Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe. Har fire eldre Zuiko objektiver med OM fatning liggende (28mm F3.5, 50mm F1.4, 85mm F2 og 200mm F4). Også blir det vel til at jeg går til anskaffelse av mFT objektiv(er) nærmere sommeren = )

 

Da har du litt å kose deg med, fin lineup det der og gratulerer med nytt hus :)

 

Legg gjerne ut noe bilder tatt med objektivene!

Lenke til kommentar

Da fikk fruen et E-M5 og..., denne gangen i sølv. Kit med grep + portrett-kit. Kjøpte det brukt av en kompis som gikk over til Nex-6 (tror han er full eller noe).

 

Har også anskaffet meg PenPal. Den dingsen er helt genial mtp blogging etc. Jeg har flickr profil, og poster av og til et og annet bilde på facebook. Har også prøvd å blogge litt på hjemmesiden min, men får aldri tid til å holde det ved like. Jeg har savnet en plass å legge inn bildene mine hvor det er mindre seriøst..., bare få vist det jeg tar uten at jeg trenger å tenke så mye på redigering og slikt. ... og løsningen; Tumblr. Rett og slett bare en helt enkel bildeblogg. Litt ala twitter, men for bilder.

 

Problemet er bare at dersom jeg må tømme minnekortet på pc'n og velge ut det beste.., og redigere og blahblahblah så blir det aldri til at jeg holder det ved like. Så her kommer PenPal inn i bildet. Bluetooth overføring til telefon, og så rett ut på tumblr. Fix ferdig. Enkelt.

 

Stikk innom hjemmesia mi og finn linken der.

Endelig har jeg noe som gjør det enkelt å vise det jeg tar. Så kan jeg heller bruke mer tid på å ta bilder. :-)

Anbefales!

Lenke til kommentar

hehe ser den, men gud bedre å mye lettere dette er !

 

Viste fram D700 m/70-200mm vs E-P3 m/40-150mm til en bekjent og det var noe mumling at det lille systemet knapt kunne brukes til å ta bilder med....

 

Skal komme meg ut en tur kommende helg med nettopp 40-150mm og se hva jeg får til med det så kanskje den blir værende i veska framover.

Lenke til kommentar

Flotte bilder, jeg tror vi har vel blitt litt lurt av størrelse på (D)SLR) kameraer gjennom de siste 30 årene.

 

Har ett sort Nikon EM just for pynt, og det er en del mindre enn både D300 og D700, og hadde gleden av å hilse på ett oldschool Olympus OM kamera for et par uker siden og dte var virkelig lite, mens dagens DSLR har vokste seg store. Kanskje ikke så rart da at mFT og tilsvarende systemer begynner å få fler og fler tilhengere også av de som har brukt kamera i mange år, man tjener fort inn ett ekstra batteri med ett par turer mindre til kiropraktoren...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

40-150 er meget kurrant egentlig, men blir ikke så veldig mye brukt av undertegnede. Kommer kanskje litt av at det er vinter og at jeg ikke er så mye ute i naturen og tar bilder. I det siste, har det vært 45/1.8 som har stått på, og jeg er meget fornøyd med det. Litt trangt er det da, og derfor har jeg bestillt 17/1.8. :-)

 

Var innom en butikk og prøvde PanaLeica 25/1.4 til mFT også, og det fokuserte raskt og fint. Nesten så det fristet litt..., men har FT-utgaven, så håper heller på at det dukker opp et mFT hus med FT support snart.

 

Ang tele, så bruker jeg av og til en OM Zuiko 85/2. Det gir meg et utsnitt tilsvarende 170mm med en ganske fin bokeh - og eliminerer litt behovet for 40-150 for øyeblikket.

 

Skulle gjerne sett Oly komme med et 25-100/2.8-3.5. Det kunne vært meget anvenlig. (ja, jeg skrev 25 med vilje og ikke 35... )

Lenke til kommentar
Helt enig, start på 25 mm ville gitt litt (mer) overlapp med en standardzoom og færre objektivbytter.

Jeg tenker spesielt på studiobruk egentlig. Jeg har ikke så laangt studio, så å ta noen helfigur, samt ha mulighet for litt close vil være meget attraktivt.

 

Har brukt 40-150 litt, men 40 (=80), blir akkurat litt for trangt. En remake av 35-100/2 ville startet på 70 og hjulpet litt, men hvorfor ikke starte på 25... effektivt 50-200 ville vært bra for magne tenker jeg. :-)

Lenke til kommentar

Good news for GH3 eiere :)

 

Gikk strøkent gjennom DxOMark sin test :)

 

http://www.dxomark.c...c-Lumix-DMC-GH3

 

07.jpg

 

 

Omtrent samme ISO-ytelse som E-M5, vil tro den er noen hakk bedre enn E-M5 på lukkertider over 2 sekunder pga den gode støyreduksjonsalgoritmen for lange lukkertider. Ligger langt over 5D2 på dette hvertfall.

 

Men at den dynamiske rekkevidden var bittelitt større overrasker lite da Panasonic har satset stort på videodelen på GH3 og der er dynamisk rekkevidde langt viktigere enn på bilder da det ikke er RAW format på videodelen.

 

Får håpe GH5 blir på 13 stops, eller 13,5 om man virkelig skal håpe :D

Lenke til kommentar

Good news for GH3 eiere :)

 

Gikk strøkent gjennom DxOMark sin test :)

Jeg vil si at det ikke er mulig å påstå at det er noen forskjell mellom sensorene når differansen er såpass liten. Dette er godt innenfor produksjonstoleransene.

 

Men det er så likt at man må jo mistenke at det står en Sony sensor i GH3; selv om Panasonic hevder noe annet.

Lenke til kommentar

Men det er så likt at man må jo mistenke at det står en Sony sensor i GH3; selv om Panasonic hevder noe annet.

Ja, det var mistenkelig likt, dessuten støtter begge 240 bps fra sensoren og Pansonic gikk bort fra multiformat. Vanskelig å tro at GH3-sensoren ikke er nært beslektet med den i E-M5.

Lenke til kommentar

Enn GX1 da...har ikke den bestått noe test?

Her har du samme test, der GH3 og Olympus OM-D E-M5 sammenlignes med GX1.

 

Ja, det var mistenkelig likt, dessuten støtter begge 240 bps fra sensoren og Pansonic gikk bort fra multiformat. Vanskelig å tro at GH3-sensoren ikke er nært beslektet med den i E-M5.

Det kan jo være mulig at Panasonic produserer sensoren selv, men at det er et Sony design ...

Lenke til kommentar

Ja vil tro sensorene er nært beslektet.

 

Men det er nok forskjeller mellom E-M5 og GH3 sensoren alikevel, da GH3 sensoren har fått helt andre krav til ytelse på video av Panasonic. Men hvorfor sier Panasonic at det ikke er Sony som har laget sensoren men heller ikke ønsker å si hvem som har laget den?

 

Eller har de sagt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...