Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er rett pris på en pent brukt E-30 med mindre enn 5000 eksponeringer? Er i markedet for ett nytt hus for tiden....

 

Det ser ut til å være selgers marked på E-30 for tiden, har ikke fulgt nøye med, men sjekker bruktmarkedet til foto.no innimellom og har nesten ikke sett E-30. Det kommer vel mest an på hva du vil betale og hvor rakst du må handle. Jeg har vanskelig for å tro at prisene på en utgående modell kan holde seg særlig høye, særlig etter at Olympus mer eller mindre har sagt at MFT er fremtiden.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Prøv med 4000. Men det er mulig at du må opp i 4.500,-

 

Da er jeg i alle fall på rett spor,- og det ser ut som om det ikke blir en upris. Du har ikke lyst til å komme opp til bartebyen en tur i helga du da Tom, så kan du ta med deg "min" E-30 fra oslo og opp... :whistle:

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være selgers marked på E-30 for tiden, har ikke fulgt nøye med, men sjekker bruktmarkedet til foto.no innimellom og har nesten ikke sett E-30. Det kommer vel mest an på hva du vil betale og hvor rakst du må handle. Jeg har vanskelig for å tro at prisene på en utgående modell kan holde seg særlig høye, særlig etter at Olympus mer eller mindre har sagt at MFT er fremtiden.

 

Nå har det seg slik at jeg kjøpte en 5D for to uker siden, men solgte den igjen i går,- kunne ikke få meg til å like den,- så pengene brenner i lomma mi.... Neida,- ikke fullt så ille, men akkurat nå har jeg råd,- så da bør jeg handle før kjerringa finner på noe jeg heller skulle ha brukt en 3-4-5 000 på. :thumbup:

Lenke til kommentar

Da er jeg i alle fall på rett spor,- og det ser ut som om det ikke blir en upris. Du har ikke lyst til å komme opp til bartebyen en tur i helga du da Tom, så kan du ta med deg "min" E-30 fra oslo og opp... :whistle:

Det hadde vært en fin tur det. Men bilen har råtten girkasse og vi har en defekt bil i Gøteborg som vi må få ordnet ...

Lenke til kommentar

Det hadde vært en fin tur det. Men bilen har råtten girkasse og vi har en defekt bil i Gøteborg som vi må få ordnet ...

 

Hørt om fly da? :p Neida,- jeg skjønner. Har en bil stående selv jeg som ikke er kjørbar. Har bare ikke hatt tid til å fikse den enda.

Lenke til kommentar

B&H-prisen på E-30 er nå $830, eller rundt 4800, og sånn sett var jo 5999,- en ganske fin pris. Jeg kan ikke se det billigere enn 800 dollars på ebay heller, sånn med en gang. Jeg synes nesten det er rart det er så lite E-30 å få, og det hadde jo vært rart om de ikke fortsatte å produsere det helt til et erstattende produkt var tilgjengelig. Det er jo bedre tilgjengelighet på E-520, som er ganske mye eldre, og som i større grad har en etterfølger i E-620. Noe muffens her.

Lenke til kommentar

Kanksje, kanskje ikke. Men jeg ser at det er veldig få som har E-30 på lager når jeg sjekker prisguiden. Hadde ikke gjort meg noe om det kom en E-40 nå.

 

Et E-50 hadde vært veldig naturlig etter at det første salget av E-5 er unnagjort ja, med de samme oppgraderingene som på E-5. Det kan jo ikke koste dem allverden å gjøre den endringen, så får de heller prise det slik at de ikke taper penger om du kjøper E-50 istedenfor E-5. Jeg antar det faktisk koster en del mer å produsere E-5.

Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett at Olympus kutter vesentlig ned på sortimentet sitt når det gjelder kamera med speil, Jeg tror at vi får en oppdatert E650 om en stund, altså så får vi bare 2 kamera,- E650 og E5.

 

Skal du ha ett billig begynnerkamerakjøper du E650, skal du ha noe mer avansert og solid kjøper du E-5.

 

De vil nok satse mer og mer på speilløse kamera.

