Gå til innhold

Test: ColorMunki, Spyder 2 og 3, Eye-One Display


Anbefalte innlegg

Jeg vil bare få nevne at disse også egner seg til kalibrering av TV, for eksempel ved hjelp av det utmerkede ColorHCFR, som er fritt. Her på akam må det jo være en og annen som er opptatt av gjengivelse av bilder også, tenkte jeg. Jeg bruker Spyder3, og synes det fungerer fint, eller litt rot med drivere og sånn for å få den til å være venn med ColorHCFR.

 

Altså, et ekstra bruksområde for pc-skjermkalibreringsdingsen som det er lett å glemme. Korrekt hvitbalanse, gråskala og gamma skal man ikke kimse av.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 år senere...
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Litt gammel tråd her, men prøver allikevel.

 

Noen som vet hvor man evt. kan få leid slike kalibreringsverktøy? De koster jo en god del og når man først har kalibrert skjermen en gang holder vel det? Eller har jeg misforstått?

Er omtrent som å pumpe opp et sykkeldekk, du må gjenta prosessen en gang i blant.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Litt gammel tråd her, men prøver allikevel.

 

Noen som vet hvor man evt. kan få leid slike kalibreringsverktøy? De koster jo en god del og når man først har kalibrert skjermen en gang holder vel det? Eller har jeg misforstått?

Er omtrent som å pumpe opp et sykkeldekk, du må gjenta prosessen en gang i blant.

 

Hvorfor må man det? Og hvor ofte er "en gang i blant"? Kommer vel an på modell og merke går jeg ut ifra.

Lenke til kommentar

Hvorfor må man det? Og hvor ofte er "en gang i blant"? Kommer vel an på modell og merke går jeg ut ifra.

Dette var viktigere tidligere med CRT-skjermer, men også LCD-skjermer endrer seg over tid. Har ikke sett noen som har gjort noen seriøs test på dette, og anbefalnger varierer fra daglig til ukentlig eller lenger. Jeg vil tro selv en gang i måneden er overkill med moderne LCD-skjerm med LED-baklys. På den annen side tar det ikke lang tid når man først har kalibreringsutstyr. Selv å låne det og kalibrere en gang er imidlertid bedre enn ingen kalibrering. Endret av se#
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...