Gå til innhold

[Løst]Hvilket parti er økonomisk sett best for en student? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Hvis du synes det er så fryktelig ille hvorfor tenkte du ikke på det litt før? Selv jobbet jeg gjennom hele videregående og sparte opp penger. Nå er jeg student med 6000 i faste utgifter, i tillegg kommer jo mat, bøker osv. Jeg klarer meg helt fint selv om jeg må bruke litt av egne penger. Det skal ikke være sånn at du skal få alle penger du trenger, du får jobbe litt for dem du også som alle andre.

 

Sånn som det er nå jobbet jeg gjennom videregående for å betale for latsabber som noen over er. Det er vel ikke helt riktig er det vel?

 

Å jobbe? Nei, ellers takk, du, jeg klarer meg uten. Er det noe jeg har lært gjennom tre somre så er det at å jobbe er det verste man kan bruke tid på. Jeg ønsker heller ikke å støtte opp om denne gjennområtne jobb, jobb, jobb-kulturen mennesket fremdeles tviholder på.

Endret av Super8
Slettet unødvendig mengde sitater
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å jobbe? Nei, ellers takk, du, jeg klarer meg uten. Er det noe jeg har lært gjennom tre somre så er det at å jobbe er det verste man kan bruke tid på. Jeg ønsker heller ikke å støtte opp om denne gjennområtne jobb, jobb, jobb-kulturen mennesket fremdeles tviholder på.
Nei, det er jo selvfølgelig mye lettere å stjele penger fra de som jobber. Endret av Super8
Slettet unødvendig mengde sitater
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, det er jo selvfølgelig mye lettere å stjele penger fra de som jobber.

Ja, det kan man si. Men å øke stipendet og derav å kompensere ved å øke skatten har flere gevinster:

  • Jeg slipper å jobbe ved siden av studiene, som egentlig er god nok grunn i seg selv. :cool: Derav kan jeg fokusere bedre på studiene og interessene mine, og bli en bedre, mer produktiv arbeidstaker i fremtiden. Det er mer du kan gjøre på fritida, enn å lese pensum, som kan gjøre deg til en dyktig arbeidstaker. Det kan blant annet være å bygge nettverk, engasjere seg i studentorganisasjoner og å lese fagtidsskrifter.
  • Økt skatt stimulerer folk til å jobbe mindre. Jobber man mindre kan man fokusere på det en egentlig liker å gjøre og som betyr noe, som hobbyer, tilbringe tid med familie og venner, og frivillig arbeid. Ikke å tjene mer, mer, mer så man kan kjøpe hytte, båt, statusbil og ny mobil hvert år. Dersom vi mennesker hadde brukt betraktelig mindre tid på jobb ville det generelle utdannelsesnivået økt, som er samfunnsnyttig. Arbeidere hadde hatt energi og tid til å lese kvalitetslitteratur og se kvalitetsfilmer, fremfor å slå seg ned med en dårlig Hollywood-film eller TV-serie på kvelden. Helse og levealder ville blitt betydelig bedre.
  • Arbeides det mindre, produseres det mindre. Produseres det mindre, brukes det mindre og energi og ressurser, som fører til at forurensing reduseres.

Selv har jeg egentlig alltid trivdes i utdannelsesinstitusjoner og har alltid vært nysgjerrig på samfunnet rundt meg. Jeg kunne tenke meg, slik det ser ut til nå, å studere generelle, ikke-yrkesrettede fag som økonomi, statsvitenskap og psykologi i mange, mange år fremover. Dessverre blir det vanskelig når jeg må leve som en hund, og en svær studiegjeld vokser. Blant annet derfor skal jeg stemme på Rødt, så det kan bli en mulighet å slippe å kaste seg inn det undertrykkende arbeidslivet så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av siteringsfunksjonen. Vær vennlig å passe på og sitere det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke sitere mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved sitering av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å sitere flere innlegg bakover, så oppfordres man til å bruke skjul-funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet i flere år og har nok av penger. Men på sikt ser ikke ett slik budsjett lyst ut. Generelt sett har studenter elendig økonomi, og det bør noen gjøre noe med. Et dobblet studielån kunne f.eks vært en god løsning. Pengene betaler vi jo tilbake tilslutt likevel, så slutt å syt din liberalist.
Jeg synes vi bør fjerne hele studielånet og stipend. Så kan vi heller ta private lån. Deretter kan vi betale tilbake dette lånet. Vi får stipend i dag og dette er penger vi IKKE betaler tilbake så der tar du direkte feil. Dessutten, dersom du trenger 160 000 i året når du studerer tror jeg du bør revurdere en rekke ting.

