Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Har nettop konvertert over til Micro Four Thirds - og lykkelig med det.

45/ 1,8 i tillegg til kit til min OM-D.

Men jeg savner brenvidder jeg hadde på min gamle Nikon - f.eks 10-20mm

Det trenger ikke være zoom denne gangen.

 

Ser at Samyang 7,5 mm blir greit omtalt.

Mange betegner dette som et fisheye objektiv.

Men tilsvarer ikke dette 14 mm i 35-verden.

 

Hvordan er denne egentlig til natur/ekstriør/interiør?

Er den for kraftig vidvinkel eller...

 

Ønsker gjerne brukererfaringer - gjerne også forslag til annen optikk

 

Jan Broder

Endret av broder1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg savner brenvidder jeg hadde på min gamle Nikon - f.eks 10-20mm

Det trenger ikke være zoom denne gangen.

Det nærmeste du kommer 10-20 er Panasonic 7-14mm som regnes som et bra objektiv, Olympus har også en vidvinkelzoom som er litt mindre vid og får litt dårligere omtale, men også koster mindre.

Lenke til kommentar

Jeg tenker mer på muligheten for å ta bilde av en tett folkemengde og få kun én person i fokus. Kjendisen man jakter på, selv om det skulle være svarte natta.

 

Blenderåpningen er 40/0,85=47mm. Det er egentlig ikke all verden. Brukt på mFT tilsvarer det i både perspektiv, utsnitt og dybdeskarphet å bruke en 80mm f/1,7 på fullformat. Brukt på APS-C (1,5x) tilsvarer det fullformat med 60mm f/1,27.

Lenke til kommentar

Jeg tenker mer på muligheten for å ta bilde av en tett folkemengde og få kun én person i fokus. Kjendisen man jakter på, selv om det skulle være svarte natta.

 

 

Tror ikke kjendisen blir det eneste man jakter på. Å jakte på fokus blir nok viktigere å jakte på enn kjendisen :p Ikke noe autofokus her i gaten, manual all the way :p

Lenke til kommentar

Fungerer dette bra?

Om det fungerer fint er en smakssak. Det blir manuell fokus, personlig er det noe jeg unngår mest mulig på et kamera designet for autofokus, men det er mange som kjøper gamle manuell fokus objektiver som kan gi bra kvalitet til lav pris og siden du allerede har linsene er det verdt et forsøk.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ok, tenkte mest på det som et argument for hvorfor velge OMD EM5 foran X-Pro1 f.eks. Utvalget av objektiver med mFT og Olympusens utrolig raske autofokus er vel egentlig de hovedargumentene jeg har funnet.

 

Men et generelt spørsmål til personer med litt kamerakunnskaper: Hva er det som eventuelt fører til at et kamera egner seg bedre for objektiver uten autofokus?

Lenke til kommentar

NEX-serien har focus peaking, noe som hjelper veldig godt på når man skal fokusere manuelt. Olympus-hus har stabilisering i huset, så du jobber lettere med teleobjektiv. I og med at du får brennvidder som tilsvarer 56mm, 100mm, 170mm og 400mm, så er det En Fin Ting™.

 

Edit: du får også en slags focus peaking på nyere Olympus-hus med filteret "pop art". Om du lagrer bildene som raw og åpner i Lightroom vil filtereffekten forsvinne.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Men et generelt spørsmål til personer med litt kamerakunnskaper: Hva er det som eventuelt fører til at et kamera egner seg bedre for objektiver uten autofokus?

Siden du har gamle OM-linser antar jeg du kjenner gamle speilreflekser som enten hadde splittbilde eller mikroraster for hjelp til manuell fokus. Moderne speilreflekser har ikke noe tilsvarende og heller ikke mattskiver som er optimalisert for manuell fokus. Det finnes imidlertid mattskiver med dette som kan monteres i noen modeller.

 

Det mange AF-speilreflekser har er en form for fokusindikasjon som markerer når autofokusen mener at bildet er i fokus og det kan være en god hjelp. Med elektroniske søkere (eller bare LCD-skjerm) som du finner i mFT, Fujis kameraer og alle andre speilløse med unntak av Leica (som er et rangefinder-kamera) er det ingen mattskive. Å vurdere fokus i en elektronisk søker er vanskeligere enn med en speilreflekssøker. Det er ikke vanskelig å få sånn ca riktig fokus med en normalzoom, liten blender på litt avstand, men virkelig presis vurdering for for eksempel portretter med liten dybdeskarphet, makro osv er ikke enkelt.

 

Derfor har (nesten??) alle speilløse en form for fokushjelp, Vanligst er forstørret skjermbilde som forstørrer en del av bildet for eks 10x og gir mulighet for veldig presis fokusering, bedre enn en optisk søker, selv med splittbilde/mikroraster. Men du mister oversikten, det tar tid og egner seg derfor ikke i alle (få) situasjoner litt avhengig av hva du tar bilde av.

 

Peaking er noe som kommer fra videokameraer, men som fungerer for stillbilder også. Da blir områder som er skarpt i et bilde uthevet med en farge. Har ikke brukt det så mye, men det regnes som raskt i bruk, men med litt begrenset nøyaktighet. Stor fordel er at du ser hele bildet hele tiden.

 

Det finens også andre avarter med som en søyle som endrer lengde når du fokuserer, meterskala, lys som marker fokus osv.

