Gå til innhold

Peter Kovacs målet - Toppen av usportslighet?


Dotten

Riktig av Kovacs å score?  

251 stemmer

  1. 1. Riktig av Kovacs å score?

    • Ja
      93
    • Nei
      135
    • Vet ikke/ingen formening
      23


Anbefalte innlegg

Spill til fløyta går. Usportslig? Vil ikke si det.

Nå er det nøyaktig dét FairPlay går ut på. Å stoppe spillet selv, uten innblanding fra dommeren eller fløyta hans.

 

 

http://www.dagbladet.no/sport/2008/09/15/546886.html

 

Viking - Brann

- Jeg ser han ligger nede, men når dommeren vurderer at det ikke er noe alvorlig kan jeg fortsette spillet, der har jeg regelverket på min side, sier Vaagan Moen bestemt etter kampen.

 

Nye regler av året tilsier at det er dommerens ansvar alene å stanse spillet ved skade.

 

- Det er klart det er en omdiskutert regel, men jeg må nesten forholde meg til den sånn som den er nå, avslutter Vaagan Moen.

Endret av Havard_92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Ser mange blander inn andre personer og hendelser. I mine øyner skal fair play sees uavhengig eller til tross for slikt, det er det som gjør fair play til en verdsatt egenskap. Fair play er å la være når "alle andre" hadde falt for fristelsen. Å spille ballen ut over sidenlinjen ved skade er så og si en uskreven regel i fotball, og er enkel å følge når man ikke er i nærheten av å score, det er først med slike situasjoner som dette vi kan se "ekte" fair play, det er tidligere i tråden vist til Di Canio, han tok ballen med hånden når målet stod åpent, keeper lå nede med skade langt ute i feltet. Fifa deler ut en fair play-pris hvert år, så fair play er utvilsomt noen som ansees som viktig innen fotballen. Di Canio fikk den i 2001, Kovacs kunne i går ha gjort seg selv til en kandidat for en slik pris.

 

Var det galt av å Kovacs å score? Nei, han har reglene på sin side. Var det fair play? Nei.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Merker jeg blir provosert av å lese alt om dette. Hvis du hadde vært spill og jobben din var å score, hva hadde du gjort? Selv om jeg er en rettskaffen mann, hadde jeg gjort nøyaktig det samme som Kovacs. Vis meg den spissen i TL som IKKE hadde gjort det.

 

Vi har Peter Kovacs, vi har Peter Kovacs...

Lenke til kommentar

Say no more!

 

http://www.youtube.com/watch?v=EWdf5ZLbtYo

 

DETTE er fair play!

 

Og vedrørende situasjonen som blir pekt på hvor PVM var innblandet er ikke det samme (og det viste seg jo at den Viking spilleren ikke var skadet i det hele tatt, men derimot faket skadet), og det er heller ikke det samme med latterlige sammenligninger som om at en forsvarspiller får strekk i en løpsduell med en angriper.

 

Her oppstår HELE situasjonen pga en kneskade som Kovacs har påført Opdahl. Det var ikke en duell, det var ingenting Kovacs gjorde som medførte at Opdahl var i fare for å miste ballen. Ser enkelte mindre begavede inklusiv Fagermo hevder at Kovacs presset Opdahl og at det var derfor han "Falt". Det blir jo for dumt. Selv om om Kovacs loffet mot Opdahl så kalles ikke det der press. Han var alt for langt unna da Opdahl la seg ned.

 

Er enig i at det ser dumt ut og tenkte selv at det var latterlig av Opdahl å ikke sparke ballen ut og så like etter forsøke å stoppe Kovacs likevel. Men det som sansynligvis er skjedd er at Opdahl har fått en vridning, noe som medførte store og ekle smerter når han stanset den rolige ballen som kom mot ham. Smertene var sikkert veldig bråe, og var der tydeligvis ikke når han gikk vanlig. Dette er vel også grunnen til at han ikke gikk ut.

 

Nei alle dere som mener at Kovacs sin handling var helt grei, sett dere inn i situasjonen om dette ble gjort mot dere selv.

 

Og stort sett alle lag har "stygge" spillere i laget sitt. Brann har Bakke, Start har Hulsker osv osv...

 

Og Odd supportere og dere andre som snakker om fair play. Ingen kommentarer på at Kovacs MURET ned sin egen spiller med albuen midt i trynet hans i situasjonen som skadet Opdahl og Fakiri. Hadde dommeren sett dette kunne han ha gitt direkte rødt kort selv om det var egen spiller som ble skadet. Farlig spill er farlig spill uansett hvem det rammer.

 

Og la det atter engang være sagt ingen Brann supportere som støtter Bakke sin spillestil. Selv om jeg synes han har kommet seg med færre stygge taklinger så har han alt for mange av dem. Heldigvis ble ikke Odd spilleren alvorlig skadet.

 

Så igjen ser jeg at bergensere klarer å innrømme egne feil mens dere andre som "hater" bergensere og Brann ikke klarer å se tømmerstokken i eget øye!

