Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

6Gbps på 3Gbps SATA chip skurrer litt for meg, eller? Men du har nok rett ang. kontroller ja. Mulig eg kjøper ny 120 GB og bytter ut med min Force 3 i stasjonære.

Viss du ville anbefalt en til maks 700 kr, hvilke ville du gått for?

http://www.prisjakt.no/category.php?cols=2740%2C775%2C2741&o=eg_2741&rev=1&l=s84102447#rparams=l=s84624455

OCZ Vertex 3 60GB eller om hver hundrelapp teller OCZ Agility 3 60GB. Vær klar over at Agility 3 yter lavere på ukomprimerbare data selv om de er oppgitt med omtrent samme hastighet. Uansett vil begge være kjappe og fine som bootdrive (OS + programmer). Det kan derimot gjøre det vanskeligere å ta de med til en ny maskin om 1-2 år, eller potensielt gi plassproblemer om du ikke er ryddig av deg på PCen.

Jeg har 2x 30GB SSDer og 4x 64GB SSDer jeg tror jeg ikke får migrert neste gang jeg skal oppgradere, da de har for liten kapasitet til å bli brukt til noe produktivt hver for seg for mine formål (men jeg kan jo selge billig/gi de vekk som bootdrives til andre). De 4x 64GB kan jeg også muligens RAIDe selv om jeg går for ny bootdrive om jeg trenger en ekstra 256GB partisjon med høy ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dreliten

 

Skal sjekke den meldingen,kjører uten pagefile selv så det er relatert til en annen enhet.

Det er noen tilfeller hvor upartisjonerte enheter kan skape trøbbel.

 

 

Kan stemme det Anvil. Endret fra RAID til AHCI i bios for å kunne boote fra Revodrive. Et gammmelt hdd raid ble liggende som upartisjonert :yes:

Endret av dreliten
Lenke til kommentar

post-152172-0-32162700-1331211490_thumb.png

 

Har OCZ Agility 3 60 GB, er helt ny. Har ikke voldsom peiling, men er ikke dette meget dårlig?

 

Kjører Win 7 Home Premium. Ganske bra minne og prosessor. Bør jeg kjøre noe a la Intel SSD Tooblox(det funker vel ikke for OCZ?)? Har satt den på AHCI(har gjort i BIOS i hvertfall på en eller annen måte)

 

Edit:

På hovedkortet mitt har jeg to steder hvor man kobler SATA(har hovedkortet ASUS P7P55D-E). Ene stedet er to innganger, Marvell Serial ATA 6.0 gb/s , og på det andre stedet er det 6 innganger, og heter(fra manualen) " P55 SATA connectors(3.0 Gb/s)".

 

Har 3 harddisker, den ene harddisken(HDD), er koblet ved P55 Sata 3 gb/s, mens de to andre (1 SSD og 1 HDD) er koblet til Marvell SATA 6gb/s. Den som står ved P55 har AHCI, mens de to andre ikke har fått det ennå. Må jeg sette AHCI to steder i BIOS, eller støtter ikke Marvell AHCI?

 

Og hvordan ser jeg om en SATA-kabel støtter 6gb/s eller ikke(fulgte med en rød og en svart kabel i hovedkortpakka, sto at det skulle være 1 med 3 gb/s og 1 med 6 gb/s). Står det noen tall på selve kabelen som kan hjelpe meg?

Endret av Mys1
Lenke til kommentar

Har allered innstallert OS på SSD-en. Så da skal jeg flytte SATA-kabelen fra Marvell til den andre, og sette SATA-mode på AHCI ?

 

 

Hvorfor får jeg ikke i AS SSD tall i nærheten av de rundt 500/500 som loves(av OCZ?)?

Endret av Mys1
Lenke til kommentar
<bilde>

Har OCZ Agility 3 60 GB, er helt ny. Har ikke voldsom peiling, men er ikke dette meget dårlig?

Og hvordan ser jeg om en SATA-kabel støtter 6gb/s eller ikke(fulgte med en rød og en svart kabel i hovedkortpakka, sto at det skulle være 1 med 3 gb/s og 1 med 6 gb/s). Står det noen tall på selve kabelen som kan hjelpe meg?

Det er veldig dårlig i forhold til hva du burde fått ja.

Det er ikke noen hastighet på kablene, alle SATA kabler støtter alle hastigheter (1,5 - 6Gbps)

 

Har allered innstallert OS på SSD-en. Så da skal jeg flytte SATA-kabelen fra Marvell til den andre, og sette SATA-mode på AHCI ?

 

Hvorfor får jeg ikke i AS SSD tall i nærheten av de rundt 500/500 som loves(av OCZ?)?

Om du installerte OS i IDE mode må du gjøre register endringen som er forklart i andre post i denne tråden for å bytte fra IDE til AHCI.

Du får ikke 500/500 som OCZ oppgir som "max", fordi dette er for fullstendig komprimerbar data. AS SSD bruker ukomprimerbar data. Om du vil se høye tall med Agility 3 må du teste med ATTO, Anvil Storage Utilities med 0-fill, eller IOmeter. Da får du også sett om kontrolleren den er koblet til gir grei fart.

ATTO gir bare sekvensielle hastigheter, mens ASU gir tilsvarende målinger som AS SSD, men mer detaljert, og har mulighet for forskjellige kompressjonsnivåer.

Lenke til kommentar

Har forsåvidt den på en annen pc, den presterer bedre ja! Nå har jeg ikke fulgt alle mulige tweeke-tips fra de første postene, bortsett fra det som står over, men det skal vel være bedre uansett?

 

Hvis jeg ikke tar helt feil ble det ikke noe høyere hastighet etter jeg fulgte oppskriften. Før det hadde jeg satt den i AHCI uten å endre noe i regedit. Glemte å si det, men det som jeg skulle endre i regedit, sto der fra før av. Det står jo ahci på AS SSD, men kanskje jeg ikke har fått den over helt korrekt på AHCI?

Lenke til kommentar

S-ATA 6/Gbps kom i 2009

 

Ikke til Macbook vel?

Har prøvd å søke litt etter hva som sitter på hovedkortet til macbook pro fra 2010, men har ikke funnet ut om det er II eller 6/Gbps, dessverre, men på hastigheten du får på en relativt god disk, virker det som om det ikke er sata 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...