Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Riktig nok ikke CaNikon.

 

Og det er vel nettopp det som er poenget - det er andre enn CaNikon som er førende her ;)

Ja, joda, enig der. 1D og D4 tåler dog mer enn de er oppgitt til å tåle - men det gjelder strengt tatt alt i fotoverdenen.

Hehe, men du kan jo prøve deg å komme og reklamere. Da spørres det etter hvor du leste at de lovet den slags bruk :-)

Lenke til kommentar

Elektronikk tar ikke skade av kulde. Hverken i 10, 25 eller 50 minusgrader. Det er ikke det det oppgitte temperaturområdet indikerer.

 

Derimot angir temperaturområdet for hvilke temperaturer et elektronikkprodukt er garantert å fungere som det skal. For et kamera betyr det for eksempel at batterilevetid, skuddtakt, autofokus og display skal fungere som vanlig innenfor hele det oppgitte temperaturområdet. De fleste kameraer vil kunne brukes stort sett som normalt i 25 minusgrader, men batteritiden vil bli sterkt redusert, display (spesielt passive lcd-display) vil ikke henge med på oppdateringsfrekvensen og dersom det er involvert mekaniske komponenter som er smurt med smøremiddel som blir seigt i kulde kan disse bli tregere.

 

Alle halvlederkomponenter, som det finnes mange av i både kameraer og all annen elektronikk, har et oppgitt temperaturområde der produsenten garanterer at de oppfyller ytelsesparametrene som er oppgitt i databladet. For de fleste komponenter er dette området mellom 0 og 85 grader celsius. Skal man ha noe som fungerer bra utenfor disse temperaturene, for eksempel i biler eller militært kommunikasjonsutstyr, finnes komponenter med utvidet temperaturområde, dette er typisk -40 til pluss 85 grader, 0 til 125 grader eller minus 40 til pluss 125 grader.

 

Komponenter som er spesifisert med utvidet temperaturområde koster mer enn standard temperaturområde. Derfor blir det meste av forbrukerelektronikk laget med komponenter spesifisert for 0 til 85 grader. Stort sett vil de fungere fint i ganske mange minusgrader - men som sagt vil ikke ytelsen være like god som under normale temperaturer.

 

Hilsen elektronikkingeniør :)

 

(ps! selv om kulde ikke er farlig for elektronikken i seg selv, så er varme veldig skadelig - og det langt under smeltetemperaturen til materialet. 150 grader kan være nok til å permanent ødelegge en integrert krets)

Endret av ventle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aha , jeg leste på Dpreview at den ikke funker i video modus ( det tror jeg at Olympus sin variant gjør ), så det var vel derfor GH4 aldri fikk IBIS.

 

Ser i prisguiden at den har sunket ganske mye i pris i det siste.

Kanskje det kommer GX8 ( med oppgradert IBIS ) snart ?

 

:)

Endret av johome
Lenke til kommentar

Elektronikk tar ikke skade av kulde. Hverken i 10, 25 eller 50 minusgrader. Det er ikke det det oppgitte temperaturområdet indikerer.

 

Derimot angir temperaturområdet for hvilke temperaturer et elektronikkprodukt er garantert å fungere som det skal. For et kamera betyr det for eksempel at batterilevetid, skuddtakt, autofokus og display skal fungere som vanlig innenfor hele det oppgitte temperaturområdet. De fleste kameraer vil kunne brukes stort sett som normalt i 25 minusgrader, men batteritiden vil bli sterkt redusert, display (spesielt passive lcd-display) vil ikke henge med på oppdateringsfrekvensen og dersom det er involvert mekaniske komponenter som er smurt med smøremiddel som blir seigt i kulde kan disse bli tregere.

 

Alle halvlederkomponenter, som det finnes mange av i både kameraer og all annen elektronikk, har et oppgitt temperaturområde der produsenten garanterer at de oppfyller ytelsesparametrene som er oppgitt i databladet. For de fleste komponenter er dette området mellom 0 og 85 grader celsius. Skal man ha noe som fungerer bra utenfor disse temperaturene, for eksempel i biler eller militært kommunikasjonsutstyr, finnes komponenter med utvidet temperaturområde, dette er typisk -40 til pluss 85 grader, 0 til 125 grader eller minus 40 til pluss 125 grader.

 

Komponenter som er spesifisert med utvidet temperaturområde koster mer enn standard temperaturområde. Derfor blir det meste av forbrukerelektronikk laget med komponenter spesifisert for 0 til 85 grader. Stort sett vil de fungere fint i ganske mange minusgrader - men som sagt vil ikke ytelsen være like god som under normale temperaturer.

 

Hilsen elektronikkingeniør :)

 

(ps! selv om kulde ikke er farlig for elektronikken i seg selv, så er varme veldig skadelig - og det langt under smeltetemperaturen til materialet. 150 grader kan være nok til å permanent ødelegge en integrert krets)

Ytre kulde kombinert med indre varme........ikke bra. Kondensproblem.

 

Ikke få utvendige kabelskap som sliter med dette, sikkert like problematisk for elektronikk.

 

Hvordan kameraprodusentene løser dette vet jeg ikke.

 

Hilsen El.kraft teknikker :-)

Lenke til kommentar

Indre varme (i kameraet) er det som skal til for å tørke elektronikken. Det er motsatt kombinasjon som gir kondens inni og det er ikke relevant før man tar det kalde utstyret med seg inn i varmen igjen.

Nå skal jeg ikke være med på å lage en kjedelig diskusjon om "ikke problemer" for de fleste av oss. Men det er jo selvfølgelig riktig at varme komponenter tørker/fordamper. Men om elektronikken tørker overflaten og fordriver fuktigheten til veggene inne i en kapsling vil man få problemer. Det som fordamper må ut et sted. Korrosjon og rust vil redusere materialkvaliteten. Heldigvis er ikke dette noen problem for de fleste kamera skulle jeg tro og ingen. I kabelskap, koblingsbokser etc ser jeg det ofte ved kontroller. Aluminiumsprodukter er spesielt utsatt.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at prisene på kameratutstyr skal mye opp, da det meste produseres i østen og japansk yen har f.eks. ikke gått like mye opp i prosent som dollaren og euroen. Produsentene og distributørene tar også i utgangspunktet noe høyde for valutasvingninger i prisingen deres, og de norske prisene er allerede veldig høye i forhold til utlandet (stor buffer, det er fortsatt penger å spare på å importere selv).

 

Datautstyr vil jeg tro er mer utsatt siden det er stor konkurranse i det norske markedet med veldig prisbevisste kjøpere. DDR3 RAM har f.eks. allerede nådd sin høyeste pris for 2014, selv om det ikke er de altfor store forskjellene. Det er også en del treghet i markedet som gjør at butikker vil prøve å selge ut varer som det er mye av på lager og som de har kjøpt inn til lavere pris før de nødvendigvis øker prisene.

Lenke til kommentar

I serien speilløst og batterier fyrte jeg av 1029 bilder med Olympus OM-D E-M1 med originalgrep og originalbatterier før kameraet kastet inn håndkleet. Slo meg forrige gang at også tok en del flere bilder før ting gikk tomt så tok å sjekket dette i går.

 

Olympus har oppgitt 350 bilder pr ladning så dette er en del mer.

 

Skjermen blir mye brukt da viser bilder til modellene, bruker ikke noe blits på huset, der står en Pocket Wizard X trigger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...