Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, det vil man. Selvsagt vil ikke retten ha noen tillit til de nye forklaringene. De har jo som flere har påpekt, endret forklaringene sine flere ganger. Hvis man har rent mel i posen, så har man ikke behov for å endre forklaringen så drastisk, enkelte detaljer kan man selvsagt rote med, men her er det så drastiske endringer at det må ligge ren løgn og forkludring av sannheten bak.

Lenke til kommentar
Mediadekninen på situasjonen i Kongo finnes. Men du har antageligvis ikke vært interessert i den. Nå vil du derimot bruke folkemordet i Kongo som unnskyldning for hvorfor ikke to nordmenn som står tiltalt for drap (bl.a.) i samme området skal være av medieinteresse. Jeg antar at dette er et rent opportunistisk argument fra din side.

 

La oss snu på det og heller spørre: "Hvorfor er det så viktig å holde kjeft om hva to norske leiesoldater drev med nede i Kongo?".

Det har ikke jeg sagt noe om. Det jeg reagerer på er forhåndsdømmingen, samt sakens overdimensjonering i forhold til visse andre ting som har skjedd, f.eks. utlendinger i Norge som dreper og overfaller nordmenn, og hvor det knapt kommer frem i nyhetene. Og om det er leiesoldater eller asylsøkere som står bak spiller ingen rolle.

 

Mediadekningen på Moland og French er stor fordi de er to nordmenn som ble arrestert i Kongo, og som nå står overfor dødsstraff. Jeg skjønner ikke helt hvordan du resonerer at relatert informasjon ikke skulle være avisstoff. Se på de norske jentene som ble tatt med kokain i søramerika. Se på drapet på Martine Vik i England. Dette får fremdeles stor mediaoppmerksomhet. Selvfølgelig får Moland og French-saken oppmerksomhet.

Igjen - Det jeg påpeker er den irrelvante oppmerskomheten, samt forhåndsdømmingen. Om Moland og French hadde vært på oppdrag for staten ville nok saken blitt dysset veldig mye ned, men det er lett å hakke på folk som står alene.

 

Har man fulgt littegrann med, så er man klar over grusomhetene som skjer i Kongo. Menn og kvinner blir rutinemessig voldtatt med kvister og geværløp. Rent slaveri med barn foregår i usikrede, radioaktive gruver som er gravet ut med bare hender. Korrupsjon råder og landets naturressurser går rett i lomma på utenlandske private aktører. Det kongolesiske folket får bare lidelser igjen for å bo i et land proppfullt av verdifulle naturressurser. Dette vet nogenlunde oppegående folk.

Slik har det vært der nede veldig lenge, og som en selvstendig nasjon har de sjansen til å forandre på det.

 

Dette landet ønsket Moland og French å operere i. Her skulle de tjene raske penger og oppleve 'action'. De så tydeligvis på Kongo som sin egen blodige fornøyelsespark. Men dette synes du altså er irrelevant å ta opp, fordi "nærmere 2 millioner (!) mennesker har blitt drept i Kongo siden 1997"?

Nei, det har jeg ikke sagt noe om, men hvilke holdepunkter har du for å si at de ville benytte landet som "sin egen blodige fornøyelsespark"? Det har du absolutt null belegg for. Spørsmålet mange stiller er om de har drept sjåføren eller ikke, men uansett om det skulle vise seg at de drepte sjåføren, så må det jo følgelig være en grunn til at de drepte han. De reiser ikke til et ustabilt land og begynner å drepe folk uten grunn. Og de fleste som har fulgt med på denne saken, har fått med seg at det er mange ting som ikke stemmer rundt det påståtte hendelsesforløpet.

 

Og nå har Moland fått psykotiske reaksjoner etter å ha fått store doser malarivaksine. Spørmålet er jo om han overlever der noe særlig lenge. Kanskje du ville moret deg over at han døde?

Lenke til kommentar
Det jeg reagerer på er forhåndsdømmingen, samt sakens overdimensjonering i forhold til visse andre ting som har skjedd, f.eks. utlendinger i Norge som dreper og overfaller nordmenn, og hvor det knapt kommer frem i nyhetene.

 

Hvordan er norsk kriminalitet og det Moland og French gjorde relatert?

 

Og om det er leiesoldater eller asylsøkere som står bak spiller ingen rolle.

Vel, tror nok PST og Forsvarets etterretningstjeneste har en annen mening om saken.

 

Nei, det har jeg ikke sagt noe om, men hvilke holdepunkter har du for å si at de ville benytte landet som "sin egen blodige fornøyelsespark"

 

 

Aftenpostens artikkel som viser at de opererte som leiesoldater.

De hadde planer om eller vurderte å jobbe for Laurent Nkunda også kjent som "Slakteren fra Kisangani" (forresten Kisingani er også området de to ble arrestert i).

Lenke til kommentar
Lurer på hva de kranglet om.

Hvilken forklaring de skal holde seg til.

Tror nok man blir passe lei av hverandre når man må bo omtrent oppå hverandre i så lang tid. Pluss at cella ikke akkurat er norsk standard. Så skjønner godt at de går lei av hverandre og begynner å krangle.

Lenke til kommentar
Vel, om Moland faktisk er blitt sinnsyk så skulle han vel da stille på lik linje som aktoratet i saken, hm?

 

Ja, selvfølgelig. Bare fordi man ikke er fra EU, Nord-Amerika eller Australia, så er man en gjeng tufser ikke sant....?

 

Skulle likt å se hvordan du klarte å få 1+5 til å bli 98 jeg.

 

Nei, men oppførselen til aktoratet har vært gjennom rettsaken totalt skremmende, med fabrikering av beviser og spinning av historier uten like. Det er det jeg baserer meg på, og ville basert meg like godt på det om rettsaken hadde vært i et vestlig land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...