Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å mase om å hente ut Moland & French med makt er bare dumt.

 

Uansett hvor mye man måtte føle med, kjenne seg igjen i, eller sympatisere med Moland & French, så burde det være åpenbar fornuft at det å sende inn soldater for å hente ut Moland & French er rimelig idiotisk.

 

Fordi?

Fordi det bryter med alt som heter lover og regler. Så lenge Moland og French er dømt SKYLDIG (noe som de fleste må være ganske overbevist om at de er nå) så har ikke Norge noe vi skulle sagt.

 

Altså det dette er snakk om er en stor utpressingssak mot den norske stat (alle norske borgere)samt også to nordmenn i fronten.

Kongo er litt shady ja, men å invadere et land for å hente ut kriminelle av den grunn er bare sykt.

For det første så er veldig mange av bevisen mot dem fullstendig absurde!

Og mange av dem er ikke det. Han sto tross alt og tørket blod fra bilen der mordet tok sted, mens han gliste som bare det. Er man helt uskyldig da?

Slikt som at det er Kong Harald V som er oppdragsgiveren for disse to i en spionasjesak mot Kongo. Det er bare noe de er dømt for! Og det og veldig mye mer er fullstendig bullshit!

Det er bare bullshit, den er jeg med på.

 

Ok, du skal få ha din mening om at det er greit å finne seg i gisselsituasjoner o.l. men jeg synes ikke at det er noe særlig

Det er da ingen gisselsituasjon å holde kriminelle fengslet.

Det at disse to er dømt til døden 5 ganger er også litt veldig spesielt, i Norge så er ikke dødsstraff tillatt.

Det skulle de tenkt på før de dro til Kongo for å gjøre ugjerninger.

 

Dermed så synes jeg det bør bli en slutt på tullet og sette alvor inn for å få dem til å skjønne at dette ikke er noe de kan fortsette med. Norge har poengtert overfor Kongo om at disse to ikke er spioner for den norske stat, men det blir bare ignorert.

Så kan vi trekke frem det andre de har gjort. Som i, du vet, drept en mann?

Lenke til kommentar
Du har sett for mye film du!

 

fordi?

 

Fordi du visstnok tror bare er å gi en ordre så er saken løst og da sier noe meg du har sett litt for mange hollywood filmer.

Synes vi hadde hatt en fin verden om vi og andre land skulle gått inn med militærmakt hver gang man var uenig med en dom eller rettsak mot sine borgere, uansett hvor useriøs den måtte virke på oss.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Det er bare bullshit, den er jeg med på.

 

Så bra, da er vi enige om noe hvertfall!

 

Det skulle de tenkt på før de dro til Kongo for å gjøre ugjerninger.

 

Hvordan kan du si at de har gjort så mange ugjerninger når de blir sikta for totalt absurde ting, det er en ting jeg kan være enig i når det gjelder noe som strider mot Kongos lover som de har gjort, og det er å ta med seg et våpen inn i landet.

 

Så kan vi trekke frem det andre de har gjort. Som i, du vet, drept en mann?

 

Det har dem ingen bevis for, den avdøde mannen ble ikke obdusert, men han ble ikke skutt med hagla som de to hadde med seg inn i landet.

Lenke til kommentar
Du har sett for mye film du!

 

fordi?

 

Fordi du visstnok tror bare er å gi en ordre så er saken løst og da sier noe meg du har sett litt for mange hollywood filmer.

Synes vi hadde hatt en fin verden om vi og andre land skulle gått inn med militærmakt hver gang man var uenig med en dom eller rettsak mot sine borgere, uansett hvor useriøs den måtte virke på oss.

 

Jeg har på ingen måter sagt at det kun er å gi én ordre, og så er saken løst.

Om jeg har sett på film, som de fleste andre også har gjort, så har ikke det så mye med saken om at jeg synes pengeutpressing og gisselsituasjoner er lovstridende, og dermed bør tas hånd om.

