Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Det skal ikke mye til før folk slår til. Jeg endret prisen på 14-54 fra 2200 til 2000 og da var det plutselig 4 stk som ville ha den... Så hvis du vil ha penger kjapt, slett annonsen på foto.no og legg opp en ny der du går ned en hundrelapp eller to. Hvis du har god tid, så er det bare å vente, du får nok 2500 vil jeg tro. (Grunnen til at du skal slette og legge inn på ny er at nye annonser kommer opp på førstesiden)

 

2000 for 14-54 er det ikke rart gikk unna, for det er en fin deal. Det er nesten så jeg hadde vurdert det selv om jeg har 14-50.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2000 for 14-54 er det ikke rart gikk unna, for det er en fin deal. Det er nesten så jeg hadde vurdert det selv om jeg har 14-50.

 

Endret prisen fra 2500 til 2300 nå, satser på salg til den prisen, så lenge jeg har tålmodighet til å vente.

 

2000 kr for 14-54 er uten tvil en god pris, så er ikke rart folk slo til på den.

En god pris var det nok, men det kom ingen henvendelser på 2200 (som var det jeg betalte for den), ble bare litt overrasket over at det gikk fra 0 interesserte på en uke til 4 på noen timer med bare 200 i forskjell.

 

Var forøvrig på nyåpnet JP på lambertseter i går, der var det ganske tomt for 4/3, kun en E-620, en 35mm macro og 14-42 i utstillingen (bortsett fra µ4/3).

Lenke til kommentar

Det blir en E5 på meg så snart Scandinavian foto klarer å levere denne .

12-60 - 50-200 - 50 macro, fl 50 , har jeg og bestillt .

Gromglasset til Olympus 90-250 ,kjøper jeg etter att jeg har solgt noen Canon L objektiver .

Sigma sin 300-800 som kan leveres på bestilling , den vurderes fortløpende .

Totalt er det snakk om endel penger , men siden jeg tjener gode penger på min hobby ,så er det verdt det .

Jeg ser ikke mørkt på framtiden til Olympus nå lengre .

Med E5 på banen , så tror jeg mange gamle kunder kommer tilbake .

Økt omsettning på kamera , da må man ha glass av høy kvalitet .

Når Olympus ser hvor mye salget øker , kanskje de revurdere sine gamle tanker .

 

Det siste er bare synsing , mange vil kanskje si ønsketenkning .

Er det noen som har væt inne på det samme ?.

Lenke til kommentar

Er en del som ligger ute av Olympus-utstyr nå på foto.no til ganske fordelaktige priser, men er ikke noen tendens til å dumpe priser akkurat.

 

Fikk bud på Sigmaen (30mm), men fortsatt ganske lavt i forhold til nypris. Trenger litt penger til kamera som evt blir "erstatning" for 520n, men ca 40% av nypris er ganske lite.

 

Olykainen: Jeg tror de kommer til å selge en del E-5er, men prisen er foreløpig ganske høy. Fin bestilling på hus og optikk. ;)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Er en del som ligger ute av Olympus-utstyr nå på foto.no til ganske fordelaktige priser, men er ikke noen tendens til å dumpe priser akkurat.

 

Det store spørsmålet for eiere av Olympus speilreflekser er om Olympus klarer å lage et MFT-kamera som gir like god fokus som speilrefleksene med FT-optikk. Klarer de det er problemet med stopp av FT-utvikling egentlig borte og man kan bruke det man har videre og kjøpe MFT-optikk (og sikkert endel rimelig brukt FT-optikk) fra nå.

 

Klarer de ikke å få til bra AF-ytelse er det verre og ikke godt å si hva som skjer. Olympus har tross alt sagt ganske tydelig at de ikke vil gå vidre med FT hus og optikk, men firmaer har snudd før hvis det viser seg å være nødvendig.

Lenke til kommentar

E-5 er vel et tegn på at Olympus ikke har gitt opp DSLR enda. Det er mange som sutrer, men E-5 er egentlig helt riktig designet i mine øyne; Olympus har beholdt det som var bra, og fikset det som manglet. Olympus har jo hatt liveview og utvippbar skjerm i mange år nå; det er nok hovedårsaken til at E-5 ikke virker så ny og spennende som konkurrentenes siste utgaver.

 

Ser man f.eks. på E-30 og Canon EOS 60D; så er det to meget like kameraer ... E-30 kom i fjor vinter ...

 

Jeg ser dog ikke for meg mer enn to DSLR hus i sortimentet til Olympus; E-5 og E-30 (i en oppgradert utgave). De andre modellene er beregnet for en brukergruppe som like godt kan bruke en PEN. Hsuk at vi som vanker her på Akam, ikke er typisk for målgruppen ;)

Lenke til kommentar

Intervju med Terada (Olympus CEO).

 

Det viktigste i følge 43s-rumours: (Greit å lese hele intervjuet)

 

 

This are the most interesting parts of the interview (but please read the complete interview because there is really a lot of information!):

- Asked if Olympus is contractually tied to Panasonic MR. Tarada answered that “We always look for all possibility to have better product” and “We will choose whatever we think is best for our products. We are free and have selected current sensors as the best ones for our products.”

- “We said pixel race was becoming less significant than before, and thought 12MP would be able to satisfy most of the customers. But we are not sticking to any specific MP.”

- “Although there are no Four Thirds lenses currently under development, it does not mean that there will be no future lenses based on this technology.”

- He gave a “positive answer” when asked if there could be a Pro-level, weather-proof m4/3rds body and lens(es) at some point.