Endret av Sille
Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett at Olympus kutter vesentlig ned på sortimentet sitt når det gjelder kamera med speil, Jeg tror at vi får en oppdatert E650 om en stund, altså så får vi bare 2 kamera,- E650 og E5.

 

Skal du ha ett billig begynnerkamerakjøper du E650, skal du ha noe mer avansert og solid kjøper du E-5.

 

De vil nok satse mer og mer på speilløse kamera.

 

I et intervju på Photkina (husker ikke hvor jeg leste det) sa en fra Olympus at Pen skulle ta nedre del av markedet, dvs 400/500/600-serien, at E-5 tar øvre (naturlig nok) og at det i øyeblikket ikke ble jobbet med nye speilreflekser. For meg høres det helt merkelig ut å tro at dagens Pen kan erstatte noe som helst, kanskje med unntak av 400-serien. Jeg tror en E-650 ville vært bra anvendte utviklingskroner for å holde på FT-brukere mens de får laget et MFT-kamera som kan bruke FT-optikk, men kanskje Olympus har en Pen som de mener vil erstatte 640 nesten klar.

Lenke til kommentar

Olympus har sagt rett ut av for brukere av E-4/5/6xx så er det eneste alternativet en E-5 eller PEN. Akkurat om de har sagt noe spesifikt om en evt. E-50 vet jeg ikke, men jeg er usikker på om vi får se en E-50.

 

Selv om det skulle bli aktuelt med en oppgradering til en E-3, kan det gå lang tid slik at en E-50 ikke spiser av salget til E-5.

 

E-3 kom ut November 2007, E-30 kom Januar 2009, derfor blir jeg litt usikker på om vi noen gang får se en E-50 på markedet.

Lenke til kommentar

Det er kanskje alternativet for en del brukere. For all del, det er jo ikke slik at husene eller optikken slutter å fungere, men i fremtiden er det litt uvisst hvilken støtte 43-formatet kommer til å ha.

Huset og optikken fungerer fint, men jeg hadde håpet på en videreutvikling av 4/3 med bedre ytelse på iso1600/3200. µ4/3 er ikke et alternativ for meg som det er nå, men det er godt mulig jeg beholder 50mm og bruker det med adapter på et kamera nr. 2 etterhvert. Elsker det objektivet, og vet ikke om jeg klarer å selge det...

Lenke til kommentar

Ang. min nye 50mm f2:

Ohh, har bare tatt noen få bilder med 50mm objektivet, og du verden som jeg kommer til å like det. :) Superskarpe, fin bokeh, ålright brennvidde som gjør at man må tenke og komponere litt men samtidig kommer man tett på og får frem detaljer. Og så blir det gøy å leke mer med makro! :)

 

 

Jeg ser egentlig 4/3 som todelt, de som ønsker små hus/objektiver, og de få brukerne som ikke er så opptatt av det (med større/dyrere objektivene og f.eks. E-3).

 

Og er helt enig med Olympus at m43 tar over for den delen med små hus/objektiver. Hvertfall for de som skal kjøpe nytt.

 

Problemene per i dag er:

-Hastighet, for nye og eksisterende 4/3 brukere er ikke m43 noe alternativ enda om man trenger hastighet

-Eksisterende brukere med 4/3 små objektiver gjerne vil ha nye hus også

-(og i tillegg de med større objektiver, som ønsker nye hus men som ikke har behov/budsjett for topp-modell(er) E-5, eller ønsker noe som er "passe" stort)

 

Spørsmålet er bare hvordan Olympus håndterer dette - altså nå/nær fremtid, om det kommer flere 4/3 hus. Kanskje det kommer lettere oppgraderte hus, men ikke veldig revolusjonerende, bare for å tilfredsstille eksisterende kunder.

 

Hastigheten kommer nok etter hvert på mFT eller tilsvarende systemer, og når det skjer er det evt. bare for å tilfredsstille eksisterende kunder med objektiver at det skulle komme noe lite/lett 4/3 speilrefeks. Eller kanskje det kommer mFT kamera som er større, som passer glimrende med gamle 4/3 objektiver (og adapter)?

 

Men det er vel et faktum at Olumpus tjener mer på å selge nye objektiver med hus, enn bare hus... Så lenge de ikke mister mange av oss eksisterende brukere til andre systemer - ironisk nok gjør de kanskje det i forhold til små systemkameraer av andre merker som er bedre på hastighet?

