Gå til innhold

– Hackere bruker ikke Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor kan ikke hackere være motebevisste?

 

Av samme grunn som toppidrettsutøvere ikke arrangerer kegparties. Det passer ikke inn i den livsstilen som er for nødvendig å perfeksjonere det du driver på med ellers. Toppidrettsutøvere og gode hackere må bruke all tilgjengelig tid på å videreutvikle seg. Da faller ting som fyllekuler og nøysom utvelging av den rette type innfatning til motebrillene bort.

 

Det var et svar på hvorfor hackere ikke kan være motebevisste - fordi de ikke har tid og heller ikke motivasjon til å sette av tid til slike verdier.

 

Så kan man jo spørre seg om det er en sammenheng mellom å være motebevisst og kjøpe Mac? Men det slipper jeg her, for du har allerede trukket den slutningen.

 

Ellers så er nok en av de beste grunnene til å ikke bruke Mac, at maskinene er proprietære og lite oppgraderingsvennlige. Men jeg ser på ingen måte bort fra at mange hackere har en Mac også. Men da ikke fordi det har gått mote i det. Fordi deres virkelighet krever at man støtter opp om konkurrenter av Microsoft.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen Apple-fan i det hele tatt men rett skal være rett. Apples laptopmaskiner er blant de mest populære blant Linux- og BSD-utviklere. Er ikke det 'hackere' så vet ikke jeg. :p

Når du sier det, Linus T. (mannen bak Linux) bruker Mac, og han er vel en nokså kjent hacker?

bruker mac maskinvare muligens (i det minste mens powerpc var innmaten), men fyren er seriøs på "eat your own dog food" når det gjelder os...

Lenke til kommentar
Eneste brukbare hacker-scene jeg kan huske er "jobbintervjuet" i Swordfish der Huch Jackman må hacke seg inn i Pentagon på 60 sekunder - mens han "påtvinges" en blowjob.

 

Jeg håper virkelig at du tuller?

 

«Hackingen» I Swordfish er noe av det mest tåpelige jeg har vært borti. Helt forferdelig.

 

Larsson visste sikkert ikke det spøtt om det han skreiv om, spesielt siden det sies at han skrøt av maskinvaren (i et innlegg over her). Høres ut som videreføring av Apple-propaganda om PPC (jeg regner med bøkene ble skrevet før Intel-tiden).

 

Likevel har jeg egentlig ingen problemer med at hovedpersonen bruker Mac, så lenge det henger sammen med resten av karakteren. Hadde karakteren vært en svett, feit mann i 40-årene som satt i kjelleren til mamma og organiserte midi-samlingen sin, så skulle jeg ha stusset, men per i dag er en MB ikke annet enn en fin bærbar med OSX på kjøpet. Jeg har null problemer med at en såkalt hacker bruker en MB.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen Apple-fan i det hele tatt men rett skal være rett. Apples laptopmaskiner er blant de mest populære blant Linux- og BSD-utviklere. Er ikke det 'hackere' så vet ikke jeg. :p

Når du sier det, Linus T. (mannen bak Linux) bruker Mac, og han er vel en nokså kjent hacker?

bruker mac maskinvare muligens (i det minste mens powerpc var innmaten), men fyren er seriøs på "eat your own dog food" når det gjelder os...

Joda, burde kanskje påpekt det, er en del som ikke skiller programvare og maskinvare med begreper som PC (som ofte utelukkende blir assosiert med Windows) og Mac (som utelukkende blir assosiert med OS X). Distrubisjonen han bruker er Fedora etter hva jeg kan huske, men det er vel litt fordi de er en av de få som fortsatt støtter PowerPC etter at Apple gikk over til intel på sin maskinvare.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen Apple-fan i det hele tatt men rett skal være rett. Apples laptopmaskiner er blant de mest populære blant Linux- og BSD-utviklere. Er ikke det 'hackere' så vet ikke jeg. :p

Når du sier det, Linus T. (mannen bak Linux) bruker Mac, og han er vel en nokså kjent hacker?

bruker mac maskinvare muligens (i det minste mens powerpc var innmaten), men fyren er seriøs på "eat your own dog food" når det gjelder os...

