Gå til innhold

Hovedkort gjenkjenner ikke USB-enhet?


tjall

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vet dette har blitt tatt opp før, men jeg fant ingen løsning som hjalp for mitt vedkommende. Har forøvrig søkt andre steder enn her også, uten at det hjalp nevneverdig.

 

Problemstillingen er at når jeg setter inn en ekstern harddisk, får jeg beskjed om at USB-enheten er ukjent og at den har en feil. Dette gjelder en XP-maskin med SP3. Jeg trykker på boblen og ser at det mangler driver for denne USB-porten. Inne på Enhetsbehandling ligger det en haug med USB-porter, men bare denne ene står det Ukjent enhet. (Med andre ord funker det fint om jeg plugger i den eksterne disken i en annen USB-port f.eks på baksiden av PC'en.

 

Når jeg prøver å oppdatere driveren, får jeg beskjed om at det ikke finnes noen nye drivere (ved automatisk søk). Har også forsøkt å velge fra en liste, hvor jeg legger inn c:\windows\inf men det gir samme beskjd.

 

Har også forsøkt å avinstallert denne fra Enhetsbehandling og startet PC på nytt, men får da samme beskjed.

 

For øvrig funker den eksterne disken fint på en annen PC med XP SP3.

 

Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen spesielle drivere for USB, de er innebygd i Windows.

For å 'resette' drivere kan man avinstallere de i Enhetsbehandling, og så restarte Windows.

Men hvis jeg forstår innlegget rett, så fungerer disken på en port men ikke på en annen port på samme PC? Da kan det ikke ha noe med driver å gjøre.

Lenke til kommentar
Det er ingen spesielle drivere for USB, de er innebygd i Windows.

For å 'resette' drivere kan man avinstallere de i Enhetsbehandling, og så restarte Windows.

Men hvis jeg forstår innlegget rett, så fungerer disken på en port men ikke på en annen port på samme PC? Da kan det ikke ha noe med driver å gjøre.

 

Det er nettopp dette som er interessant. Har forsøkt å avinstallert den USB-porten hvor det stod Ukjent enhet, og restartet PC, men det hjalp ikke. Mener du at man skal avinstallere alle inne på Enhentsbehandling?

Lenke til kommentar
Ja, det er slik Microsoft beskriver fremgangsmåten. http://support.microsoft.com/kb/310575

 

Det kan ellers være et 'power management' problem. Prøv å slå av power management: http://support.microsoft.com/?scid=kb;en-us;895962

 

Takk for tilbakemelding. Har nå forsøkt å fjerne alle enheter under USB på Enhetsbehandling og restartet. Fortsatt samme. Forøkte også å endre instillingene til strømoppsettet uten hell. Har testet å koble til et kamera i samme USB-port, noe som gir samme resultat. Kameraet fungerer strålende i en port på baksiden av PC'en, akkurat slik den eksterne disken gjør.

Lenke til kommentar

Ville da annbefalt følgende for å feilsøke:

 

1) Først sjekk over BIOS og se at det ikke er noen grunn til fenomenet i USB instillingene der.

 

2) Kjør en Ubuntu live CD eller annen live CD. Sjekk om USBporten da funker. Om den fremdeles ikke fungerer så er den da sansynligvis defekt (så lenge du utelukket instillinger i BIOS som årsak i punkt #1).

 

Slik kan du ihvertfall bekrefte eller avkrefte om det er fysisk defekt der er snakk om.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Vent litt, er det snakk om en port på FRAMSIDEN av maskinen?

Da kan det også være feil på kabelen som går fra de interne USB headerne til porten på fronten.

 

Det kan ikke bare være direkte feilkoblet ihvertfall, ellers skulle han ikke fått opp noen beskjed om at enheten ikke blir gjenkjennt. En delvis defekt kabel derimot kunne jo sikkert forårsaket noe sånt...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Feilkobling kan være en mulig årsak, det avhenger av kabeltypen, har selv hatt ett kabinett hvor hver pinne i USB headeren til fronten var 1 pinne per ledning, med andre ord det var fullt mulig å koble data og 5V helt feil eller til jord på USB porten.

 

Men i dette tilfelle mistenker jeg feilkontakt enten i pluggen eller på enden hvor selve pluggen i kabinett delen sitter, eventuellt at ledningen har kontakt problemer.

Enkleste å teste på er å ha en annen USB header og koble til der istedet på pluggen fra HK og teste, funker det så har du en kabelfeil, hvis ikke, så er problemet ett annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...