Lenke til kommentar

Selvinnsikten til eget lag er stor hører jeg? Vi i Bergen evner iallefall å innrømme at Bakke til tider spiller stygt (og mange vil ha han bort) og at Austin har noen harde taklinger.

 

Kovac var usportslig i går - punktum. Du skal ha ganske sterke Odd-briller for å ikke se det. At Odd var det beste laget og hadde vunnet kampen uavhengig av situasjonen, er det heller ingen i Bergen som protesterer på. Brann var tannløse og hadde ingenting å stille med. Kampen vil uansett bli husket for den forferdelige hendelsen til Kovac, og det er synd for resten av Odd-laget (spesielt Bentley imponerte meg) som rundspilte Brann.

Lenke til kommentar

Det at Kovacs scorer er en ting, en spiss vinner ballen høyt i banen, og scorer. Hadde han gjort det hadde jeg forstått han, da kunne han forklart at han ikke fikk med seg at Opdal var skadet, men trodde han sklei. Men det blikket tilbake på en Opdal i smerte, gir avsmak. Når vi også ser feiringen til Fagermo gir det bare en eneste stor kvalme.

 

Har sett noen klipp med hvordan det skal gjøres, blant annet di Canio sin. Personlig mener jeg spillet bare skal stoppes ved hodeskader, eller veldig alvorlige skader, men når det gjelder keeper, er det annerledes, en back, en midtbane eller spiss, og du spiller til ballen går ut, men når keeper går ned og du scorer viser du hvor lite ære du selv har.

Lenke til kommentar
Det at Kovacs scorer er en ting, en spiss vinner ballen høyt i banen, og scorer. Hadde han gjort det hadde jeg forstått han, da kunne han forklart at han ikke fikk med seg at Opdal var skadet, men trodde han sklei. Men det blikket tilbake på en Opdal i smerte, gir avsmak.
Det er vel det han har sagt i etterkant? At han trudde Opdal sklei?
Når vi også ser feiringen til Fagermo gir det bare en eneste stor kvalme.
Skjønner faktigst den veldig godt. Veldig unødvendig.
Lenke til kommentar
Det at Kovacs scorer er en ting, en spiss vinner ballen høyt i banen, og scorer. Hadde han gjort det hadde jeg forstått han, da kunne han forklart at han ikke fikk med seg at Opdal var skadet, men trodde han sklei. Men det blikket tilbake på en Opdal i smerte, gir avsmak.
Det er vel det han har sagt i etterkant? At han trudde Opdal sklei?
Når vi også ser feiringen til Fagermo gir det bare en eneste stor kvalme.
Skjønner faktigst den veldig godt. Veldig unødvendig.

 

Joda, han sa det i etterkant. Det var vel etter at han fikk prentet inn hva han skulle si. Den utalelsen tror jeg helt ærlig var avtalt. Tror dessverre ikke på han når han sier det. For det blikket tilbake er vel tydelig bevis på at han ikke egentlig er i tvil.

Lenke til kommentar
Har sett noen klipp med hvordan det skal gjøres, blant annet di Canio sin. Personlig mener jeg spillet bare skal stoppes ved hodeskader, eller veldig alvorlige skader, men når det gjelder keeper, er det annerledes, en back, en midtbane eller spiss, og du spiller til ballen går ut, men når keeper går ned og du scorer viser du hvor lite ære du selv har.

 

Litt annerdeles med Di canio, fyren har ganske lang tid på seg, itilleg er han lengere unna mål, har flere motspillere rundt seg, det er ingen opplagt 100% sjanse. Hadde han stått nærmere mål alene hadde saken vært annerledes.

 

Keeperene er stort sett for pysete, dommerene gir de altfor mange frispark. Det at Opdal faller sammen er virkelig ikke et bra nok argument for at Kovacs skal spille ut ballen, for alt Kovacs vet tabber Opdal seg ut og forsøker å ro det i land med litt skuespill, han sparker jo etter Kovacs\ballen etterpå!! Opdal har gjort tabber før, så at han kan dritte seg ut på et utspill er ikke utenkelig.

Lenke til kommentar

La oss starte med det første først. Det er en vesentlig forskjell på om en indreløper, spiss eller venstreback holder seg til kneet i forhold til hvis en keeper blir liggende nede ved skade. En utespiller er én av ti andre, og motstanderen får i beste fall enten en mulighet til å skaffe laget en sjangse, eller en brukbar sjangse til å score. Hvis keeperen blir liggende nede er det helt opplagt at motstanderen får en 500% større mulighet til å score. Det er helt opplagt at dette er det samme som å gi motstanderen et mål.

 

For det andre: Brann hadde ingen gevinst over hodet for å hale ut tiden. For noen år siden var uthaling av tid iform av skade et kjempeproblem, men her må jeg for første gang i mitt liv gi NFF honør for at de laget regelen om at en skadet spiller må vente til neste stopp i spillet for å komme inn igjen. I denne kampen var det spilt 33 minutter, Brann lå under og Opdal / El Fakiri hadde fått behandling bare noen minutter før.