Joda, burde kanskje påpekt det, er en del som ikke skiller programvare og maskinvare med begreper som PC (som ofte utelukkende blir assosiert med Windows) og Mac (som utelukkende blir assosiert med OS X). Distrubisjonen han bruker er Fedora etter hva jeg kan huske, men det er vel litt fordi de er en av de få som fortsatt støtter PowerPC etter at Apple gikk over til intel på sin maskinvare.

var det ikke yellowdog?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mac går fint ann å bruke til hacking. For de som har lest bøkene, så kommer det mere detaljert frem hva hun gjør. Ikke hvordan, men hva hun gjør. Social enginering er en måte å hacke på. Det som derimot ikke henger helt på greip i boka, er at det overvåkningsprogrammet hun bruker, installeres som en del av Internet Explorer. Hvor stor er sansynligheten for at en person som bruker Mac også har IE installert??

Lenke til kommentar

Ekte hackere kjører naturligvis linux. Det er rett og slett for mye knot å sette opp ting på OSX. Crackere og scriptkids er noe annet. Å gjøre noe fornuftig i osx er et veritabelt mareritt.

 

At Macbook er poppis sier bare en god del om hvor jævlig råttent laptopmarkedet er, ms har ødelagt hele dritten.

Lenke til kommentar
At Macbook er poppis sier bare en god del om hvor jævlig råttent laptopmarkedet er, ms har ødelagt hele dritten.

 

MS har ingenting med det segmente av markede, de har bare ødelagt OS og software, og OS sikkerhets begrepene kraftig.

Laptop produsentene lager ofte dårlige laptoper, synd det er alt for få som konkurerer direkte med Apple.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en macbook pro med kun Linux og kan sette den opp så nerdete og hackete jeg bare vil. Mac for meg er en hardware ting. OSX er noe annet og alt for begrenset. Jeg er OK fornøyd, men valgte ikke macbook fordi den var så sabla bra, men grunnet mangel på alternativer.

 

En ekte hacker, altså en som har enormt dyp kjennskap til systemet ville neppe brukt OSX (men gjerne macbook). Men crackere ol. bruker som regel windows regner jeg med.

 

Når det er sakt. Jøsses, for en agurk!

Lenke til kommentar
Mac går fint ann å bruke til hacking. For de som har lest bøkene, så kommer det mere detaljert frem hva hun gjør. Ikke hvordan, men hva hun gjør. Social enginering er en måte å hacke på. Det som derimot ikke henger helt på greip i boka, er at det overvåkningsprogrammet hun bruker, installeres som en del av Internet Explorer. Hvor stor er sansynligheten for at en person som bruker Mac også har IE installert??

jeg minnes at IE var å finne som webleser rundt overgangen mellom OS9 og OSX...

 

vel skulle du sett:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_for_Mac

 

forøvrig, når var boken skrevet? her lukter det OS8-9 tidsrom...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Mac går fint ann å bruke til hacking. For de som har lest bøkene, så kommer det mere detaljert frem hva hun gjør. Ikke hvordan, men hva hun gjør. Social enginering er en måte å hacke på. Det som derimot ikke henger helt på greip i boka, er at det overvåkningsprogrammet hun bruker, installeres som en del av Internet Explorer. Hvor stor er sansynligheten for at en person som bruker Mac også har IE installert??

jeg minnes at IE var å finne som webleser rundt overgangen mellom OS9 og OSX...

 

vel skulle du sett:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_for_Mac

 

forøvrig, når var boken skrevet? her lukter det OS8-9 tidsrom...

 

Ja har du sett. IE var standard leser på Mac frem til safari tok over i 2003. Da er jo ikke Stieg Larsson så langt unna likevel...

Bøkene ble vel skrevet rundt 2003 til 2005 og handlingen foregår i 2004, så av en normal forfatter, så er det jo ikke så ille...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...