Gå til innhold

Peter Kovacs målet - Toppen av usportslighet?


Dotten

Riktig av Kovacs å score?  

251 stemmer

  1. 1. Riktig av Kovacs å score?

    • Ja
      93
    • Nei
      135
    • Vet ikke/ingen formening
      23


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt riktig å score. Opdal må ha kjent at han hadde vondt, og tok derfor en risiko ved å fortsette! Det er ikke bare sånn at han plutselig får vondt akkurat der, han må ha kjent at det ikke var godt og derfor gå av banen. Så derfor kan Opdal og Brann bare skylde seg selv for det som skjedde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS
Helt riktig å score. Opdal må ha kjent at han hadde vondt, og tok derfor en risiko ved å fortsette! Det er ikke bare sånn at han plutselig får vondt akkurat der, han må ha kjent at det ikke var godt og derfor gå av banen. Så derfor kan Opdal og Brann bare skylde seg selv for det som skjedde.

Er du utdannet knespeisalist? Virker ikke sånn, nei. Slike smerte kan komme og gå like plutselig.

Lenke til kommentar

Dommeren må ha vært helt borte i kampen uansett. Dere så jo målet han Semb fyren gjorde helt på overtid. Og det er klart at Kovac setter ballen i mål i løpet av den tiden han har. Dog han kunne såklart ha spilt ballen utenfor og blitt sett på som en helt, men han var ikke så smart ;)

Lenke til kommentar

Eg har ingen interesse for fotball eller sport generelt, så eg svarer heilt uavhengig av hvilket lag eg likar best osv. Har aldri hørt om nokon av desse spelarane før.

 

Slik eg ser det utnytta Kovacs svakheita til ein motstandar og dette er heilt riktig å gjøre.

 

Unntaket er hvis det er ein fastsatt regel i spelet at du ikkje skal gjere det, etikk og moral er i konstant endring så i det store og heile synast eg ikkje det skal spele inn her.

 

Hvis det er nokon som er usportslige etter mine standarer så er det Brann (og dei som klagar på Kovacs oppførsel her i tråden), som ikkje har vett til å berre spele vidare og gi alt dei kan for å vinne.

 

Fagermos oppførsel har eg ikkje heilt sansen for, med mindre formålet var å demotivere/distrahere Brann-spelarane. Å glede seg over ei scoring er ein ting, men hån er ikkje på sin plass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Først og fremst, ja jeg er bergenser og ja jeg heier på Brann. Men, hvorfor gjør dette meg mer inhabil, enn en Odd-supporter som mener at Kovacs gjorde det rette?

 

Jeg synes handlingen til Kovacs var usportslig i henhold til Fair Play, så vidt jeg kan se så er det ingen her i tråden som mener at det han gjorde var imot regelverket, men imot normal etikk og prinsippene innenfor Fair Play. (Se: http://www.fotball.no/nff/Fair-Play/Fair-P...toppfotballen/)

 

Det er også mange som drar frem situasjonen med taklingen til Bakke som fører til rødt kort. Først og fremst så har ikke dette noe med denne diskusjonen å gjøre, og så vidt jeg kan se så er det heller ingen som forsvarer Bakkes handling. Jeg tror vi alle egentlig er enig om at det var en stygg takling, hvorvidt han fortjente rødt kort derimot er nok mer omdiskutert, men heller ikke dette er relevant for situasjonen med Kovacs.

 

La oss holde oss til tema.

Lenke til kommentar
Hehe, Fair Play er visst et fremmedord i Skien.. LÆR DET!

Beklager, har ikke og bor ikke i Skien :)

 

Kovacs er minst 10 meter fra Opdal, som har kontroll før han faller. Du skal som sagt ha ganske mangel på fotballforståelse for å ikke skjønne hva som skjer. Da blir det en etisk vurdering fra Kovacs side - og det er som sagt greit at han scorer da det ikke er noen skreven regel på det, men moral eier han ikke - noe etterspillet av situasjonen fra Odd/Kovacs sin side underbygger.

 

Hadde Odd gått ut og beklaget det ETTER TV-bildene, hadde skaden vært hakket mindre.

Dommeren blåser ikke, da må Kovacs anta at det er greit å fortsette, skal spillerene plutselig begynne å ta hensyn til hver gang dommeren gjør feil?

