Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må bare kommentere det bildet som ble tatt av at Moland vasker av blodet fra bilen.

Altså, hvis de hadde drept sjåføren, ville de virkelig ha tatt et bilde av det?? To smarte menn som det der ville aldri ha gjort noe så teit..

 

:roll: To smarte menn ville ikke forlatt det trygge norge for å leke krig i Kongo heller... Lyndie England ville aldri latt seg avbilde i Abu Ghraib osv...

Lenke til kommentar
Nå skal legen som ga Moland behandling fengsles fordi han ikke hadde tillatelse?
Det er vel bare aktor som hyler ut om dette. Er vel ikke noen arrestordre eller lignende så vidt jeg vet.

Det er mye spill for galleriet. Må huske at ting foregår en del anderledes der nede enn det vi er vant til her oppe. En helt annen bruk av retorikk f.eks.

En aktor vil aldri snakke om at vedkommende er tiltalt for et forhold. Han vil si at vedkommende har gjort ditten eller datten. Man skal ikke vise tegn på at det kan være rom for tvil.

Lenke til kommentar
Må bare kommentere det bildet som ble tatt av at Moland vasker av blodet fra bilen.

Altså, hvis de hadde drept sjåføren, ville de virkelig ha tatt et bilde av det?? To smarte menn som det der ville aldri ha gjort noe så teit..

 

:roll: To smarte menn ville ikke forlatt det trygge norge for å leke krig i Kongo heller... Lyndie England ville aldri latt seg avbilde i Abu Ghraib osv...

Sant.. De burde aldri ha forvillet seg nedi der i utgangspunktet. Noe de sannsynligvis angrer LITT på i dag

Lenke til kommentar
Mediadekninen på situasjonen i Kongo finnes. Men du har antageligvis ikke vært interessert i den. Nå vil du derimot bruke folkemordet i Kongo som unnskyldning for hvorfor ikke to nordmenn som står tiltalt for drap (bl.a.) i samme området skal være av medieinteresse. Jeg antar at dette er et rent opportunistisk argument fra din side.

 

La oss snu på det og heller spørre: "Hvorfor er det så viktig å holde kjeft om hva to norske leiesoldater drev med nede i Kongo?".

Det har ikke jeg sagt noe om. Det jeg reagerer på er forhåndsdømmingen, samt sakens overdimensjonering i forhold til visse andre ting som har skjedd, f.eks. utlendinger i Norge som dreper og overfaller nordmenn, og hvor det knapt kommer frem i nyhetene. Og om det er leiesoldater eller asylsøkere som står bak spiller ingen rolle.

 

Hvilken forhåndsdømming? Jeg har ærlig talt ikke lagt merke til noen forhåndsdømming. Det har vært mange som med rette har pekt på at "dette ser stygt ut", men det er ikke forhåndsdømming.

 

Mediadekningen på Moland og French er stor fordi de er to nordmenn som ble arrestert i Kongo, og som nå står overfor dødsstraff. Jeg skjønner ikke helt hvordan du resonerer at relatert informasjon ikke skulle være avisstoff. Se på de norske jentene som ble tatt med kokain i søramerika. Se på drapet på Martine Vik i England. Dette får fremdeles stor mediaoppmerksomhet. Selvfølgelig får Moland og French-saken oppmerksomhet.

Igjen - Det jeg påpeker er den irrelvante oppmerskomheten, samt forhåndsdømmingen. Om Moland og French hadde vært på oppdrag for staten ville nok saken blitt dysset veldig mye ned, men det er lett å hakke på folk som står alene.

 

Har man fulgt littegrann med, så er man klar over grusomhetene som skjer i Kongo. Menn og kvinner blir rutinemessig voldtatt med kvister og geværløp. Rent slaveri med barn foregår i usikrede, radioaktive gruver som er gravet ut med bare hender. Korrupsjon råder og landets naturressurser går rett i lomma på utenlandske private aktører. Det kongolesiske folket får bare lidelser igjen for å bo i et land proppfullt av verdifulle naturressurser. Dette vet nogenlunde oppegående folk.

Slik har det vært der nede veldig lenge, og som en selvstendig nasjon har de sjansen til å forandre på det.

 

Tror du virkelig på det du selv skriver nå? Uansett, hva i all verden har det med Moland og French sitt valg om å dra til et land som er så til de grader infisert av faenskap, som var det jeg presiserte? Saken er at Moland og French tok et valg om å dra til Kongo, for å gjøre tvilsomme ting. Det er stygt, og det er åpenbart.

 

Dette landet ønsket Moland og French å operere i. Her skulle de tjene raske penger og oppleve 'action'. De så tydeligvis på Kongo som sin egen blodige fornøyelsespark. Men dette synes du altså er irrelevant å ta opp, fordi "nærmere 2 millioner (!) mennesker har blitt drept i Kongo siden 1997"?