 

For det tredje: Jeg sleit for noen år siden med en kneskade. Dette gjorde stort sett ikke vondt i det daglige, men iblandt fikk jeg helt intense smerter midt i kneet, trolig fordi et bein, en brusk eller lignende traff kneet på feil sted. Da ga rett og slett foten min etter, helt uten videre. For de uvitende: Man kan føle at "off, dette var jævlig vondt, men det begynner å bli bedre nå", før noe man ikke kan se eller forutse skjer inni leddet.

 

Sammenlikningen Vaagan Moen / Mame Niang eller evt. Fagermos Huseklepp / Fevang er helt på jordet. Hvis Mame Niang / Huseklepp får vondt i foten påvirker han ikke noe annet enn Vikings / Branns angrep. En spiller kan ikke bare legge seg ned på andre siden av banen og forvente at motstanderen skal være "fair" og spille ballen ut, denne spilleren påvirker ikke spillet overhodet!!

 

Såvidt jeg vet var det Bjarnason som spilte ballen tilbake til Opdal. Kovacs var 4-5 meter unna Bjarnason idét Bjarnason spilte tilbake til Opdal, 15-20 meter lenger tilbake i banen. Kovacs småjogget så mot Opdal før Opdal lå seg ned. Så ser vi en monsterspurt fra Kovacs som stjeler ballen fra Opdal. Videre snur han seg igjen mot Opdal for å se hva som skjedde. Ingen bortforklaring er god nok. Alle i hele verden så at dette hadde sammenheng med det som nettopp hadde skjedd.

 

Det hele er rett og slett bare forkastelig. Det som er enda mer kvalmt er måten dagens trenere og supportere snur seg etter vinden ut fra hvordan spillerne reagerer på banen. Det er tillatt i hele Norges land å være en smule reflektert.

Lenke til kommentar
Har sett noen klipp med hvordan det skal gjøres, blant annet di Canio sin. Personlig mener jeg spillet bare skal stoppes ved hodeskader, eller veldig alvorlige skader, men når det gjelder keeper, er det annerledes, en back, en midtbane eller spiss, og du spiller til ballen går ut, men når keeper går ned og du scorer viser du hvor lite ære du selv har.

 

Litt annerdeles med Di canio, fyren har ganske lang tid på seg, itilleg er han lengere unna mål, har flere motspillere rundt seg, det er ingen opplagt 100% sjanse. Hadde han stått nærmere mål alene hadde saken vært annerledes.

 

Keeperene er stort sett for pysete, dommerene gir de altfor mange frispark. Det at Opdal faller sammen er virkelig ikke et bra nok argument for at Kovacs skal spille ut ballen, for alt Kovacs vet tabber Opdal seg ut og forsøker å ro det i land med litt skuespill, han sparker jo etter Kovacs\ballen etterpå!! Opdal har gjort tabber før, så at han kan dritte seg ut på et utspill er ikke utenkelig.

 

At keepere er for overbeskyttet er alle enig om. At det er relevant innenfor denne diskusjonen ser jeg ikke. Det handler ikke om å beskytte keeperen i seg selv. Det handler om at Kovacs utnytter en mulighet som Odd uansett aldri ville fått hvis det ikke hadde vært for noe uforutsett. Odd kan umulig ha planlagt på de taktiske møtene at de skal knuse kneet til brannkeeperen slik at Kovacs kommer på åpent mål når kneet svikter. Odd gikk ikke opp til 2-0 fordi Odd var taktisk bedre, fysisk sterkere, løp mer eller lignende. Odd var som forventet best i går, men 2-0 målet ble desverre altfor utslagsgivende.

Lenke til kommentar

Det sier ganske mye da dommeren ikke blåser, Kovacs skal forholde seg til dommeren, dommeren som skal avgjøre om det skal blåses av, ikke spillerene.

 

Det skjer ganske mye uforutsett, tabber, dommerene, været, dagsformen til spillerene osv, alt er en del av spillet, det er likt for alle.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Poenget er at Opdal IKKE dreit seg ut. Han ligger nede og vrir seg i smerte - noe Kovacs tydelig ser. Han velger å ignorere det, noe han etter reglene er i sin fulle rett til.

 

Men ved at han gjør det, opptrår han usportslig - han kunne latt være. Hadde han spilt ballen utover sidelinjen, hadde han blitt elsket av alle som liker fotball, mens han nå blir hatet.

 

Edit: Odd hadde vunnet likevel - så at han får et mål med bismak får være opp til han.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Hvordan skal Kovacs avgjøre det, dommeren blåser ikke av!

 

Nei, alle hater ikke Kovacs ;)

Hvordan Kovacs skal avgjøre at keeperen ligger nede og vrir seg i smerte? Har han ikke øyne? Eller hukommelse? For det var Kovacs som indirekte skadet Opdal - og det er greit nok det, for slikt skjer i fotball.

 

Han feiret ikke målet - for han visste hva han hadde gjort. Han hadde aldri nølt med å putte ballen i mål. Det var kalkulert kynisme - og han fortjener all den pepperen han får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...