 

Jeg slipper å jobbe ved siden av studiene, som egentlig er god nok grunn i seg selv. :cool: Derav kan jeg fokusere bedre på studiene og interessene mine, og bli en bedre, mer produktiv arbeidstaker i fremtiden. Det er mer du kan gjøre på fritida, enn å lese pensum, som kan gjøre deg til en dyktig arbeidstaker. Det kan blant annet være å bygge nettverk, engasjere seg i studentorganisasjoner og å lese fagtidsskrifter.

Det er riktig at det er bra å slippe å jobbe ved siden av studiene. Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne gjøre dette med lånte penger, er det vel?

Økt skatt stimulerer folk til å jobbe mindre. Jobber man mindre kan man fokusere på det en egentlig liker å gjøre og som betyr noe, som hobbyer, tilbringe tid med familie og venner, og frivillig arbeid. Ikke å tjene mer, mer, mer så man kan kjøpe hytte, båt, statusbil og ny mobil hvert år. Dersom vi mennesker hadde brukt betraktelig mindre tid på jobb ville det generelle utdannelsesnivået økt, som er samfunnsnyttig. Arbeidere hadde hatt energi og tid til å lese kvalitetslitteratur og se kvalitetsfilmer, fremfor å slå seg ned med en dårlig Hollywood-film eller TV-serie på kvelden. Helse og levealder ville blitt betydelig bedre.

Virkeligheten er faktisk helt motsatt. Økte skatter stimulerer folk til å gi mer F i jobb, men de blir likevel nødt til å jobbe mye mer. Lavere skatter derimot betyr at man har MER penger, som igjen betyr at man kan velge å jobbe mindre, eller bruke mer penger. Da kan man også gjøre det man liker å gjøre, men med mer penger enn om skattene var økte.

 

F.eks

La oss si du tjener 30 000 i måneden.

 

Nå tar vi å sammenligner ulike skatter:

 

Økte skatter:

Så betaler du 80% i skatt, altså 24 000 kr.

Konklusjon: Du vil ha så lite penger at du nesten ikke klarer deg. Det vil lønne seg å bli uføretrygdet. Du vil måtte jobbe ekstremt mye, gjerne overtid og snylte på absolutt alle goder som har mulighet til.

 

Vanlige skatter:

Så betaler du 50% i skatt, altså 15 000 kr.

 

Konklusjon: Du klarer deg fint, 15 000 kroner i måneden holder godt, men du må jobbe stort sett alle dagene og 8 timer per dag. Det vil ikke lønne seg å bli uføretrygda. Du vil ikke ha spesielt mye fritid.

 

Lavere skatter

Så betaler du 10% skatt, altså 3000 kr.

 

Konklusjon: Nå har du plutselig 27 000 kroner å bruke. Det er helt sinnsykt. Du kan enten begynne og jobbe 50% eller bruke en masse penger. Du vil ha mulighet til mye fritid.

 

Selv har jeg egentlig alltid trivdes i utdannelsesinstitusjoner og har alltid vært nysgjerrig på samfunnet rundt meg. Jeg kunne tenke meg, slik det ser ut til nå, å studere generelle, ikke-yrkesrettede fag som økonomi, statsvitenskap og psykologi i mange, mange år fremover. Dessverre blir det vanskelig når jeg må leve som en hund, og en svær studiegjeld vokser. Blant annet derfor skal jeg stemme på Rødt, så det kan bli en mulighet å slippe å kaste seg inn det undertrykkende arbeidslivet så fort som mulig.
At du skal stemme Rødt forklarer vel kanskje holdningene dine ganske bra.
Lenke til kommentar
Prøv å leve på under 8000 i måneden selv da. Blir seriøst provosert av slik innlegg.