 

Trra, du er direkte latterlig. Gi en god grunn for at Opdal skulle filme når han har full kontroll på ballen? Dommeren kan ikke stoppe noen om de stiller 10 mann rundt ballen ved cornerflagget, men det er en smule usportslig. "Dommeren stoppa oss ikke, så da går det fint". Noen andre fra Skien som er enig med vår venn her?

Les det jeg skrev i et tidligere innlegg angående skuespill.

 

Cornerflagg situasjonen din hadde blitt avblåst ;)

 

Er ikke fra Skien :)

 

 

Er du utdannet knespeisalist? Virker ikke sånn, nei. Slike smerte kan komme og gå like plutselig.

Hvordan skal kovacs vite det da? Greit han er fotballspiller, men han for ikke betalt får å vurdere kneskader.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Helt riktig å score. Opdal må ha kjent at han hadde vondt, og tok derfor en risiko ved å fortsette! Det er ikke bare sånn at han plutselig får vondt akkurat der, han må ha kjent at det ikke var godt og derfor gå av banen. Så derfor kan Opdal og Brann bare skylde seg selv for det som skjedde.

Er du utdannet knespeisalist? Virker ikke sånn, nei. Slike smerte kan komme og gå like plutselig.

Jeg er overhodet ikke en ekspert (så langt unna som det er mulig tror jeg). Men han kjente tydelig en skade, og derfor burde han gå ut. Ikke risikere at det skal kunne hemme han under kampen!

Lenke til kommentar

Fordi Opdal mister ballen, faller i bakken og vrir seg i smerte? At Kovacs visste kva som skjedde er det ikkje tvil om. Måten han såg seg tilbake og ikkje jubla viste jo at han var klar over situasjonen.

 

Å skli og miste ballen er greit, då kan motstandaren ta ballen, men det er ganske klart at Opdal ikkje sklir her. Full i adrenalin prøver han i eit siste desperat forsøk å sparke vekk ballen i siste sekund, men er for sein.

 

Reglar er ein ting, etikk og fair play er noko anna. Når ein spelar er skada og eit lag spelar ballen over sidelinja er det fair play å gi ballen tilbake til laget som spelte den ut. Dette er noko alle praktiserer. Eg har sett 1 situasjon der eit lag ikkje gav den tilbake, uvisst av kva grunn. Dommaren skal blåse når det er ein stygg skade, evt. hovudskade, det er ikkje påkrevd å blåse i den situasjonen i henhold til regelboka, med mindre det står noko eg ikkje har fått med meg.

Lenke til kommentar

Det er det tvil om, og når dommeren ikke blåser kan ikke Kovacs få skylden her.

 

Som jeg har nevnt tidligere, for alt Kovacs vet kan dette være skuespill, dommeren blåser ikke, da kan han sette den i mål. Ikke lett å avgjøre i kampens hete.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Synes faktisk det er helt utrolig at det er en diskusjon rundt det. En ting er å forsvare Kovacs i forhold til regelboken, men det skal da ikke være en diskusjon rundt det moralske?

 

Om han tolket situasjonen som at Opdal tabbet seg ut (hvilket er lite trolig), burde han og Odd ha beklaget det i ettertid. Dette har ikke skjedd, og kommer lite trolig til å skje.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS
Fordi Opdal mister ballen, faller i bakken og vrir seg i smerte? At Kovacs visste kva som skjedde er det ikkje tvil om. Måten han såg seg tilbake og ikkje jubla viste jo at han var klar over situasjonen.

 

Å skli og miste ballen er greit, då kan motstandaren ta ballen, men det er ganske klart at Opdal ikkje sklir her. Full i adrenalin prøver han i eit siste desperat forsøk å sparke vekk ballen i siste sekund, men er for sein.

 

Reglar er ein ting, etikk og fair play er noko anna. Når ein spelar er skada og eit lag spelar ballen over sidelinja er det fair play å gi ballen tilbake til laget som spelte den ut. Dette er noko alle praktiserer. Eg har sett 1 situasjon der eit lag ikkje gav den tilbake, uvisst av kva grunn. Dommaren skal blåse når det er ein stygg skade, evt. hovudskade, det er ikkje påkrevd å blåse i den situasjonen i henhold til regelboka, med mindre det står noko eg ikkje har fått med meg.

Sikter du til Nederland-Portugal i EM-04?

 

Ikke prøv å ro dere i land med "trodde han filma" osv.

