Gå til innhold

– Hackere bruker ikke Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I boken så står det at hun hadde laget hacker-programmet selv. Hun er dessuten et matematisk geni uten sidestykke (med fotografisk hukommelse). Temmelig likegyldig om hun da sitter på mac, pc eller ... commodore.

 

Journalisten hadde kanskje ikke lest boken? Sløvt.

 

Edit: skrivefeil

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
masse bs

 

OS X er et leketøy som til tider kan se fint ut, men jeg i min daglige pc sammenheng er opptatt av andre ting på kule funksjoner på taskbaren eller sexy form på pc kabinettet/laptopen (Nå skal det nevnes nyere ms os lider av samme sykdom av å prøve å leve opp til hva hollywood setter som standard. Snart bytter de vel ut musen med trykkskjerm fordi det tar seg godt ut på tv).

 

 

Posten din er helt usaklig, ser faktisk ikke ut som du har prøvd Mac OS X. Mac OS X, Windows, Linux, ALT er et leketøy, JEG bruker Mac OS X som min daglige pc, jeg er ikke opptatt av verken kule funksjoner på taskbaren, eller sexy form på pc, kabinettet/laptopen.

Det jeg er opptatt av, er at min daglige pc skal klare å gjøre alt jeg har behov for å gjøre, samt at den er stabil, jeg bruker, irc, itunes/spotify, mail, safari, vlc, msn, iphoto, dashboard, spill(støtten for spill har blitt ganske bra synes nå jeg, men spiller ikke så mye), cad programer, til og med med min iPhone(sync med 1password og andre apps synket med mac os x), så gjør mac os x, livet mitt komplett innen data, jeg er ganske fersk mac bruker, men kommer aldri til å gå tilbake til windows helvete jeg var igjennom i 8 år. eneste stedet må da være jobb.

 

Ta heller å prøv Mac OS X gjennom noen måneder, så finner du også ut at man kan bruke Mac OS X til masse nyttige funksjoner:) gl hf med livet dit, du gleder deg vel allerede til windows 15

Endret av philipps
Lenke til kommentar
Tresprit, lær deg å lese før du svarer.

 

Jeg venter med å replisere til du faktisk svarer på det jeg skriver.

Og takk til deg!

 

Edit: Og kom gjerne med et eksempel på at jeg har feiltolket et arrogant og påstående utsagn uten argumenter så skal jeg alltids lese over det en gang til, men diskusjoner bærer lite frukt når folk blir så opphengt i personer. Jeg har i det minste forsøkt å være saklig. Forøvrig er jeg ikke nødvendigvis ute etter et svar fra deg, ønsker bare ikke å la dine utsagn stå uimotsagt.

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar

OSX er jo et uendelig mye mer logisk valg for hacking enn noen windows versjon. Som en tidligere nevte, shell og grunn-utils er jo standard på OSX.

Nå har ikke jeg sett filmen, så vet ikke om de uansett kjører osx på mac'en, men dette er jo bare en datamaskin som kan kjøre windows og linux som på en hvilken som helst annen laptop. Denne diskusjonen er et typisk resultat av en ytring fra noen som absolutt ikke har ide om hva de snakker om. Hvis journalisten hadde gjort jobben sin ville han sjekket litt om verktøyene som finnes og hva som faktisk brukes i disse kretser før han uttaler seg.

Men journalister er ikke engang hva de var.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Les bøkene, så får deg svar på mye mer om hacking enn å se en film som OVERHODE ikke handler om hverken OSX eller Windows eller noe om data.

Tviler sterk på om filmen "menn som hater kvinner" ville spilt inn over 600 millioner, om det hadde vært en nerdefilm om hacking....