 

Altså det du skriver her er at du spør om jeg synes vi hadde hatt en fin verden om det ble brukt militærmakt ved rettsaker som jeg var uenig i. Da svarer jeg at jeg synes ikke, og har heller ikke sagt at vi skal bruke militærmakt ved retsaker i Norge. Men mår det gjelder denne saken i Kongo, som egentlig ikke er en rettssak, men en utpressingssak og en gisselsituasjon, så mener jeg at vi bør hente dem ut og få slutt på tullet!

Lenke til kommentar
Norge skulle bare ha hentet dem ut av Kongo ved hjelp av elitesoldatene våre.

 

:roll:

 

Airbus A330/A340 (SAS eierskap) rekkevidde : 10500 km

 

Oslo - Kisangani avstand: 13400 km

 

Sjansen for å få tillatelse til å fly gjennom de forskjellige landene - minimal

 

Sjansen for å bli skutt ned før man krysser grensen til Kongo når man flyr gjennom afrika av diverse opprører grupper - definitivt til stede

 

Sjansen for å bli skutt ned etter at man krysser grensen til Kongo av diverse opprørsgrupper - definitivt til stede

 

Sannsynligheten for at flyplassen er asfaltert og ikke bare er en gress slette- ?

 

Sannsynligheten for at flyplassen har lang nok lengde - ?

 

 

 

Skal jeg ta med flere punkter eller tar du hintet?

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med alt du sier DNA - Unntatt en ting at vi skal sende inn styrker å hente dem. I teorien ja, da ville jeg gjort det, men det er for vanskelig i praksis og konsekvensene hvis vi mislykket hadde vært alt for store.

 

Og ingen har fucket opp big time?

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/kongosa...lo-2977052.html

 

De er jo obviously uskyldige? Vi må gjøre det vi kan for å få dem ut.. Men alt innen for det norske lov verket selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Synes vi hadde hatt en fin verden om vi og andre land skulle gått inn med militærmakt hver gang man var uenig med en dom eller rettsak mot sine borgere, uansett hvor useriøs den måtte virke på oss.

Sant. Sånn sett kan vel den serien som for tiden går på Discovery Channel; "Fengslet i utlandet" stå som eksempel.

 

Felles for alle disse europeiske/amerikanske borgerne som havner bak lås & slå i et eller annet bongo-land i denne tv-serien, er at de har bedrevet en eller annen monkey-business.

 

Ikke vanskelig å skjønne at tilværelsen til tider er tøff for de det gjelder, men å redde slike ut med militærmakt? Nei takk. (i tillegg er det ren utopi å tro det lar seg gjøre)

 

Men er det sykdom med i bildet som i tilfellet Moland, bør selvsagt myndighetene presse maksimalt på for å få human behandling.

Lenke til kommentar
Norge skulle bare ha hentet dem ut av Kongo ved hjelp av elitesoldatene våre.

 

:roll:

 

Airbus A330/A340 (SAS eierskap) rekkevidde : 10500 km

 

Oslo - Kisangani avstand: 13400 km

Da mellomlander man i Casablanca - problem løst :p

Da har man ideelt sett nok JET-A med på turen til å komme seg tilbake etter å ha kastet ut elitestyrkene man har med seg

 

Selvsagt er det flere ting som er galt med denne tanken. F.eks. extraction. At alle land på ruten skulle godta IFR-ruten. At man skulle hives ut fra et standard passasjerfly. I det hele tatt tror jeg vi dropper det :p

 

 

Å "hente de ut" uten videre vil være det samme som å rett og slett starte krig mot Kongo.

Som vil ha hvilke konsekvenser?

Er enig i at det er idiotisk å hente ut gutta dersom alternativet er å bruke makt, men jeg tror ærlig talt ikke en krig mot DRC ville hatt de helt store konsekvensene.

