Gå til innhold

Test: ColorMunki, Spyder 2 og 3, Eye-One Display


Anbefalte innlegg

Så ikke nevnt (mulig jeg misset det), men Eye One støtter ikke to skjermer.

Jeg har Eye-One Display 2, det stemmer at softwaren deres ikke har støtte for mer enn 1 skjerm, men det er da null problem å kalibrere den ene først, switche hovedskjerm i windows til den andre og gjøre ny kalibrering.

 

Fikk fint kalibrert begge mine tilkoblede skjermer uten noe problem. Regner med at Eye-One softwaren oppdateres for å støtte dette etterhvert.

 

Problemet jeg hadde (dette med XP) var at kalibreringen ikke holdt over reboot. Slik at man i praksis måtte kalibrere en skjerm hver gang man rebootet. Mulig vi snakker om kombinasjoner av skjermkort, os og Eye One her, men for meg fungerte det heller dårlig.

Man må jo lagre profilen og assigne den som default. Har kjørt både XP, XP x64 og Vista x64 uten problem. Kalibreringen holder til evig tid når profilen er lagret. Virker på meg som det her er snakk om bruksfeil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man må jo lagre profilen og assigne den som default. Har kjørt både XP, XP x64 og Vista x64 uten problem. Kalibreringen holder til evig tid når profilen er lagret. Virker på meg som det her er snakk om bruksfeil.

 

Takk for tilliten ;)

 

(men i dette tilfellet var det nok ikke det som var problemet, mange andre som hadde samme problem og support hos x-rite bekrefter det samme)

Lenke til kommentar
Man må jo lagre profilen og assigne den som default. Har kjørt både XP, XP x64 og Vista x64 uten problem. Kalibreringen holder til evig tid når profilen er lagret. Virker på meg som det her er snakk om bruksfeil.

 

Takk for tilliten ;)

 

(men i dette tilfellet var det nok ikke det som var problemet, mange andre som hadde samme problem og support hos x-rite bekrefter det samme)

Har man fargeprofilen på fil, og velger den i Windows XP (eller hvilket som helst annet OS) som default profil, hvordan kan dette ikke fungere? Vennligst utdyp, jeg er nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Etter å ha hatt en del spørsmål og småproblemer som jeg ikke så lett fant svar på, så er jeg ikke så overvettes imponert over Datacolor sin kundestøtte, og supportsidene deres flommer ikke akkurat over med hjelpeinformasjon. Etter mye søking på nett ser det ut som jeg ikke er den eneste som har erfaring med at kundestøtten deres kunne vært bedre. Jeg har funnet flere som klager på forum o.l. over at henvendelser til support blir besvart med generelle "ferdigkokte" svar og henvisninger til informasjon som ikke egentlig løser problemet deres.

 

....

 

Tross en del småproblemer er jeg alt i alt rimelig godt fornøyd med Spyder 3.

 

Jens

 

Jeg har hatt to versjoner av Spyder, først den "opprinnelige" som bare het Spyder Pro, hoppet så over Spyder2, men har en Spyder3 Elite nå.

 

Den første versjonen hadde et utrolig dårlig brukergrensesnitt og selv om resultatene ble mye bedre enn ingen kalibrering bestemte jeg meg for å oppgradere etter å ha sett diverse positive omtaler av både Spyder2 og Spyder3.

 

Jeg ble ganske overrasket over hvor lite forbedret siste versjon var. Det kan da umulig være så vanskelig å lage et bra brukergrensesnitt for kalibrering. Så jeg er enig med mye av det Jens skrev, det er stort forbedringpotensiale for programvaren, og support er ikke Datacolors sterke side. Den opprinnelige Spyderen var det ekstremt dårlig med oppdateringer til, og sist jeg sjekket fant jeg ikke programvaren på Datacolors side i det hele tatt. Men blir man først kjent med programvaren så blir heldigvis resultatet bra.