Lenke til kommentar
OSX er jo et uendelig mye mer logisk valg for hacking enn noen windows versjon. Som en tidligere nevte, shell og grunn-utils er jo standard på OSX.
Det spørs helt hva du har tenkt til å gjøre. Hvis du bare skal bryte deg inn med SSH, Telnet eller lignende, er det rivende likegyldig hvilket OS du sitter med, siden alle verktøy er mer eller mindre universalt tilgjengelige. Skal du derimot utvikle trojanere, så sitter du mest sannsynlig i Windows å gjør det, dersom Windows er målet. Derfor mener jeg at det er vanlig å bruke en blanding mellom Linux og Windows, fordi Windows som regel er mål-operativsystemet. Da må du ha en kompilator som kompilerer til Windows programmer, og de finnes utelukkende under Windows.
Lenke til kommentar
Det spørs helt hva du har tenkt til å gjøre. Hvis du bare skal bryte deg inn med SSH, Telnet eller lignende, er det rivende likegyldig hvilket OS du sitter med, siden alle verktøy er mer eller mindre universalt tilgjengelige.
Du går glipp av mye. Putty og Cygwin er en svært fattig erstatning for kommandolinja i GNU/Linux. Anbefaler deg varmt å se litt nærmere på det som finnes i GNU/Linux, jeg tror du vil trives kjempegodt der hvis du kommer deg over terskelen hvor du begynner å bruke mulighetene i GNU/Linux som ikke er lett tilgjengelige i windows. Verktøy som netcat og dd kan naturligvis kompileres for windows, men i GNU/Linux ligger de der ferdig som default og perfekt integrert med resten av systemet.
Skal du derimot utvikle trojanere, så sitter du mest sannsynlig i Windows å gjør det, dersom Windows er målet. Derfor mener jeg at det er vanlig å bruke en blanding mellom Linux og Windows, fordi Windows som regel er mål-operativsystemet. Da må du ha en kompilator som kompilerer til Windows programmer, og de finnes utelukkende under Windows.
Det er faktisk svært enkelt å utvikle binær filer til alle OS og alle arkitekturer fra en linuxboks. Hvis du ønsker å utvikle komplette apps for windows fra linux som også kan kompileres opp for kjøleskapet ditt tar du en titt her:

http://silmor.de/29

Hvis du ikke liker å være reduset til en bruker kan du bygge ditt eget miljø opp mot hvilket OS eller hvilken CPU arkitektur du måtte ønske relativt greit her:

http://wiki.debian.org/BuildingCrossCompilers

eksempelvis lage en app som kjører og tar kontroll over brannmuren, enten brannmuren kjører på mips, arm eller x86 cpu, BSD eller linux kjerne. Det er en verden som er helt ukjent så lenge man er redusert til en forbruker på kundelisten til MS.

Endret av Del
Lenke til kommentar
-en del fornuftig om nytten av Linux

 

Her var det en øy av fornuft i havet av reinspikka idioti og ignorant vrøvl som har dukket opp i denne tråden.

 

Jeg vil likevel tilføye noe: Man har stort sett de samme verktøyene tilgjengelig i Linux og OS X. Det man trenger om man skal bli en "hacker" er: Et kraftig terminalverktøy. Det får du i OS X. Terminalen i OS X er fullt på høyde med den du finner i Linux og milevis over "standarden" i Windows. Du trenger noe som kan kompilere de ulike verktøyene dine. Dette får du med som standard på en Mac. Er det ikke installert som standard, er det bare å legge inn fra medfølgende installasjons-DVD eller laste ned nyere versjon fra Apple. Du trenger også noe form for nettverksverktøy. Også her finner du en del pre-installert på en Mac. Det finnes også haugevis av slike tilgjengelige på nett.

Finner du ikke det du trenger ferdigkompilert for OS X? Vel, last ned source-filene og kompiler dem for OS X. Verre er det som regel ikke.

 

Når dette er sagt: jeg bruker selv både Windows og OS X. Windows på media-PCen min rett og slett fordi jeg bygde maskina selv, og ikke orka å betale i dyre dommer for en Mac bare for å spille av video. Windows duger i MASSEVIS til dette. Kjører også virtualisert Windows gjennom Parallels i OS X for alskens formål.

 

Andre ting nevnt i denne tråden:

Bakoverkompatibilitet: Dette er Windows sin store styrke, og samtidig en av dets svakheter. Kompatibilitet med ALL (nesten) programvare er vel og bra for dem som trenger det, men gjør også at en del feil og problemer videreføres. Dette er delvis endret i Windows 7 ved virtualisering av enkelte ting og det gjenstår å se hvordan Microsoft løser dette videre.

 

Bedre utnyttelse av maskinvaren: Det er et FAKTUM at OS X utnytter maskinvare mer optimalt enn Windows. Dette er ikke noe å diskutere. Dette skyldes enkelt og greit at Apple lager et bittelite utvalg av maskiner og trenger kun å støtte disse. Windows har et langt mer åpent system som gir langt bedre frihet for brukerne til å velge selv. Det gjør også at Microsoft ikke kan spesialprodusere drivere og rutiner for bestemt maskinvare da dette vil gå på bekostning av støtten for annen maskinvare. I en "vanlig" Linux-installasjon vil man støte på de samme begrensningene som i f.eks. Windows, men om man føler man klarer det, er det fullt mulig å kompilere sin egen kjerne for KUN den maskinvaren man skal bruke og optimalisere for nettopp dette.