- “Having a large magnification optical finder with small body is a difficult to design. One of the benefit to have a EVF is to overcome this difficulty.”

- About the high price of the new Olympus E-5: “The price reflects both the performance we believe the camera delivers and the cost of producing it. To meet the professional level of robustness, we pay some costs on it.”

- When asked about the modular camera concept he said that “We can’t say concrete product plan.”

 

Lenke til kommentar
Jeg ser dog ikke for meg mer enn to DSLR hus i sortimentet til Olympus; E-5 og E-30 (i en oppgradert utgave).

Jeg håper dog at det blir noe mer kompakt enn E-30, som jeg syns (etter ca to måneder på lån) blir litt stort. Ser for meg noe i omtrent den samme layouten som E-30, men i samme størrelsesorden som E-620, med det litt større grepet til E-520.

 

Det jeg merker meg med E-30 i kombinasjon med 12-60 + solblender, er at folk i langt større grad skygger unna når jeg løfter opp kameraet til øyet.

Endret av eks
Lenke til kommentar

Olympus E-5 anmeldelse. Ser absolutt ut som et bra kamera, men kommer sannsynligvis ikke til å lokke folk over til Olympus.

 

Og link til Japanphoto, 15k for kun hus. Kostet E-3 like mye når det kom på markedet også?

 

Forøvrig tregt med salg av Sigma 30mm, satt ned til 2k, eneste budet jeg har fått var på 1500 kr. Tenkte at 520'n kom til å gå tregt, men men, med litt tålmodighet går det vel sikkert.. :p

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Olympus E-5 anmeldelse. Ser absolutt ut som et bra kamera, men kommer sannsynligvis ikke til å lokke folk over til Olympus.

Det kommer nok ikke til å lokke så mange over til Olympus. Men jeg tror det kommer til å være mange som lar være å gå over til andre merker.

 

Har sett en del høy-ISO bilder fra E-5 etter hvert, og såvidt jeg kan se, så er det like bra som EOS 7D; eller bedre. I og med at AA filteret er svakt, så bør det være mulig å få til meget detaljerte bilder ved lav ISO. Det virker også som om C-AF problemene som plager E-3, er fikset på E-5.

 

Og link til Japanphoto, 15k for kun hus. Kostet E-3 like mye når det kom på markedet også?

E-3 var også meget dyr ved lansering. Men husker ikke om det var 14k eller 15k.

 

Forøvrig tregt med salg av Sigma 30mm, satt ned til 2k, eneste budet jeg har fått var på 1500 kr. Tenkte at 520'n kom til å gå tregt, men men, med litt tålmodighet går det vel sikkert.. :p

Du får smøre deg med tålmodighet - det er sent på høsten og det er generelt labert på salgs-siden.

 

Hva var det du gikk over til, igjen?

Lenke til kommentar

tomsi: Jeg har egentlig ikke bestemt meg helt enda, men sannsynligvis Pentax K-r m/18-55 i første omgang. Kjøpet er forsåvidt betinget av salg, så derfor litt kjett å måtte vente på penger fra et evt. Sigma-salg.

 

6k med kit-objektiv er en grei pris for et ganske bra speccet entry-level hus.

 

Ellers har jeg også vurdert et brukt Nikon D90/Canon 50d pga fordeler med stor søker, men er usikker på betjening osv. Hvor viktig er forskjellen i "magnification" vs. "frame coverage"?

 

Har liten erfaring med annet enn små entry-level søkere. Prøvde D3X sin søker, men regner med at et full-format til 55k ikke er representativt for mid-level/entusiast. :p

(Ble litt vel mye off-topic i forhold til oly her, men men)

 

Psilo: Ja, fikk med meg dette, sikkert en del som kjøpte der, forstår dem godt.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Frame coverage er andelen av det sensoren "ser" som du kan se i søkeren. For de fleste kameraer er dette mindre enn 100%, slik at du ikke ser hele bildet du tar (nok et punkt der speilløse kameraer er bedre enn billige speilkameraer). Magnification er forstørrelse, og det måles i hvor stort noe ser ut i forhold til virkeligheten når du bruker et 50mm-objektiv.

 

Wrotniak har en liten oversikt basert på tallene som er oppgitt fra produsentene: http://www.wrotniak.net/photo/43/view-size.html

Lenke til kommentar

Frame coverage er andelen av det sensoren "ser" som du kan se i søkeren. For de fleste kameraer er dette mindre enn 100%, slik at du ikke ser hele bildet du tar (nok et punkt der speilløse kameraer er bedre enn billige speilkameraer). Magnification er forstørrelse, og det måles i hvor stort noe ser ut i forhold til virkeligheten når du bruker et 50mm-objektiv.

 

Wrotniak har en liten oversikt basert på tallene som er oppgitt fra produsentene: http://www.wrotniak.net/photo/43/view-size.html

 

Godt og informativt svar, takk for den biten.

 

Men hvorfor er E-520s magnification 0.95x? Er dette pga det blir forstørrelse i forhold til brikken? Pentax K-r har kun 0.85x forstørrelse, men kan ikke se for meg at den er mindre enn E-520.

Lenke til kommentar

Men for at FourThirds skal gi deg (tilnærmet) samme bildeutsnitt og opplevd skarphetsdybde som du får med en 50 f/2 på 135-format må du ha et 25mm f/1-objektiv. Som det ikke er så veldig mange som lager, akkurat.

 

Heh. Et vådeklikk tok meg til denne siden i tråden, og du var ganske nær å motforutse Voigtländer 25/0.95

 

Ikke at man får samme bildekvalitet eller noe, det var bare artig sammentreff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...