 

Når det gjelder kalibrering av flere skjermer i Windows er det et generelt problem, i hvert fall med XP hvis skjermene drives av samme skjermkort. Windows vil i utgangspunktet ikke laste to profler i samme skjermkort. Det er et kontrollpanel utility som kan lastes ned fra Microsoft som kanskje kan hjelpe, men jeg valgte til slutt å kjøpe et ekstra skjermkort for å slippe å koble skjermer til og fra for å få kalibrert begge. Ser TGB skriver at med Eye-One er det bare å bytte hovedskjerm i windows. Det virket ikke for meg med Spyder Pro eller Spyder3 Elite, men mulig at det var et problem knyttet til mitt oppsett (Windows klarte ikke å identifisere begge skjermer korrekt så lenge de stod på samme skjermkort).

 

Haakonts: Hvis kalibreringen ikke holder over en reboot så har du problemer med at profilen ikke lastes. I verste fall kan du sette opp Windows til å laste profilen, antar du har gitt den et navn og d burde det være mulig å finne den igjen, men jeg kjenner ikke Eye Ones programvare.

Lenke til kommentar
Når det gjelder kalibrering av flere skjermer i Windows er det et generelt problem, i hvert fall med XP hvis skjermene drives av samme skjermkort. Windows vil i utgangspunktet ikke laste to profler i samme skjermkort. Det er et kontrollpanel utility som kan lastes ned fra Microsoft som kanskje kan hjelpe, men jeg valgte til slutt å kjøpe et ekstra skjermkort for å slippe å koble skjermer til og fra for å få kalibrert begge. Ser TGB skriver at med Eye-One er det bare å bytte hovedskjerm i windows. Det virket ikke for meg med Spyder Pro eller Spyder3 Elite, men mulig at det var et problem knyttet til mitt oppsett (Windows klarte ikke å identifisere begge skjermer korrekt så lenge de stod på samme skjermkort).

Dette er for meg ekstremt merkelig. Kjører blant annet Windows XP SP3 med 2 skjermer (samme skjermkort). Har lagret profil for skjermene, går på blank desktop, høyreklikker, velger properties/egenskaper: fanekort settings.

 

- Trykker på skjermen jeg ønsker å assigne profil (1 eller 2)

- Trykker Advanced i samme skjermbilde/fanekort (nederst til høyre)

- Velger fanekort Color Management

- Add, velger profil-filen, setter som default

- Repeterer for andre skjermen (1 eller 2, avhengig av hvilken jeg valgte for første runde).

 

Jeg benytter ingen sære utilities. Samme fremgangsmåten i Vista.

 

Edit:

Kjører Windows XP Pro, Windows XP x64 Pro eller Windows Vista Enterprise x64 eller Windows Vista x64 Ultimate om det kan ha noe betydning.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Når det gjelder kalibrering av flere skjermer i Windows er det et generelt problem, i hvert fall med XP hvis skjermene drives av samme skjermkort. Windows vil i utgangspunktet ikke laste to profler i samme skjermkort. Det er et kontrollpanel utility som kan lastes ned fra Microsoft som kanskje kan hjelpe, men jeg valgte til slutt å kjøpe et ekstra skjermkort for å slippe å koble skjermer til og fra for å få kalibrert begge. Ser TGB skriver at med Eye-One er det bare å bytte hovedskjerm i windows. Det virket ikke for meg med Spyder Pro eller Spyder3 Elite, men mulig at det var et problem knyttet til mitt oppsett (Windows klarte ikke å identifisere begge skjermer korrekt så lenge de stod på samme skjermkort).

Dette er for meg ekstremt merkelig. Kjører blant annet Windows XP SP3 med 2 skjermer (samme skjermkort). Har lagret profil for skjermene, går på blank desktop, høyreklikker, velger properties/egenskaper: fanekort settings.

 

- Trykker på skjermen jeg ønsker å assigne profil (1 eller 2)

- Trykker Advanced i samme skjermbilde/fanekort (nederst til høyre)

- Velger fanekort Color Management

- Add, velger profil-filen, setter som default

- Repeterer for andre skjermen (1 eller 2, avhengig av hvilken jeg valgte for første runde).

