Gå til innhold

[Løst]Hvilket parti er økonomisk sett best for en student? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Til høsten er det første gang jeg skal stemme, så jeg lurer naturlig nok litt på hvem jeg skal stemme på. Jeg er vel enig med Høyre/FrP i mange saker, men tenker at det blir litt økonomisk "selvmord" å stemme på dem. Som student vil jeg først og fremst leve av stipend og lån, litt oppsparte midler i tillegg til en liten jobb ved siden av studiene når det er nødvendig.

 

Vil da f.eks. AP være lurt å stemme? FrP/Høyre er vel mer på de rikes side, med skatteletter for personer som tjener 500 000 kr + ?

Hvordan stiller FrP og Høyre seg med tanke på studiefinansiering? Hvordan er de i forhold til AP? AP vil vel ha det som nå, men er det andre partier som er interessante her?

 

Jeg tror ikke jeg er den eneste som lurer på dette, da økonomien for studenter flest ikke er så altfor god...

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke meninger er det Frp/høyre har som er ugunstige for deg som student?

 

Generelt sett vil jeg påstå at FrP/høyre er gunstig for deg om det er litt tak i deg, du har arbeidsmoral og er villig til å gjøre en innsats. Hvis du derimot ønsker at konsekvensene for å være lat skal være så små som mulig bør du heller vurdere venstresiden.

 

Eneste relevante jeg kommer på er at FrP vil privatisere lånekassen og la private aktører gjøre samme jobben. Da vil selvfølgelig FrP-folka kommer med masse mer eller mindre gjennomtenkte argumenter for at det er bra, og venstresiden med tilsvarende motargumenter. Hvordan det i realiteten hadde blitt aner jeg ikke.

Endret av wendel
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha mer stipend og lån i alle 12 måneder av året så blir det nok definitivt rødgrønt. Frp og høyre mener studentene får nok penger av staten og vil la dem jobbe for pengene selv...

 

EDIT: MAO er du fulltidstudent skyter du deg selv i foten ved å stemme blått..

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar
EDIT: MAO er du fulltidstudent skyter du deg selv i foten ved å stemme blått..

Det var det jeg mistenkte ja...

 

Takk :) Den var fin og oversiktlig!

 

Generelt sett vil jeg påstå at FrP/høyre er gunstig for deg om det er litt tak i deg, du har arbeidsmoral og er villig til å gjøre en innsats.

Hvis dette betyr at jeg ikke kan dedikere all tiden til studiene, men må bruke mye tid og krefter på jobb ved siden av, tror jeg heller jeg får stemme på venstresiden. Jeg mener ikke det er gunstig, verken for landet eller studentene, hvis studentene ikke kan få konsentrere seg om studiene. Det er jo det som er viktig i den fasen, og slik det er nå er det jo mange som dropper ut, eller bruker lengre tid enn normalt, og det blir nok mer kostbart for samfunnet.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Men så er spørsmålet hvor stor gjennomslagskraft de ulike partiene har. Da kan du glemme SV, og Høyre blir plutselig et langt mer attraktivt alternativ, selv om det er litt Lotto med tanke på utfallet av regjeringsforhandlinger mellom H og Frp. En sentrumsregjering hadde nok vært det beste, men det er vel strengt tatt et alternativ forbeholdt dem som tror på mirakler.

Lenke til kommentar
Men så er spørsmålet hvor stor gjennomslagskraft de ulike partiene har. Da kan du glemme SV, og Høyre blir plutselig et langt mer attraktivt alternativ, selv om det er litt Lotto med tanke på utfallet av regjeringsforhandlinger mellom H og Frp. En sentrumsregjering hadde nok vært det beste, men det er vel strengt tatt et alternativ forbeholdt dem som tror på mirakler.

 

Nja, tatt i betraktning at SV og SP har sammenfallende synspunkter på det meste (av sakene på plakaten, ikke generelt ellers), utenom det med kår for lesbiske/homofile studenter og økning av stipendandelen, så er det nå slett ikke så sikkert at AP får styre hele studentpolitikken på egen hånd..

