Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er SATA II/3g du har? Om det er det ser det greit ut, men ikke rette benchen å poste, AS SSD eller Anvil er best, helst Anvil da denne ser kontrolleren på hovedkortet..

Bruker Sata III/6g, på et Gigabyte GA-790XTA UD4 hovedkort.

Prøvde Anvil, men den ga meg "beta expired"

Skal prøve AS SSD nå.

 

EDIT: Fant siste versjon av Anvil, resultat under.

Ut i fra at du sa det så normalt ut om det var på Sata II, hvor mye mer burde jeg forvente ettersom den står i en Sata III-port?

 

 

Svært dårlig resultat, bruk som nevnt over AMD kontrolleren, det minste du må er å legge inn driveren til marvel kontrolleren, men på denne har du ingen TRIM, så glem denne du...

Lenke til kommentar

Legg inn AHCI driverne til AMD, for du er vel på AHCI i bios(?)....

Som jeg sa, er jeg relativt blank når det gjelder lagringsgrensesnitt og SSD..

Er i bios nå, alle innstillinger rundt Sata står satt til IDE.

Hva skal jeg endre til AHCI? Har OnChip Sata type, onboard ESata mode og Onboard Sata3 mode.

Prøvde å endre alle til AHCI, noe som førte til at Windows boota i loop...

 

Beklager alle spørsmålene.

Lenke til kommentar

Les i post#2 i denne tråden hvordan du kan bytte fra IDE til AHCI uten noboot/BSOD i windows.. Det er vel onchip som er native AMD SATA...

 

Facepalm, hadde ikke lest lenger enn første post på side 1. Sorry.

 

EDIT: Gikk fra 1689 til 2360 i Anvil etter jeg bytta til AHCI. Takker. :)

Endret av Vaffeltryne
Lenke til kommentar

Hei

 

Har nettopp kjøpt meg en intel SSD 520 240GB.

 

Synes den reagerer kjapt og fint men tenkte jeg skulle sjekke her om det virker som at den er riktig satt opp.

 

Kan nevne at jeg har ingen 6GB/s porter så jeg kjøpte et kontroller kort fra highpoint som jeg bruker. HK er Asus P7P55D med 6 intel sata og en jmicron sata men alle disse er 3GB/s så jeg bruker ikke dem.

 

Har foretatt en clean install av Win7 64 og satt SATA til ACHI.

 

legger ved vedlegg av en test slik at ekspertene her kan se om det virker som at den går fint. takker for alle råd.

 

Kan nevne at jeg har skrudd av defrag, writecache, prefetch.

post-6992-0-37674000-1332448391_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei

 

Har nettopp kjøpt meg en intel SSD 520 240GB.

 

Synes den reagerer kjapt og fint men tenkte jeg skulle sjekke her om det virker som at den er riktig satt opp.

 

Kan nevne at jeg har ingen 6GB/s porter så jeg kjøpte et kontroller kort fra highpoint som jeg bruker. HK er Asus P7P55D med 6 intel sata og en jmicron sata men alle disse er 3GB/s så jeg bruker ikke dem.

 

Har foretatt en clean install av Win7 64 og satt SATA til ACHI.

 

legger ved vedlegg av en test slik at ekspertene her kan se om det virker som at den går fint. takker for alle råd.

 

Kan nevne at jeg har skrudd av defrag, writecache, prefetch.

 

Du skal ikke slå av writecache, og bytt til Intel SATAII med en gang, hva du må gjøre før du bytter finner du i post#2 i denne tråden.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hmmm...så intel sata 2 er bedre en kontrollerkortet som jeg kjøpte med 6GB/s?

 

Hmmm...så intel sata 2 er bedre en kontrollerkortet som jeg kjøpte med 6GB/s?

 

Ble bare feil med den editeringen:)

 

Skal teste dette men kan ikke se at det er noen oppskrift på å bytte sata porter i den post #2. Er det ikek bare å bytte?

Lenke til kommentar

Ja, Intel kontrolleren er bedre, se etter "Hvordan bytte til AHCI uten reinstall:" i post 2, denne må du ta før du bytter til Intel kontrolleren, ellers rissikerer du å ikke få bootet med tilhørende BSOD..

 

Bortsett fra dårlig ytelse på marvel kontrolleren din, så mister du i tillegg TRIM, det vil du absolutt ha med din SSD, og da må du på Intel kontrolleren..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hmmm.....jeg kjørte en commando i cmd for å sjekke om trim var på og fikk da opp at det var det. SIkker på at trim ikke fungerer på dette kontrollerkortet?

 

Ellers så fikk jeg BSOD uansett. AHCI er aktivert fra før så den verdien var der allerede. Det betyr en ny resintall....:(

 

jaja

Lenke til kommentar

Ok. Da fikk jeg til å starte opp med intel sata tilkoblet og det var noe annet!!

 

Ser dette ut som at det stemmer ved bruk av SATA 2 for intel 520 240GB?

Dersom jeg kjøper nytt hovedkort, er det kun overføringshastigheten som blir forbedret eller er det alt? (Accesstider ++)

post-6992-0-24393300-1332456043_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Yupp, riktig nå.. Jau, det meste blir bedre, IOPS+sekvensiell+accesstid + at man får TRIM.. Ingen har noensinne fått TRIM på Marvel eller andre eksterne/offchip kontrollere, AMD/ Intel onchip kontroller må til...

Du skal opp i en tusing for greit PCIe SATA/SAS kort, disse uberbillige marvelbaserte kortene er kun greie om man er tom for onboard porter...

 

Legger du inn siste driver for Intel AHCI/RST, så er det mulig å få enda bittelitt bedre resultater.. :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...