Gå til innhold

De borgerlige fikk flest stemmer ved stortingsvalget, med de rødgrønne vant. Er dette rettferdig? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

 

For 'ente gang, det hjelper ikke om det er 45 000 fler borgerlige stemmer når disse stemmene IKKE utgjør et reelt regjerings-alternativ. Hadde derimot H+FRP+V+KRF vært en samstemt blokk, ja, men det var/er de altså ikke.

 

Get over it

 

Regjeringen har ikke mye å si på hva som skjer, alle vedtak må stemmes over i stortinget. Dvs ved rødgrønt flertall kan de stemme gjennom det de vil, mens med en rødgrønn regjering under boregelig flertall ville hatt betydelig mindre makt.

 

Og for n-te gang, i denne tråden spiller det liten rolle hvem som danner regjering når det er strider på blokkene og hvem av rødt og blått som har færrest/flest mandater på stortinget. Det som er spørsmålet er om de forskjellige partiene bør ha de mandatene de har og om det ikke samsvarer med folkets valg etter demoktatiske prinsipper.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å la en stemme telle likt er ensbytende med at landspartiene vil vitre. Og veksten av regionpartier vil komme sakte men sikkert. Da blir det så meget bedre. Vestlandet vil flokke seg sammen, kanskje med sørlandet. Trønderlag med resten av nord. Kanskje Oppland og Hedmark forsvinner inn i det dragsuget. Dermed blir enden på visa at man får 3 store regioner som kjemper mot hverandre. Flott demokrati.

Lenke til kommentar

 

For 'ente gang, det hjelper ikke om det er 45 000 fler borgerlige stemmer når disse stemmene IKKE utgjør et reelt regjerings-alternativ. Hadde derimot H+FRP+V+KRF vært en samstemt blokk, ja, men det var/er de altså ikke.

 

Get over it

 

Regjeringen har ikke mye å si på hva som skjer, alle vedtak må stemmes over i stortinget. Dvs ved rødgrønt flertall kan de stemme gjennom det de vil, mens med en rødgrønn regjering under boregelig flertall ville hatt betydelig mindre makt.

 

Og for n-te gang, i denne tråden spiller det liten rolle hvem som danner regjering når det er strider på blokkene og hvem av rødt og blått som har færrest/flest mandater på stortinget. Det som er spørsmålet er om de forskjellige partiene bør ha de mandatene de har og om det ikke samsvarer med folkets valg etter demoktatiske prinsipper.

Det er ingen stridigheter om hverken valgordningen eller mandatfordelingen på Stortinget. Valgordningen har et samlet Storting vedtatt og er etter mitt syn langt mer demokratisk enn f.eks en valgordning med nasjonale lister og uten distriktsmandat.

Lenke til kommentar
Å la en stemme telle likt er ensbytende med at landspartiene vil vitre. Og veksten av regionpartier vil komme sakte men sikkert. Da blir det så meget bedre. Vestlandet vil flokke seg sammen, kanskje med sørlandet. Trønderlag med resten av nord. Kanskje Oppland og Hedmark forsvinner inn i det dragsuget. Dermed blir enden på visa at man får 3 store regioner som kjemper mot hverandre. Flott demokrati.

Forhåpentligvis ender det med at Norge splittes i 3 separate nasjoner. Dermed blir det jo enda mer demokrati innenfor hver av de 3 nye nasjonene. Bare så synd at Norges viktigste eksportartikler ville bli tilhørende Vestlandet og Nord-Norge (olje & fisk) ...

Lenke til kommentar
Hvis vi ikke har en nedre sperregrense vil det jo medføre at alskens snåle politiske partier skal være representert på stortinget, partier av typen Naturlovpartiet, Pilsens Venner, Norsk Republikansk Allianse, Norsk Folkeparti, osv.

 

Vil vi det? Partier uten vedtatt profil som kan forårsake regjeringsbytte 4 ganger i året, osv. :hmm:

 

Om vi vil det? Det avgjør valget, la oss ikke fristes til å la folk som stemmer Pilsens venner være mindre verdt enn meg og deg. Eller hva?