Nei, det har jeg ikke sagt noe om, men hvilke holdepunkter har du for å si at de ville benytte landet som "sin egen blodige fornøyelsespark"? Det har du absolutt null belegg for. Spørsmålet mange stiller er om de har drept sjåføren eller ikke, men uansett om det skulle vise seg at de drepte sjåføren, så må det jo følgelig være en grunn til at de drepte han. De reiser ikke til et ustabilt land og begynner å drepe folk uten grunn. Og de fleste som har fulgt med på denne saken, har fått med seg at det er mange ting som ikke stemmer rundt det påståtte hendelsesforløpet.

 

Og nå har Moland fått psykotiske reaksjoner etter å ha fått store doser malarivaksine. Spørmålet er jo om han overlever der noe særlig lenge. Kanskje du ville moret deg over at han døde?

 

Kongo er per def. "blodig". Man får det ikke særlig blodigere. Moland og French dro dit fordi de visste dette, og fordi de ville oppleve action. Det er ærlig talt ikke noe galt eller ukorrekt med utsagnet mitt om at de ville gjøre Kongo til sin egen blodige fornøyelsespark.

 

Når det gjelder skyldspørsmålet, så har jeg aldri tatt stilling til det. Men, det går allikevel fint an å riste på hodet og si at; "disse to er helt klart tullinger som lever i sin egen verden". Rettsinstansen i Kisangani er også til å riste på hodet av. Men, tatt i betraktning landets tilstand, så er det langt fra så overraskende som oppførselen til Moland og French.

 

 

At du spør om det ville moret meg hvis Moland dør, er også bare å riste på hodet av forresten... Jeg har ikke noe personlig forhold til noen av dem, selv om jeg synes synd på dem. Jeg synes synd på de som dør som følge av de tragiske tilstandene i Kongo, uansett hvem det måtte være.

Lenke til kommentar
Det er vel bare aktor som hyler ut om dette. Er vel ikke noen arrestordre eller lignende så vidt jeg vet.

Det er mye spill for galleriet. Må huske at ting foregår en del anderledes der nede enn det vi er vant til her oppe. En helt annen bruk av retorikk f.eks.

En aktor vil aldri snakke om at vedkommende er tiltalt for et forhold. Han vil si at vedkommende har gjort ditten eller datten. Man skal ikke vise tegn på at det kan være rom for tvil.

Sjekk ut dette: http://www.dagbladet.no/2009/10/22/nyheter...french/8688379/

Lenke til kommentar
Jeg tror hele greien med Moland er et skuespill fra deres side. Er nesten skummelt å se hvor naive og solidariske folk plutselig blir når det er "våre gutter" som står for retten der nede.

 

Mhm. Så fort nordmenn har gjort noe i utlandet så er dem uskyldige med engang. Nettopp fordi de er nordmenn! LATTERLIG

Lenke til kommentar
Jeg tror hele greien med Moland er et skuespill fra deres side. Er nesten skummelt å se hvor naive og solidariske folk plutselig blir når det er "våre gutter" som står for retten der nede.

 

Mhm. Så fort nordmenn har gjort noe i utlandet så er dem uskyldige med engang. Nettopp fordi de er nordmenn! LATTERLIG

Dette handler heller om at de fortjener en verdig rettsbehandling. Jeg er ikke personen som stiller meg høyt oppe for å proklamere deres uskyld, men vi burde ha kritisert rettspraksisen i større grad.

 

I tilegg synes jeg denne saken går ut over alle proposjoner. Jeg er glad Aftenposten ikke har kommentert saken på evigheter.

Lenke til kommentar

Rettferdig rettsbehandling etter vestlige standarder er kanskje ikke noe man kan regne med i Kongo - punktum. Men så tenker jeg, Moland og French har hatt eget G.I. Joe-selskap og drevet med en del jungelablegøyer som de fleste anser som tvilsomme opplegg. Moland og French må da ha vært kalr over at dersom de blir arrestert i Kongo eller de andre stedene i Afrika de har befunnet seg, vil de være i deep shit, så på den måten tenker jeg at de burde vært mer "forsiktige" til å begynne med.

 

Enkelte ting som tolk under rettssaken, objektive dommere og medisinsk bistand er selvfølgelig ting de fleste av oss kan være enige om at de burde være garantert. Men når enkelte bloggere, forumbrukere og folk generelt begynner og hyle om at "Få guttene våre hjem!" og at Norge bør trekke all bistand dersom de ikke blir løslatt gjør meg skikkelig irritert.

 

Det er åpenbart at Moland og French har vært ute en vinternatt før, og er mennesker som vet hva de driver med.

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar

Jeg blir mildt sagt overrasket at enkelte her på forumet ikke evner til å forstå at det som skjer med Moland er direkte trist og leit. At noen her sier at dette er skuespill, etter at til og med kompetente leger i Kongo konkluderer med at dette er snakk om hjernemalaria eller psykose, er helt bak mål. Hva gjør dere som sitter bak dataskjermen, mer kompetent enn en lege som faktisk har undersøkt pasienten? Dette er ille.