 

Jeg benytter ingen sære utilities. Samme fremgangsmåten i Vista.

 

Edit:

Kjører Windows XP Pro, Windows XP x64 Pro eller Windows Vista Enterprise x64 eller Windows Vista x64 Ultimate om det kan ha noe betydning.

 

Microsoft Color Control Panel Applet for Windows XP, for styring av ICC profiler, kan lastes ned her. http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Lenke til kommentar
Når det gjelder kalibrering av flere skjermer i Windows er det et generelt problem, i hvert fall med XP hvis skjermene drives av samme skjermkort. Windows vil i utgangspunktet ikke laste to profler i samme skjermkort. Det er et kontrollpanel utility som kan lastes ned fra Microsoft som kanskje kan hjelpe, men jeg valgte til slutt å kjøpe et ekstra skjermkort for å slippe å koble skjermer til og fra for å få kalibrert begge. Ser TGB skriver at med Eye-One er det bare å bytte hovedskjerm i windows. Det virket ikke for meg med Spyder Pro eller Spyder3 Elite, men mulig at det var et problem knyttet til mitt oppsett (Windows klarte ikke å identifisere begge skjermer korrekt så lenge de stod på samme skjermkort).

Dette er for meg ekstremt merkelig. Kjører blant annet Windows XP SP3 med 2 skjermer (samme skjermkort). Har lagret profil for skjermene, går på blank desktop, høyreklikker, velger properties/egenskaper: fanekort settings.

 

- Trykker på skjermen jeg ønsker å assigne profil (1 eller 2)

- Trykker Advanced i samme skjermbilde/fanekort (nederst til høyre)

- Velger fanekort Color Management

- Add, velger profil-filen, setter som default

- Repeterer for andre skjermen (1 eller 2, avhengig av hvilken jeg valgte for første runde).

 

Jeg benytter ingen sære utilities. Samme fremgangsmåten i Vista.

 

Edit:

Kjører Windows XP Pro, Windows XP x64 Pro eller Windows Vista Enterprise x64 eller Windows Vista x64 Ultimate om det kan ha noe betydning.

 

Kjører også XP Pro SP3, men det var vel SP2 når jeg hadde dette problemet. I dag, med to skjermkort kan jeg gjøre akkurat det du beskrev. Tidligere med kun ett (NVIDIA 7600GS), fungerte ikke dette. Begge skjermer fikk den profilen jeg assignet sist. Med Color utilitien fra Microsoft (som ikke er spesielt sær) fungerte det, men jeg måtte fysisk koble fra en skjerm for å få kalibrert den andre.

 

Dette er et kjent og ganske vanlig problem. Det finnes mye info om dette på nettet, og det skal visstnok fungere uten problemer med noen system, men ikke alle. Så jeg antar at du er heldig og har hardware som ikke gir problemer. Noen sier det er knyttet til AGP kort, men jeg har PCI og det løste ikke problemet for meg. Her er en link til en side som handler om dual monitor oppsett for XP.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Har en Spyder som ligger å støver et eller annet sted :roll:

Men jeg tror jeg har fått stillt inn skjermen ganske bra uten den (men jeg skal selvfølgelig ta den i bru ... etter hvert)

 

Dette derimot...

Stakkars den grafiske designeren som sender en trykksak som ferdig PDF til trykkeriet uten å ha kompensert tilstrekkelig for den mørkningen som ofte kommer når digitale bilder skal gjøres om til blekkpunkter på papir.

... er noe jeg har lagt merke til.

Både på utskrift på egen printer og bestillte utskrifter.

Hvordan kompanserer jeg best for dette?

Å bruke Exposure justeringen i PS er neppe veien å gå siden det da vil resultere i utbrente områder.