 

La oss leve opp til prinsippene og ikke hive dem på bålet fordi vi er bekymret for konsekvensene. God gammel deontologi.

 

I et demokrati bør folket få hva de fortjener, på godt og vondt. Om det betyr et Storting med Pilsens Venner og alskens merkverdige greier, så er det nettopp det vi fortjener. Jeg ønsker ikke diktere reglene til å gjøre noen andres stemme mindre eller mer verdt enn min egen, bare fordi jeg er redd for konsekvensene jeg synser om. Skal vi være med på den demokratiske leken bør vi tåle den demokratiske steken. :)

Godt mulig dagens sperregrense er litt for høy, for all del. Min egen stemmeseddel (på Rødt) var sånn sett bortkastet, enda de fikk til sammen vel 35 000 stemmer, men ingen mandater.

 

(Rødt fikk 12 000 stemmer i Oslo. Andre steder i landet ville det vært nok til et direkte-mandat)

 

Det er de tre store, AP, FRP, H, som "tjener" mest på nåværende ordning, og distrikts-norge. I sin tid var det vel tverr-politisk enighet om å ha det slik.

 

Mulig sperregrense på 2% eller 3% er å foretrekke, uansett vil et slikt forslag (+ et evt. forslag om at stemmer skal telle likt over hele landet) bli BLY TUNG materie som sannsynligvis vil kreve årelange diskusjoner.

Lenke til kommentar
Du bør ha sterke bevis, og ikke vage indisier, for å beskylde noen for statskupp.

 

Mindretall av stemmene, manglende stemmesedler og uplomberte urner. Samtidig som at 2 partier på borgerlig side har falt helt ut og at de røde har hatt stor fremgang ... Jeg lukter ugler på lang avstand, akkurat som da Bush kuppet valget i USA med liknende metoder for noen år tilbake.

 

Det er vel litt i overkant å se på det som særlig sannsynlig at dette er noe annet enn en tabbe, og at det blir noe omvalg av dette?

 

Ellers er det jo som flere har vært inne på sperregrensa som er hovedsynderen. Flere partier har vel også talt for å øke den, bla FrP

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har jo vært flere forandringer over årene, ettersom Oslo / Østlandet har blitt MYE større så må man vurdere som de gjorde for 20-30 år siden å øke mandatene i hovedstaten.

 

Er en vanskelig sak på alle måter, men det må bli gjort noe, er jo rett og slett feil at flertallet i norge blir satt i en mindretallsposisjon. (Regner jeg med at alle som støtter demokrati er enig med ganske automatisk, på en eller annen måte, iallfall når man går så langt)

 

Dette er også ett problem for de rødgrønne, og alle partier i norge, det er ikke som det skal være.

Ny beregning av mandatene i forhold til folketall (og areal, men det er jo konstant..) i valgdistriktene skal gjøres hvert "ottende Aar" (8.år) etter reglene i grunnlovens §57. Slik jeg har forstått det, vil det si at en slik ny beregning skal gjøres før valget i 2013.

Lenke til kommentar

Dotten hadde et bra innlegg. Til forskjell fra det meste fjaset som har vært her. Vet ikke helt hvor jeg står angående sperregrensen, men når Venstre mister 80% av plassene på stortinget, når de får kanskje 10% mindre stemmer, så er det noe som ikke helt faller på plass. Har ikke peiling på hvordan man skal løse dette. tror ikke det holder å bare fjerne sperregrensen, men at noe bør gjøres med det, er jeg ganske enig i.

Lenke til kommentar

Det var slik i 2005 også, og vil nok bli det også i 2013 valget.

 

Såvidt jeg har sett, er reglene nedfellt i Grunnloven, å denslags er i så tillfelle ikke noe man bare kan forandre med ett pennestrøk. Det vil kreve tverrpolitisk enighet.

 

Er det i heletatt noen av partiene som har på agendaen å (seriøst) forandre på dagens valgordning? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...