Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan oppnå betydelig bedre resultat om du legger inn RST (Intels software for raid)

 

#1 er å få på Write-back cache, da vil skriveytelsen falle på plass, den virker for lav i ditt tilfelle uten at det er mulig å sette fingeren på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Intel G2 er helt på høyde med dagens SSD-er i generell bruker-opplevelse.

 

Det eneste punktet den alltid har vært svak på (i benchmarks) er sekvensiell skriving, som har svært liten betydning i normal bruk.

Jeg har klart meg med X25-V i flere maskiner og den er rimelig slapp på skriving når man sammenligner med stort sett alt, alikevel oppleves den like kjapp som alt annet til normalt bruk.

 

Jeg har flere ganger vurdert å bytte ut X25-V-ene jeg har men det ser ikke ut for at det blir noe av, iallefall ikke før de er for små. (har rundt 10GB ledig med W7 x64 og det holder enda)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra det der, men 100% incompressible er vel ikke helt bra i en bench som Anvil, den er tross alt en OS/Apps/server "simulator", og her er mye veldig compressible. 46% er greit nok når man sammenligner en compression upåvirket marvel kontroller mot en SF kontroller, som er årsaken til at Anvilbench hever seg flere hakk over f.eks. AS SSD..

 

Fint å se at QD#4 les er bra, omtrent som C300 der.. Teste Intel 6G portene?

 

PS: jeg får forøvrig ~35mb/s på 4kb QD#1 les med 46% compression med 520'ene..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Bra det der, men 100% incompressible er vel ikke helt bra i en bench som Anvil, den er tross alt en OS/Apps/server "simulator", og her er mye veldig compressible. 46% er greit nok når man sammenligner en compression upåvirket marvel kontroller mot en SF kontroller, som er årsaken til at Anvilbench hever seg flere hakk over f.eks. AS SSD..

 

Jeg holder på med en litt annen variant/vinkling hvor man bruker data som allerede er på lagringsenheten.

Det blir da en read-only test (for de paranoide :) som ønsker en kjapp status) eller for å teste med de data man faktisk bruker i det daglige.

Poenget er å få det mindre syntetisk,

Dette muliggjør ett mylder at muligheter både med og uten skriving. (f.eks ved å kombinere en original og en test-enhet)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg holder på med en litt annen variant/vinkling hvor man bruker data som allerede er på lagringsenheten.

Det blir da en read-only test (for de paranoide :) som ønsker en kjapp status) eller for å teste med de data man faktisk bruker i det daglige.

Poenget er å få det mindre syntetisk,

Dette muliggjør ett mylder at muligheter både med og uten skriving. (f.eks ved å kombinere en original og en test-enhet)

Den featuren (?) er nok noe mange reviewers vil like, spesielt om du lar testeren velge hvilken mappe® man vil teste. Jeg ser for meg windows, programfiler, og brukermappen som aktuelle, og f.eks. steam, om det ikke blir kluss med de store arkivene der som inneholder kopier av småfiler.

Lenke til kommentar

Har byttet min m4 64GB mot en på 128GB i den stasjonære, og satt den lille i en gammel HP 6910p laptop.

Ble faktisk litt overrasket over at den yter såpass bra i så gammel maskin. Den har AHCI som standard, men en forholdsvis gammel versjon av RST.

Hvordan synes dere dette ser ut for en eldre laptop med SATA 3gb/s og ICH 8 tror jeg?

 

post-67869-0-78882000-1335298081_thumb.png

Lenke til kommentar

 

 

Ganske likt mitt resultat på tilsvarende brikkesett, dog med litt svakere prosessor, nyere RST og med C300 :)

 

 

 

Da klarte jeg, ved hjelp av MATLAB som regnet ut primtall i bakgrunnen og/eller deaktivering av inaktiv prosessor strømstyring, å sette ny rekord. Meningen var å runde 1900 poeng, men nå var det mer fristende å runde 2000....

Men dette er vel det meste som jeg kan få ut av PCen. Ikke store tall for å være C300, men fornøyd med resultatene for å være på en gammel bærbar

 

C300-CTFDDAC064MAG_64GB_1GB-20110813-1153.png

 

 

 

Lenke til kommentar

Mumriken, det er 4 mulige grunner til tallene du har i det første bildet.

1. nvstor driver = nVidia chipset = FAIL.

2. Om du ser på 4KiB -> 4KiB QD4 -> 4KiB QD16 er det ingen skalering. Du bruker altså ikke AHCI modus, og det er mer ytelse å hente.

3. TRIM. Jeg tror ikke nvidia chipset støtter TRIM, derfor vil ytelsen falle betydelig over tid. Tallene dine er hakket værre enn en hardt brukt vertex 32GB jeg hadde som kjørte med tidlig firmware uten TRIM (1.13?).

4. Firmware på Indilinx Barefoot. Om du ikke har nyeste firmware har SSD ikke like god garbage collection, og ytelsen vil falle mer over tid uten TRIM.

 

Det er fortsatt betydelig bedre enn en HDD for OS og programmer.

 

> <

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

@GullLarsStemmer nok det du sir;

Finnes i ikke achi modus på nvidia brikksettet og det støtter heller ikke trim, men at det skulle suge så mye hadde jeg ikke trodd!

 

La inn siste FW i går btw uten at det så ut til og hjelpe stort på testresultat, men må si det at maskina oppleves like rask som den med c300raid0 i det daglige(surfing, hd streaming, spotify etc) så det var stor forskjell fra snurredisken kan du si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...