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å tenke på deg selv og ingen andre er det definitivt høyresiden. Du vil komme til å få en inntekt over gjennomsnittet. Det vil bety at under en rødgrønn regjering vil du få mindre av inntekten din og du vil tjene mindre. Høyre og Venstre har vært mye mer villige enn venstresiden i å forbedre universitetene. Selv om SV (ikke AP) snakker mye om større studielån. Må vi huske på at SV snakker om mye annet rart som kommer foran studielånet og de har det mer i kjeften enn i handling. Det vil være flere studentboliger, barnehager, gratis skolebøker til alle uansett inntekt, trygd, gratis frukt, stipendordninger som blir brukt på tull på videregående og alt dette kommer til å bli tatt fra din fremtidlige inntekt. Når de har brukt alle disse pengene, er det ikke noe mer penger på å bruke på forskning, større studielån, bedre undervisning, lærerlønninger.

 

Vi bør også nevne hvileskjæret som kom fra de rødgrønne i denne perioden som viser at universitetene kommer sist i tankene til de rødgrønne. Sannheten er at de borgelige partiene satser mye mer på utdanning enn de rødgrønne og de presterer mye bedre enn de rødgrønne. Selv med så mye minoritetsungdom har den borgelige regjeringen i Oslo klart å gjøre Oslo en av de beste fylkene i landet på skolestatistikk. Etter at de tok over har de klart å fått strykprosenten i Grorudalen kraftig ned. Dette har Venstre og Høyre æren for.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Hvis du ønsker å tenke på deg selv og ingen andre er det definitivt høyresiden. Du vil komme til å få en inntekt over gjennomsnittet.

Jeg er enig i den. Men uansett blir det lenge til jeg er ferdig utdannet, og spørsmålet er vel hva jeg skal stemme på frem til den tid. Jeg begynner på VG3 etter ferien, så jeg blir ikke student før tidligst om 1 år. Jeg tenkte å tilbringe 5 år på universitetet, og dermed er det allerede godt uti neste periode.

 

Jeg synes de rødgrønne virker ganske handlingslammet, og jeg synes de foretar seg ganske mange merkelige valg. Så jeg vil nok stemme på høyresiden, men som en skrev over her, blir det litt som å skyte seg i foten hvis man stemmer på høyresiden mens man er heltidsstudent. Jeg tror også høyresiden vil føre til mer utvikling av landet enn AP-gjengen, men kanskje det kan vente til jeg er ferdig som student :hmm:

 

 

Kanskje er det mer taktisk lurt å stemme på AP enn et lite parti som ingen hører på, selv om de måtte komme i regjerning. Det gjør det jo en smule vanskeligere for høyre/frp, og det er jo de som er de store stygge ulvene for studentene.

Lenke til kommentar
Selv om SV (ikke AP) snakker mye om større studielån. Må vi huske på at SV snakker om mye annet rart som kommer foran studielånet og de har det mer i kjeften enn i handling. Det vil være flere studentboliger, barnehager, gratis skolebøker til alle uansett inntekt, trygd, gratis frukt, stipendordninger som blir brukt på tull på videregående og alt dette kommer til å bli tatt fra din fremtidlige inntekt. Når de har brukt alle disse pengene, er det ikke noe mer penger på å bruke på forskning, større studielån, bedre undervisning, lærerlønninger.

 

Vi bør også nevne hvileskjæret som kom fra de rødgrønne i denne perioden som viser at universitetene kommer sist i tankene til de rødgrønne. Sannheten er at de borgelige partiene satser mye mer på utdanning enn de rødgrønne og de presterer mye bedre enn de rødgrønne. Selv med så mye minoritetsungdom har den borgelige regjeringen i Oslo klart å gjøre Oslo en av de beste fylkene i landet på skolestatistikk. Etter at de tok over har de klart å fått strykprosenten i Grorudalen kraftig ned. Dette har Venstre og Høyre æren for.

 

Dette høres ut som ekstremt mye synsing. Rart at intituttet jeg studerer ved kom inn i det nye statsbudsjettet, samt at de rødgrønne faktisk satser på all forskning, ikke som Frp har lyst til å finansiere de som forsker fram til at det ikke er noe klimaendringer.

 

Det er i tillegg mye å si hvem som er i kommunen i forhold til å regjering. Nå er det greit å huske på at kommune og stat har forskjellige oppgaver og at man kan ikke skylde på regjeringa hvis det er kommunen som har ødelagt for deg eller omvendt.