 

 

 

Oppsummert: Windows, OS X og Linux har alle sine styrker og svakheter, OS X er mer enn godt egnet for "seriøs" hacking, og det er en haug med folk i denne tråden som uttaler seg om en masse ting uten å sjekke litt mer enn hva de har hørt andre si eller hvordan tilstandene var for 5-10 år tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
til info hun er faktisk ganske rik, hun fiksa 4 milliarder eller noe sånt til seg selv i den første filmen, så hun har råd til det meste, så hvorfor hun velger mac er over min fatteevne

De milliardene fiksa hun lengere etter at hun fiksa seg ny Mac. En av grunnene til at hun sugde vergen sin, var for å få penger så hun kunne kjøpe ny maskin.

Lenke til kommentar
Man har stort sett de samme verktøyene tilgjengelig i Linux og OS X. Det man trenger om man skal bli en "hacker" er: Et kraftig terminalverktøy. Det får du i OS X. Terminalen i OS X er fullt på høyde med den du finner i Linux
Milevis over windows er den, men dessverre mangler et anstendig pakkeprogram totalt, og det gjør at den ikke når linux til knærne. Fink og Macports er en flau påminning om hvor ubegrenset verden i GNU/Linux er.
Du trenger noe som kan kompilere de ulike verktøyene dine. Dette får du med som standard på en Mac.
Dette er ikke riktig, du må registrere deg som utvikler for å få tak i xcode, det tok meg en hel kveld å finne ut av. Når du da endelig har fått registrert det er det en mare å finne riktig versjon. I Ubuntu installerer du build-essential pakken så har du alt. Tar omlag et sekund. Utviklere som sitte på OSX vet ikke hva de går glipp av.
Finner du ikke det du trenger ferdigkompilert for OS X? Vel, last ned source-filene og kompiler dem for OS X. Verre er det som regel ikke.
Lykke til, du har åpenbart liten erfaring med det. Det er et mareritt. Det får linux-from-scratch til å virke som en dans på roser.
Bedre utnyttelse av maskinvaren: Det er et FAKTUM at OS X utnytter maskinvare mer optimalt enn Windows.
Helt klart. Snow leopard understreker dette ytterligere. Win7 er vel første gang i historien at MS har sett seg nødt til å ta hensyn til maskinressurser.
Lenke til kommentar
Dette er ikke riktig, du må registrere deg som utvikler for å få tak i xcode, det tok meg en hel kveld å finne ut av. Når du da endelig har fått registrert det er det en mare å finne riktig versjon. I Ubuntu installerer du build-essential pakken så har du alt. Tar omlag et sekund. Utviklere som sitte på OSX vet ikke hva de går glipp av.

 

Bruker ikke mac selv, men har likevel sneket meg til å få tatt en kikk på xcode, og installasjonen er jo i utgangspunktet ikke noe problem da det følger med på platene til maskina. Har du rota vekk disse må du registrere deg som utvikler for å få tilgang til både xcode, og en god del andre online-ressurser. Kan ikke si at jeg opplevde det å finne rett versjon av xcode som noe problem (kan ikke huske at jeg fant ulike. Var vel med og uten iPhone sdk tror jeg, men kan ikke kalle det et mareritt). Skal du laste ned Eclipse derimot er det jo en drøss med ulike versjoner, men det er en liten pris å betale for allsidigheten :)

Lenke til kommentar
Bruker ikke mac selv, men har likevel sneket meg til å få tatt en kikk på xcode, og installasjonen er jo i utgangspunktet ikke noe problem da det følger med på platene til maskina. Har du rota vekk disse må du registrere deg som utvikler for å få tilgang til både xcode, og en god del andre online-ressurser.
Hvem driver på med plater ennå? Jeg har typisk ingen plate for hånden nei.
Kan ikke si at jeg opplevde det å finne rett versjon av xcode som noe problem (kan ikke huske at jeg fant ulike. Var vel med og uten iPhone sdk tror jeg, men kan ikke kalle det et mareritt).
Da er du altfor dårlig vant. Helt utrolig hva folk er istand til å finne seg i fra MS og Apple, at de t.o.m. forsvarer det her synes jeg er helt utrolig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...