 

 

Selv en skuespiller hadde ikke maktet å le og gråte om hverandre. Hvis du ser nærmere på bildene/video som er blitt publisert, så ser du at øynene til Moland er blodsprengte, han ler og gråter om hverandre. Han har det ikke godt.

 

 

Jeg skal ikke ta stilling til skyldsspørmålet nå, men kan vi for et lite øyeblikk se bort fra det, og heller fokusere på det menneskelige aspektet her? Moland har det tydeigvis ikke bra. Han trenger medisinsk hjelp. Enkelte her snakker om, at hadde det vært en vanlig kongoleser, så hadde de latt ham råtne videre i fengselet. Og dette blir videre brukt, nærmest som et argument for at Moland ikke burde få spesialbehandlig. For det første er dette en type argument som barn i barnehagen bruker. At kongolesere flest blir behandlet dårlig er ille nok i seg selv. Men det betyr ikke at vi skal følge deres norm her, selv om de er i Kongo. Kan man gjøre noe, for å sikre gutta en bedre rettssikkerhet, så er det bra, og ikke noe som skal kritiseres.

 

Jeg håper virkelig at Moland blir frisk. Er dette snakk om en psykose, så vet man virkelig ikke om han noensinne blir helt frisk igjen. Jeg vet ikke om noen så intervjuet av Moland på tv2.no, der han gråter. Man ser at han er tydelig deprimert. Uff, dette er bare trist, og oppi det hele har du French, som står nesten litt alene i dette her nå.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest så virker det ikke som hjernemalaria. Han virker for oppegående til det. Men jeg kjenner til folk som har fått psykoser fra malaria-medisin og det virker hakket mer sannsynlig. De fleste malariamedisiner har en liste med bivirkninger lang som et vondt år.

Lenke til kommentar
Hvordan er norsk kriminalitet og det Moland og French gjorde relatert?

Har jo ikke snakket om at det er relatert.. Det jeg snakker om er hvordan saker her hjemme blir oppslått kontra denne saken.

 

Vel, tror nok PST og Forsvarets etterretningstjeneste har en annen mening om saken.

Og her er det selvsagt selve handlingene jeg snakker om og ikke på hvilket grunnlag handlingene blir utført.

 

Aftenpostens artikkel som viser at de opererte som leiesoldater.

De hadde planer om eller vurderte å jobbe for Laurent Nkunda også kjent som "Slakteren fra Kisangani" (forresten Kisingani er også området de to ble arrestert i).

Å skulle kalle det at de vil bruke landet som sin private fornøyelsespark henger nok ikke på greip av den grunn..

Lenke til kommentar
Moland er åpenbart blitt sinnsyk, men French beholder sin ro og verdighet.

 

Han hadde nok vært krigshelt i 1940.

Hei der. Du har ikke fulgt med mye du eller? Moland har jo flippet ut grunnet malariamedisinen de har gitt han. Enig med at French beholder ro og verdighet og kanskje ville vært krigshelt i 1940, men hva om også French hadde fått seg noen slike doser malariamedisin? Tror du liksom han hadde vært like rolig og verdig da?

Lenke til kommentar
Hvilken forhåndsdømming? Jeg har ærlig talt ikke lagt merke til noen forhåndsdømming. Det har vært mange som med rette har pekt på at "dette ser stygt ut", men det er ikke forhåndsdømming.

I forhold til andre saker...

 

Tror du virkelig på det du selv skriver nå? Uansett, hva i all verden har det med Moland og French sitt valg om å dra til et land som er så til de grader infisert av faenskap, som var det jeg presiserte? Saken er at Moland og French tok et valg om å dra til Kongo, for å gjøre tvilsomme ting. Det er stygt, og det er åpenbart.

Det har jeg ikke sagt noe på. Å reise dit var deres valg og noe de må ta konsekvensene av. Men det er ikke det jeg snakker om her.

 

Når det gjelder skyldspørsmålet, så har jeg aldri tatt stilling til det. Men, det går allikevel fint an å riste på hodet og si at; "disse to er helt klart tullinger som lever i sin egen verden". Rettsinstansen i Kisangani er også til å riste på hodet av. Men, tatt i betraktning landets tilstand, så er det langt fra så overraskende som oppførselen til Moland og French.

Nei, tilstandene der er ikke noen overraskelse, det vet vi alle. Men spørsmålet er om vi skal lene oss tilbake og akseptere det uten protester. De fra Kongo som kommer hit og gjør forbrytelser blir jo veldig godt behandlet av det norske rettssystem, og det er jo ikke få afrikanere som har gjort diverse ulovligheter her i landet. Så når to norske statsborgere blir fengslet i Kongo, så burde vi kunne kreve at de får en noenlunde rettferdig behandling, istedenfor at vi må være vitne til håpløse tilstander som dette. For det er jo rent tragisk å se på.

Jeg er glad jeg er norsk, for å si det sånn.

Og jeg HAR tatt standpunkt i skyldspørsmål (i tilfelle noen skulle ha misforstått). Forskjellsbehandlingen kontra lignende saker her hjemme er også meget verdt å få med seg.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...