Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å se for meg en lov som ulovliggjør det å ta bilder av et sted for å for eksempel undersøke muligheten av å sikre det. Jeg sier ikke at du tar feil, men det må være en veldig merkelig lov, selv i Kongo.

 

Plenty av slike lover rundt om i verden. Disse gjelder her til lands.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nøyaktig hva er ulovlig i Kongo (angående denne situasjonen, selvsagt)? Jeg klarer ikke å se for meg en lov som ulovliggjør det å ta bilder av et sted for å for eksempel undersøke muligheten av å sikre det. Jeg sier ikke at du tar feil, men det må være en veldig merkelig lov, selv i Kongo.

 

Ulovlig våpenbesittelse er en av dem, hensikten å opprette et kriminelt forbund er annet. Da slike sikkerhetsselskaper tydligvis regnes som kriminelle forbund i Kongo. Hvorvidt man er enig i lovverket man har Kongo eller ikke er ikke så viktig, da det tross alt er det lovverket man må forholde seg til, når man oppholder seg der. I tillegg så er det ikke rart at de kobles til spionasje, når de faktisk utførte spionasje/rekognisering og hadde id-papirer fra forsvaret.

Lenke til kommentar
Det må være en lov som sier at det ikke er lov til å ta bilder av steder man ønsker å beskytte, uten å ha søkt om lov enda.

 

Jeg skjønner ikke hva er det du lurer på egentlig her? Hvis en lov sier at det er ulovlig å ta bilder av f.eks en bank så begår du en forbrytelse hvis du tar et bilde av en bank uansett hva dine påståtte motiver er.

 

BTW, jeg synes at det er for mange merkelige bortforklaringer når det gjelder bilder i denne saken.

Lenke til kommentar

Ja, men er det ulovlig å ta bilder av en bank? Dette er forresten ikke et forsøk på å bortforklare noe som helst. Jeg prøvde bare å få fram at bildene ikke er bevis i seg selv, hvis de ikke er ulovlige (noe jeg ikke har fått bekreftet at det faktisk er).

 

Dette blir uansett irrelevant hvis et slikt forbund, eller hva det nå var de spekulerte i å starte, er ulovlig. Jeg var av den oppfatning at de bare ikke hadde de nødvendige tillatelsene.

Lenke til kommentar
Ja, men er det ulovlig å ta bilder av en bank? Dette er forresten ikke et forsøk på å bortforklare noe som helst. Jeg prøvde bare å få fram at bildene ikke er bevis i seg selv, hvis de ikke er ulovlige (noe jeg ikke har fått bekreftet at det faktisk er).

 

I de fleste land - ja, det er ulovlig å ta bilder av slik karakter... Men ingen her på forumet kan sitere paragrafer fra kongos lover.

 

 

Anyway, det er kommet nye opplysninger i saken.

Lenke til kommentar
når man først har det blir man kvit det?

 

 

Å bli kvitt malaria er ikke alltid like lett. For 3 av de 4 typene er det ikke uvanlig med tilbakefall i flere år etter smitte, selv med riktig behandling. Parasittene slår seg ned i leveren, og der kan noen gå i dvale mens resten setter i gang med å lage ugang i blodomløpet.

 

Disse parasittene er helt rå. Ta deg tiden til å lese litt om dem. De er fasinerende utspekulert og tilpasset.

 

http://www.sciencemag.org/feature/data/mosquito/index.dtl

Lenke til kommentar

Nye opplysninger:

 

http://www.dagbladet.no/2009/10/03/nyheter..._korir/8403521/

 

Man kan jo spørre seg hvordan French/Moland/Friksen og Korir kom i kontakt med hverandre...

 

Men mye mer interessant synes jeg det er at Moland selv tilbød sine tjenester til 'The Butcher of Kisangani' -Laurent Nkunda.

 

Kongolesiske myndigheter er vel neppe så happy for at det finnes bevis for at Moland både så opp til, og var interessert i å jobbe for en Kongolesisk opprørsleder.

 

 

Ekstra om Nkunda:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

nkunda-congo_133.jpg

 

portrait_of_nkunda.jpg

 

Depending on who you talk to, General Laurent Nkunda has either spent four years protecting his Tutsi tribemates from Hutu genocidaires or he is a Rwandan-backed troublemaker, intent on destabilising the Democratic of Congo.

 

Today it seems time has run out for the rebel leader.

 

It may be that he has fallen out with too many of his senior lieutenants or that his arrest was the price Rwanda was willing to pay in order to send troops over the border to clear out Hutu militias hiding in Congolese forests.

 

Either way the man known as the Butcher of Kisangani appears to have lost support in key places.