Hadde nok blitt mer på papiret, da jeg ikke ser Norge landsette styrker i DRC, og jeg ser heller ikke DRC sende soltater til Norge. Om de skulle gjøre det syns jeg dog synd på Kongen, ettersom det uten tvil er han de hadde tatt først, ettersom han er øverste leder i landet :facepalm:

Lenke til kommentar
Airbus A330/A340 (SAS eierskap) rekkevidde : 10500 km

Oslo - Kisangani avstand: 13400 km

 

Hva snakker du om? Sjekk fakta FØR du uttaler deg om noe som tydeligvis ikke vet hva er.

 

Sjekk her!

 

Om du ville så kan man sikkert se på Boeing 777 også, spm har en enda større rekkevidde!

 

Sjansen for å få tillatelse til å fly gjennom de forskjellige landene - minimal

 

Hvorfor trenger vi det, når vi kunne nærmest ha flydd direkte, for så slippet dem av i fallskjermer??

 

Sjansen for å bli skutt ned før man krysser grensen til Kongo når man flyr gjennom afrika av diverse opprører grupper - definitivt til stede

 

Har ikke hørt om at passasjerfly blir skutt ned over Afrika, uansett så ville ikke Kongo ha visst om dette heller.

 

Sjansen for å bli skutt ned etter at man krysser grensen til Kongo av diverse opprørsgrupper - definitivt til stede

 

Hvorfor det? Kongos rakettskjold?

 

Sannsynligheten for at flyplassen er asfaltert og ikke bare er en gress slette- ?

 

Vi trenger ikke det om de hopper i fallskjermer

 

Sannsynligheten for at flyplassen har lang nok lengde - ?

 

Trenger ikke det sier jeg jo.

 

Skal jeg ta med flere punkter eller tar du hintet?

 

Kom med flere punkter, jeg ser ikke hintene dine heller. Tar du hintet mitt?

 

 

Å "hente de ut" uten videre vil være det samme som å rett og slett starte krig mot Kongo.

 

Er du redd for at Kongo skal sende soldater til Norge for å prøve seg på en invasjon??

Lenke til kommentar
Og Norge har vel ingen interesse av å starte krig pga. noen har fucket opp big time.

 

Hvem har "fucket opp big time"??? Slik som dette er så er det to mer eller mindre uskyldige nordmenn som blir utsatt for drapsforsøk av staten Kongo, som er utsatt for en gisselsituasjon, som er utsatt for utrettferdig behandling, som er utsatt for pengeutpressing osv osv osv...

 

Så det er vel strengt tatt ikke de som har "fucket opp big time", som du liker å si, men heller staten Kongo (som kun er ute etter masse penger fra det rike landet Norge) som har "fucket opp big time"!

Lenke til kommentar
Sant. Sånn sett kan vel den serien som for tiden går på Discovery Channel; "Fengslet i utlandet" stå som eksempel.

 

For det første så går den serien på National Geographic Channel, ikke Discovery Channel.

For det andre så kan nok den serien stå som et eksempel, men kun delvis, I og med at disse ikke har drevet med noe galt, bortsett fra å ta med en hagle inn i Kogno.

 

Felles for alle disse europeiske/amerikanske borgerne som havner bak lås & slå i et eller annet bongo-land i denne tv-serien, er at de har bedrevet en eller annen monkey-business.

 

Ikke alle av dem, men noen, det er viktig å få frem! Men nå er det sikkert også da at disse ikke har drevet med narkosmugling. Slik som mange av de på serien.

 

Ikke vanskelig å skjønne at tilværelsen til tider er tøff for de det gjelder, men å redde slike ut med militærmakt? Nei takk. (i tillegg er det ren utopi å tro det lar seg gjøre)

 

Ok, det er din menging, og den skal du få lov til å stå ved. Men det å si at det ikke lar seg gjøre er bullshitt, i og med at det ikke er prøvd. Man kan ikke konkludere med noe (bortimot alt) uten at det er prøvd!

 

Men er det sykdom med i bildet som i tilfellet Moland, bør selvsagt myndighetene presse maksimalt på for å få human behandling.