Jeg har gjort et forsøk på å justere et bilde med curves. Tok tak i curves linjen på midten og dro den litt opp til venstre. Har ikke testen noen utskrift ennå, men er dette en metode som vil funke?

Lenke til kommentar
Er det av populistiske årsaker at Pantone sin Huey (Pro) ikke er evaluert? Slik jeg har vokst opp med grafisk materiale er Pantone nærmest fargenes Gud, og deres fargevifter er bransjens svar på Bibelens 10 bud — så jeg liker å tro at mitt valg av deres kalibrator har vært et godt valg ...

 

 

Jeg har en Pantone Huey liggende i skapet her, og den ble raskt byttet ut mot Spyder 3 Elite, og jeg synes det ble bedre med Spyder 3 Elite. Men det var helt til jeg fikk Color Munki :)

 

Andreas

Endret av andreash
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger vært å nippet til å kjøpe Colormunki, men prisen er dessverre ikke spisende per dags dato. Mangler også en (god nok) printer som jeg bruker nok til å forsvare bruken av profilering av papir. Datacolor har i disse dager lansert Spyder 3 Studio SR som skal ta igjen Colormunki på hastighet og nøyaktighet når det gjelder kalibrering og profilering av printer/papir. Ca 1500kr billigere er estimert pris når den kommer.

 

Har Spyder 3 Elite til personlig bruk og er fornøyd bortsett fra at Datacolor har lagt inn "DRM" i sin software. Jeg ønsker å installere og bruke programvare uten å være avhengig av å låse den opp via telefon/internett/gudvethva - spesielt når jeg er på farten. Det er ganske unødvendig å sjekke at man bruker "geniune" software med en Spyder 3 - hva eller skulle jeg brukt?!

 

Når det er sagt så legger versjon 3.1.1. av softwaren (til Mac) til noen nye flotte elementer som visuell måling av lys i rommet for hver fargepatch som måles av softwaren på skjermen. Dette har tilført enda mer korrekt resultat for meg og mine skjermer.

Lenke til kommentar

Gjorde akkurat en re-kalibrering av skjermene min med Eye-One Display 2 (3 måneder siden sist). Flexscan skjermen var uendret, mens Dell skjermen jeg bruker som skjerm nummer 2 hadde endret seg. Rimelig overbevist om at FlexScan er skjermmerke jeg vil gå for neste gang også, ekstremt høy kvalitet og uendelig med justeringsmuligheter.

 

Hvilken Luminance innstilling bruker folket? Anbefalt er 140, men det gir da ekstremt mørk skjerm etter min smak.

Lenke til kommentar
Hvilken Luminance innstilling bruker folket? Anbefalt er 140, men det gir da ekstremt mørk skjerm etter min smak.

Har dessverre ikke mulighet til å måle dette i mitt nåværende oppsett, men har den ganske langt nedjustert. I følge boka "The Photographers Guide to Color Management" blir det nevnt at en LCD-skjerm bør være mellom 90 og 120 cd/m².

 

Forfatteren er Phil Nelson og han har jobbet bl.a hos Apple og Adobe, nå jobber han som fargeekspert hos X-Rite (som bl.a. har ColorMunki).

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til at 80-90 cm/m2 skal være for mørkt. Jeg sitter i dunkel belysning med tre 40w lyspærer i taket to meter fra meg og synes 90 cm/m2 er i meste laget for mine øyne. 140 høres rett og slett vondt ut. Nå sitter jeg riktig nok med "hood" rundt min Eizo da.

Kjører for øyeblikket 225 cm/m2 - kan da ikke sette skjermen i dvalemodus heller (skal jeg levere fra meg bilder tuner jeg ned til 120 og gjør justeringer).

Lenke til kommentar
Har du tre fire 1000w langlys til bil i taket eller? :eek: Hehe. Hvor mye ligger sortnivået på din Flexscan ettersom du har 225 cd/m2?

Mener Eye-One antydet 0.1 cd/m2? Husker ikke helt, men sortnivå er ikke noe problem - det ser sort ut (ikke grått).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...