 

Ingen mFT-kameraer har fokus peaking foreløpig, alle har fortørret søkerbilde. Mener Fuji har peaking, men ikke sikker. Sony har det i hvert fall på f.eks NEX-6 (og alle nyere modeller).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hei. Jeg vurderer om jeg skal kjøpe Olympus OMD-EM5. Liggende har jeg et eldre Olympus OM1 og fire Zuiko objektiver med OM fatning (28mm F3.5, 50mm F1.4, 85mm F2 og 200mm F4). Er det noen her som har erfaring med adapter fra mFT til OM? Fungerer dette bra?

Det fungerer meget bra egentlig. Med hurtigknapp for enten 2x teleconverter, eller 7-10-14x forstørring, så får du stillt fokus meget bra. Selv om du ikke bruker denne "hjelpefunksjonen", så får du ofte stillt veldig skarpt og fint.

Håper focus peaking kommer i en firmware update...

En annen VESENTLIG fordel med E-M5 og manuellfokus, er at når du bruker forstørring og trykker utløser halvveis ned, vil den aktivere den fantastiske stabilisatoren, og du kan justere fokus i ro og mag uten at det rister som juling.

 

Særlig nyttig på 85/2 som da tilsvarer et utsnitt som 170mm for full-frame.

85/2 er relativt soft vid-åpen (det er by design visstnok; portretter skal visst være softe), men på /2.8 er det ganske skarpt og fint. Ypperlig til video er det og, da DOF er meget smal.

 

Edit1: 50/1.4 er også gjerne litt soft (spørs hvilken versjon du har. MC-versjonene er best, særlig de med serienr over 1.1xx.xxx. Jeg har en på 800.000-tallet, og den er ganske nice. f/2 er bra f/2.8 er veldig greit.

 

Edit2; Vil anbefale alle å leke med manuell-objektiver. Det er litt mer klur, men du LÆRER ofte mye ved å bruke dem.

 

Edit3; Dersom det snart kommer 0.71x adapter, blir det enda mer attraktivt med eldre objektiver. .., med 1 blendertrinn ekstra pga lyskonsentrasjon. :-)

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Hei. Jeg vurderer om jeg skal kjøpe Olympus OMD-EM5. Liggende har jeg et eldre Olympus OM1 og fire Zuiko objektiver med OM fatning (28mm F3.5, 50mm F1.4, 85mm F2 og 200mm F4). Er det noen her som har erfaring med adapter fra mFT til OM? Fungerer dette bra?

Synes det funker greit med OM-objektiver på µFT!

Her et par eksempel hvor jeg prøvde et OLYMPUS OM-SYSTEM G.ZUIKO AUTO-S 1:1,4 50mm på PEN E-P3: http://www.akam.no/b...rdag-4/1032655/

http://www.akam.no/b...omrade/1030799/

 

 

Et eksempel hvor jeg prøvde et Canon EF 28-90mm f/4-5.6 USM Ultrasonic Zoom på PEN E-P3: http://www.akam.no/b...pa-pen/1025099/

 

Litt morsomt å prøve dette og hint! ;)

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Jeg fikk solblender til Olympus 75mm 1.8 i posten i dag. Istedenfor å bruke 690 (!) kroner på en original en kjøpte jeg en fra ebay av merket JJC. Denne kom på ca 200 kr inkludert frakt. Det oser kvalitet, skikkelig metallkonstruksjon som matcher objektivet bra, og matt fløyelsaktig belegg på innsiden. Sitter godt på objektivet gjør det også. Anbefales!

Har også en fra samme merke på vei til 12mm f2'en min. Synes det er kjipt at ikke Olympus slenger med solblendere på såpass dyre objektiver, men da er det bra å vite at det finnes gode og rimelige alternativer i det minste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk solblender til Olympus 75mm 1.8 i posten i dag. Istedenfor å bruke 690 (!) kroner på en original en kjøpte jeg en fra ebay av merket JJC. Denne kom på ca 200 kr inkludert frakt. Det oser kvalitet, skikkelig metallkonstruksjon som matcher objektivet bra, og matt fløyelsaktig belegg på innsiden. Sitter godt på objektivet gjør det også. Anbefales!

Har også en fra samme merke på vei til 12mm f2'en min. Synes det er kjipt at ikke Olympus slenger med solblendere på såpass dyre objektiver, men da er det bra å vite at det finnes gode og rimelige alternativer i det minste.

 

Kan jeg spørre om link til ebay-annonse eller selger?

Skulle vel snart bestillt meg noen selv, til 12mm og 45mm.

Har lyst å bestille Panasonic 25mm snart også, kursen er jo god så det er fort en 1000-lapp å spare fra BH for eksempel..

Lenke til kommentar

Bare søk etter "JJC Olympus Lens Hood" på ebay, så får du opp mange treff. :)

I know. Bare lurte på hvem jeg skal velge, er jo både fra Hong Kong, UK, tyskland og USA, og må finne ut pris, fraktpris, og leveringstid etter beste evne og velge ut fra dette.. Tenkte kanskje du hadde "forsket" litt på det og gjort et godt valg, hehe.. ;)

 

EDIT: Og finne en selger som helst har både til 12 og 45mm..

 

EDIT2: Fant, bestillte. Herfra: http://stores.ebay.com/Citiwide-Online?_trksid=p2047675.l2563

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...