Q9450 highest speed".

 

Men Microsoft kaller en redusert W7-versjon for "... Full version".

 

Du behøver ikke å forklare hvorfor MS har ulike produkter til ulike priser. Men forklar gjerne hvorfor de kaller en redusert versjon for full versjon.

Lenke til kommentar
jeg vurderer å kjøpe w7 fra g2play, for 600kr så lønner det seg nesten

dog er det litt kjipt om w7 plutselig slutter å funke fordi tusen andre har samme kode. med et spill så er det ikke så farlig, men med et os som man er avhengig av...

 

Som sagt, frem til noen fra Microsoft sier at dette er en lovlig salgskanal ville jeg ikke kjøpt derfra. Det lukter svindel lang vei.

 

Til de som har lastet ned, sjekk om det er denne infoen du har på filen, da er det trolig fra Technet og da er det garantert technet kontoer de oppretter til $349 per konto (kan fåes billigere med rabatt kuponger) og der de får en rekke Ultimate lisenser på samme konto:

 

File Name: en_windows_7_ultimate_x64_dvd_x15-65922.iso Date Posted (UTC): 8/6/2009 9:59:56 AM

SHA1: 326327CC2FF9F05379F5058C41BE6BC5E004BAA7 ISO/CRC: 1F1257CA

 

File Name: en_windows_7_ultimate_x86_dvd_x15-65921.iso Date Posted (UTC): 8/6/2009 9:59:56 AM

SHA1: 5395DC4B38F7BDB1E005FF414DEEDFDB16DBF610 ISO/CRC: C1C20F76

 

http://technet.microsoft.com/en-us/subscri...ds/default.aspx

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

SHA1 for filen "en_windows_7_ultimate_x64_dvd_x15-65922.iso" er 326327CC2FF9F05379F5058C41BE6BC5E004BAA7, som jeg lastet ned med linken jeg fikk fra G2Play. Vet noen om det bare er Technet-versjonen som har denne filen? Eller er dette et entydig bevis på at G2Play selger Technet-versjoner?

Lenke til kommentar
SHA1 for filen "en_windows_7_ultimate_x64_dvd_x15-65922.iso" er 326327CC2FF9F05379F5058C41BE6BC5E004BAA7, som jeg lastet ned med linken jeg fikk fra G2Play. Vet noen om det bare er Technet-versjonen som har denne filen? Eller er dette et entydig bevis på at G2Play selger Technet-versjoner?

 

Siden ingen andre selger windows 7 Ultimate enda, så tyder mye på dette ja. Eneste Windows 7 Ultimate versjonene som er tilgjengelig frem til 22.oktober er via Technet og MSDN.

MSDNAA har Windows 7 Pro utgaven tilgjengelig, og ikke Ultimate.

 

Jeg ville ha sjekket med dem for å få dem til å forklare hvordan de får tak i Windows 7 versjonene og hvor du egentlig laster ned fra.

Men trolig har du brukt penger på et piratprodukt, og du risikerer å få lisensen din svartelistet om en av de andre lisensene på den kontoen blir svartelistet.

Lenke til kommentar
så hvor mange technet kontoer er det g2play har kjøpt?

er det faktisk på kanten å videreselge lisenser volumvis?

 

Det hadde vært greit om en fra microsoft hadde gitt lyd fra seg...

 

Er jo ikke sikkert det er Technet kontoer de kjøper da...men Technet og MSDN tilbyr jo også volum medlemskap til større firmaer, så det kan jo være en slik konto de har.

 

http://www.cdw.com/webcontent/slc/microsoft.asp

 

Selger volum medlemskap hos Technet og den ene pakken begynner jo på 250+ pcer. Den andre gjelder fra 5+ pcer.

Så trolig er det en slik konto de har skaffet seg.

 

Uansett har de ikke lov til å selge disse lisensene.

Lenke til kommentar
Du har faktisk ikke lov til å bruke TechNet "lisenser" som faste langvarige installasjoner i det hele. TechNet lisenser er for evaluering, testing med mer og har en lang rekke begrensninger.
Vet ikke helt hva du mener med "ikke lov", men hvis dette (http://technet.microsoft.com/en-us/subscri...s/cc294422.aspx) er lisensen som er aktuell for dette produktet, er det ingen tidsbegrensninger som jeg kan se. Det står også at det er lov å overføre produktet til en tredje part. I så fall betyr det at hvis det produktet G2Play selger er en Technet-lisens, så har man et lisensert produkt. Stemmer dette?
Lenke til kommentar

Nei! De må da overføre TechNet abonnementet og programvaren. Abonnementet og programvaren kan ikke skilles ad, det er en samlet avtale. Og Microsoft sier klart at programvare gjennom TechNet er for evaluering og testing.

 

Microsoft software licensed for evaluation purposes. Evaluate full-version commercial products without time limits or feature limits, including Microsoft operating systems, servers, and Office System software. With full-version software, you can make informed decisions about new technologies and deployments at your own pace.
Kilde..

 

Når det gjelder TechNet så må man ellers fornye abonnementet, og programvare hentet via TechNet er ulovlig å bruke uten abonnement.

 

Eller er punkt 2.b i avtalen det mest sentrale punktet.

 

Evaluation Software. One user may install and use copies of the evaluation software listed in the COMPONENTS.TXT file, even if you obtained a server license. You may use the evaluation software only to evaluate it. You may not use it in a live operating, in a staging environment or with data that has not been sufficiently backed up. If the evaluation software comes with its own license agreement, this agreement will control. If that other license agreement gives you additional rights that do not conflict with express limitations in this agreement, you also have those rights.

 

At TechNet har store bruksbegrensninger er soleklart. Du får til en pris av ca 2 000 kr i året tilgang til programvare for mangfoldig 100 tusen kroner. Om du da kunne bruke programvara som du ville, hvor mye tror du Microsoft hadde fått solgt. Også på denne siden er evalueringsformål klart skrevet.

 

Realiteten er nok dessverre at du har kjøpt "katta i sekken". Er du heldig så vil den virke en god stund framover. Er du uheldig så oppdager Microsoft denne tvilsomme omsetningen, og "svartelister" nøklene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...