 

Tviler på at det hjelper, husk Kongo er kun ute etter én ting fra norge; skattebetalernes penger!

Lenke til kommentar
Er enig i at det er idiotisk å hente ut gutta

 

Synes du det bare er å finne seg i at norske statsboregere blir urettferdig behandla, blir utsatt for drapsførsøk, utsatt for pengeutpressing og blir holdt som gissler osv osv...

 

Det er jo heller ikke kun disse to det går på, men også staten Norge har blitt anklaget for noe som er totalt absurd! At Kong Harald V er oppdragsgiver for to personer som tidligere har vært på førstegangstjeneste i Garden, og at Kong Harald V har nå send disse to som for lenge siden var i førstegangstjensete til Kongo for spionasjoe? For en del av dere så høres vel dette riktig og logisk ut, men jeg synes det blir litt vel absurd! Det samme med at Kongo krever mer enn det det norske oljefondet er verdt i erstattning! Hva er dette for noe?

 

Få dem ut, og få slutt på gisselsituasjonen, utpressingen osv...

Lenke til kommentar
Ok, det er din menging, og den skal du få lov til å stå ved. Men det å si at det ikke lar seg gjøre er bullshitt, i og med at det ikke er prøvd. Man kan ikke konkludere med noe (bortimot alt) uten at det er prøvd!

 

Feil, det er bullshit og tro det er mulig. utrolig hvor vanskelig det skal være å skjønne..

 

Visse ting er bare for dumme til å prøve, og dette er helt klart en av de.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

@DNA biology

 

Jeg ser at du fortsatt holder fast på dine barnslige fantasier...

 

 

 

Hvorfor trenger vi det, når vi kunne nærmest ha flydd direkte, for så slippet dem av i fallskjermer??

 

Du kan ikke fly direkte over et annet lands territorium uten det landets tillatelse. Dette er noe du bør kunne...

 

Vi trenger ikke det om de hopper i fallskjermer

 

Å hoppe ut i fallskjerm er meget dum ide hvis man ikke kan hente ut folk. Skal de haike tilbake til Norge?

(Derfor tok jeg med info om flyplassen også)

 

Har ikke hørt om at passasjerfly blir skutt ned over Afrika, uansett så ville ikke Kongo ha visst om dette heller.

Er vel ikke blitt lagt en spill om dette til XBOX enda så dermed vet ikke du noe om det. Det har skjedd i Rwanda, Somalia, faktisk i Kisingani i 1999, osv... Faktisk er det store områder i Afrika hvor sivilt fly trafikk er ikke eksisterende pga ovennevnte

 

 

Hvorfor det? Kongos rakettskjold?

 

Aldri hørt om MANPADS? Mirage flyene Kongo har er ikke noe tess i moderne krig men de duger mot passasjerflyene utmerket.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Okei bare 1 spm. Hvorfor i svarte skal man sende elitesoldater med passasjer fly? For at de ikke skal mistenke noe? :D Alle afrikanere tenker vel bare ''Oh ett airbus fly som det står SAS på. sikkert bare flydd seg vill''

Om man sku ha gjort noe så hadde det ikke vært løsninga. Isteded skulle man send sjøforsvaret ned utfor kysten til Kongo å sendt missiler inn i landet å bombardert tettbebygde strøk og strategiske mål. Derreter hadde man send inn luftforsvaret til å bombe plasser med mest mulig sivile for å gi ett høyt tap av liv å deretter komme med beskjed om at angrepene stopper hvis de blir utlevert :D

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Ok, det er din menging, og den skal du få lov til å stå ved. Men det å si at det ikke lar seg gjøre er bullshitt, i og med at det ikke er prøvd. Man kan ikke konkludere med noe (bortimot alt) uten at det er prøvd!

 

Feil, det er bullshit og tro det er mulig. utrolig hvor vanskelig det skal være å skjønne..

 

Visse ting er bare for dumme til å prøve, og dette er helt klart en av de.

 

Fordi det gjelder noe som du er uenig i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...