Lenke til kommentar
Selv om SV (ikke AP) snakker mye om større studielån. Må vi huske på at SV snakker om mye annet rart som kommer foran studielånet og de har det mer i kjeften enn i handling. Det vil være flere studentboliger, barnehager, gratis skolebøker til alle uansett inntekt, trygd, gratis frukt, stipendordninger som blir brukt på tull på videregående og alt dette kommer til å bli tatt fra din fremtidlige inntekt. Når de har brukt alle disse pengene, er det ikke noe mer penger på å bruke på forskning, større studielån, bedre undervisning, lærerlønninger.

 

Vi bør også nevne hvileskjæret som kom fra de rødgrønne i denne perioden som viser at universitetene kommer sist i tankene til de rødgrønne. Sannheten er at de borgelige partiene satser mye mer på utdanning enn de rødgrønne og de presterer mye bedre enn de rødgrønne. Selv med så mye minoritetsungdom har den borgelige regjeringen i Oslo klart å gjøre Oslo en av de beste fylkene i landet på skolestatistikk. Etter at de tok over har de klart å fått strykprosenten i Grorudalen kraftig ned. Dette har Venstre og Høyre æren for.

 

Dette høres ut som ekstremt mye synsing. Rart at intituttet jeg studerer ved kom inn i det nye statsbudsjettet, samt at de rødgrønne faktisk satser på all forskning, ikke som Frp har lyst til å finansiere de som forsker fram til at det ikke er noe klimaendringer.

 

Det er i tillegg mye å si hvem som er i kommunen i forhold til å regjering. Nå er det greit å huske på at kommune og stat har forskjellige oppgaver og at man kan ikke skylde på regjeringa hvis det er kommunen som har ødelagt for deg eller omvendt.

Jeg tror du er lite oppdatert iforholdtil dette spørsmålet. Generelt sett har universitetene fått mindre til forskning og mindre generelt av dagens regjering. Dagens regjering står for universitetene i hele Norge og bestemmer hvor mye de får. Akkuratt det med FRP og klimaendringer er et særtilfelle de ikke får igjennom fordi vi har Høyre og Venstre som går imot dem.

 

Kommuneregjeringen som er i Oslo er borgelig, og de har ansvaret for videregående skoler i Oslo. De har gjort en veldig god jobb i Oslo og forbedret resultatene betraktlig. Innrøm det, utdanning er ikke de rødgrønnes sterkeste side.

Lenke til kommentar
Kommuneregjeringen som er i Oslo er borgelig, og de har ansvaret for videregående skoler i Oslo. De har gjort en veldig god jobb i Oslo og forbedret resultatene betraktlig. Innrøm det, utdanning er ikke de rødgrønnes sterkeste side.

 

Ja det var det jeg prøvde å si. Kommunalt sett så kanskje et parti lønner seg fremfor nasjonalt sett.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar
Nja, tatt i betraktning at SV og SP har sammenfallende synspunkter på det meste (av sakene på plakaten, ikke generelt ellers), utenom det med kår for lesbiske/homofile studenter og økning av stipendandelen, så er det nå slett ikke så sikkert at AP får styre hele studentpolitikken på egen hånd..

Sp hjelper, men jeg har mine tvil om at de vil komme langt med dette mot Ap uansett. Men Sp er kanskje det taktisk beste alternativet.

Lenke til kommentar

Det er ikke misbruk. Det er rett og slett slik demokrati fungerer.

 

"Many forms of Government have been tried and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time." - Winston Churchill

Lenke til kommentar
Det er ikke misbruk. Det er rett og slett slik demokrati fungerer.

Det er vi selv som velger hvordan vi bruker demokratiet. Vi kan bruke det til å forsøke å grafse til oss mest mulig fra naboens lomme, eller vi kan bruke det til å skape et samfunn for alle. Tilnærmingen til trådstarter, er et eksempel på det førstnevnte.

Lenke til kommentar
Joda, men misbruk er det uansett ikke. Det demokraitske systemet er en popularitetskonkurranse, og det vil alltid være en del som stort sett bare tenker på seg selv eller som bestemmer seg på et overfladisk grunnlag. Det er ikke mulig å forsvare demokratiet uten å akseptere det.

Jeg ser ikke sammenhengen. Som sagt, hvordan vi bruker demokratiet, er opp til oss. Hvorfor skal man akseptere at folk stemmer ut fra snevre særinteresser på andres bekostning når det finnes et alternativ? Det bør være et ideal for alle å søke et politisk standpunkt som er i tråd med prinsippet om et «slør av uvitenhet», og jeg forbeholder meg retten til å fordømme annen praksis som kortsiktig, navlebeskuende og umoralsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...