 

Men hva skjer lenger frem i tid etter E-5?

(Ingen flere 4/3 objektiver?)

 

Det er veldig synd hvis Olympus kutter 4/3, for konseptet har noen fordeler som bare blir sterkere i fremtiden - les sensorstørrelse. Jeg synes selv det er et fint kompromiss i forhold til sensorstørrelse/objektivstørrelse/kvalitet/pris/dybdeskarphet. Når sensorene bare blir bedre å bedre, blir også behovet mindre og mindre for større (fullformat) sensorer. Både fordi de mindre sensorene er gode nok for de fleste (både med tanke på oppløsning, lysfølsomhet, dynamikk osv), men også fordi jo bedre de blir, jo bedre(og større) må også optikken være. Og for store sensorer er dette dyrt. Og det er ingen utvikling som kan gjøre noe særlig med dette. Glass er glass. Men at behovet for større senrorer er der per i dag er det ingen tvil om. Og utviklingen kan trolig ikke gjøre så mye med dybdeskarphet, noe som kan være en ulempe (men også fordel!) med liten sensor. Som sagt, jeg synes 4/3 er et bra kompromiss som bare kan bli bedre i takt med bedre sensorer. Og da har jeg ikke engang nevnt Olympus flotte objektiver... :)

 

EDIT: Forøvrig kan det jo se ut som om E-5 har blitt en god del forbedret også når det gjelder ISO, hvilket kan være et sterkt oppgraderingsargument for noen. Noen som vil kjøpe et pent brukt E-3? Hehe...

 

EDIT2: Når jeg tenker meg om, så gjelder jo det meste jeg skrev i siste avsnitt om 4/3 for mFT, iom at sensorstørrelsen er den samme. mFT har faktisk enda en fordel, og det er mulighet for mindre(billigere) glass. Så når hastiget og skikkelig søker er på plass, er det få grunner til å lage nye speilreflekskameraer. :p

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

For min del tenker jeg at signalet Olympus sender ut (dropper fokus på 4/3, prioriterer m4/3 og kameraene) vil føre til at tredjepartsutviklere (eller, vel, Sigma) også kommer til å nedprioritere 4/3. Så sitter man igjen med en stagnert objektivpark (god, men temmelig dyr). Om jeg skulle kjøpt et proff-DSLR for første gang og leste at det er E-5 eller PEN, og PEN kommer til å få fokuset, så hadde jeg strøket Olympus og heller sett på Canon eller Nikon.

 

Har for øvrig allerede solgt E-420-en min og bestilt GF1. Beholder E-3 og et par objektiver og ser det an et par måneder, men jeg leker litt med tanken på systembytte allerede.

Lenke til kommentar

Fikk raskt tilslag på salg av E-520 dobbel-kit (pluss litt småtterier). Tenkte 3000 var en grei pris, og da ble jeg ringt opp et par timere senere og salget var gjort.

 

Sigma 30mm f/1.4 er lagt ut både på finn og på Foto.nos markesplass til 2500, men kan tenkes at jeg må enten redusere prisen litt, eller bare vente en stund på noe respons på den.

Lenke til kommentar

Fikk raskt tilslag på salg av E-520 dobbel-kit (pluss litt småtterier). Tenkte 3000 var en grei pris, og da ble jeg ringt opp et par timere senere og salget var gjort.

 

Sigma 30mm f/1.4 er lagt ut både på finn og på Foto.nos markesplass til 2500, men kan tenkes at jeg må enten redusere prisen litt, eller bare vente en stund på noe respons på den.

Det skal ikke mye til før folk slår til. Jeg endret prisen på 14-54 fra 2200 til 2000 og da var det plutselig 4 stk som ville ha den... Så hvis du vil ha penger kjapt, slett annonsen på foto.no og legg opp en ny der du går ned en hundrelapp eller to. Hvis du har god tid, så er det bare å vente, du får nok 2500 vil jeg tro. (Grunnen til at du skal slette og legge inn på ny er at nye annonser kommer opp på førstesiden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...