 

“Nkunda didn’t realise that he had lost political capital with a series of foolish moves,” said a UN source in the regional capital of Goma. “He thought he was indispensable and that he could do whatever he pleased.”

 

The forests of eastern Congo are the refuge of FDLR guerrillas, Hutu militias who fled Rwanda after the genocide.

 

Kigali has long accused the DRC of not doing enough to clear the forests of Hutu gunmen.

 

As a result few doubt that Rwanda was offering assistance to Nkunda to do the job instead.

 

A United Nations report last year cited evidence that Nkunda’s rebels were receiving cash and recruits from Rwanda, and that senior commanders had a direct line to officials in the Rwandan capital Kigali.

 

But his leadership had been under threat ever since a breakaway faction of his National Congress for the Defence of the People (CNDP) declared a ceasefire earlier this week.

 

At times his comrades have been irritated by his erratic, narcissistic style – promising one thing in media interviews before contradicting himself days later.

 

Last year his rebels sparked a humanitarian crisis as they moved on the city of Goma. A quarter of a million people were forced from their homes.

 

In the end Rwanda probably decided that it no longer needed Nkunda’s bloody help.

 

“He’s an embarrassment for Kigali and he became part of the deal between Kinshasa and Kigali,” said Francois Grignon, Africa director of the International Crisis Group in Nairobi. “He went too far.”

 

On Tuesday around 3,500 Rwandan troops crossed the Congolese border to help DRC forces disarm the Hutu militias and Nkunda’s became surplus to requirements.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/worl...icle5572002.ece
Lenke til kommentar

Nordmennene kommer sikkert ikkje til å få ein rettferdig rettsak.For det første, så har de jo ein tolk, som skal oversette, men som kan si noko heilt annet enn det som blir sagt, og dommeren kan snakke fritt med alle andre, siden de to nordmennene ikkje skjønner kva de sier. De burde bli sendt til Noreg, og få lagt fram alle bevis og vitner, og avslutte rettsaken rettferdig, sjølv om de får fengselsstraff eller ikkje, er det iallefall ein rettferdig beslutning.

Lenke til kommentar
Nordmennene kommer sikkert ikkje til å få ein rettferdig rettsak.For det første, så har de jo ein tolk, som skal oversette, men som kan si noko heilt annet enn det som blir sagt, og dommeren kan snakke fritt med alle andre, siden de to nordmennene ikkje skjønner kva de sier. De burde bli sendt til Noreg, og få lagt fram alle bevis og vitner, og avslutte rettsaken rettferdig, sjølv om de får fengselsstraff eller ikkje, er det iallefall ein rettferdig beslutning.

 

Rettsaken har jo allerede funnet sted, men jeg går utifra at du snakker om anken.

Hva tolk angår: Det samme gjelder jo utenlandske statsborgere som må opp i en norsk rett. De må jo også ha tolk. Det har jo vært flere eksempler på i Norge også, at tolken har sagt andre ting enn hva som blir sagt, feks. fordi tolken mangler kompetanse i ord brukt innen jus.

Hvis en kongoleser skyter noen du kjenner, skal vi da sende han til Kongo for å bli dømt der? Hvilke land har noensinne gjort noe lignende?

 

De to der nede i Kongo fremtrår bare mere og mere underlig.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=573006

 

Nå viser det seg at French meldte sitt militære ID-kort som tapt hos politiet, slik at han kunne beholde det. Så sitter han da på en bar i mørkeste Afrika ett sted (vel, Kongo) med ID-kortet dinglende rundt halsen. haha! Hvem er det som sitter med et norsk ID-kort dinglende rundt halsen utenlands? :-) loosers!

Lenke til kommentar

Mer avissaksing:

 

"Moland og French er krigerkulturens utvekster"

 

«forbyr [man] den militære profesjonskulturens tradisjonelle ytringsformer - militære ritualer knyttet til avdelingens historie, til minnet om dens falne, til den enkeltes forpliktelse overfor kollektivet - ødelegger man derfor ikke bare det nye forsvarets moralske fiber og brukbarhet», skriver Diesen

 

«Man tvinger i tillegg de kulturelle uttrykk som uansett vil utvide seg under jorden, og oppmuntrer i stedet krigerkulturens utvekster. Da blir det mer Moland og French», fortsetter den tidligere forsvarssjefen

 

Diesens debattinnlegg er et svar på Aftenpostens utenriksredaktør Kjell Dragnes' kommentar. Debatten kom opp etter at Aftenposten intervjuet Afghanistan-soldater som sa at han hadde vervet seg til forsvaret fordi de ønsket å oppleve hvordan det er å drepe.

 

http://www.dagbladet.no/2009/10/06/nyheter...french/8443454/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...