Betaler du 4500 kr i husleie sitter du igjen med ca 100 kr dagen. Hvis da en bok koster ca 500 kr, og du skal kjøpe fem bøker. Vil det da si at du skal sulte i tre uker??

 

Jeg har studert et helt år uten studielån og levd på det lille jeg hadde av oppsparte midler samt at jeg jobbet litt/spilte poker ved siden av. Og det var mye mindre enn 8000 i måneden for å si det sånn.

 

Det regnestykket ditt er kanskje noe av det dummeste jeg har sett. Hvem er så tjukk i hue at man leier seg bopel til 4500kr uten å ta seg jobb ved siden av? Man trenger ikke bo midt i sentrum med gangavstand til studiested. Btw, støtte for i år er 8700 i måneden og det virker heller ikke som du har fått med deg at man får "dobbelt opp" første måneden slik at man har råd til bøker. Man får vel 16-17 tusen og betaler man 1.5måneders husleie samt bøker så sitter man fremdeles igjen med litt cash selv om man betaler 4500kr i husleie. 4500+2250(halv husleie for august)+2500 for bøker. Oj, man har igjen rundt 7000 å leve for fra studiestart og frem til 15 september, er dette uoverkommelig?

 

Studerer du ved NTNU? Flytt inn på Moholt(3k husleie?), kjøp billig mat, ikke drikk hver helg, ikke forny garderoben ved hver årstid.

 

Dessuten er det et faktum at mange klarer seg fint med bare studielån så lenge de prioriterer. Men det er kanskje ikke så rart at man ønsker å klage litt når man bruker 1000kr mer enn man bør på husleie. Gitt at man flytter ut i sommermånedene er det 10000 mindre å rutte med. Flytter man ikke ut i sommermånedene er det 19000 mindre å rutte med årlig.

 

QQ

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hey..

 

Dette er ingen tråd vedrørende skattenivå diskusjon. Hvis man ønsker å diskutere å diskutere skatt og skattenivå så finnes det andre tråder på forumet. Her er to eksempler:

 

Ønsker dere skattelette eller skatteøkninger?

Vil ikke folk ha velferdsstat?

 

Finner man ikke en tråd som passer det feltet man ønsker å diskutere, så stiller man seg helt fritt å lage e tnytt emne. Gjør da gjerne litt forarbeide slik at man er sikker på at liknende tråd ikke finnes fra før.

 

Videre skattediskusjon i denne trådn vil bli ubønhørlig vurdert og event. slettet,

 

Fortsatt fin dag

 

MVH

 

KVTL

Lenke til kommentar
KrF vil i allefall utvide studentåret med en måned, økonomisk sett.

 

Altså du får stipend for en måned mer i året.

 

Hva er poenget? Er vel like greit å bare øke den nåværende støtten. Ellers lurer jeg på hva jeg skal med 7k den 15 juni når semesteret er over. Vil dette forslaget få konsekvenser? Altså siden man får økt støtte så vil man kunne tjene ennå mindre får å få reduksjon i stipendet? Ville isåfall gi mening og det er et slag i magen til de som klarer å kombinere jobb og studier.

Lenke til kommentar
Hva er poenget? Er vel like greit å bare øke den nåværende støtten.

Poenget er at mange har eksamener langt ut i juni, og det er ikke bare-bare å kombinere jobb med mange eksamener.

 

--------

 

 

Jeg har tidligere sagt litt om de positive sidene ved høyres studentpolitikk. Er det noen som har noen eksempler på studentfiendlig politikk fra høyre? Har de noen saker som er uheldige for studenter?

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
* mest mulig undervisning og pensum på norsk

 

Dette høres helt katastrofalt ut, men heldigvis sikkert umulig å gjennomføre. Det er lettere(for meg såfall) og ta til seg undervisning på norsk, men i de fleste tilfeller er engelske bøker mye bedre. Jeg har kun hatt norske bøker på universitetet når:

Foreleseren i faget har skrevet boken.

Foreleseren i faget kjenner den som har skrevet boken.

En som skal være gjesteforeleser har skrevet boken.

 

Eneste gangen dette har vært unntaket var i ett introduksjons fag første semesteret, en sykt utdatert bok fra 2001.