 

Kovacs får like mye penger om han spiller fair eller ikke. Odd hadde 95% sikkert vunnet uansett. Hva er da vitsen med å være drittsekk? Fagermo tar forøvrig kaka.

Lenke til kommentar
Hvorfor drar dere inn Bakke her, lag en ny tråd om det...

 

Hvorfor drar dere inn hele Odd Grenland? Lag en ny tråd om det...

 

Hvis det er så utrolig viktig at man ikke drar inn og sammenligner med andre situasjoner og ber oss holde oss til diskusjonen rundt Covaks må det vel være mulig å unngå komentarer som: "Fair play finnes ikke i Odd" og "Fair play praktiseres visst ikke i Skien".

Endret av mrjazz
Lenke til kommentar
Satser på at neste gang en oddspiller ligger nede med en skade så prøver ingen brannspillere å hjelpe han, vi har gjort det før, men aldri mer. Ikke vårt problem.
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/artic...e?service=print

neste gang driter vi i de da ikke bryr seg om andre en seg selv

 

Jeg ser ingen grunn til at man grunnet Kovacs skal senke seg ned på samme nivå. Da bli det jo bare dobbeltmoralsk. Kjekt å se at noen Brann-spillere får veldig skryt av Odd-supportere dog. ;)

 

Helt riktig å score. Opdal må ha kjent at han hadde vondt, og tok derfor en risiko ved å fortsette! Det er ikke bare sånn at han plutselig får vondt akkurat der, han må ha kjent at det ikke var godt og derfor gå av banen. Så derfor kan Opdal og Brann bare skylde seg selv for det som skjedde.

 

 

Slike låsninger i leddbånd er ikke noe man nødvendigvis føler på. Veldig ofte må man ha leddet i en spesiell vinkel med et visst trykk for at det plutselig "stikker" enormt og alt bare låser seg. Jeg har hatt det samme i ankelen, hvor det selv flere måneder etter skaden oppstod situasjon hvor det bar rett i bakken.

 

Det medisinske apparatet burde nok tatt ut Opdal, spesielt grunnet hans historikk med kneproblemer. De bommet jo med David Nielsen tidligere i år også, som spilte med hjernerystelse.

 

Men det endrer ikke det at Kovacs befant seg i en situasjon hvor han tok et etisk valg. Hadde dette vært midt på banen med en utespiller ville han sikkert spilt ut ballen (eller en medspiller ville pekt og gjort han oppmerksom om han ikke så det), men her velger han altså å score når det er en keeper som ligger nede. Det er noe med dette om hvordan man skal vinne, den scoringen der så man jo lang vei ikke var noe som gledet Kovacs. Spillerne tok jo ogs, i følge kommentatorene, en diskusjon i ettertid men med Fagermos viltre feiring var det vel liten sjans for å la Brann gå opp og score et mål.

 

Jeg kan umulig tenke meg at denne seieren ikke kom med en bismak. Fair play handler om etiske valg den involverte må ta som ikke involverer regler. Det er ingen regler som sier at man ikke skal sykle fra en Tour-leder i Tour de France, men man gjør det allikevel ikke. Ingen vil vinne på den måten. I fotball har vi mange lignende normer. Man spiller ballen ut ved skade og når man da tar kastet spiller man ballen tilbake til det andre laget. Hvis ikke anses det som usportslig, selv om man har reglene på sin side.

 

Dette er nettopp en slik situasjon, hvor spilleren selv må foreta et etisk valg og ikke kan hjemme seg bak manglende pipelyd. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor drar dere inn Bakke her, lag en ny tråd om det...

 

Hvorfor drar dere inn hele Odd Grenland? Lag en ny tråd om det...

 

Hvis det er så utrolig viktig at man ikke drar inn og sammenligner med andre situasjoner og ber oss holde oss til diskusjonen rundt Covaks må det vel være mulig å unngå komentarer som: "Fair play finnes ikke i Odd" og "Fair play praktiseres visst ikke i Skien".

Og grunnen til det er at INGEN som holder med Odd har innrømmet at det faktisk var umoralskt. Det har derfor en relevans. Jeg stilte det forøvrig som et spørsmål i tilfelle noen Odd-supportere faktisk har vettet i behold.

 

Jeg har kritisert Odd som klubb, Kovacs som spiller og Fagermo som trener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...