Lenke til kommentar
Hmmm...

 

Kanskje for å gi studentene mere penger?

 

Studenter lever jo i Juli også.

 

Greit nok. Men man kan jo uansett bare øke støtten i de nåværende månedene slik at det ikke virker som om studenter får penger for å reise på ferie. Ellers reiser vel bortimot 90%(tall tatt ut av lufta) av borteboere hjem eller på ferie i sommermånedene.

 

Og om man har pengeproblem. Eksisterer det studenter som ikke har kompetanse til å sitte i kasse på rimi om sommeren?

Lenke til kommentar
* mest mulig undervisning og pensum på norsk

Dette er et tåplig forslag og ikke overaskende kommer den fra rødt. I en globalisert verden som vi lever i bør norske elever faktisk klare å lese pensum og svare på engelsk. Det er også viktig å huske på at pensumbøkene er ofte bedre på engelsk og de kommer ihvertfall til å bruke engelsk for både pensumbøker og i sine rapporter videre i sine studier. Altså, det er viktig at elevene lærer å bruke engelsk og det er også det mest studentvennelige alternativet, fordi da kan elever fra utlandet ta norske fag uten å kunne norsk.

Lenke til kommentar

 

Økte skatter:[/b]

Så betaler du 80% i skatt, altså 24 000 kr.

Konklusjon: Du vil ha så lite penger at du nesten ikke klarer deg. Det vil lønne seg å bli uføretrygdet. Du vil måtte jobbe ekstremt mye, gjerne overtid og snylte på absolutt alle goder som har mulighet til.

 

Vanlige skatter:

Så betaler du 50% i skatt, altså 15 000 kr.

 

Konklusjon: Du klarer deg fint, 15 000 kroner i måneden holder godt, men du må jobbe stort sett alle dagene og 8 timer per dag. Det vil ikke lønne seg å bli uføretrygda. Du vil ikke ha spesielt mye fritid.

 

Lavere skatter

Så betaler du 10% skatt, altså 3000 kr.

 

Konklusjon: Nå har du plutselig 27 000 kroner å bruke. Det er helt sinnsykt. Du kan enten begynne og jobbe 50% eller bruke en masse penger. Du vil ha mulighet til mye fritid.

 

 

Ingen som tjener 30.000 kr i måneden betaler 50 eller 80% prosent i skatt. Ca. skatt for en med gjennomsnittsinntekt (rundt 350.000) er på 36%. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-20...hp?artid=578010

 

Jeg trur at AP har mye bra som tjener studentene, bla vil vi ha fortsatt gratis skolebøker, 11 måneders stipend og bygging av flere studentboliger

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Økte skatter:[/b]

Så betaler du 80% i skatt, altså 24 000 kr.

Konklusjon: Du vil ha så lite penger at du nesten ikke klarer deg. Det vil lønne seg å bli uføretrygdet. Du vil måtte jobbe ekstremt mye, gjerne overtid og snylte på absolutt alle goder som har mulighet til.

 

Vanlige skatter:

Så betaler du 50% i skatt, altså 15 000 kr.

 

Konklusjon: Du klarer deg fint, 15 000 kroner i måneden holder godt, men du må jobbe stort sett alle dagene og 8 timer per dag. Det vil ikke lønne seg å bli uføretrygda. Du vil ikke ha spesielt mye fritid.

 

Lavere skatter

Så betaler du 10% skatt, altså 3000 kr.

 

Konklusjon: Nå har du plutselig 27 000 kroner å bruke. Det er helt sinnsykt. Du kan enten begynne og jobbe 50% eller bruke en masse penger. Du vil ha mulighet til mye fritid.

 

Ingen som tjener 30.000 kr i måneden betaler 50 eller 80% prosent i skatt. Ca. skatt for en med gjennomsnittsinntekt (rundt 350.000) er på 36%. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-20...hp?artid=578010

 

Jeg trur at AP har mye bra som tjener studentene, bla vil vi ha fortsatt gratis skolebøker, 11 måneders stipend og bygging av flere studentboliger

Dette er feil. Gjennomsnittspersonen betaler nok nærmere 70% skatt. Vi har nemlig en drøss med avgifter som f.eks moms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...